Την συμφωνία για ναυπήγηση στην Ελευσίνα για λογαριασμό της Attica Group, επιβατηγού – οχηματαγωγού πλοίου μήκους 100 μέτρων αναμένεται να υπογράψει η ONEX τον Μάιο, βάζοντας ουσιαστικά μπροστά τις μηχανές για την μεγάλη συμφωνία των δύο μερών ύψους 1 δισ. ευρώ που ανακοινώθηκε στα τέλη του 2023, ενώ την ίδια ώρα, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε χθες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΝΕΧ, Πάνος Ξενοκώστας, ο όμιλος έχει υποβάλει την προσφορά της για την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ.
Ειδικότερα για τις φρεγάτες ΜΕΚΟ ο κ. Ξενοκώστας σημείωσε ότι «έχουμε δώσει μια πολύ ανταγωνιστική προσφορά και αναμένουμε να μας καλέσει το Πολεμικό Ναυτικό. Εμείς και ο Σκαραμαγκάς έχουμε την επάρκεια να το κάνουμε αυτό. Εμείς θα είμαστε πολύ χαρούμενοι ακόμα και αν δεν το πάρουμε εμείς να το πάρουν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά», για να συμπληρώσει « Δεν ανταγωνιζόμαστε ελληνικά ναυπηγεία. Η σχέση με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι άριστη συμπληρωματική» διαλύοντας ουσιαστικά τις φήμες για «πολεμική» ατμόσφαιρα μεταξύ των δύο ναυπηγείων και του ίδιου με τον κ. Προκοπίου. Ο κ. Ξεκονώστας σημείωσε εμφατικά ότι «οι σχέσεις ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας είναι άριστες και συμπληρωματικές και τίποτε και κανένας δεν μπορεί να τις διαταράξει».
Ο όμιλος Onex, σημείωσε ο κ. Ξενοκώστας έχει πραγματοποιήσει ήδη επενδύσεις 45 εκατ. ευρώ στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας την ώρα που «το ναυπηγείο εγώ δεν το έχω πάρει, καθώς το σχέδιο εξυγίανσης με διάφορα γραφειοκρατικά τερτίπια έχει καθυστερήσει», ενώ για τα επόμενα 5 χρόνια έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις άνω των 250 εκατ. ευρώ σε Ελευσίνα και Σύρο.
Σημείωσε δε ότι το Πολεμικό Ναυτικό από 1/1/2024 βγήκε από τη συμφωνία του 2016 και ο όμιλος ανέλαβε και αυτά τα χρέη παρόλο και πριν δύο εβδομάδες, αν και δεν υπήρχε υποχρέωσξη από πλευράς ONEX, άρχισαν να πληρώνονται και οι συνταξιούχοι τις αποζημιώσεις».
Ο προγραμματισμός των πληρωμών περιλαμβάνει την έναρξη πληρωμής από τον Απρίλιο των αποζημιώσεων των εργαζομένων, ανεβάζοντας τον λογαριασμό των προς καταβολή χρημάτων που όπως τόνισε ο κ. Ξενοκώστας «μιλάμε για πάρα πολλά εκατομμύρια σε ένα ναυπηγείο που εγώ δεν έχω ιδιοκτησία. Αυτό είναι προσωπική μου επιλογή. Αυτό είναι για να δούμε τι σημαίνει πόσο μπορεί να πιστεύει μια επιχείρηση ένας όμιλος τη δουλειά που κάνει για να βάζει δεύτερη φορά χρήματα σε μια επιχείρηση που δεν έχει ιδιοκτησία».
Σε επιχειρησιακό επίπεδο και με βάση το επενδυτικό σχέδιο της ONEX σημειώθηκε από τον ίδιο ότι στα δύο ναυπηγεία έχουν ήδη μπει για την τρέχουσα χρήση 75 πλοία και σήμερα μπαίνει το 76ο ενώ τόνισε ότι είναι μία κρίσιμη περίοδος για τα ναυπηγεία Ελευσίνας, καθώς η δεξαμενή «Στρατής Γ. Ανδρέαδης» των Ναυπηγείων Ελευσίνας η πρώτη κατηγορίας panamax, άρχισε να δουλεύει από τον περασμένο Ιούλιο και η δεξαμενή «Σταύρος Νιάρχος» η νέα μεγαλύτερη δεξαμενή, aframax, με στόχο 17 με 20 Μαρτίου να γίνει ο πρώτος δεξαμενισμός. «Μιλάμε για άλλη μία μεγάλη δεξαμενή που αλλάζει τελείως τον ρόλο της Ελλάδας στον χάρτη της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην ευρύτερη περιοχή», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σχετικά με ότι αφορά στην συμφωνία με την Attica Group και το νέο πλοίο σημείωσε ότι, «τo Mνημόνιο συνεργασίας με την Attica Group δουλεύει πάρα πολύ καλά και πιστεύω ότι μέχρι τα τέλη Μαΐου θα έχουμε υπογράψει τη σύμβαση για κατασκευή ενός νέου πλοίου, για πρώτη φορά σε ελληνικά ναυπηγεία μετά από 17 χρόνια. Θα είναι μήκους 100 μέτρων και θα έχει δυνατότητα διπλού καυσίμου, μάλλον μεθανόλη.
Θα είναι στη φιλοσοφία των Blue Star αλλά σε μοντέρνο και πιο προχωρημένο σχέδιο από ελληνικό γραφείο. Μάλλον θα προορίζεται για ενδοκυκλαδικά δρομολόγια»
Ο επικεφαλής της Onex επεσήμανε πως η εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις και με άλλους παίκτες της αγοράς που ενδιαφέρονται για τη ναυπήγηση πλοίων και αποκάλυψε ότι η ΟΝΕΧ βρίσκεται σε συζητήσεις για ναυπήγηση επιβατηγού/οχηματαγωγού πλοίου και με άλλη εταιρεία μη ευρωπαϊκών συμφερόντων.
Υπενθυμίζεται πως το πλαίσιο συνεργασίας των δύο ομίλων θα έχει διάρκεια 10 ετών και αφορά το επενδυτικό πρόγραμμα της Attica Group, συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του στόλου της ακτοπλοϊκής και των θυγατρικών της στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας και της Σύρου.
Την ίδια στιγμή, η Onex, όπως είπε ο Π. Ξενοκώστας, βρίσκεται σε επίσημες και προχωρημένες συζητήσεις με την Ένωση Ρυμουλκών για την κατασκευή ρυμουλκών 27 μέτρων, ενώ αναφέρθηκε στην ανάγκη πραγματοποίησεις νέων επενδύσεων σημειώνοντας ότι «Για να μπορέσουμε να κατασκευάσουμε πλοία 200 μέτρων και να είμαστε ανταγωνιστικοί, πρέπει να κάνουμε επιπλέον επενδύσεις με ρομποτικά μηχανήματα. Αυτό είναι ένα από τα ενδεχόμενα που εξετάζουμε αυτή τη στιγμή».
«Εστιάζουμε στην αναβάθμιση πλοίων και στις μεγάλες μετασκευές. Και αυτές τις δουλειές κυνηγάμε τώρα περισσότερο».
Σχετικά με τον ανταγωνισμό από τα τουρκικά ναυπηγεία ο Πάνος Ξενοκώστας επεσήμανε ότι τα ναυπηγεία της ΟΝΕΧ είναι κατά 15% με 20% ακριβότερα, ωστόσο η ποιότητα των εργασιών είναι σαφώς ανώτερη και οι χρόνοι παράδοσης μικρότεροι και σαφώς ανταγωνιστικοί, ενώ οι συμβάσεις δεν κρύβουν πρόσθετες χρεώσεις εξηγώντας ότι, στην αρχικώς συμφωνημένη τιμή δεν γίνονται πρόσθετες χρεώσεις και επιπλέον τα ναυπηγεία παραδίδουν το πλοίο στο χρόνο που έχει συμφωνηθεί αρχικά και αυτό δίνουν την ευκαιρία στον πλοιοκτήτη να το ναυλώσει με σιγουριά ενώ ακόμη βρίσκεται στο ναυπηγείο. Είναι πολύ λίγα ναυπηγεία παγκοσμίως που μπορούν να το κάνουν.
Ως προς την εμπορική δραστηριότητα των Ναυπηγείων Ελευσίνας ο επικεφαλής της Onex τόνισε πως και με τη λειτουργία της νέας δεξαμενής θα μπορούν να εξυπηρετούνται 110 - 120 πλοία στην Ελευσίνα και μαζί με τα 100 που εξυπηρετούνται στο Νεώριου της Σύρου, τα ναυπηγεία του ομίλου θα μπορούν να εξυπηρετούν τα 220 πλοία, ενώ με τις προσθήκες που έχουν δρομολογηθεί θα επιτευχθεί ο στόχος εξυπηρέτησης των 300 πλοίων.
Ειδικότερα, αναφέρθηκε στο επενδυτικό πλάνο για τα επόμενα πέντε χρόνια που αφορά επενδύσεις 250 εκατομμυρίων ευρώ για την προσθήκη δύο νέων δεξαμενών μία suezmax και μία aframax στη Σύρο και τις επενδύσεις στην Ελευσίνα, ενώ διευκρίνισε ότι η κατασκευή ανεμογεννητριών θα παραταθεί χρονικά.
«Η Onex προετοιμάζει την υποδομή ώστε να μπούμε την κατάλληλη χρονική στιγμή στον τομέα αυτό με καθετοποιημένη παραγωγή», τόνισε ο Π. Ξενοκώστας, επισημαίνοντας πως στόχος της εταιρείας είναι τα ναυπηγεία Ελευσίνας μέσα στα επόμενα 5-7 χρόνια να έχουν «πράσινο» αποτύπωμα και μέσω φωτοβολταϊκών στις στέγες να παράγεται το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας που καταναλώνεται.
Παράλληλα, ξεκινούν οι μετασκευές σε σκάφη της Algerie Ferries, της κρατικής εταιρείας ακτοπλοϊκών γραμμών. Πρόκειται για μετασκευές που, όπως είπε ο επικεφαλής της Onex, χρόνια είχαν να γίνουν σημαντικές μετασκευές.