Δομικές αλλαγές λαμβάνουν χώρα στον leader της ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας, την ΔΕΛΤΑ, ο οποίος φαίνεται ότι «απογαλακτίζεται» και επιχειρεί τον μετασχηματισμό του σε μια σύγχρονη και ολοκληρωμένη εταιρεία τροφίμων, με την επέκταση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου σε νέες κατηγορίες, εξαγορές και ένταση της εξωστρέφειας.
Η πρώτη αλλαγή είναι η αφαίρεση της γλυκιάς κυρίας που κρατάει την καρδάρα με το γάλα από το σήμα της ΔΕΛΤΑ, παρά την επισήμανση του Διευθύνοντος Συμβούλου κ. Χρήστου Τσόλκα, ότι η «ΔΕΛΤΑ παραμένει μια κλασική γαλακτοβιομηχανία, αλλά σιγά σιγά θα εντάξουμε κι άλλες επιλογές υγιεινής διατροφής στο χαρτοφυλάκιό μας. Στόχος μας είναι να καταστούμε μια ολοκληρωμένη εταιρεία τροφίμων που θα αποτελεί σημείο αναφοράς για ποιοτικά και υψηλής διατροφικής αξίας προϊόντα. Λέμε ναι στα γαλακτοκομικά προϊόντα και το γάλα που βρίσκονται στο DNA μας, αλλά όχι μόνο σε αυτά». Αυτό δήλωσε χθες, μιλώντας στους δημοσιογράφους, στο πλαίσιο ενημερωτικής εκδήλωσης με δημοσιογράφους πατώντας το κουμπί για την έναρξη της μετεξέλιξης ο CEO της ΔΕΛΤΑ, Χρήστος Τσόλκας.
Η αναδιοργάνωση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου της γαλακτοβιομηχανίας θα σημάνει αυτόματα και την αλλαγή του μείγματος του κωδικολογίου της, με σταδιακή μείωση των προϊόντων γάλακτος, αφού σήμερα τα γαλακτοκομικά της προϊόντα αντιστοιχούν στο 70% επί του τζίρου της εταιρείας σε όγκο και το υπόλοιπο 30% αφορά στα υπόλοιπα προϊόντα, όπως χυμοί, τσάι κλπ.
Να σημειωθεί εδώ ότι το portfolio της ΔΕΛΤΑ περιλαμβάνει σήμερα περί τους 200 κωδικούς, καλύπτοντας μια ευρεία γκάμα προϊόντων, η οποία περιλαμβάνει γάλα, γιαούρτι, χυμούς, παγωμένο τσάι, φυτικά και τυροκομικά προϊόντα.
O κ. Τσόλκας αποκάλυψε πως η γαλακτοβιομηχανία, θυγατρική του ομίλου Vivartia, παραμένει ανοιχτή στις εξαγορές και ήδη βρίσκεται σε διερευνητικές επαφές, αναφέροντας συγκεκριμένα «κάτι συζητάμε ήδη», με στόχο την ισχυροποίηση της θέσης της στην ελληνική αγορά, ενώ την ίδια στιγμή ξεκαθάρισε, πως στους στόχους της ΔΕΛΤΑ δεν συμπεριλαμβάνεται η εξαγορά της βολιώτικης εταιρείας αναψυκτικών ΕΨΑ, παρά την έντονη φημολογία των προηγούμενων μηνών.
Σημείωσε δε ότι στρατηγική της ΔΕΛΤΑ είναι να ισχυροποιήσει το διεθνές της αποτύπωμα ξεκαθαρίζοντας πως αυτό δεν θα γίνει μέσω ανάπτυξης private label αλλά με δικά της σήματα, δείχνοντας μάλιστα την Δυτική Ευρώπη ως περιοχή επιθυμητής ανάπτυξης. Σήμερα η εταιρεία πραγματοποιεί το 9% του τζίρου της περίπου από πωλήσεις στο εξωτερικό και με βασικό προϊόν το γιαούρτι έχει ισχυρή παρουσία στην Ιταλία και στη Γαλλία και μικρότερη παρουσία στη Μάλτα, την Κύπρο και το Ισραήλ.
Ο κ. Τσόλκας, αναφέρθηκε στις κινήσεις που έκανε η ΔΕΛΤΑ τον Οκτώβριο του 2022 με την απόκτηση του 70% των μετοχών της εταιρείας Κουρέλλας, μιας σύγχρονης τυροκομικής μονάδας από τα Γρεβενά, με στόχο την ενίσχυση των μεριδίων αγοράς της στην τυροκομία, πραγματοποιώντας ένα σημαντικό βήμα εμπλουτισμού του χαρτοφυλακίου δραστηριοτήτων και προϊόντων της, με αιχμή την παραγωγή της φέτας. Λίγους μήνες νωρίτερα και δη στα τέλη του 2021 προχώρησε στην απόκτηση της εταιρείας Δανιήλ Σ. Γκατένιο & Υιός, μιας μικρής εταιρείας που δραστηριοποιείται στην εισαγωγή και εμπορία γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων μεν, που συνεργάζεται με όλες σχεδόν τις βιομηχανίες του κλάδου δε.
Κληθείς να περιγράψει την πορεία της γαλακτοβιομηχανίας το 2022 στη σκιά της πληθωριστικής και ενεργειακής κρίσης ο κ. Τσόλκας έκανε λόγο για μια δύσκολη χρονιά όχι μόνο για τη ΔΕΛΤΑ, αλλά για το σύνολο των επιχειρήσεων και ειδικά στην γαλακτοβιομηχανία η παραγωγή ήταν μειωμένη, ενώ την ίδια ώρα η τιμή της πρώτης ύλης αυξήθηκε έως και 50-60% λόγω της εκτόξευσης του κόστους των ζωοτροφών.
«Ποτέ άλλοτε δεν έχουμε δει τέτοιες ανατιμήσεις στο γάλα», τόνισε εμφατικά ο ίδιος και ανέφερε πως η ΔΕΛΤΑ προκειμένου να διαχειριστεί τα υπέρογκα κόστη προχώρησε σε ανατιμήσεις στα προϊόντα της το 2022 – ανατιμήσεις οι οποίες ξεκίνησαν από 10-12% στα γιαούρτια και έφτασαν έως 25-28% στο αγελαδινό γάλα.
Παρά την δύσκολη χρονιά που έφυγε ο ίδιος εμφανίστηκε αισιόδοξος για την τρέχουσα χρήση καθώς τα μηνύματα για το 2023 εμφανίζονται ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, με τη ΔΕΛΤΑ να ποντάρει σε μεγάλη μονοψήφια ανάπτυξη του τζίρου της τη νέα χρονιά κυρίως λόγω της αποκλιμάκωσης του κόστους που καταγράφεται από τις αρχές του νέου έτους.
Ο κ. Τσόλκας αποκάλυψε επίσης ότι από τον Φεβρουάριο η ΔΕΛΤΑ έχει ξεκινήσει έναν εκτεταμένο γύρο προσφορών στα προϊόντα της προς όφελος των καταναλωτών.
Ερωτηθείς ωστόσο εάν η γαλακτοβιομηχανία σχεδιάζει να προχωρήσει και σε μειώσεις τιμών στα ράφια, στη σκιά της αποκλιμάκωσης του κόστους – όπως έκαναν άλλες γαλακτοβιομηχανίες – εξήγησε πως «ακόμη δεν έχουμε λάβει τέτοιου είδους αποφάσεις, ωστόσο εκτιμώ ότι με τόσο εκτεταμένες προσφορές σε όλα μας τα προϊόντα, δεν έχουν νόημα οι μειώσεις των τιμών».
Σημείωσε δε ότι το ζήτημα της τιμής στο ράφι έχει επηρεάσει συνολικά την αγορά του φρέσκου γάλακτος, αποκαλύπτοντας ότι όλες οι εταιρείες έχουν χάσει μερίδια αγοράς καθώς ο κόσμος στρέφεται, μέσω του «καλαθιού του νοικοκυριού», στις φθηνότερες επιλογές της ιδιωτικής ετικέτας.
Τόνισε μάλιστα πως το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στο φρέσκο γάλα εκτινάχθηκε από το 11% στο 25% με τις απώλειες της ΔΕΛΤΑ να είναι περίπου τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες.
Εν τω μεταξύ η ΔΕΛΤΑ υλοποιεί ένα καινοτόμο για τα ελληνικά δεδομένα project σε συνεργασία με την PWC και το Πανεπιστήμιο Αθηνών για την αποτύπωση των ESG επιδόσεων των προϊόντων της σε επίπεδο εφοδιαστικής αλυσίδας. Θα αναλύονται όλοι οι κωδικοί σε κάθε στάδιο της αλυσίδας αξίας (από τον σπόρο, το ζώο ή αυτό που τρώει το ζώο) μέχρι τη στιγμή που ο καταναλωτής το πετάει στα σκουπίδια σύμφωνα με τις αρχές βιώσιμης ανάπτυξης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. «Θα έχουμε στα χέρια μας ένα εργαλείο που θα σκοράρει όλους μας τους κωδικούς σύμφωνα με αυτό».