Έχουν περάσει σχεδόν 20 χρόνια από το 2005, από τότε, δηλαδή, που η αλυσίδα Public, θυγατρική του ομίλου εταιρειών Olympia, συμφερόντων του επιχειρηματία Πάνου Γερμανού ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στο πρώτο της κατάστημα στο εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη.
Δύο χρόνια αργότερα, τον Δεκέμβριο του 2007, η εταιρεία άνοιξε το εμβληματικό της κατάστημα στην πλατεία Συντάγματος, το οποίο ήταν επικεντρωμένο στη λιανική πώληση ειδών τεχνολογίας, όπως υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα, tablets και περιφερειακά, βιβλίων και μουσικής (hi-fi, cd και αργότερα βινύλια).
Η εμφάνιση του Public στο εμβληματικό Μέγαρο Πάλλη, μία επένδυση της τάξεως των 40 εκατ. ευρώ για την αγορά και διαμόρφωση του καταστήματος σηματοδότησε, ουσιαστικά, και το τέλος εποχής της αθηναϊκής Silicon Valley, της οδού Στουρνάρα με τα «κομπιουτερομάγαζα» και έφερε τον ανταγωνισμό στο «σημείο 0» του κέντρου της Αθήνας, αφού σε παρόμοιες κινήσεις προέβησαν και άλλες επιχειρήσεις του κλάδου, δημιουργώντας μία νέα, ουσιαστικά, Silicon Valley και νέες συνθήκες ανταγωνισμού λιανικής πώλησης.
Η αποχώρηση της FNAC από την ελληνική αγορά το 2010 και η εξαγορά σημαντικών σημείων πώλησής της από το Public Group καθώς και η συγχώνευση των δραστηριοτήτων της γερμανικής αλυσίδας MediaMarkt το 2019, που οδήγησε τον μετασχηματισμό των καταστημάτων της σε Public+Home είχε ως αποτέλεσμα την περαιτέρω ανάπτυξη της αλυσίδας και της επέκτασής της και στον τομέα των οικιακών συσκευών.
Ο τομέας, όμως, που παρουσιάζει σημαντικό ενδιαφέρον και ραγδαία ανάπτυξη, κυρίως την τελευταία διετία, είναι αυτός των werarables. Δηλαδή των ειδών τεχνολογίας τα οποία φοριούνται στον καρπό, στο σώμα ή και στα ρούχα.
Σύμφωνα με το Public Group, στα καταστήματα της αλυσίδας διατίθενται Wearables που ανήκουν σε τρεις βασικές κατηγορίες. Τα Smartwatches, τα οποία εκτός από ρολόι χεριού χρησιμοποιούνται για να χειρίζεται ο χρήστης ειδοποιήσεις και μηνύματα, φυσική κατάσταση, αναπαραγωγή μουσικής κλπ. Τα Activity Trackers: χαρακτηρίζονται ως ένας fitness σύμμαχος Τα gadget αυτά επικεντρώνονται στην παρακολούθηση των δεδομένων υγείας και φυσικής κατάστασης, όπως τα βήματα που κάνεις οι θερμίδες που καις, αλλά και τα μοτίβα ύπνου σου. Άλλα Wearables είναι τα VR γυαλιά, ρούχα fitness με ενσωματωμένους αισθητήρες, ακόμη και ιατρικά wearables που παρακολουθούν συγκεκριμένες καταστάσεις υγείας.
Πως κινείται η διεθνής αγορά των wearables
Όπως προαναφέρθηκε, η αγορά των wearables παρουσιάζει σημαντικό ενδιαφέρον καθώς το 2024 αναμένεται να κλείσει με αύξηση 6,1% έναντι του 2023, με τις πωλήσεις να φθάνουν τα 538 εκατομμύρια τεμάχια. Σύμφωνα, ωστόσο, με τα τελευταία δεδομένα που επεξεργάστηκε η IDC, οι πωλήσεις προβλέπεται να επιβραδυνθούν στο 3,9% το 2025, καθώς κατηγορίες όπως τα smartwatches και τα hearables φτάνουν στα όρια της ωριμότητάς τους σε μεγάλες αγορές όπως οι ΗΠΑ και η Ινδία.
Σύμφωνα με τον Jitesh Ubrani, ερευνητή της IDC, οι πωλητές καλούνται να καινοτομήσουν, προσφέροντας λύσεις σε ένα μεγάλο εύρος τιμών για να προσελκύσουν νέους χρήστες. Παράλληλα, το ενδεχόμενο χαλάρωσης των συνδρομητικών λειτουργιών στα smartwatches αποτελεί πιθανή στρατηγική για ενίσχυση των πωλήσεων.
Σε ό,τι αφορά τα hearables, δηλαδή τα ασύρματα ακουστικά και άλλες συσκευές αναπαραγωγής ήχου συνεχίζουν να είναι η μεγαλύτερη κατηγορία wearables, με προβλεπόμενη αύξηση 10,3% για το 2024. Η διατήρηση της ανοδικής τάσης αποδίδεται στις τεχνολογικές καινοτομίες, όπως τα open-ear designs, αλλά και στη συνεχιζόμενη μείωση των τιμών. Οι ανανεώσεις συσκευών σε αναδυόμενες αγορές αναμένεται να συνεχίσουν να τροφοδοτούν αυτή την ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με την IDC, τα smart rings (έξυπνα δακτυλίδια) και τα γυαλιά χωρίς οθόνες αποτελούν τις πιο υποσχόμενες κατηγορίες για το μέλλον. Τα smart rings εξελίσσονται σε εναλλακτικές ή συμπληρωματικές συσκευές για την παρακολούθηση της υγείας, (activity trackers) καθώς η ζήτηση για πιο διακριτικές και εργονομικές λύσεις αυξάνεται.
Το σημείο - κλειδί για τις προοπτικές του κλάδου που θα ενισχύσει και τη λιανική αγορά είναι η καινοτομία και οι νέες κατηγορίες προϊόντων. «Καθώς οι συσκευές εξελίσσονται και οι καταναλωτές αναζητούν πιο έξυπνες και προσιτές λύσεις, τα hearables, τα smart rings και τα γυαλιά αναμένεται να διαμορφώσουν τη νέα εποχή των wearables» σύμφωνα με τους αναλυτές της IDC.