«Αν η Ελλάδα καταφέρει να αναπτύξει τη δική της βιομηχανία παραγωγής ηλεκτρικών φέρι μικρών αποστάσεων, εντάσσοντας την νορβηγική τεχνολογία αιχμής στις δικές της ανάγκες, τότε τα ελληνικά ναυπηγεία θα μπορέσουν να κυριαρχήσουν στην αγορά της Μεσογείου», δήλωσε ο πρέσβης της Νορβηγίας Φρόντε Όβερλαντ Άντερσεν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στο περιθώριο του Συνεδρίου που συνδιοργάνωσαν στις 31 Μαΐου η νορβηγική πρεσβεία και η Isalos.net με θέμα «Electric Ferries: Establishing a new industry in Greece» και με τη συμμετοχή ναυτιλιακών και πολιτικών φορέων από τις δύο χώρες.
«Το γεγονός ότι από τα 203 επιβατηγά και οχηματαγωγά πλοία που εκτελούν δρομολόγια στη Νορβηγία, τα 70 είναι ήδη ηλεκτρικά πιστοποιεί ότι η εν λόγω βιομηχανία αναπτύσσεται με γνώμονα το επιχειρηματικό και οικονομικό όφελος», προσθέτει ο Νορβηγός πρέσβης και σημειώνει ότι «αυτή την περίοδο βρίσκονται σε ζύμωση και πρόοδο διαπραγματεύσεις μεταξύ νορβηγικών και ελληνικών εταιρειών και φορέων προκειμένου η ναυπηγική βιομηχανία της Ελλάδας να είναι σε θέση να ανταπεξέλθει στις μελλοντικές απαιτήσεις του ναυπηγικού στίβου, ώστε να αποκτηθεί η σχετική τεχνογνωσία».
Καταλήγοντας τονίζει ότι «η συνεργασία της Ελλάδας και της Νορβηγίας είναι καθοριστική και πολλά υποσχόμενη για να γίνει εφικτή η ναυπήγηση ηλεκτρικών πορθμείων στην χώρα σας. Η συγκυρία της ενεργειακής μετάβασης στην πράσινη ναυτιλία και το παράθυρο ευκαιριών είναι αυτή την στιγμή ανοιχτά».
Κύριος στόχος της εκδήλωσης ήταν η ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών μεταξύ Ελλήνων και Νορβηγών εκπροσώπων της ναυτιλιακής βιομηχανίας, με επίκεντρο τις προοπτικές των ηλεκτρικών πορθμείων και των πλοίων μικρών αποστάσεων στο σύνολό τους.
Ο γόνιμος διάλογος που έλαβε χώρα στο Ίδρυμα Ευγενίδου επικεντρώθηκε σε δύο άξονες: τα διδάγματα που μπορεί να λάβει η Ελλάδα από τη νορβηγική πορεία στον εξηλεκτρισμό της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων και τα βήματα που απαιτούνται σε υποδομές και ρυθμιστικό πλαίσιο προκειμένου τα ηλεκτρικά πλοία μικρών αποστάσεων να αποτελέσουν πραγματικότητα και στη χώρα μας.
Η διοργάνωση ξεκίνησε με χαιρετισμούς από τον Πρέσβη της Νορβηγίας στην Ελλάδα και την Κύπρο, τον Λεωνίδα Δημητριάδη Ευγενίδη, Πρόεδρο του Ιδρύματος Ευγενίδου και Πρεσβευτή Καλής Θέλησης του IMO στην Ελλάδα και τον Γεώργιο Αλεξανδράτο, Αντιπρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος
Οι τρεις εισηγητές επικεντρώθηκαν στη δυναμική της ηλεκτρικής ενέργειας στη ναυτιλία μικρών αποστάσεων, υπογραμμίζοντας ότι συνιστά «εφικτή και αποδεδειγμένη λύση».
Επιπλέον, δόθηκε βάρος στις ομοιότητες μεταξύ της Νορβηγίας και της Ελλάδας στη ναυτιλιακή παράδοση. Η Νορβηγία, όπως ειπώθηκε, συνιστά πρωτοπόρο στην αξιοποίηση της ηλεκτρικής ενέργειας στη ναυτιλία και δύναται να αποτελέσει σημαντικό «σύμμαχο» της Ελλάδας στον αγώνα της ενεργειακής μετάβασης της ακτοπλοΐας.
Οι ομιλητές του πρώτου πάνελ αναφέρθηκαν εκτενώς στους χρηματοοικονομικούς, νομικούς, τεχνικούς και λειτουργικούς σκοπέλους που συνάντησε το εγχείρημα εξηλεκτρισμού της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων στη Νορβηγία. Στάθηκαν στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα προκειμένου να πραγματοποιήσει το αντίστοιχο τεχνολογικό βήμα, στις κυριότερες εκ των οποίων συμπεριλαμβάνονται «η ελλιπής δυναμική της Ελλάδας στην ηλεκτρική ενέργεια, η έλλειψη τεχνογνωσίας και ανθρωπίνου δυναμικού αλλά και η απουσία ενός ρυθμιστικού πλαισίου από την ελληνική Πολιτεία». Στο πλαίσιο αυτό, συζητήθηκε το ενδεχόμενο μιας υβριδικής λύσης σε αρχικό στάδιο.
Στο δεύτερο πάνελ, οι ομιλητές αναφέρθηκαν στις πρωτοβουλίες που έχει λάβει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια προκειμένου να μεταμορφώσει την ενεργειακή της εξίσωση. Σημειώθηκε ότι ο εξηλεκτρισμός της ακτοπλοΐας θα πραγματοποιηθεί ούτως ή άλλως και ότι στο εν λόγω εγχείρημα η υποστήριξη του κράτους είναι κρίσιμη. Προκειμένου να καταστεί εφικτή η ναυπήγηση ηλεκτρικών πορθμείων στην Ελλάδα είναι κρίσιμη η συνεργασία με χώρες που διαθέτουν την εν λόγω τεχνογνωσία. Στο πλαίσιο αυτό, η συνεργασία της Ελλάδας και της Νορβηγίας μπορεί να είναι καθοριστική. Τέλος, οι εισηγητές επεσήμαναν ότι όλες οι απαραίτητες δράσεις θα πρέπει να γίνουν άμεσα ενώ σημειώθηκε ο κρίσιμος ρόλος της πολιτικής βούλησης σε συγκεκριμένα θέματα, προκειμένου το κράτος να είναι αρωγός σε τέτοιες πρωτοβουλίες με θετικό αντίκρισμα στην κοινωνία και το περιβάλλον.