Πτώση 15% σημείωσαν, παγκοσμίως, οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών υπολογιστών για το τρίτο τρίμηνο του 2022 καθώς η ζήτηση εξακολουθεί να παραμένει «παγωμένη» και ενώ οι αρρυθμίες στην προσφορά και στον ομαλό εφοδιασμό της αγοράς αν και τείνουν να μειωθούν εξακολουθούν να επηρεάζουν αρνητικά σε πολλές χώρες.
Πάντως, οι όγκοι των πωλήσεων εξακολουθούν να παραμένουν σε λίγο υψηλότερα επίπεδα από αυτά πριν την πανδημία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα η International Data Corporation (IDC), για το 3ο τρίμηνο του 2022, οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών κινήθηκαν στα επίπεδα των 74,3 εκατ. Συσκευών. Πρόκειται για μία σαφή υποχώρηση, συγκρινόμενη με την αντίστοιχη επίδοση του γ΄ τριμήνου του 2021Η με την πτώση να είναι της τάξεως του 15%.
Όπως αναφέρουν οι αναλυτές της IDC, οι όγκοι των πωλήσεων παραμένουν πάνω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία, όταν οι πωλήσεις παρουσίαζαν σημαντική ώθηση προς τα άνω , σε μεγάλο βαθμό, από τις ανανεώσεις συσκευών για επαγγελματική χρήση λόγω του επικείμενου τέλους υποστήριξης στα Windows 7.
Η εταιρεία Canalys, η οποία και αυτή μελετά τα δεδομένα της αγοράς ηλεκτρονικών υπολογιστών τοποθετεί την πτώση στις πωλήσεις υπολογιστών, σε ό,τι αφορά τον όγκο, στο 18%, καθώς υπολογίζει τις πωλήσεις σε 69,4 εκατομμύρια μονάδες. Παράλληλα και οι αποστολές φορητών υπολογιστών, σύμφωνα με την Canalys, υπέστησαν τη μεγαλύτερη πτώση κατά 19% σε ετήσια βάση και διαμορφώθηκαν στα 54,7 εκατ. συσκευές.
Οι πωλήσεις επιτραπέζιων υπολογιστών (desktop) αποδείχθηκαν περισσότερο ισχυρές λόγω της μικρότερης εξάρτησης τους από τις καταναλωτικές δαπάνες, καθώς ο μεγαλύτερος όγκος κατευθύνεται σε μεγάλες εταιρείες και οργανισμούς και λιγότερο σε οικιακούς χρήστες. Η πτώση των πωλήσεων των επιτραπέζιων υπολογιστών ανέρχεται στο 11% από έτος σε έτος, που σε απόλυτα μεγέθη αντιστοιχεί σε 14,7 εκατ. μονάδες.
Μικρές αλλαγές στα μερίδια αγοράς - Ευνοημένη η Apple
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της IDC, η Lenovo με πωλήσεις 16,88 εκατ. συσκευών και μερίδιο αγοράς 22,7% ήταν για ένα ακόμη τρίμηνο ο ηγέτης της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτρονικών υπολογιστών. Στη δεύτερη θέση της παγκόσμιας κατάταξης βρέθηκε η HP Inc., η οποία διέθεσε στη διεθνή αγορά 12,71 εκατομύρια ηλεκτρονικούς υπολογιστές, επίδοση που της εξασφάλισε μερίδιο 17,1%.
Στην τρίτη θέση της λίστας με τους κορυφαίους παίκτες της αγοράς υπολογιστών για το εξεταζόμενο διάστημα κατέλαβε η Dell Technologies με πωλήσεις 11,963 εκατ. συσκευών και μερίδιο αγοράς 16,1%.
Η Apple, η οποία κατέλαβε την τέταρτη θέση ήταν και η μόνη εταιρεία που αύξησε το μερίδιό της σε 13,5% από 8,2%, πετυχαίνοντας ανάπτυξη 40,2% με πωλήσεις 10,06 εκατομυρίων μονάδων.
Η ASUS βρέθηκε στην πέμπτη θέση, σε επίπεδο πωλήσεων 3ου τριμήνου, με πωλήσεις 5,54 εκατ. ηλεκτρονικών υπολογιστών και μερίδιο 7,5%.
Συνολικά, από τα στοιχεία της IDC προκύπτει ότι οι 4 από τους 5 κορυφαίους παίκτες της αγοράς των υπολογιστών έκλεισαν το τρίτο τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης με μειωμένες πωλήσεις, η Lenovo -16,1%, η HP -27,8%, η Dell -21,2% και η ASUS -7,8%.
Μείωση και στις «έξυπνες» οικιακές συσκευές
Η ακρίβεια και ο επίμονος πληθωρισμός επηρέασε και την παγκόσμια αγορά των “έξυπνων” οικιακών συσκευών. Καθώς οι προϋπολογισμοί των καταναλωτών σε όλο τον κόσμο πιέζονται οι πωλήσεις που σχετίζονται με το smart home κινούνται και αυτές πτωτικά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της IDC οι πωλήσεις των «έξυπνων» οικιακών συσκευών για το 2022 θα παραμείνουν στάσιμες. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία οι παγκόσμιες αποστολές συσκευών smart home αναμένεται να παραμείνουν στις 897,4 εκατομύρια συσκευές, με μεγάλες κατηγορίες, όπως τα έξυπνα ηχεία και οι τηλεοράσεις, να αντιμετωπίζουν μονοψήφια πτώση.
«Η αύξηση στις αγορές της συγκεκριμένης κατηγορίας συσκευών που άρχισε να κάνει την εμφάνιση της από την έναρξη της πανδημίας, πλησιάζει στο τέλος της σε ό,τι αφορά τα έξυπνα ηχεία, τις τηλεοράσεις και άλλες συσκευές streaming ήχου ή εικόνας, καθώς η ζήτηση για αυτές τις κατηγορίες θα παραμείνει στάσιμη έως ότου η οικονομία δει κάποια βελτίωση, κάτι το οποίο αναμένεται το 2024», αναφέρουν οι αναλυτές της IDC.
Παράλληλα, όμως οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η οικονομική στενότητα και το ενεργειακό θα οδηγήσει σε άνοδο άλλες κατηγορίες της αγοράς των “έξυπνων” συσκευών, όπως οι συσκευές εξοικονόμησης κόστους, και συγκεκριμένα «ευφυείς» θερμοστάτες και «έξυπνους» λαμπτήρες, καθώς αυτά τα προϊόντα μπορούν να βοηθήσουν τους καταναλωτές να μειώσουν το κόστος κατά τη διάρκεια μιας κατά τα άλλα πληθωριστικής περιόδου.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών της IDC η Βόρεια Αμερική θα ηγηθεί του υπόλοιπου κόσμου τόσο σε όγκο πωλήσεων συσκευών smart home, όσο και σε αξία για το μεγαλύτερο μέρος της περιόδου πρόβλεψης. Ωστόσο, μέχρι το 2026, οι αναλυτές εκτιμούν ότι η περιοχή της Ασίας - Ειρηνικού θα ξεπεράσει αυτή της Βόρειας Αμερικής σε όγκους πωλήσεων “έξυπνων” οικιακών συσκευών.
Οι αναλυτές προβλέπουν ότι τα αυξανόμενα ποσοστά διείσδυσης των ευρυζωνικών συνδέσεων και η συστηματική τόνωση της παρουσίας των κατασκευαστών συσκευών smart home στις περιοχές της Ασίας/Ειρηνικού, της Λατινικής Αμερικής και της EMEA θα συμβάλουν σημαντικά στον ρυθμό υιοθέτησης “έξυπνων” οικιακών συσκευών σε αυτές τις περιοχές του πλανήτη.
Υπενθυμίζεται ότι το 2021 οι πωλήσεις συσκευών smart home αυξήθηκαν κατά 11,7%, σε σύγκριση με το 2020, με περισσότερες από 895 εκατομύρια συσκευές να διατίθενται στην παγκόσμια αγορά.
Πέρα από την τρέχουσα συγκυρία, αποτρεπτικά για την ταχύτερη ανάπτυξη της αγοράς smart home λειτουργούν οι ανησυχίες των καταναλωτών σχετικά με την ασφάλεια των προσωπικών τους δεδομένων, ο προβληματισμός για το κόστος αλλά και οι αμφιβολίες ως προς τη διαλειτουργικότητα συσκευών και συστημάτων.