Μία εξαγορά που πρόκειται να γίνει έως τέλος του έτους ανακοίνωσε o Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος Νίκος Λαβίδας, κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2023.
Η εξαγορά, σύμφωνα με τον κ. Λαβίδα, θα είναι μικρή και θα είναι πάνω στο μοντέλο των νέων και μικρών καταστημάτων. Επίσης, ο ίδιος ξεκαθάρισε πως όσον αφορά τα καταστήματα χονδρικής ENA Cash & Carry, ο όμιλος της ΑΒ θα τα διατηρήσει αναπτύσσοντάς τα, παρά τις συζητήσεις που είχαν πραγματοποιηθεί σχετικά με την πιθανότητα πώλησης των 14 σημείων.
Συγκεκριμένα, εξήγησε πως: «Αυτό που θέλουμε είναι να αναπτύξουμε τη χονδρική. Ένα μεγάλο κομμάτι ήταν εστιασμένο στα μικρά μαγαζιά γειτονιάς. Και είναι γεγονός ότι λειτουργούν ανταγωνιστικά σε αυτό που κάνουμε με την ανάπτυξη μικρών καταστημάτων franchise, οπότε θα εστιάσουμε το ενδιαφέρον μας στο HoReCa. Αυτή τη στιγμή η χονδρική φέρνει το 6% του τζίρου μας. Δεν υπάρχει θέμα πώλησης, το συζητήσαμε κάποια στιγμή αυτό το ενδεχόμενο, ωστόσο αποφασίσαμε να διατηρήσουμε τη δραστηριότητα και να την αναπτύξουμε».
Η εικόνα του 2023
Κεντρικός στόχος της ΑΒ για το 2023, σύμφωνα με τον επικεφαλής του ομίλου, ήταν η σταθερότητα του τζίρου ο οποίος και επετεύχθη, με σημεία αναφοράς της χρονιάς να είναι ο εκσυγχρονισμός και εξορθολογισμός του δικτύου καταστημάτων, η στήριξη των τιμών με εμπορικές πολιτικές και η αναδιοργάνωση ομάδας δικτύου καταστημάτων.
«Το 2023 ετοιμάσαμε το στρατηγικό πλάνο για την επόμενη τριετία και θέσαμε της βάσης γι' αυτά που θα ακολουθήσουν τα επόμενα τρία χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Λαβίδας.
Τα τελευταία χρόνια η επιχείρηση σημειώνει σταθερότητα στον κύκλο εργασιών κοντά στα 2 δισ. ευρώ, με μία αύξηση την εποχή της πανδημίας, γεγονός που αποτελεί «αγκάθι» για την επιχείρηση, η οποία έχει θέσει ως στόχο να το αλλάξει.
Αναλυτικά, οι πωλήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος ανήλθαν στο 1,97 δισ. ευρώ, διατηρώντας τα ίδια επίπεδα με το 2022. Τα Λειτουργικά Κέρδη ανήλθαν στα 6,5 εκατ. ευρώ έναντι 20 εκατ. ευρώ το 2022, μείωση η οποία οφείλεται κατεξοχήν σε λογιστικές και λοιπές έκτακτες μη λειτουργικές δαπάνες και η οποία δεν αντικατοπτρίζει την πραγματική απόδοση της εταιρείας.
Για το λόγο αυτό, αξίζει να σημειωθεί ότι τα Προσαρμοσμένα Λειτουργικά Κέρδη (χωρίς απομειώσεις και έκτακτες ζημίες) ανήλθαν σε 29 εκατ. και τα προσαρμοσμένα EBITDA ανήλθαν σε 132 εκατ. ευρώ, στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα σταθεροποίηση της απόδοσης, καθώς το ποσοστό λειτουργικής κερδοφορίας παρέμεινε αμετάβλητο. Η θετική απόδοση της εταιρείας αντικατοπτρίζεται και στη βελτίωση των λειτουργικών ταμειακών ροών, που ανήλθαν σε 120 εκατ. ευρώ, αυξημένων κατά 77 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2022.
Ο κ. Λαβίδας δήλωσε σχετικά: «Είμαστε σε πορεία μετάβασης και μετασχηματισμού που οδηγεί στην επόμενη μέρα της ΑΒ Βασιλόπουλος: Βιώσιμη ανάπτυξη, λειτουργική αποδοτικότητα, προϊόντα και υπηρεσίες που συνδυάζουν υψηλή ποιότητα και προσιτή τιμή, διεύρυνση του δικτύου μας, ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας, κι όλα αυτά, πάντα με τον άνθρωπο στο επίκεντρο και με σεβασμό στο περιβάλλον. Πιστεύουμε στη δύναμη της ΑΒ Βασιλόπουλος και στοχεύουμε πάντα στο καλύτερο για όλους».
Επενδύσεις ύψους 56,5 εκατ. ευρώ - Στο στόχαστρο τα μικρά καταστήματα
Για την επόμενη τριετία, ο στόχος είναι η αύξηση των καταστημάτων franchise, με 50 από αυτά να έχουν ενταχθεί έως το τέλος του 2024.
Το 2023 πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις ύψους 56,5 εκατ. ευρώ οι οποίες περιελάμβαναν 5 νέα εταιρικά καταστήματα και 30 franchise. Συγκεκριμένα, οι επενδύσεις αφορούσαν:
- Νέα καταστήματα (29,8%)
- Δίκτυο καταστημάτων (32,3%)
- Πράσινη ανάπτυξη (10,7%)
- Ανακαινίσεις (7,8%)
- Αποθήκες - Διανομή (7,9%)
- Υποδομές (8,9%)
- Νέες τεχνολογίες καταστημάτων (2,6%)
Όσον αφορά το 2024, ο κ. Λαβίδας, το χαρακτήρισε ως μία δύσκολη χρονιά λόγω αστάθμητων παραγόντων σε σχέση με αυτό που περίμεναν. Για το λόγο αυτό, οι επενδύσεις θα εστιάσουν στα μικρά καταστήματα γειτονιάς, καθώς ο καταναλωτής ζητάει την ευκολία και την ταχύτητα για τα ψώνια του.
Τα επόμενα βήματα και οι στρατηγικοί άξονες
Με πυξίδα την ευκολία και τη γρήγορη εξυπηρέτηση, τα franchise καταστήματα, τα οποία ανέρχονται σε 29 μέχρι σήμερα, θα αυξηθούν κατά 48 νέα καταστήματα FR έως το τέλος του 2024. Επίσης, 50 εταιρικά καταστήματα μικρότερα των 600 τμ. θα μετατραπούν, επίσης, σε FR.
Επίσης, στρατηγικός στόχος είναι να χτιστεί ένα μεγαλύτερο δίκτυο πανελλαδικά, τόσο στα αστικά κέντρα αλλά και στην επαρχία ώστε να υπάρχει ένα ΑΒ σε κάθε γειτονιά, με διαρκής υποστήριξη και εκπαίδευση στους franchisees.
Όσον αφορά τα private labels προϊόντα, εντός της τριετίας έρχονται 1.000 νέοι κωδικοί, με σκοπό να εμπνευστεί ο κόσμος, ώστε να τρέφεται και να ζει καλύτερα, προσφέροντας υγιεινές και βιώσιμες επιλογές
Στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης, η ΑΒ Βασιλόπουλος μειώνει τον περιβαλλοντικό της αντίκτυπο και προάγει πρακτικές που ενισχύουν την οικολογική ισορροπία. Ειδικότερα, δεσμεύεται να επιτύχει μηδενικές εκπομπές έως το 2050 σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, ενώ παράλληλα υλοποιεί εκτενή προγράμματα εκπαίδευσης για τους εργαζομένους της με στόχο την ευαισθητοποίηση σε θέματα περιβαλλοντικής ευθύνης.
Με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων του άνθρακα της Κατηγορίας 3 (Scope 3) κατά 37% στο σύνολο της εφοδιαστικής της αλυσίδας έως το 2030 και μηδενικό αποτύπωμα μέχρι το 2050, η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει αναπτύξει επίσης τo ΑΒ Climate Hub, έναν ιστότοπο που αποσκοπεί στην ευαισθητοποίηση, την ενημέρωση και την προετοιμασία της εφοδιαστικής αλυσίδας για τη μέτρηση του ανθρακικού αποτυπώματος.
Στη νέα πρόκληση της εύρεσης ανθρώπινου δυναμικού, με 171 ανοιχτές θέσεις εργασίας, η επιχείρηση εστιάζει στη συνεχή εκπαίδευση με πάνω από 270.000 ώρες το χρόνο, στην Ιδιωτική ασφάλιση για όλους, με κάθε μήνα να προσφέρονται 51 ευρώ αγορές και 7% έκπτωση σε όλους τους εργαζόμενους.