H κυβέρνηση της Πορτογαλίας θα πωλήσει τουλάχιστον το 51% του κρατικού αερομεταφορέα ΤΑΡ μετά την έγκριση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης από το υπουργικό συμβούλιο.
Η απόφαση θέτει στόχους ανάπτυξης για την ΤΑΡ, για αύξηση της απασχόλησης στον κλάδο και καλύτερη χρήση των εθνικών αεροδρομίων, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Fernando Medina. Σύμφωνα με το σχεδιασμό, οι εργαζόμενοι της ΤΑΡ θα πάρουν ένα πρόσθετο ποσοστό 5% και το υπόλοιπο που θα παραμείνει στο κράτος θα εξαρτηθεί από την έκβαση της ιδιωτικοποίησης.
Η πορτογαλική κυβέρνηση θέλει να πωλήσει το ποσοστό σε παίκτες του κλάδου των αερομεταφορών με κατάλληλο μέγεθος και όχι σε επενδυτές του χρηματοοικονομικού κλάδου που δεν έχουν σχέση με το αντικείμενο.
Ήδη, η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον της Lufthansa, του ομίλου Air France-KLM και της μητρικής της British Airways IAG.
Ο διευθύνων σύμβουλος της IAG Luis Gallego πιστεύει ότι η ΤΑΡ ταιριάζει πολύ καλά στο προφίλ του ομίλου και θα ενίσχυε τις σημερινές λειτουργίες του.
«Θα πρέπει να εξετάσουμε προσεκτικά τις λεπτομέρειες, αλλά είμαστε αισιόδοξοι και πιστεύουμε ότι η ΤΑΡ μπορεί να γίνει άλλο ένα success story για τον όμιλο IAG», δήλωσε ο Gallego στα περιθώρια του World Aviation Festival στη Λισαβώνα.
Ο όμιλος IAG ελέγχει επίσης την ισπανική Iberia, την ιρλανδική Aer Lingus και τη Vueling.
H ανάπτυξη της Aer Lingus που διπλασίασε τη δυνατότητα της για μακρινές πτήσεις και πρόσθεσε εννέα προορισμούς στη Βόρειο Αμερική μετά την εξαγορά της πριν τέσσερα χρόνια μπορεί να είναι το μοντέλο για το τι μπορεί να συμβεί και με την ΤΑΡ, σύμφωνα με τον επικεφαλής της IAG.
H εξαγορά της Aer Lingus συνέβαλε και στην ανάπτυξη του Δουβλίνου ως αεροπορικού κόμβου.
Η ΙΑG πιστεύει ότι μπορεί να αναπτύξει τον κόμβο της Λισαβόνας και να δημιουργήσει προστιθέμενη αξία για την Πορτογαλία καθώς τα δίκτυα είναι συμπληρωματικά με πολλές ευκαιρίες για μεταφορά επιβατών από τη Λισαβόνα στη Λατινική Αμερική, τη Βόρειο Αμερική και την Αφρική.
Η ΤΑΡ πετά σε προορισμούς στη Βραζιλία και συνδέει τη Λισαβόνα με χώρες της Αφρικής όπου μιλούν την ίδια γλώσσα.
Η ΤΑΡ αναμένεται να έχει τη δεύτερη συνεχή κερδοφόρα χρονιά φέτος. Ο αερομεταφορέας βρίσκεται σε πρόγραμμα αναδιάρθρωσης που αποτελεί μέρος του πακέτου διάσωσης αξίας 3,2 δισ. ευρώ που έχουν εγκρίνει οι Βρυξέλλες. Το πλάνο αναδιάρθρωσης περιλαμβάνει τη συρρίκνωση του στόλου, απολύσεις και μειώσεις αποδοχών των εργαζομένων.
Τον Ιούνιο, η συμφωνία απόκτησης μειοψηφικού ποσοστού στη ζημιογόνο ΙΤΑ Airways της Ιταλίας από την Lufthansa έδωσε νέα δυναμική στην τάση συγκεντρωτισμού στην αεροπορική αγορά της Ευρώπης.
Η επιχειρηματική κίνηση της Lufthansa θα κριθεί από το αν πετύχει να γυρίσει την ΙΤΑ, τη διάδοχο της Alitalia, κερδοφόρα τα επόμενα χρόνια. Άνοιξε πάντως το δρόμο για νέες κινήσεις από τους μεγάλους παίκτες του κλάδου να εξαγοράσουν εθνικούς αερομεταφορείς που έχουν χτυπηθεί από τον ανταγωνισμό.
Η ιταλική κυβέρνηση έχει ενοχληθεί από την κωλυσιεργία των αρχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης να δώσουν το πράσινο φως στη συμφωνία απόκτησης της ΙΤΑ από τον όμιλο Lufthansa.