Το ανεκτέλεστο των 15 δισ. ευρώ, οι νέες mega συμβάσεις έργων, αλλά και παραχωρήσεων με κορωνίδα στις τελευταίες την Αττική Οδό, οι χρηματοδοτήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης των 30 δισ. ευρώ για την περίοδο 21-26 σε υποδομές, οι πόροι του ΕΣΠΑ 21-27 των 26,2 δισ. ευρώ, είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της κατασκευαστικής αγοράς που βιώνει μια από τις πιο έντονες περιόδους ζυμώσεων και δημιουργίας νέων ισορροπιών.
Η συμφωνία της Intrakat για την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ, αποτέλεσε το «κλειδί» για την έναρξη νέων διεργασιών στον κατασκευαστικό κλάδο, ο οποίος το τελευταίο διάστημα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι.
Την ίδια ώρα έχει καταστεί σαφές ότι στόχος των κατασκευαστικών ομίλων είναι η χρηματοοικονομική τους ενδυνάμωση, ώστε να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες, στα έργα δισ. ευρώ που διεκδικούν και πρέπει να φέρουν εις πέρας, αλλά και στις δυσκολίες του νέου οικονομικού περιβάλλοντος από την αύξηση κόστους υλικών, ενέργειας και επιτοκίων, αλλά και την έλλειψη προσωπικού που καθιστά και ακριβότερο το κόστος συνολικά.
Οι μεγάλοι παίκτες ήδη διασταυρώνουν τα ξίφη τους για την «πίτα» άνω των 40 και πλέον δισ. ευρώ, αν συνυπολογιστούν τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ, οι ιδιωτικές επενδύσεις και οι αποκρατικοποιήσεις.
Η κατασκευαστική κοινότητα έχει κάθε μέρα και μια πρόκληση για τη συμμετοχή και διεκδίκηση σε μια πληθώρα projects, από οδικά, σιδηροδρομικά έργα, ενέργεια, απορρίμματα και ακίνητα.
Η σημερινή εικόνα έχει ανατρέψει πλήρως την εικόνα της προηγούμενης δεκαετίας που η δημοπράτηση έργων γινόταν με πολύ πιο αργούς ρυθμούς και πλέον οι ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, INTRAKAT και ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, έχουν ανακτήσει πλήρως το έδαφος από τη χαμένη τους δυναμική.
Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο που διαθέτουν οι ισχυροί του κλάδου, ξεπερνάει πια τα 15 δισ. ευρώ και αν προχωρήσουν επιμέρους mega συμβάσεις παραχώρησης, όπως ο ΒΟΑΚ που πήρε μετάθεση για τον Μαϊο, η Ζεύξη Σαλαμίνας κ.α., τότε το νούμερο αυξάνεται σημαντικά και διευρύνονται οι τομείς δραστηριοτήτων.
Πλέον οι κατασκευαστικοί όμιλοι μεταβιβάζουν δραστηριότητες όπως η ενέργεια, κεφαλαιοποιούν μελλοντικά κέρδη και επικεντρώνονται στο πιο αμιγώς τεχνικό αντικείμενο (κατασκευή – παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ) ώστε να διεκδικήσουν με αξιώσεις τα μεγάλα έργα.
Κύκλοι της αγοράς αναφέρουν ότι οι ανακατατάξεις στον κλάδο θα συνεχιστούν με νέα deals, ίσως και περαιτέρω συγκέντρωση «δυνάμεων», συγχωνεύσεις ενόψει και των μεγάλων προκλήσεων κατασκευαστικών και χρηματοδοτικών.
Σε κάθε περίπτωση, οι εταιρείες του κλάδου ποντάρουν σε μία θετική δεκαετία, κατά την οποία ζητούμενο αποτελεί η αύξηση των οικονομικών τους μεγεθών και η ισχυροποίησή τους.
Άλλωστε, πλέον έχει αρχίσει να διαφαίνεται το μέγεθος των κεφαλαίων που θα απαιτηθούν για την υλοποίηση των συμβάσεων που έχουν υπογραφεί με τις νέες να κάνουν απαιτητή την ισχυρή κεφαλαιακή διάρθρωση στις εταιρείες.
Μετοχικές ανακατατάξεις μπορεί να δει η αγορά στο επόμενο διάστημα, τόσο σε ισχυρές εταιρείες, όσο και άλλες μικρότερες αλλά υγιείς εταιρείες του κλάδου με κάποιες από αυτές να παρουσιάζουν σημαντική εξειδίκευση. Άλλωστε στην ύπαρξη πεδίου εξαγορών και συγκέντρωσης στις μικρότερες κυρίως τάξεις εκτίμησε ότι μπορεί να υπάρξει και ο κ. Εξάρχου, σε πρόσφατη συνάντηση με δημοσιογράφους.
Στις εταιρείες που αναφέρουν ως πιθανούς στόχους εξαγοράς, κύκλοι της κατασκευαστικής αγοράς, είναι η εταιρεία Ξανθάκης ΑΤΕ με πτυχίο 6ης τάξης, από τη Θεσσαλονίκη με εξειδίκευση στα σιδηροδρομικά έργα, η Ιντερκάτ από την Λαμία, επίσης εταιρεία 6ης τάξης, η ΤΕΚΑΛ (με την οποία είχε αρχίσει συζητήσεις η ΙNTRAKAT, που όμως δεν τελεσφόρησαν), ενώ και η ΕΚΤΕΡ και η Δομική Κρήτης, έχουν μπει επίσης στο κάδρο.