«Δε δίδεται η δυνατότητα σε ζευγάρια του συμφώνου συμβίωσης να υιοθετήσουν, διότι η υιοθεσία διέπεται από τον αστικό κώδικα και αφορά έγγαμα ζευγάρια και μόνο», διευκρινίζουν πηγές του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, μετά τις αντιδράσεις που προκάλεσε η συζήτηση για τη δυνατότητα υιοθεσίας από ομόφυλα ζευγάρια.
Αναφέρουν ακόμα πως το σύμφωνο συμβίωσης δεν είναι το ίδιο μ ετην υιοθεσία καθώς «η αναδοχή είναι διαφορετική πράξη από την υιοθεσία. Κατά την υιοθεσία, ο θετός γονιός αντικαθιστά το φυσικό γονέα πλήρως, δηλαδή στις υποχρεώσεις και στα δικαιώματα. Στην αναδοχή, ο ανάδοχος γονιός συνυπάρχει με το φυσικό γονιό και, μάλιστα, έχει υποχρέωση να συνεργάζεται μαζί του. Το παιδί δεν ξεκόβεται από το φυσικό γονιό»
Σημειώνεται επίσης πως «η επαγγελματική αναδοχή γίνεται, ώστε να βρουν μία οικογένεια πιο γρήγορα τα παιδιά με αναπηρία και να μην εισάγονται στα ιδρύματα τα παιδιά που εγκαταλείπονται στα μαιευτήρια».
Επιτάχυνση των διαδικασιών
«Ο νόμος για την υιοθεσία και την αναδοχή επιταχύνει εξαιρετικά τις σχετικές διαδικασίες και μειώνει δραστικά το χρόνο αναμονής, που έφτανε στα έξι χρόνια, δημιουργώντας μεγάλα δράματα και αδιέξοδα. Σήμερα, θα απαιτούνται 8-12 μήνες. Παράλληλα, ισχυροποιεί επιστημονικά και θεσμικά όλη τη διαδικασία υπέρ του συμφέροντος του παιδιού».
Αυτό διευκρινίζουν πηγές του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, εξηγώντας πως επιτυγχάνονται αυτοί οι δύο στόχοι.
Συγκεκριμένα, οι πηγές του υπουργείου αποσαφηνίζουν τα εξής:
«Ο πρώτος στόχος αφορά τη μείωση του χρόνου αναμονής
Το πρόβλημα είναι χρόνιο και προκύπτει από την ελλιπή στελέχωση των κοινωνικών υπηρεσιών και τη μεγάλη καθυστέρηση στη διενέργεια και ολοκλήρωση δύο κοινωνικών ερευνών: Της 1ης σχετικά με την καταλληλότητα του υποψήφιου ζεύγους, για να γίνουν ανάδοχοι ή θετοί γονείς και της 2ης σχετικά με την κοινωνική έρευνα, εάν το συγκεκριμένο ζευγάρι είναι κατάλληλο για το συγκεκριμένο παιδί που έχει επιλέξει.
Αυτές οι δύο έρευνες του νόμου μπορούν να ανατίθενται και σε άλλες κοινωνικές υπηρεσίες π.χ. στους δήμους, αλλά και σε πιστοποιημένους κοινωνικούς λειτουργούς, που θα πιστοποιεί ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος (ΣΚΛΕ).
Η Βουλή με νόμο της κατέστησε το ΣΚΛΕ ΝΠΔΔ, δηλαδή ανώτατη αρχή απόδοσης άδειας άσκησης επαγγέλματος και πειθαρχικού ελέγχου (Νόμος 4357/16). Ο ΣΚΛΕ, επίσης, με αδιάβλητες εξετάσεις, θα δημιουργήσει σώμα πιστοποιημένων κοινωνικών λειτουργών, που θα αναλαμβάνουν το έργο των κοινωνικών ερευνών-εκθέσεων που απαιτούνται για τη διαδικασία της αναδοχής-υιοθεσίας, όταν οι υφιστάμενοι στα ιδρύματα ή στις Περιφέρειες δεν επαρκούν. Οι χρόνοι εκπόνησης των εκθέσεων ορίζονται με σαφήνεια σε τρεις μήνες.
Ο δεύτερος στόχος: Θεσμική και επιστημονική κατοχύρωση της ψηφιοποιημένης διαδικασίας
Η διαδικασία που απαιτείται πλέον είναι σαφής και ψηφιακή και καταλήγει σε τρία ηλεκτρονικά μητρώα που τηρούνται στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ) και τα διαχειρίζεται το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΚΚΑ): Μητρώο ανηλίκων, μητρώο υποψήφιων αναδόχων και θετών γονέων, μητρώο εγκεκριμένων αναδόχων και υιοθεσιών.
Με αυτόν τον τρόπο, το κράτος γνωρίζει τον ακριβή αριθμό παιδιών που υπάρχουν στα ιδρύματα ή δίδεται για αναδοχή και υιοθεσία και τον ακριβή αριθμό υποψήφιων γονέων.
Η διαδικασία για την ολοκλήρωσή της απαιτεί τρεις δικλείδες ασφαλείας, δύο κοινωνικούς ελέγχους και την επιτυχή παρακολούθηση ενός επιμορφωτικού προγράμματος.
Συστήνεται, επίσης, κεντρικό όργανο για την παιδική προστασία: Το Εθνικό Συμβούλιο Αναδοχής και Υιοθεσίας (ΕΣΑΝΥ), το οποίο θα παρέχει συμβουλευτική υποστήριξη στους φορείς παιδικής προστασίας, θα επιλύσει τα όποια προβλήματα ερμηνείας του νόμου και θα επιβλέπει πανελλαδικά την εφαρμογή των θεσμών της αναδοχής και υιοθεσίας.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ