Στο θετικό guidance για το πρώτο εξάμηνο του 2024 αναφέρθηκε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Aegean, Μιχάλης Κουβελιώτης, κατά τη σημερινή παρουσίαση της εταιρείας στους αναλυτές, παρά τις προκλήσεις της αγοράς και τις αυξημένες λειτουργικές δαπάνες. Οι επιδόσεις αναμένονται ισχυρές στο σύνολο του έτους, όπως ανέφερε ο κ. Κουβελιώτης, σημειώνοντας ότι τα αποτελέσματα του α΄ εξαμήνου έδειξαν επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και άμβλυνση της υψηλής εποχικότητας της ζήτησης κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Ιούνιου.
Κατά το Β’ Τρίμηνο η ΑEGEAN συνέχισε να αναπτύσσεται προσφέροντας 5,4 εκατ. θέσεις, 9% περισσότερες από το 2023, με την επιβατική κίνηση να αυξάνεται κατά 8%. Η αύξηση αυτή αποτελεί ενδεικτικό σημάδι της ανάπτυξής της εταιρείας, με τις στρατηγικές κινήσεις που πραγματοποίησε προσφάτως να καθορίζουν ανοδικά την πορεία της τα επόμενα χρόνια.
Η ανοδική πορεία συνεχίστηκε και το τρίτο τρίμηνο, βάσει των όσων ανέφεραν ο κ. Κουβελιώτης αλλά και η αναπληρώτρια οικονομική διευθύντρια της Aegean, κα Δημαράκη, ενώ και για το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς η αεροπορική επενδύει στην άμβλυνση της εποχικότητας εγκαινιάζοντας νέα δρομολόγια ή ενισχύοντας τα υφιστάμενα.
Πέραν του mega deal με τη Volotea, το παζλ των στρατηγικών αποφάσεων της εταιρείας συμπληρώνει η δημιουργία τεχνικής βάσης συντήρησης αεροσκαφών και κέντρου εκπαίδευσης πληρωμάτων, αλλάζοντας το εγχώριο οικοσύστημα αερομεταφορών. Ακόμη, ο αερομεταφορέας θα προωθήσει και μια σειρά ενεργειών με στόχο την περαιτέρω βελτίωση της επιχειρησιακής του λειτουργίας. Σε αυτό το πλαίσιο λαμβάνει μέτρα για τον περιορισμό των καθυστερήσεων, δεδομένης και της αύξησης της εναέριας κυκλοφορίας τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη.
Το deal με τη Volotea
Μόλις πριν από μερικές ημέρες, η εταιρεία προχώρησε σε μια σημαντική κίνηση ματ, ανακοινώνοντας την επένδυσή 25 εκατ. ευρώ στη Volotea, έναν από τους μεγαλύτερους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους στην Ευρώπη με έδρα τη Βαρκελώνη. Η αρχική επένδυση των 25 εκατ. ευρώ πραγματοποιείται με την από κοινού συμμετοχή της AEGEAN με τους υφιστάμενους μετόχους της Volotea σε αύξηση κεφαλαίου έως 50 εκατ. ευρώ μέσω της έκδοσης μετατρέψιμου χρηματοπιστωτικού μέσου (δανείου) με δικαίωμα συμμετοχής στα κέρδη.
Υπό την αίρεση συγκεκριμένων προϋποθέσεων, κυρίως σχετικών με την οικονομική απόδοση της Volotea το 2024, δύναται να πραγματοποιηθεί και δεύτερη εκταμίευση ύψους 50 εκατ. ευρώ του μετατρέψιμου ομολογιακού το δεύτερο τρίμηνο του 2025. Και σε αυτή η AEGEAN θα συμμετέχει επίσης με ποσό ύψους 25 εκατ. ευρώ.
Συνεπώς, η συνολική αύξηση κεφαλαίου δύναται να ανέλθει σε έως 100 εκατ. ευρώ, με τη συμμετοχή της AEGEAN να ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ. Σε περίπτωση που η αρχική συμμετοχή της πρώτης εκταμίευσης της AEGEAN μετατραπεί σε μετοχές, τότε η επένδυσή της θα ισοδυναμεί σε μερίδιο 13% στη Volotea ενώ στην περίπτωση που εκταμιευθεί και η δεύτερη δόση και μετέπειτα μετατραπεί σε μετοχές τότε το συνολικό ποσοστό της AEGEAN στη Volotea θα ανέλθει στο 21%.
Με την κίνηση αυτή που αναμένεται να εφαρμοστεί σταδιακά την επόμενη τριετία, Volotea και Aegean θα έχουν εμπορική συνεργασία, η οποία, αρχικά, θα επικεντρωθεί στη διάθεση των προϊόντων του ενός αερομεταφορέα από τον διαδικτυακό τόπο του άλλου.
Ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, μιλώντας στο Liberal.gr για το mega αυτό deal είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Είναι μια προσπάθεια να διεθνοποιηθεί περισσότερο η εταιρεία, να αυξήσει την εξωστρέφεια της, να αυξήσει την πρόσβασή της σε αγορές όπως είναι η Γαλλία, η Ισπανία και η Ιταλία που είναι πολύ σημαντικές για εμάς. Και φυσικά, έχουμε και μια προοπτική υπεραξίας της επένδυσής μας εφόσον και η Volotea, όπως ελπίζουμε, πάει καλά στο μέλλον και είτε εισαχθεί στο Χρηματιστήριο είτε έχει κάποια άλλη κατεύθυνση. Άρα είναι ένας συνδυασμός ενίσχυσης της εμπορικής δυνατότητας της εταιρείας με την Ευρώπη και παράλληλα επένδυσης».
Όπως και στην περαιτέρω εκμετάλλευση του διεθνούς δικτύου από/προς τα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας, όπως Ηράκλειο, Ρόδος, Χανιά, προς/από βασικές ευρωπαϊκές αγορές όπως Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία Κι αυτό ούτως ώστε να προσφέρονται περισσότερες επιλογές στους επιβάτες με την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των πόρων και της επένδυσης των δύο εταιρειών.
Θα συνεργαστούν και στους τομείς παροχής υπηρεσιών συντήρησης καθώς και εκπαίδευσης πληρωμάτων για την κάλυψη μέρους των αναγκών της Volotea από την Aegean.
Το ισχυρό α’ εξάμηνο
Συνολικά κατά το Α’ Εξάμηνο του έτους η AEGEAN μετέφερε 7,3 εκατ. επιβάτες, 9% περισσότερους συγκριτικά με το Εξάμηνο του 2023, προσφέροντας 9,5 δις. χιλιομετρικές θέσεις, 11% περισσότερες θέσεις σε σχέση την ίδια περίοδο του 2023. Ο συντελεστής πληρότητας διαμορφώθηκε στο 81,4% το Α’ Εξάμηνο του 2024.
Σε επίπεδο Εξαμήνου ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών υπερβαίνει κατά 10% το Α’ Εξάμηνο του 2023, φτάνοντας τα €749,1 εκατ., ενώ τα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε €147,6 εκατ., καταγράφοντας αύξηση 6%, σε σύγκριση με το Α’ Εξάμηνο του 2023. Τα κέρδη προ φόρων του Ομίλου για το Α’ Εξάμηνο του 2024 διαμορφώθηκαν σε €31,6 εκατ. έναντι €48,7 εκατ. το Α’ Εξάμηνο του 2023 ενώ τα κέρδη μετά από φόρους για τον Όμιλο διαμορφώνονται σε €22,9 εκατ. από €37,1 εκατ. το Α’ Εξάμηνο του 2023.
Λόγω των ισχυρών θετικών ταμειακών ροών από τη λειτουργική κερδοφορία αλλά και τις προπωλήσεις εισιτήριων της καλοκαιρινής περιόδου, τα ταμειακά αποθέματα και τα άμεσα ρευστοποιήσιμα χρηματοοικονομικά στοιχεία αυξήθηκαν σε €814,4 εκατ. στις 30.06.2024 από €706,3 εκατ. στις 31.12.2023, πάρα την εξαγορά των Warrants με την καταβολή €85,4 εκατ. στην Ελληνική Δημοκρατία την 02.01.2024 αλλά και την πρώτη μετά από μία τετραετία, καταβολή μερίσματος ύψους €67,6 εκατ. στους μέτοχους στις 27.05.2024.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η διαδικασία πρόωρων ελέγχων και επισκευών στους κινητήρες GTF των Α320/Α321 neo, που με αφετηρία τον Οκτώβριο του 2023 και ανά περίοδο καθηλώνει σημαντικό μέρος του στόλου των νέων αεροσκαφών μας, επιβαρύνει σημαντικά το κόστος της εταιρείας σε καύσιμα, κόστος συντήρησης αλλά και μισθώματα αεροσκαφών. Η αποζημίωση που λαμβάνεται από τον κατασκευαστή, καλύπτει σημαντικό μέρος αλλά σε καμία περίπτωση το σύνολο του αύξησης του κόστους και τις απώλειες προσφοράς επιπλέον διαθεσίμων θέσεων. Επίσης, σημαντική επίδραση στο κόστος έχει η επιβάρυνση από τις αυξημένες αγορές CO2, με δεδομένη την εξελισσόμενη και σε βάθος τριετίας κατάργηση των δωρεάν ιστορικών δικαιωμάτων των εταιρειών στον αεροπορικό κλάδο.