Την πόρτα του «νέου κόσμου» των συνδυασμένων πωλήσεων ενεργειακών προϊόντων και υπηρεσιών μέσα στο ίδιο κατάστημα, ανοίγει στην ΔΕΗ η εξαγορά της Κωτσόβολος, έναντι ενός αρκετά ευνοϊκού τιμήματος 200 εκατ. ευρώ.
Το μεγάλο όφελος του deal για τη ΔΕΗ είναι ότι καταβάλλοντας το διπλάσιο ποσό από εκείνο που ούτως ή άλλως είχε συμπεριλάβει στο επενδυτικό της πλάνο για επέκταση στο retail (το business plan της προέβλεπε ήδη 100 εκατ. ευρώ για το σκοπό αυτό), η ΔΕΗ μπορεί να ξεκινήσει να παρέχει άμεσα, αμέσως μόλις κλείσει και τυπικά η εξαγορά, ολοκληρωμένες λύσεις για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Το έτοιμο δίκτυο retail και logistics της Κωτσόβολος, με εκπαιδευμένο προσωπικό στις πωλήσεις προϊόντων, συναφών με τον ηλεκτρισμό, της κοστίζει πολύ λιγότερα απ’ ότι αν ανέπτυσσε μόνη της ένα κοστοβόρο και χρονοβόρο να στηθεί, στόλο στο retail.
Το άλλο όφελος για τη ΔΕΗ συνδέεται με το τάιμινγκ της εξαγοράς. Τόσο γιατί οι τάσεις διεθνώς είναι υπέρ της ανανέωσης του εξοπλισμού των ηλεκτρικών συσκευών των νοικοκυριών μέσω των επιδοτήσεων, αλλά και στο πλαίσιο της ενεργειακής εξοικονόμησης και μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, όσο και γιατί η εξαγορά έρχεται μετά την κίνηση επέκτασης στα Βαλκάνια, με την απόκτηση της Enel Ρουμανίας.
Τόσο δηλαδή η μια, όσο και η άλλη κίνηση έρχονται ως επιστέγασμα της πορείας μετασχηματισμού της τελευταίας τετραετίας, και σηματοδοτούν την είσοδο της επιχείρησης σε μια εντελώς νέα για την ίδια εποχή.
Στα 95 καταστήματα λιανικής εκ των οποίων τα 27 megastores, θα παρέχονται αντίστοιχα προϊόντα και υπηρεσίες με αυτά στα οποία έχουν πρόσβαση οι καταναλωτές στη Γαλλία, (EDF), στη Βρετανία (British Gas), Ιρλανδια (Aitricity) και αλλού, όπου η κυρίαρχη πλέον τάση είναι της παροχής πληθώρας υπηρεσιών επισκευής και αντικατάστασης συσκευών ή συμβουλών για ενεργειακή αποδοτικότητα ενός σπιτιού. Το ίδιο και μέσω του eshop της Κωτσόβολος, όπου μαζί με υπηρεσίες και ενεργειακά προϊόντα, ο καταναλωτής θα έχει πρόσβαση σε συσκευές όπως τηλεοράσεις, εξοπλισμό ήχου, κινητά κ.λπ.
Στην ουσία, η Κωτσόβολος με κομβικά καταστήματα, όπως αυτό στο Mall, στο Ελ. Βενιζέλος, στη Γλυφάδα ή στο Χαλάνδρι, έχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που επιτρέπουν στη ΔΕΗ να πετύχει ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση στα νοικοκυριά, καθώς η αλυσίδα ηλεκτρικών συσκευών βρίσκεται ήδη μέσα στα ελληνικά σπίτια.
Και έχει ενδιαφέρον ότι εκτός από τον εμπλουτισμό των καταστημάτων με υπηρεσίες φόρτισης, μετατροπείς, έξυπνες συσκευές ή προϊόντα smart living, όπως έξυπνες κάμερες και σκούπες - ρομπότ, οι πελάτες θα βρίσκουν και τις παραδοσιακές λευκές συσκευές, ψυγεία, κουζίνες, πλυντήρια, όλες υψηλής ενεργειακής κλάσης.
Στο ίδιο κατάστημα, ο καταναλωτής θα μπορεί να βρει οτιδήποτε συνδέεται με την ενέργεια, από νέα τιμολόγια και ενεργειακές συμβουλές, μέχρι φωτοβολταϊκά στέγης. Από απλούς αισθητήρες και έξυπνους μετρητές μέχρι αντλίες θερμότητας, φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων και οτιδήποτε απαιτεί ένα smart home, μαζί με τραπεζικές συμφωνίες για χρηματοδότηση και συναφή ασφαλιστικά προϊόντα.
Επιπλέον του εκτεταμένου δικτύου φυσικών καταστημάτων, η Κωτσόβολος διαθέτει πανελλαδικό δίκτυο, εφοδιαστικής αλυσίδας με δικές της αποθήκες, ιδιόκτητο στόλο οχημάτων και ένα μεγάλο δίκτυο συνεργατών για εγκαταστάσεις των συσκευών. Διαθέτει ένα πολυκαναλικό (omnichannel) δίκτυο πωλήσεων που, εκτός από τα φυσικά καταστήματα, περιλαμβάνει call center και ένα επιτυχημένο e-shop (kotsovolos.gr)
Στη νέα, σύνθετη εποχή της ενέργειας, παντού στην Ευρώπη και αλλού, η τάση είναι οι ενεργειακοί όμιλοι να δείχνουν στους πελάτες τις νέες δυνατότητες και λύσεις τόσο με φυσικά όσο και ηλεκτρονικά καταστήματα.
Στη Γαλλία, η EDF, η αντίστοιχη ΔΕΗ της Γαλλίας, συνεργάζεται με τρίτο συνεργάτη (ονόματι BOXT) για την προμήθεια και εγκατάσταση κλιματιστικών, λεβήτων, πάνελ κ.λπ. Στη Βρετανία, η British Gas μετά από μια δεκαετία και μερικές μικρές εξαγορές στο ενδιάμεσο (όπως π.χ. της AlertMe, μιας επιχείρησης λύσεων Smart Home για 100 εκατομμύρια δολάρια το 2015) έχει εξελιχθεί σε έναν αξιόπιστο πάροχο υπηρεσιών για το σπίτι.
Επίσης, η SSE, ο 5ος μεγαλύτερος προμηθευτής ενέργειας στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, προσφέρει τις ίδιες υπηρεσίες μέσω της θυγατρικής της SSE Aitricity.
Στο νέο αυτό κόσμο, του συνδυασμού ενεργειακών προϊόντων και υπηρεσιών επιδιώκει να μπει τώρα και η ΔΕΗ με την εξαγορά του Κωτσόβολου, της μεγαλύτερης αλυσίδας ηλεκτρικών ειδών στην Ελλάδα.
Στα καταστήματα της Κωτσόβολος, το εξειδικευμένο προσωπικό θα παρέχει πληροφορίες στους πελάτες για τα προϊόντα της ΔΕΗ (My energy coach, myHome4all, e-self metering, GreenPass, Fix it, Smart living), θα τους ενημερώνει για τα ηλεκτρικά scooter, κυρίως όμως θα τους φέρνει κοντά με νέες υπηρεσίες, όπως για την πλήρη ενεργειακή αναβάθμιση μιας κατοικίας, από την αγορά αντλιών θερμότητας μέχρι την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στις στέγες.
Σημειωτέον ότι η Κωτσόβολος έχει συνολικά 95 καταστήματα, 92 στην Ελλάδα και 3 στην Κύπρο, συνολικής έκτασης 143.000 τ.μ., με συνολικό αριθμό εργαζομένων άνω των 1.500 ατόμων και online κατάστημα (kotsovolos.gr).
Η εταιρεία έχει ένα πλήρως ανεπτυγμένο σύστημα logistics, με κέντρα διανομής, τοπικά hubs και κέντρα διεκπεραίωσης (store/hubs) τα οποία μπορούν να διακινούν δεκάδες χιλιάδες προϊόντα κάθε μέρα προς τα καταστήματα της Κωτσόβολος. Κάθε χρόνο, η εταιρεία πραγματοποιεί εκατοντάδες χιλιάδες παραδόσεις κατ' οίκον ενώ κατέχει και ιδιόκτητα οχήματα (φορτηγά και βαν).
Επίσης, σχεδιάζει την κατασκευή και λειτουργία ενός νέου κέντρου διανομής συνολικής έκτασης άνω των 50.000 τ.μ. στο Θριάσιο Πεδίο, σε μια έκταση 120 στρεμμάτων, στο οποίο προβλέπονται αυτοματισμοί τελευταίας τεχνολογίας, υπερσύγχρονοι σταθμοί picking & packing.