Dataphoria: Τα «λαμπρά μυαλά» που την έφεραν στην κορυφή του στόχου της αειφορίας

Dataphoria: Τα «λαμπρά μυαλά» που την έφεραν στην κορυφή του στόχου της αειφορίας

Στη διαρκή προσπάθεια για την επίτευξη της αειφορίας, ιδιαίτερα σημαντική είναι η επεξεργασία, η ανάλυση αλλά και η παρουσίαση δεδομένων, με τρόπο που να παράγει αποτέλεσμα προς την επίτευξη του στόχου. Αυτός ακριβώς είναι και ο στόχος της Dataphoria: της ομάδας που κέρδισε πριν μερικές εβδομάδες τον διαγωνισμό Sustainability Hackathon, που διοργανώθηκε με την πρωτοβουλία της Lidl Ελλάς και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης, παρουσιάζοντας μια πραγματική καινοτομία, που συμβάλλει στη διασφάλιση της βιωσιμότητας, για επιχειρήσεις και κοινότητες. Η πορεία της, παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον...

Οι σύγχρονες κοινωνίες, αλλά και τα πραγματικά δεδομένα της ζωής στον 22ο αιώνα απαιτούν την ουσιαστική μετάβαση προς την αειφορία, με μηνύματα που έρχονται από όλες τις κατευθύνσεις: Τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής, την ευαισθητοποίηση των πολιτών, τους ευρωπαϊκούς και εθνικούς στόχους για το περιβάλλον και πλέον την ενσωμάτωση περιβαλλοντικών και κοινωνικών κριτηρίων (ESG) στις αποφάσεις των επενδυτών, των επιχειρήσεων και των οργανισμών.

Ιδιαίτερα, οι επιχειρήσεις που επιλέγουν να αναπτύξουν περιβαλλοντική και κοινωνική στρατηγική, αποδεδειγμένα έχουν και θα έχουν πολλαπλά οφέλη σε όλους τους τομείς. Για όλα, όμως αυτά χρειάζονται και την επεξεργασία των κατάλληλων δεδομένων.

Πρόκειται για το ευρύτερο περιβάλλον, που ουσιαστικά οδήγησε και στη δημιουργία της Dataphoria. Της ομάδας που όπως «εξηγεί» και το όνομά της, αξιοποιεί τα δεδομένα (data) προς την επίτευξη της αειοφορίας. Η ομάδα, έφτασε τον περασμένο Δεκέμβριο στον μεγάλο τελικό του Sustainability Hackathon, ανάμεσα σε 5 ομάδες που διακρίθηκαν, και παρουσίασαν  τα επιτεύγματά τους, και ήταν αυτή που τελικά απέσπασε το πρώτο βραβείο, μετά την αξιολόγηση της κριτικής επιτροπής. 

Το φετινό Sustainability Hackathon συγκέντρωσε το ενδιαφέρον ομάδων και startups από όλη την Ελλάδα. Η δράση ενθαρρύνει την ανάπτυξη της καινοτομίας και συνδράμει στη διασφάλιση της βιωσιμότητας, ενώ στοχεύει στην ενεργοποίηση της κοινωνίας και των επιχειρήσεων για τη δημιουργία πρωτότυπων εφαρμογών και λύσεων που αξιοποιούν την τεχνολογία, για να συμβάλουν σε μια βιώσιμη καθημερινότητα. Συνολικά το ενδιαφέρον τους στον μαραθώνιο καινοτομίας εκδήλωσαν περισσότεροι από 375 διαγωνιζόμενοι, 35 ομάδες και 35 μέντορες, ενώ 30 ομάδες παρουσίασαν τις ιδέες τους και 5 από αυτές διασφάλισαν την είσοδό τους στο 5μηνο πρόγραμμα επιχειρηματικής επιτάχυνσης για την ανάπτυξη της λύσης τους σε παραγωγική εφαρμογή, με την τεχνολογική και οργανωτική υποστήριξη της Crowdpolicy.

Φωτογραφία: Danezis Stories

Φωτογραφία: Danezis Stories

Πώς όμως έφτασε η ομάδα της Dataphoria στον τελικό;

Ο «πυρήνας» της ομάδας αποτελείται από δύο νέους μηχανικούς, τη Φένια και τον Αναστάση. Δύο λαμπρά «ελληνικά μυαλά» που «δείχνουν το δρόμο» τόσο στην Ελλάδα, όσο και το εξωτερικό. Γνωρίστηκαν στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ, και είναι φίλοι εδώ και σχεδόν 15 χρόνια. Στη σχολή, η Φένια ακολούθησε την κατεύθυνση του περιβάλλοντος όπου συμμετείχε σε αντίστοιχα ευρωπαϊκά έργα, ενώ στη συνέχεια απασχολήθηκε ως πολιτικός μηχανικός. Ο Αναστάσης, μετά από μεταπτυχιακό στο εξωτερικό, απασχολήθηκε σαν σύμβουλος μηχανικός σε έργα υποδομών στο Ηνωμένο Βασίλειο. Στη συνέχεια επέστρεψε στην Ελλάδα όπου ξεκίνησε μια νέα καριέρα ως επιστήμονας δεδομένων.

Και οι δύο, από τα φοιτητικά τους χρόνια, ασχολήθηκαν ενεργά με τον εθελοντισμό για το περιβάλλον, ως μέλη της οργανωτικής ομάδας εθελοντών της πανελλαδικής εκστρατείας Let’s do it Greece. Από το 2020, όμως, συνειδητοποίησαν ότι ζητούσαν περισσότερα από την επαγγελματική τους ζωή. Η εξειδίκευση του Αναστάση εστίαζε στα data, και της Φένιας στο περιβάλλον. Και οι δύο, επιθυμούσαν να συμβάλουν στην αναχαίτιση της κλιματικής αλλαγής. Και τότε ξεκίνησαν να σκέφτονται πως μπορούν να συνδυάσουν τα δεδομένα με την αειφορία. 

Το αποτέλεσμα της δημιουργικής τους συνεργασίας, ήταν η «γέννηση» της Dataphoria.

Η Dataphoria, προσφέρει υπηρεσίες ανάλυσης, επεξεργασίας και οπτικοποίησης δεδομένων εξειδικευμένες γύρω από τη βιώσιμη ανάπτυξη. Απευθύνεται κυρίως σε επιχειρήσεις και Δήμους που θέλουν να μετρήσουν τον κοινωνικό και περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο. 

Εφαρμόζοντας πρωτοποριακές μεθόδους επεξεργασίας και οπτικοποίησης δεδομένων, αλλά και ειδική μεθοδολογία ανάλυσης, που εστιάζει στους στόχους της βιωσιμότητας, η Dataphoria, συνδέεται με τα εταιρικά συστήματα, ανακτά τα δεδομένα, τα επεξεργάζεται και τα διαμορφώνει προς χρήση. Χάρη, δε, σε ειδικούς αλγόριθμους, εφόσον η βασική διαδικασία ολοκληρωθεί, δημιουργείται μια «διαδρομή δεδομένων», ώστε αυτά να ανανεώνονται αυτόματα.

Κάπως έτσι, διαμορφώθηκε μια πύλη δεδομένων για την αειφορία, που απαρτίζεται από τους δείκτες που επιλέγει να παρακολουθεί κάθε εταιρεία. Το αποτέλεσμά της προκύπτει απλό, κατανοητό και με διαδραστικές δυνατότητες. Έχει την ικανότητα να επιλέξει τα καλύτερα στοιχεία των περιβαλλοντικών επιδόσεων και να τα διαμορφώσει σε εύληπτα data stories, τα λεγόμενα «greenfographics», με όλα τα δεδομένα για επικοινωνία στο ευρύ κοινό.

Χάρη σε αυτή την καινοτόμο ιδέα, η Dataphoria, τον Απρίλιο του 2022, κέρδισε μια θέση στις ομάδες που διακρίθηκαν στο Sustainability Hackathon και για 6 μήνες, έλαβε τη θέση της στον λεγόμενο «επιταχυντή» του Sustainability Innovation Lab. Εκεί τα δύο ιδρυτικά στελέχη, είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με ανθρώπους που τους βοήθησαν να εξετάσουν την ιδέα τους από διαφορετικές οπτικές, να δομήσουν οργανωμένα και σωστά το προϊόν τους, και να βελτιώσουν τη στρατηγική τους για την επόμενη ημέρα της Dataphoria.

Τα επόμενα βήματα 

Με το ξεκίνημα του 2023, και έχοντας ήδη ολοκληρώσει συνεργασίες με μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η ομάδα της Dataphoria, ενισχυμένη, βρίσκεται πλέον σε προχωρημένες συζητήσεις για το πρώτο της Proof of Concept σε μια μεγαλύτερη επιχείρηση. Έτσι, ώστε να προσφέρει τις υπηρεσίες της, αξιοποιώντας ακόμη πιο περίπλοκες πηγές δεδομένων και προσφέροντας εξειδικευμένα KPI’s. Ταυτόχρονα, κινείται προς αναζήτηση επενδυτών με στόχο ώστε να επιταχύνει την ανάπτυξή της και να ισχυροποιήσει τον αντίκτυπό της. 

Στόχος της παραμένει, η αειφορία να μπει βαθιά στο DNA των επιχειρήσεων και των οργανισμών, και να διαμορφώσει τη δεύτερη φύση τους. Ανοίγοντας το δρόμο, ώστε οι επιχειρήσεις που προσφέρουν ουσιαστικά στον πλανήτη μας, να μπορέσουν να αναδείξουν την επίδοσή τους, να ξεχωρίσουν και να απολαύσουν τα οφέλη που δικαιούνται. 

Όλα αυτά χάρη σε δύο εξαιρετικούς μηχανικούς, τα δύο λαμπρά «ελληνικά μυαλά» αλλά και μία δράση που γνωρίζει να αναδείξει τα ταλέντα τους!

Μάθετε περισσότερα για τη Dataphoria στο www.dataphoria.gr