Κατά 4,4 εκατ. ευρώ ή 1,9% αυξήθηκαν τα καθαρά κέρδη του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών το 2024 και ανήλθαν σε 235,9 εκατ. ευρώ, έναντι 231,5 εκατ. ευρώ το 2023.
Παράλληλα, σύμφωνα με την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων, για το 2024, η διοίκηση του αεροδρομίου προτείνει τη διανομή του 100% του καθαρού κέρδους της χρήσης 2024 που αντιστοιχεί σε μικτό μέρισμα περίπου 0,78 ευρώ/μετοχή.
Αναλυτικά:
Το 2024, ο ΔΑΑ σημείωσε συνολικά έσοδα ύψους 665,5 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 10,2% σε σύγκριση με τα 603,7 εκατ. ευρώ του 2023. Η αύξηση αυτή αποδίδεται στη σημαντική άνοδο της επιβατικής κίνησης κατά 13,1%, καθώς και στην ενίσχυση τόσο των αεροπορικών όσο και των μη αεροπορικών δραστηριοτήτων.
Το Προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε στα 424,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 15,7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ το περιθώριο EBITDA ανήλθε στο 63,8%. Παράλληλα, τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν κατά 1,9%, φτάνοντας τα 235,9 εκατ. ευρώ έναντι των 231,5 εκατ. ευρώ το 2023. Ο ΔΑΑ διατηρεί μια υγιή χρηματοοικονομική θέση, με καθαρό χρέος ύψους 623,1 εκατ. ευρώ και δείκτη καθαρού χρέους προς EBITDA στο 1,5x. Βάσει αυτής της ισχυρής απόδοσης, η εταιρεία θα προτείνει στην Ετήσια Γενική Συνέλευση τη διανομή του 100% των καθαρών κερδών του 2024, που αντιστοιχεί σε μικτό μέρισμα 0,78 ευρώ ανά μετοχή.
Με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση του αεροδρομίου και την προσαρμογή στην αυξημένη ζήτηση, ο ΔΑΑ ανακοίνωσε την επιτάχυνση του προγράμματος επέκτασής του. Η αρχική δυναμικότητα εξυπηρέτησης 33 εκατ. επιβατών ετησίως αναμένεται να επιτευχθεί νωρίτερα από τον αρχικό σχεδιασμό, με τελικό στόχο τα 40 εκατ. επιβάτες έως το 2032. Η επέκταση του αεροδρομίου θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, συμπεριλαμβανομένου ενός προγράμματος επανεπένδυσης μερίσματος (Scrip Dividend) ύψους έως 100 εκατ. ευρώ από τα κέρδη του 2024 και επιπλέον έως 140 εκατ. ευρώ από τα κέρδη των επόμενων τριών ετών.
Μέσω της επιτάχυνσης του προγράμματος επέκτασης Αεροδρομίου, θα επιτευχθεί επίσης η επίσπευση της ανάπτυξης των μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων, δημιουργώντας πρόσθετη αξία για τους μετόχους μας.
Γιάννης Παράσχης : Μία ακόμη δυναμική χρονιά
«Με ιδιαίτερη ικανοποίηση παρουσιάζουμε σήμερα τα συγκεκριμένα αποτελέσματα, που καταδεικνύουν ακόμη μία δυναμική χρονιά για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, με την επιβατική κίνηση να καταγράφει αύξηση 13% και να αγγίζει το ιστορικό ρεκόρ των 31,9 εκατομμυρίων επιβατών» τονίζει ο Ιωάννης Παράσχης, Διευθύνων Συμβούλος (CEO) του ΔΑΑ.
Και συνεχίζει «Κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους 2024, τα έσοδά μας ανήλθαν σε 665,5 εκατομμύρια ευρώ, υψηλότερα κατά 10% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, και παράλληλα το Προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε στα 424,8 εκατομμύρια ευρώ. Κατά την περίοδο αυτή ανακοινώσαμε την προσθήκη νέων συναρπαστικών προορισμών, αυξάνοντας τις επιλογές των επιβατών μας, ενώ συνεχίζουμε να παραμένουμε προσηλωμένοι στη δέσμευσή μας για παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας, με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.
Έχοντας ήδη καταγράψει σημαντική πρόοδο στην προετοιμασία μας για την επόμενη ημέρα του αεροδρομίου και λαμβάνοντας υπόψιν τη δυναμική και τις τάσεις της επιβατικής κίνησης, είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε την απόφασή μας να επιταχύνουμε την επέκταση των εγκαταστάσεών μας, ενοποιώντας τις δύο φάσεις ανάπτυξης 33MAP7 και 40MAP, προκειμένου να διασφαλίσουμε την απαιτούμενη δυναμικότητα για την εξυπηρέτηση 40 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως έως το 2032.
Η επιτάχυνση της επέκτασης του αεροδρομίου θα δημιουργήσει σημαντική αξία για τους μετόχους μας, εξασφαλίζοντας ενισχυμένες αποδόσεις από τις αεροπορικές δραστηριότητες μέσω της σταδιακής αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου σύμφωνα με το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει την Εταιρεία, καθώς και ταχύτερη αξιοποίηση των προοπτικών των Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων».
Τιμολογιακή πολιτική και μάρκετινγκ αεροδρομίου
Σε συνέχεια της ετήσιας διαβούλευσης με τους χρήστες του Αεροδρομίου, η Εταιρεία αποφάσισε να διατηρήσει τις αεροπορικές χρεώσεις αμετάβλητες για το έτος 2024, με εξαίρεση την αύξηση της Χρέωσης Εξυπηρέτησης Επιβατών (Passenger Terminal Facility charge - PTF), η οποία τέθηκε σε ισχύ από τις 2 Νοεμβρίου, 2024, ως αποτέλεσμα της μείωσης του Τέλους Εκσυγχρονισμού & Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), όπως προβλέπεται στο άρθρο 52 του Ν.4465/2017.
Η τροποποίηση αυτή, σύμφωνα με την ανακοίνωση, πραγματοποιήθηκε ώστε να αποκατασταθούν τυχόν απώλειες εσόδων μέσω ισόποσης αναπροσαρμογής της χρέωσης PTF διασφαλίζοντας την ομαλή λειτουργία και το επίπεδο εξυπηρέτησης που παρέχεται σε όλους τους χρήστες του Αεροδρομίου, διατηρώντας παράλληλα ένα σταθερό συνολικό επίπεδο χρεώσεων και με ουδέτερο αντίκτυπο για τις αεροπορικές εταιρείες και τους επιβάτες αντίστοιχα.
Η επιβατική κίνηση διατήρησε ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης καθ' όλη τη διάρκεια του 2024, αξιοποιώντας τη θετική δυναμική που καταγράφηκε το 2023. Η εντυπωσιακή αυτή επίδοση ήταν αποτέλεσμα των εντατικών προσπαθειών της ομάδας ανάπτυξης δρομολογίων του ΔΑΑ, η οποία συνεργάστηκε στενά με τις αεροπορικές εταιρείες για την υλοποίηση κοινών στρατηγικών ανάπτυξης.
Μέχρι το τέλος του 2024, σημειώθηκε σημαντική πρόοδος, ιδιαίτερα σε μεγάλες αγορές όπως οι ΗΠΑ και η Ευρώπη, οι οποίες μαζί αντιπροσωπεύουν πάνω από το 87% της διεθνούς κίνησης του Αεροδρομίου. Το 2024, το Πρόγραμμα Αναπτυξιακών Κινήτρων συνέχισε να εφαρμόζεται με επιτυχία καθώς επίσης και με απόλυτη διαφάνεια και χωρίς διακρίσεις μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών.
Παράλληλα, εμπλουτίστηκαν συγκεκριμένα κίνητρα με στόχο τόσο την ενίσχυση της ελκυστικότητας του Αεροδρομίου όσο και της διασυνδεσιμότητας της Αθήνας και της Ελλάδας με το εξωτερικό. Επιπλέον, το Πρόγραμμα ενισχύθηκε με συγκεκριμένα κίνητρα που στοχεύουν στην ανάπτυξη δρομολογίων κατά τις ώρες με χαμηλότερα επίπεδα κίνησης, προσφέροντας ελκυστικές εκπτώσεις στις αεροπορικές εταιρείες.
Πρόγραμμα επέκτασης αεροδρομίου
Με την ανάκαμψη της κίνησης μετά την πανδημία, η Εταιρεία συνέχισε την υλοποίηση του Προγράμματος Επέκτασης του Αεροδρομίου, με στόχο την αύξηση της δυναμικότητάς του. Το Πρόγραμμα Επέκτασης Αεροδρομίου βασίζεται στο Χωροταξικό Σχέδιο (Master Plan) το οποίο έχει λάβει την έγκριση από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) την 27η Δεκεμβρίου 2019, και προβλέπει τη σταδιακή αύξηση της δυναμικότητας του Αεροδρομίου έως και 50 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.
Με γνώμονα την εξαιρετικά ισχυρή ανάπτυξη της επιβατικής κίνησης, η Εταιρεία είναι στην ιδιαίτερα ευχάριστη θέση να ανακοινώσει ότι προχωρά σε στρατηγική επιτάχυνση των φάσεων του Προγράμματος Επέκτασης Αεροδρομίου. Ο τρέχων σχεδιασμός επέκτασης του τερματικού σταθμού ενσωματώνει τις φάσεις επέκτασης 33MAP και 40MAP.
Στη συγκεκριμένη διαδικασία σχεδιασμού, δημιουργούνται σημαντικές συνέργειες σε επίπεδο δυναμικότητας, εμπορικής ανάπτυξης και σταδίων κατασκευής. Ως αποτέλεσμα, αποφασίσαμε να επιταχύνουμε την υλοποίηση της επέκτασης, ώστε να περιλαμβάνει την αύξηση της δυναμικότητας εξυπηρέτησης στα 40 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.
Ο συνδυασμός των 2 φάσεων θα αποφέρει πολλαπλά οφέλη: Βελτιστοποίηση της δυναμικότητας (40 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως έναντι των 33 εκατομμυρίων επιβατών) με σταδιακή υλοποίηση ταχύτερα από την πρόβλεψη του αρχικού σχεδιασμού,
Επιτάχυνση της ανάπτυξης των χώρων Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων (από 13.500 τ.μ. τώρα σε 34.000 τ.μ. (αύξηση της τάξης του +150% έναντι +60% στο αρχικό σχέδιο), με βελτιωμένες επιβατικές ροές,
Καλύτερο επίπεδο υπηρεσιών - με την έγκαιρη εφαρμογή βελτιστοποιημένων διαδικασιών για την εξυπηρέτηση των επιβατών και τη μείωση των οχλήσεων κατά τη διάρκεια των έργων κατασκευής,
Αποφυγή διακοπής εργασιών έως και την επέκταση του 40MAP, επιτρέποντας συνέργειες κατασκευής και σταδιακής υλοποίησης,
Σταδιακή αύξηση δυναμικότητας εξυπηρέτησης των επιβατών, νωρίτερα σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό, για την αντιμετώπιση των αναγκών της επιβατικής κίνησης.
Η επιτάχυνση του 33MAP και του 40MAP συμμορφώνεται πλήρως με το Χωροταξικό Σχέδιο. Βασικό χαρακτηριστικό είναι η περαιτέρω επέκταση του κτιρίου του κύριου αεροσταθμού (MTB) και του κτιρίου δορυφορικού αεροσταθμού (STB), με συνολική αύξηση των χώρων κατά περίπου 148.000 τ.μ. (+68%) για την παροχή πρόσθετων εγκαταστάσεων διαχείρισης επιβατών, πρόσθετων αιθουσών επιβίβασης, νέων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, διευρυμένων χώρων λιανικής πώλησης και εστίασης, καθώς και των απαιτούμενων τροποποιήσεων του οδικού δικτύου και λοιπών υποδομών.
Τα άλλα μέρη του Προγράμματος Επέκτασης Αεροδρομίου, που περιλαμβάνουν την ανάπτυξη των 32 θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών στο βόρειο τμήμα της πίστας και τον νέο πολυώροφο χώρο στάθμευσης οχημάτων, συνεχίζονται σύμφωνα με τον προγραμματισμό, με την ολοκλήρωσή τους να αναμένεται εντός του β' τριμήνου του 2027.
Σημαντικό είναι το γεγονός ότι το Πρόγραμμα δεν περιλαμβάνει καμία ανάγκη για πρόσθετο διάδρομο προσγείωσης / απογείωσης ή πρόσθετους τροχόδρομους. Επίσης, κατά τη διάρκεια του 2024, η Εταιρεία προέβη στα ακόλουθα βήματα:
Προκήρυξη ανοιχτού Διεθνούς Διαγωνισμού και ορισμό του Γραφείου Μελετών για την επέκταση του κύριου και δορυφορικού αεροσταθμού,
Μετά την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών, προκήρυξη ανοικτού Διεθνούς Διαγωνισμού για την κατασκευή (Design and Build) του πολυώροφου χώρου στάθμευσης οχημάτων και των έργων στο βόρειο τμήμα της πίστας Αεροδρομίου,
Προκήρυξη ανοικτού Διεθνούς Διαγωνισμού και ανάθεση σε έμπειρο και εξειδικευμένο Γραφείο Διαχείρισης Έργου (Project Management Office) για την παρακολούθηση και τη σχετική υποστήριξη σε όλη τη διάρκεια του Προγράμματος Επέκτασης Αεροδρομίου.
Το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα (αποτυπωμένο σε τιμές 2024) εκτιμάται σε περίπου 1.280 εκατ. ευρώ και θα υλοποιηθεί κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος 2025-32. Μέχρι το 50% των επενδύσεων αναμένεται να υλοποιηθεί έως το 2028 και το υπόλοιπο μέρος μέχρι το 2032. Το επενδυτικό πρόγραμμα θα χρηματοδοτηθεί κυρίως με δανεισμό (ο οποίος σε μεγάλο βαθμό έχει ήδη εξασφαλιστεί) και εν μέρει από το Κεφάλαιο Αεροπορικών Δραστηριοτήτων μέσω του Προγράμματος Επανεπένδυσης Μερίσματος (Scrip Dividend).
Μέρισμα και Πρόγραμμα Επανεπένδυσης Μερίσματος (Scrip Dividend)
Σύμφωνα με τη μερισματική πολιτική της Εταιρείας και με βάση τα καθαρά κέρδη του 2024, το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας προτίθεται να προτείνει στην προσεχή Ετήσια Γενική Συνέλευση των μετόχων τη διανομή του 100% των καθαρών κερδών της χρήσης 2024, που αντιστοιχεί σε μικτό μέρισμα περίπου 0,78 ευρώ ανά μετοχή.
Λαμβάνοντας υπόψη την επιτάχυνση των επενδύσεων της Εταιρείας, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΑΑ αποφάσισε ομόφωνα να προτείνει στους μετόχους του στην Ετήσια Γενική Συνέλευση της 14ης Απριλίου 2025 ένα τετραετές προαιρετικό Πρόγραμμα Επανεπένδυσης Μερίσματος, το οποίο θα παρέχει τη δυνατότητα στους δικαιούχους μετόχους να επιλέξουν την επανεπένδυση μέρους των μερισμάτων που τους αντιστοιχεί, συνολικού ποσού έως και 240 εκατ. ευρώ, στην Εταιρεία λαμβάνοντας νέες μετοχές.
Εντός του 2025, το μέγιστο συνολικό ποσό που οι μέτοχοι του ΔΑΑ μπορούν να επιλέξουν να επανεπενδύσουν σε νέες μετοχές στο πλαίσιο του προτεινόμενου Προγράμματος, με βάση τα κέρδη του 2024, θα είναι 100 εκατ. ευρώ, ενώ το υπόλοιπο ποσό ύψους 135,9 εκατ. ευρώ από τα καθαρά κέρδη του 2024 θα διανεμηθεί σε μετρητά.
Η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου μέσω του Προγράμματος Επανεπένδυσης Μερίσματος (Scrip Dividend) θα αποφέρει οφέλη, όπως:
Αύξηση της αξίας για τους μετόχους μέσω επενδύσεων στις Αεροπορικές Δραστηριότητες με αντίστοιχη αύξηση του Κεφαλαίου Αεροπορικών Δραστηριοτήτων και της σχετικής απόδοσης σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει τον ΔΑΑ.
Περαιτέρω ενίσχυση των εσόδων από μη Αεροπορικές Δραστηριότητες από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως, μέσω της επιτάχυνσης του επενδυτικού προγράμματος, το οποίο θα οδηγήσει στην υλοποίηση περισσότερων και πιο ελκυστικών εμπορικών χώρων.
Διατήρηση της υγιούς χρηματοοικονομικής θέσης με στόχο ο δείκτης καθαρού χρέους προς EBITDA να παραμείνει στο εύρος 2,0x έως 3,0x κατά τη διάρκεια της επέκτασης του Αεροδρομίου και να μην υπερβεί το 3,5x. Το πρόγραμμα θα είναι προαιρετικό, επιτρέποντας σε όλους τους μετόχους να επιλέξουν αν θα λάβουν το Πρόγραμμα Επανεπένδυσης Μερίσματος (Scrip Dividend) σε νέες μετοχές, αντί για μετρητά. Πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με το Πρόγραμμα, συμπεριλαμβανομένου του μηχανισμού προσδιορισμού τιμής διάθεσης των νέων μετοχών, θα διατεθούν στους μετόχους με την πρόσκληση για την Ετήσια Γενική Συνέλευση.