«Το σύστημα που ίσχυε μέχρι σήμερα ήταν ευνοϊκό, αποκλειστικά και μόνο για αυτούς που είχαν χρήματα» τόνισε στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» ο πρόεδρος του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ), καθηγητής Βασίλειος Καρδάσης, αναφερόμενος στη διαμόρφωση του κόστους των πανεπιστημιακών μεταπτυχιακών προγραμμάτων.
Ο κ. Καρδάσης άσκησε σφοδρή κριτική σε απόψεις που υποστηρίζουν ότι το κόστος των μεταπτυχιακών μπορεί να διαμορφώνεται ανεξαρτήτως της οικονομικής κατάστασης της χώρας και της ελληνικής κοινωνίας, όπως και στο ότι πρέπει οι πανεπιστημιακοί καθηγητές να αμείβονται επιπλέον του μισθού τους, για παραδόσεις μαθημάτων σε μεταπτυχιακά προγράμματα.
«Τι γίνεται στη “γηραιά” ήπειρο; Επιτέλους, να συζητήσουμε με όρους Ευρώπης, αφού θέλουμε να είμαστε Eυρωπαίοι. Πέστε μου, στην Ευρώπη ποιος καθηγητής, όπως είμαι εγώ ή άλλοι, πληρώνονται επιπλέον από το μισθό τους για να κάνουν μάθημα σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα; Έχετε υπόψη σας εάν ένας καθηγητής στην Ευρώπη πληρώνεται επιπλέον για να κάνει μεταπτυχιακά με δίδακτρα; Και είναι μεταπτυχιακά με δίδακτρα, βέβαια, στην Αγγλία ή στην Γερμανία ή στην Ιταλία. Πληρώνεται (ο καθηγητής) ξεχωριστά; Που πηγαίνουν τα δίδακτρα; Τα δίδακτρα πηγαίνουν στα πανεπιστήμια» είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Καρδάσης παραδέχθηκε, ότι λόγω της σημερινής οικονομικής κατάστασης, είναι δύσκολο να καλυφθούν πλήρως όλες ανάγκες των πανεπιστημιακών δομών από το κράτος για μεταπτυχιακά προγράμματα, κυρίως εργαστηριακά, όπου απαιτούνται αναλώσιμα ή άλλα έξοδα, αλλά τόνισε ότι εάν απαιτείται οπωσδήποτε να επιβληθούν δίδακτρα, τότε αυτά πρέπει να είναι «μετριασμένα και κυρίως, όχι για την τσέπη τη δική μου».
«Σε μια χώρα που έχει 25% ανεργία, ο μισθός του πανεπιστημιακού καθηγητή δεν είναι δυνατόν να προσαυξάνεται από τα δίδακτρα των φοιτητών» είπε ο πρόεδρος του ΕΑΠ και συνέχισε: «Και να σας πω, εγώ πολλές φορές έχω πει σε συναδέλφους μου, “ναι στα δίδακτρα” (σε μεταπτυχιακά), αλλά (να πηγαίνουν) στα πανεπιστήμια όμως».
Ο πρόεδρος του ΕΑΠ τόνισε ότι δεν είναι δυνατόν το ύψος των διδάκτρων σε μεταπτυχιακά προγράμματα να είναι υπέρογκο, δυσανάλογο με τις οικονομικές δυνατότητες των φοιτητών και των οικογενειών τους.
«Μπορεί μια οικογένεια σήμερα να πληρώνει κατά μέσο όρο πέντε με δέκα χιλιάδες ευρώ για μεταπτυχιακά προγράμματα με δίδακτρα για να σπουδάσουν παιδιά της;» είπε ο κ. Καρδάσης και έφερε ως παράδειγμα, πρόγραμμα ΜΒΑ που προτάθηκε παλαιότερα στο πανεπιστήμιο Κρήτης.
Όπως είπε, στο δικό του τμήμα στο πανεπιστήμιο Κρήτης, πριν τρία, τέσσερα χρόνια, όταν ο ίδιος ήταν αντιπρύτανης, προτάθηκε μεταπτυχιακό πρόγραμμα με 10.000 ευρώ.
«Μα, 10.000 ευρώ είναι ο μέσος ετήσιος μισθός σήμερα. Για να πάει κάποιος να σπουδάσει MBA στο Ρέθυμνο; Έχετε την εντύπωση ότι τα λεφτά σήμερα ρέουν στις τσέπες μας; Δηλαδή, αντί να σκεφτούμε, ποιος θα το πληρώσει αυτό το πράγμα;».
Ο κ. Καρδάσης σχολίασε ότι μπορεί το ΕΑΠ, από τον ιδρυτικό του νόμο, να λειτουργεί με εισφορές φοιτητών, αλλά πρόκειται για μια ιδιαίτερη περίπτωση και είναι ένα ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα που «έχει 37 εκατ. ευρώ προϋπολογισμό» και από αυτά η κρατική επιχορήγηση είναι «μόνο 500.000 ευρώ».
Υπογράμμισε ότι τον τελευταίο ενάμιση χρόνο έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες, κυρίως για τη «μείωση της φοιτητικής δαπάνης» όπως πχ η συμφωνία που έγινε μεταξύ του ΕΑΠ και της Ομοσπονδίας των ΚΤΕΛ, η οποία επιτρέπει στους φοιτητές του ΕΑΠ να ταξιδεύουν από τον τόπο διαμονής τους, με έκπτωση 50%, με όλα τα ΚΤΕΛ της επαρχίας προς τις δεκατέσσερις πόλεις που γίνονται μαθήματα. Σημείωσε επίσης, ότι παλαιότερα τα μαθήματα γίνονταν μόνο σε τρείς πόλεις.
«Και δεν είναι μόνο αυτό. Για πρώτη φορά φέτος, θα εφαρμοστεί καθολικά η δυνατότητα τηλεπαρακολούθησης των μαθημάτων. Δηλαδή, να μπορεί κάποιος, από το σπίτι του πλέον, να παρακολουθήσει το μάθημα σε ηλεκτρονική μορφή. Αυτό είναι σημαντική μείωση των δαπανών».
Ο πρόεδρος του ΕΑΠ αναφέρθηκε επίσης και στη δράση που υλοποιεί το ΕΑΠ, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, την «Ψηφιακή Εβδομάδα» στο πλαίσιο της οποίας γίνονται μαθήματα σε πόλεις και οικισμούς, στις οποίες επεκτείνονται τα ευρυζωνικά δίκτυα και το δορυφορικό σήμα, μέσω του πρόγραμματος «Rural Broadboad».
Τα μαθήματα γίνονται σε απλούς χρήστες, σε κατοίκους, με στόχο την εξοικείωση τους και τη βελτίωση της αποδοτικότητας τους σε επαγγελματικές τους δραστηριότητες, μέσα από τη χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών, στις πιο απομακρυσμένες περιοχές. Στόχος είναι αυτή η γνώση να διαχυθεί παράλληλα με την επέκταση των διαδικτυακών και δορυφορικών υπηρεσιών σε όλη τη χώρα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ