Ουσιαστική, διαρκής και όχι αποσπασματική οφείλει να είναι η παρακαταθήκη του ιδιωτικού επιχειρηματικού τομέα στην πορεία για την εθνική σύγκλιση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών και τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Το παράδειγμα δίνει η Αθηναϊκή Ζυθοποιία.
Έχοντας στη «κάβα» της ένα φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο €65 εκατ. για την επόμενη τριετία, η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής και εμπορίας μπίρας στην Ελλάδα με ενεργή παρουσία 60 ετών θέτει στόχο να μεγιστοποιήσει τη συνεχή και συνεπή δράση που έχει επιδείξει ως τώρα στο πεδίο της βιώσιμης ανάπτυξης.
Μέσω της στρατηγικής της «Παράγουμε ένα καλύτερο αύριο» η Αθηναϊκή Ζυθοποιία αναλαμβάνει ουσιαστικά να υλοποιήσει σε τοπικό επίπεδο την κεντρική στρατηγική του Ομίλου HEINEKEN «Brew a Better World - Raise the Bar 2030».
Το επενδυτικό πλάνο που έχει προϋπολογίσει η ΑΖ με ορίζοντα το 2026 εκτείνεται πέρα από την αναγκαία και υποχρεωτική συμμόρφωση της γραμμής παραγωγής και υπερβαίνει την περίμετρο της επιχειρηματικής της δραστηριότητας, δημιουργώντας παρακαταθήκη για την αντιμετώπιση των οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών προκλήσεων της σύγχρονης εποχής.
Εντάσσεται ωστόσο αρμονικά στο ήδη υπάρχον αποτελεσματικό επιχειρηματικό blueprint της εταιρείας, πιστοποιώντας βάσει και των έως τώρα πεπραγμένων της ότι η βιώσιμη ανάπτυξη δεν είναι τάση, αλλά αναγκαιότητα.
Η φιλόδοξη στρατηγική της διοίκησης κινείται σε τρεις άξονες -Περιβάλλον, Κοινωνία και Υπευθυνότητα- διαπνέοντας την κουλτούρα της εταιρείας και όλο το φάσμα της αλυσίδας αξίας της.
Με όχημα την επιστήμη, την έρευνα και την καινοτομία, αξιοποιεί την τεχνογνωσία του ομίλου Heineken, ώστε να αξιολογούνται και να μεγιστοποιούνται μέσα από αναλύσεις ουσιαστικότητας, παρακολούθηση δεικτών επίδοσης ESG και έρευνες που βασίζονται σε μεθοδολογίες με διεθνή πρότυπα, τα οφέλη των βιώσιμων πρακτικών που ακολουθεί στους τρεις αυτούς βασικούς πυλώνες δράσης.
Ακόμη πιο πράσινη η Πράσινη
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία έχει υιοθετήσει ολιστική προσέγγιση για την προστασία του Περιβάλλοντος, «από το χωράφι έως το ποτήρι», με το 50% των επενδύσεων του τριετούς πλάνου της να αφορά στις πράσινες επενδύσεις.
Συγκεκριμένα δεσμεύεται για ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα στην παραγωγή ως το 2030, ενώ έχει ήδη μειώσει κατά 20% τις εκπομπές CO2 σε σχέση με το 2018. Οι ενέργειες της εταιρείας για τον περιορισμό του αποτυπώματος άνθρακα έχουν ξεκινήσει πολύ πιο παλιά, όπως η προμήθεια και διάθεση στην αγορά νέων φιλικότερων στο περιβάλλον ψυγείων και ψυκτών, ήδη από το 2011.
Παράλληλα, σε συνεργασία με τους προμηθευτές και τους συνεργάτες της, μεγιστοποιεί την κυκλικότητα της παραγωγής. Όπως προκύπτει και από την έκθεση βιώσιμης ανάπτυξης 2021-2021, στον τομέα διαχείρισης υλικών η εταιρεία κατάφερε:
- να αξιοποιήσει σε ποσοστό 79,4% ανανεώσιμες πρώτες ύλες και υλικά συσκευασίας,
- να αποτρέπει το 99,6% των αποβλήτων από τη διάθεσή τους σε ΧΥΤΑ.
- να ανακτά το 100% των πλαστικών κιβωτίων που χρησιμοποιούνται για τις μεταφορές
- το 95% των φιαλών να είναι επαναχρησιμοποιούμενες και
- να ανακτά πάνω από το 85% των φιαλών, παρά την αύξηση των εξαγόμενων και συνεπώς μη επιστρεφόμενων προϊόντων.
Ως προς την ορθολογική χρήση υδατικών πόρων, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία μειώνει συνεχώς τις ποσότητες που καταναλώνονται κατά τη διαδικασία παραγωγής, σταθεροποιώντας τις ήδη στο 20% σε επίπεδο δεκαετίας, με στόχο τον περιορισμό της μέσης χρήσης νερού στην παραγωγή στο 2,9hl/hl.
Για το σκοπό αυτό επιστρατεύονται συστήματα επαναχρησιμοποίησης νερού και δράσεις ευαισθητοποίησης όπως η πρωτοβουλία άρδευσης στις εγκαταστάσεις της Πάτρας, ενώ η εταιρεία διασφαλίζει ότι το νερό που επιστρέφει στο οικοσύστημα είναι καθαρό, μέσω συστημάτων υπεύθυνης επεξεργασίας λυμάτων.
Επιδραστικές ενέργειες με κοινωνικό αντίκτυπο
Ως προς τον πυλώνα της Κοινωνίας, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία θέτει βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους δημιουργώντας ένα θετικό ντόμινο κοινωνικής επίδρασης, αν αναλογιστεί κανείς ότι η άμεση οικονομική αξία που διανέμεται στην κοινωνία ανήρθε στα €378 εκατ. για τα έτη 2021-2022, σημειώνοντας αύξηση +20,82% σε σχέση με το 2021.
Κυριαρχούν οι δράσεις στήριξης στην Εύβοια μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021 και το Πρόγραμμα «Νερό για το Αύριο» στη Θεσσαλία που αποτελεί το πλέον ελλειμματικό υδατικό διαμέρισμα στην ελληνική επικράτεια. Ειδικά για την αντιμετώπιση του προβλήματος της λειψυδρίας στη Θεσσαλία και τη μετάβαση σε ένα νέο αειφόρο μοντέλο διαχείρισης του νερού η εταιρεία συνεργάστηκε με εκπροσώπους της πολιτείας και της κοινωνίας των πολιτών, επιστήμονες, ερευνητές και παραγωγούς.
Στον τομέα της παραγωγής, για τα προϊόντα της Ζυθοποιίας χρησιμοποιείται 100% ελληνικό κριθάρι από 2.000 Έλληνες παραγωγούς Συμβολαιακής Καλλιέργειας Κριθαριού της χώρας. Το Πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας Κριθαριού μετρά 14 χρόνια, 800 θέσεις εργασίας και 550.000 τόνους βυνοποιήσιμου ελληνικού κριθαριού ελληνικής ποιότητας σε περίπου 130.000 στρέμματα ελληνικής γης ετησίως.
Η προστιθέμενη αξία που έχει παραχθεί υπερβαίνει τα €100 εκατ. Πάνω από το 80% της συνολικής παραγόμενης ποσότητας κριθαριού έχει πιστοποιηθεί ως προϊόν ορθής γεωργικής πρακτικής και η εταιρεία συνεχίζει με στόχο το 90% για το 2023 και το 100% για το 2024.
Η ΑΖ διατηρεί καθετοποιημένη ελληνική διαδρομή από ιδιόκτητα ζυθοποιεία και βυνοποιεία σε όλες τις μονάδες παραγωγής της, το 85% των προμηθειών της δαπανάται σε εγχώριους προμηθευτές και πλέον το 14% της παραγωγής διατίθεται προς εξαγωγή σε 41 χώρες.
Σημαντικό είναι το input της εταιρείας στην εργασιακή απασχόληση. Τα νούμερα είναι εντυπωσιακά, καθώς η εταιρεία μετρά πλέον 809 εργαζόμενους, σημείωσε 15% αύξηση γυναικείας συμμετοχής στο ανθρώπινο δυναμικό της και προσφέρει ανά έτος και ανά εργαζόμενο 20,5 ώρες εκπαίδευσης, προσφέροντας ίσες ευκαιρίες για όλους και ενισχύοντας την κουλτούρα διαφορετικότητας, ισότητας και συμπερίληψης.
Θεματοφύλακας της υπεύθυνης κατανάλωσης
Ως προς τον πυλώνα της Υπευθυνότητας, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία προωθεί κουλτούρα υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ μέσω συνεργασιών, δράσεων, υπεύθυνης επικοινωνίας των προϊόντων της και εθελοντικών κανόνων αυτοδέσμευσης.
Σημαντικό αντίκτυπο έχουν η καμπάνια για την ευαισθητοποίηση του κλάδου της εστίασης στην υπεύθυνη διάθεση αλκοόλ και η εφαρμογή Σερβίρω Υπεύθυνα, με στόχο την πληροφόρηση των επαγγελματιών της εστίασης για την κατηγορία μπίρας χωρίς αλκοόλ. Η εταιρεία έχει δεσμευτεί να διατηρήσει το διευρυμένο χαρτοφυλάκιο προϊόντων χωρίς αλκοόλ, το οποίο μετρά συνολικά 5 επιλογές μπίρας, διαθέσιμο πάντα και παντού στα σημεία πώλησης.
Στόχος για το μέλλον και έως το 2030 η συνέχιση της επένδυσης του 10% του διαθέσιμου προϋπολογισμού της επωνυμίας HEINEKEN για ενέργειες επικοινωνίας και προώθησης σε εκστρατείες για την υπεύθυνη κατανάλωση.
Στην πορεία για το 2030, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία δεσμεύεται για ένα καλύτερο αύριο επενδύοντας μακροπρόθεσμα στο περιβάλλον, την κοινωνία και την υπευθυνότητα. Η δέσμευση αυτή είναι αδιαπραγμάτευτη και κοινή για όλους τους εργαζόμενους της ΑΖ, από τα μέλη της Διοίκησης μέχρι κάθε εργαζόμενο σε κάθε Διεύθυνση της εταιρείας, κάνοντας πράξη το όραμα «μΑΖί».