Σούπερ μάρκετ με ένα κλικ: Τι προτιμούν οι καταναλωτές - Οι κινήσεις Εfood, Wolt
Online πωλήσεις

Σούπερ μάρκετ με ένα κλικ: Τι προτιμούν οι καταναλωτές - Οι κινήσεις Εfood, Wolt

Η αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ που σημειώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, λόγω των περιοριστικών μέτρων και της ανάγκης για αποφυγή του συνωστισμού, δεν φαίνεται να έχει διατηρήσει την ίδια δυναμική.

Σήμερα, τα ηλεκτρονικά έσοδα του κλάδου αντιστοιχούν μόλις στο 3% του συνολικού τζίρου του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, σύμφωνα με τη NielsenIQ, με τον συνολικό τζίρο να φτάνει τα 14,8 δισ. ευρώ το 2024.

Για τις περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, η δραστηριότητα των online πωλήσεων παραμένει ζημιογόνα. Παρόλο που πολλές εταιρείες την εντάσσουν στις υπηρεσίες τους για να ευθυγραμμιστούν με τις νέες καταναλωτικές τάσεις και τις απαιτήσεις του λιανεμπορίου, συνεχίζουν να αναζητούν βιώσιμα επιχειρηματικά μοντέλα που θα τους επιτρέψουν να αποσβέσουν τις επενδύσεις τους και να εξασφαλίσουν κέρδη.

Προκειμένου να περιορίσουν τις ζημίες, αρκετές επιχειρήσεις έχουν υιοθετήσει νέες στρατηγικές, όπως η επιβολή χρεώσεων στις παραγγελίες ή η αύξηση του ελάχιστου ποσού αγορών που απαιτείται για δωρεάν παράδοση. Ωστόσο, αυτές οι αλλαγές δεν επαρκούν για να μετατρέψουν τη δραστηριότητα σε κερδοφόρα.

Efood και Wolt παίρνουν τη «σκυτάλη» των online πωλήσεων 

Στον αντίποδα, οι πλατφόρμες όπως η efood και η Wolt δείχνουν να κερδίζουν σημαντικό έδαφος. Η επιτυχία τους βασίζεται κυρίως στην ταχύτητα παράδοσης και στη δυνατότητα κάλυψης άμεσων αναγκών των καταναλωτών. Η Wolt Market, για παράδειγμα, έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο «dark stores» σε βασικές πόλεις της Ελλάδας, όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα, ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα και την εμβέλειά της.

Παράλληλα, η συνεργασία των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ με τις ψηφιακές πλατφόρμες έχει ενισχύσει περαιτέρω την κυριαρχία αυτών των εφαρμογών. Η Σκλαβενίτης, για παράδειγμα, συνεργάζεται αποκλειστικά με την efood για την ταχύτερη εξυπηρέτηση των πελατών της μέσω της υπηρεσίας «Σκλαβενίτης Express».

Επιπλέον, η efood έχει επεκτείνει τις συνεργασίες της και με άλλες αλυσίδες όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, τα My Market, και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός. Αυτό επιτρέπει στους καταναλωτές να έχουν μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων και επιλογών μέσα από μία πλατφόρμα.

Τι ισχύει στην Ευρώπη

Οι πλατφόρμες όπως η Dmart Greece, που ανήκει στον όμιλο Delivery Hero, αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα άνθησης των διαδικτυακών πωλήσεων. Το 2023, η εταιρεία σημείωσε αύξηση 41,84% στον τζίρο της, φτάνοντας τα 25,97 εκατ. ευρώ, από 18,31 εκατ. ευρώ το 2022. Η ανάπτυξη αυτή οφείλεται, εν μέρει, στη συγχώνευση με άλλες εταιρείες, όπως η ΙΝΚΑΤ Α.Ε.

Η ίδια δυναμική παρατηρείται και στη Wolt Market Greece, η οποία συνεχίζει να επενδύει τόσο σε υποδομές όσο και σε υπηρεσίες, ενώ επιδιώκει να αυξήσει την παρουσία της σε ακόμα περισσότερες αγορές.

Παρά την εξέλιξη της τεχνολογίας και την εξοικείωση του κοινού με τις online αγορές, τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα και στην υπόλοιπη Ευρώπη παραμένουν σε μεγάλο βαθμό προσανατολισμένα στα φυσικά καταστήματα. Το ποσοστό των online πωλήσεων στον κλάδο διαμορφώθηκε στο 3,5% το 2024, με εκτιμήσεις να θέλουν να φτάνει το 4,8% έως το 2028.

Σε σύγκριση, άλλοι κλάδοι λιανεμπορίου, όπως αυτός της μόδας, παρουσιάζουν σημαντικά υψηλότερη διείσδυση στο διαδίκτυο, με τα online έσοδα να αντιστοιχούν στο 26% του τζίρου τους, ενώ αναμένεται να αυξηθούν στο 35,6% έως το 2028.

Η μετάβαση στο διαδικτυακό εμπόριο παραμένει μια δύσκολη και δαπανηρή πρόκληση για τα σούπερ μάρκετ. Παρόλο που οι καταναλωτές δείχνουν προτίμηση στις παραδοσιακές αγορές, η ενίσχυση των online πωλήσεων μπορεί να αποτελέσει μελλοντικά σημείο διαφοροποίησης. Η επιτυχία εξαρτάται από την ικανότητα των επιχειρήσεων να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, προσφέροντας ταχύτητα, ποικιλία και ανταγωνιστικές υπηρεσίες.