Στην πιο κρίσιμη φάση του εισέρχεται ένα από τα βασικά πολιτικά στοιχήματα της κυβέρνησης, αυτό για την αξιολόγηση στην εκπαίδευση, το οποίο μερίδα της εκπαιδευτικής κοινότητας και οι συνδικαλιστικές της ηγεσίες, με τη στήριξη των κομμάτων της αντιπολίτευσης επιχειρούν να υπονομεύσουν εκ των έσω, παρά την απαίτηση της κοινωνίας για πιο ποιοτική εκπαίδευση.
Το υπουργείο Παιδείας εμμένει στη θέση του ότι «φασόν» αξιολόγηση δεν περνάει, η ΔΟΕ αποστέλλει κείμενα - «σκονάκια» στα σχολεία, ώστε να τα καταθέσουν στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) στο πλαίσιο της αξιολόγησης, ακυρώνοντάς την επί της ουσίας, και η ΟΛΜΕ δεν έχει ακόμη ανοίξει τα χαρτιά της, μιλώντας για συνέχιση της απεργίας με άλλες μορφές. Κι όλα αυτά, όταν μιλάμε ακόμη για αξιολόγηση σχολικών μονάδων, όχι εκπαιδευτικών. Η μεγάλη μάχη θα ξεκινήσει όταν θα αρχίσει η αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών, την οποία για λόγους τακτικής το υπουργείο Παιδείας επέλεξε να κάνει ξεχωριστά.
Σε αυτή τη σύγκρουση συνδικαλιστικών ηγεσιών και μερίδας εκπαιδευτικών με την κοινωνία γιατί περί αυτού τελικά πρόκειται, όπως δείχνει η διακομματική απαίτηση των πολιτών στις δημοσκοπήσεις για αναβάθμιση της εκπαίδευσης - η εκτίμηση είναι ότι μετά από πολλές αντιδράσεις, και μια δύσκολη φετινή χρονιά, η αξιολόγηση θα περάσει. Η κυβέρνηση δεν δείχνει διατεθειμένη να κάνει πίσω, παρ’ ότι όλα δείχνουν ότι η εφαρμογή του μέτρου θα απαιτήσει μάχες και η υλοποίηση θα περάσει από σαράντα κύματα.
Στον απόηχο της απόφασης της ΔΟΕ, το υπουργείο Παιδείας απέστειλε εγκύκλιο στα σχολεία, ενημερώνοντας ότι τα «φασόν» κείμενα είναι παράνομα, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως δηλώνει «αποφασισμένη να εφαρμοστεί ο νόμος» και οι συνδικαλιστές αναζητούν νέους τρόπους να την μποϊκοτάρουν, με τις παρατάξεις να αλληλοκατηγορούνται για τον τρόπο συνέχισης του «αγώνα».
Οι σκληροί πιέζουν να συνεχιστεί η απεργία - αποχή παρ’ ότι κρίθηκε παράνομη από το Εφετείο, οι πιο «μετριοπαθείς» δηλώνουν ότι καλώς σταμάτησε γιατί η συνέχισή της είναι ποινικό αδίκημα, με το προσωπικό συμφέρον να είναι το νήμα που συνδέει θεωρητικά αντίθετες παρατάξεις και «ιδεολογίες», όπως δείχνει το κείμενο της ΔΟΕ για την αξιολόγηση που εγκρίθηκε με τη σύμφωνη γνώμη συνδικαλιστών προερχόμενων από διαφορετικούς χώρους.
Το πρόβλημα συνδέεται με τη βαθιά κομματικοποίηση στην εκπαίδευση και με το γεγονός ότι πολλά από τα στελέχη διοίκησης στα σχολεία, αντί να παίζουν στο τερέν της εκπαίδευσης, ακολουθούν το δικό τους κομματικό παιχνίδι. Το έμψυχο υλικό που καλείται να αξιολογήσει δεν λειτουργεί πάντα με πατριωτισμό δασκάλου, παρά με κομματικά κριτήρια, ενώ σε μεγάλο βαθμό είναι γηρασμένο και γαλουχημένο με την επαναστατική γυμναστική του Πανεπιστημίου, αγνοώντας τη λειτουργία της ιδιωτικής οικονομίας.
Το υπουργείο γνωρίζει ότι η εκ των έσω υπονόμευση της διαδικασία θα συνεχιστεί, ότι παρά το μήνυμα Κεραμέως ότι δεν περνά η «φασόν» αξιολόγηση, παραμένει άγνωστο τι θα κάνουν πολλά σχολεία, όχι μόνο στην πρωτοβάθμια, όσο κυρίως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Προς ώρας, πάνω από 8.000 σχολεία (το 60%) συμμετέχουν στην αξιολόγηση, έχουν δηλαδή υποβάλει φακέλους στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, κυρίως με τον απολογισμό της προηγούμενης χρονιάς.
Αλλά ο νόμος για την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ορίζει ότι οι Σύλλογοι διδασκόντων πρέπει να συγκληθούν, να θέσουν στόχους, να συγκροτήσουν ομάδες εκπαιδευτικών που θα καταρτίσουν σχέδια δράσης που αφορούν και την επόμενη χρονιά, κάτι που σε πολλά σχολεία δεν έχει ακόμη γίνει. Το τρίμηνο Οκτωβρίου - Δεκεμβρίου θα είναι κρίσιμο, πολλώ δε μάλλον όταν ακόμη δεν έχει ξεκινήσει η αξιολόγηση των ίδιων των εκπαιδευτικών.
Το θέμα της αξιολόγησης έρχεται και επανέρχεται εδώ και σαράντα χρόνια. Μάχες έχουν δοθεί πολλές, με μέχρι τώρα κερδισμένο τον συνδικαλισμό, νίκες που τροφοδοτούν και τις σημερινές αντιδράσεις του, με την πίστη ότι και η τωρινή σύγκρουση θα έχει το ίδιο αποτέλεσμα. Οι καιροί όμως έχουν αλλάξει. Η κοινωνία απαιτεί αναβαθμισμένη εκπαίδευση, βλέπει τις αδυναμίες της στον καθρέφτη, είναι πλέον πιο απαιτητική, όπως δείχνουν και οι δημοσκοπήσεις με τελευταία τη σημερινή της Opinion. H αξιολόγηση στην εκπαίδευση συγκεντρώνει πολύ υψηλή αποδοχή μεταξύ και των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ με ποσοστό 56,2%, παρ’ ότι το κόμμα έχει δεσμευτεί να την καταργήσει.