Τη σημασία που έχει για τις μετακινήσεις, τις μεταφορές αλλά και την τοπική οικονομική και τουριστική ανάπτυξη της δοκιμασμένης από τις πρόσφατες πλυμμήρες περιφέρειας της Θεσσαλίας ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος E65 ανέδειξαν τόσο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, όσο και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος, στην τελετή των επίσημων εγκαινίων του νέου, ολοκληρωμένου οδικού άξονα.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην ομιλία του τόνισε ότι πρόκειται για ένα έργο το οποίο θα συμβάλει στην ανάπτυξη περιοχών που ως σήμερα ήταν δυσπρόσιτες και θα επηρεάσει σημαντικά την ανάπτυξη τους.
Σε ό,τι αφορά το τελευταίο κομμάτι του έργου, αυτό δηλαδή που θα συνδέει την Καλαμπάκα με την Εγνατία οδό, και το οποίο σήμερα έχει ολοκληρωθεί κατά 48% ανέφερε ότι εντάχθηκε μετά από προσπάθεια του ίδιου και της κυβέρνησης στα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, προκειμένου να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του.
«Γνωρίζω πολύ καλά», τόνισε πόσο σημαντικός είναι αυτός ο δρόμος, ειδικά για τη Δυτική Θεσσαλία, καθώς αποτελούσε ένα όνειρο δεκαετιών». Επισημαίνοντας τη σημασία του έργου ο πρωθυπουργός τόνισε πως πλέον μειώνεται σε 2,5 ώρες η διάρκεια του ταξιδιού «για να πάει κανείς από την Αθήνα στην Καρδίτσα» και σε «3 ώρες για να πάει στα Τρίκαλα» ενώ ο δρόμος προσφέρει «προσβασιμότητα για ένα τόσο όμορφο κομμάτι της πατρίδας μας, τη δυτική Θεσσαλία»..
Αναφερόμενος ειδικότερα στο βόρειο τμήμα εξέφρασε την εκτίμηση πως θα παραδοθεί «εντός των επόμενων δύο ετών ώστε ο δρόμος να παραδοθεί όπως ακριβώς είχε σχεδιαστεί πριν από 15 χρόνια».
Ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας τόνισε τη σημασία της χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση, προκειμένου να προχωρούν τα μεγάλα έργα υποδομής, ενώ πρόσθεσε ότι το συγκεκριμένο έργο, το οποίο αποτελεί στη ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Κεντρικής Ελλάδας θα συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη των μεταφορών, καθώς μειώνεται ο χρόνος της διαδρομής προς το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
Ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Νίκος Ταχιάος, αναφέρθηκε στη σημασία που έχουν τα έργα υποδομής όσο μικρά ή μεγάλα είναι για την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών. Επίσης μίλησε για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίστηκαν μέχρι την ολοκλήρωσή του, ενώ χαρακτήρισε τον Ε65 «θρυαλλίδα ανάπτυξης για μία περιοχή της Θεσσαλίας που δοκιμάστηκε σκληρά», κάνοντας αναφορά στις ζημιές από τις πλημμύρες.
Από την πλευρά του ο Γιώργος Περιστέρης, πρόεδρος και CΕΟ του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που κατασκεύασε τον αυτοκινητόδρομο και συνεχίζει την κατασκευή του τελικού βορείου τμήματος, αναφέρθηκε στην ασφάλεια που παρέχουν οι νέοι, σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι στους χρήστες, καθώς τα ατυχήματα έχουν μειωθεί σημαντικά, ενώ , όπως είπε, η παράδοση του ολοκληρωμένου έργου που συνδέει την Λαμία με την Καλαμπάκα έγινε δυο μήνες νωρίτερα από την συμβατική προθεσμία. Ακόμη, αναφέρθηκε στην πορεία και τις δυσκολίες κατασκευής του έργου τονίζοντας πως «δεν ήταν καθολου αυτονόητο ότι θα φτάναμε σήμερα σε αυτό το σημείο». Διαβεβαίωσε παράλληλα πως «θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να επιταχύνουμε την παράδοση του βόρειου τμήματος, παρακάμπτοντας σημαντικά μας δικαιώματα». «Ελπίζουμε του χρόνου να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέρμα του, που είναι η Εγνατία στο σημείο που συναντάει το βορειοδυτικό κομμάτι της Εγνατίας Οδού» πρόσθεσε ο ίδιος.
Ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε65, έχει μήκος 182,1 χλμ. και είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,397 δισ. ευρώ περίπου. Διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη συνδέοντας την Ανατολική με την Δυτική Ελλάδα.
Με την παράδοση των νέων τμημάτων του Ε65, σε κυκλοφορία βρίσκονται 136 χλμ. σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, από Η/Κ με τον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε. (206,5 χλμ.) έως και Α/Κ Καλαμπάκας. Σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, το Καρπενήσι, τα Τρίκαλα είναι πλέον προσβάσιμοι, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια, ενώ μια νέα αναπτυξιακή δυναμική θα δοθεί στον κορμό της χώρας.
Σε αυτά τα 136 χλμ. στη διάθεση κάθε οδηγού βρίσκονται όπως πάντα οι υπηρεσίες οδικής ασφάλειας της Κεντρικής Οδού όπως:
- 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας
- 4ψήφιος αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 24ωρης λειτουργιάς, 1075
- Δωρεάν Οδική Βοήθεια σε περιπτώσεις ακινητοποίησης
- Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών στον αριθμό 801 700 7000
Στα τεχνικά χαρακτηριστικά αυτών των 136 χλμ. που κατασκεύασε η ΤΕΡΝΑ συναντάμε τα εξής:
- 11 Ανισόπεδους Κόμβους (Γοργοποτάμου, Καρπενησίου, Ξυνιάδας, Ανάβρας, Σοφάδων, Καρδίτσας, Προαστίου, Τρικάλων, Βασιλικής και Καλαμπάκας) & 4 Ημικόμβους (Α.Θ.Ε. Ανθήλης , Σμοκόβου και Λογγού)
- 3 δίδυμες σήραγγες , με μεγαλύτερη την Σήραγγα Τ2 μήκους 3 χλμ. (οροσειρά Όθρυος, Μοσχοκαριά)
- 31 Γέφυρες, με σημαντικότερη τη Γέφυρα του Πηνειού μήκους 595 μ.
- 27 Άνω Διαβάσεις & 41 Κάτω Διαβάσεις
- 5 αμφίπλευρους Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Χ.Σ.Α.)
- 3 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Κ.Ε.Σ.) & 1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Εξυπηρέτησης Σηράγγων
- 3 κτήρια Τροχαίας και 1 κτήριο Πυροσβεστικής
- 3 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ – Λιανοκλαδίου, Σοφάδων και Ράξας). Σε λειτουργία ΜΟΝΟ οι ΣΕΑ Σοφάδων
- 1 Σημείο Εξυπηρέτησης Πελάτων (Μετωπικός Σταθμός Διοδίων Τρικάλων, ρεύμα προς Λαμία)
- 3 Μετωπικούς Σταθμούς Διοδίων ( Λιανοκλαδίου, Σοφάδων και Τρικάλων) & 4 Πλευρικούς Σταθμούς Διοδίων ( Ανάβρας, Προαστίου, Τρικάλων και Καλαμπάκας)
Οι μετωπικοί σταθμοί που θα περάσει ένας οδηγός που θα μπει στον Ε65 από τον αυτοκινητόδρομο ΑΘΕ και θα φτάσει έως την Καλαμπάκα, δηλαδή θα διανύσει και τα 136 χλμ. είναι οι εξής τρεις: Λιανοκλαδίου στο 17,1 χλμ., Σοφάδων στο 66,2 χλμ. και Τρικάλων στο 105,7 χλμ. Τιμές για ΙΧ θα είναι αντιστοίχως 1,85€, 3,40€ και 2,95€. Σύνολο: 8,2€ για 136 χλμ.
Μελλοντικά και με το σύνολο του Ε65 σε κυκλοφορία θα λειτουργήσει ένας ακόμα μετωπικός σταθμός στην Οξύνεια στο 151,9 χλμ.
Όπως προαναφέρθηκε, υπό κατασκευή από την ΤΕΡΝΑ, βρίσκονται τα τελευταία 46 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου που θα ξεκινούν από τον Α/Κ Καλαμπάκας και θα φθάνουν έως και την Εγνατία Οδό δυτικά των Γρεβενών. Για την κατασκευή τους λειτουργούν 2 κεντρικές και 2 υποστηρικτές εγκαταστάσεις με 780 άτομα προσωπικό και 440 μηχανήματα έργου και φορτηγά.
Με την ολοκλήρωσή του ο αυτοκινητόδρομος Ε65, θα αναμορφώσει τις οδικές μεταφορές προς τη Δυτική Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία, δίνοντας ώθηση στο εμπόριο, τον τουρισμό και την αγροτική παραγωγή. Με τον Ε65, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας - που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη- με το λιμάνι του Βόλου, θα διευκολυνθούν οι διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές από την Ελλάδα προς τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη και θα προσφέρεται μια εναλλακτική διαδρομή, η οποία είναι συντομότερη της υφιστάμενης.
Παράλληλα θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια. Επιπλέον, ο αυτοκινητόδρομος θα συμβάλλει τα μέγιστα στο εθνικό στρατηγικό σχέδιο για απολιγνιτοποίηση της Δυτικής Μακεδονίας και μετάβαση της σε μια βιώσιμη ανάπτυξη. Ενδεικτικά αξίζει να αναφέρουμε ότι με τον Ε65 το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία Οδό θα διαρκεί μόλις 1 ώρα και 45 λεπτά, η απόσταση Αθήνα-Γρεβενά και Αθήνα-Μέτσοβο θα μειωθεί σε μόλις 4 ώρες και η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών.