Το Διεθνές Ινστιτούτο Μελετών για την Ειρήνη (SIPRI) αναφέρει με έκθεση του πως στην παγκόσμια αγορά εξοπλισμώναμερικανικές και κινεζικές εταιρείες κυριάρχησαν το 2019, ενώ η περιφέρεια της Μέσης Ανατολής έκανε την πρώτη της είσοδο στην παγκόσμια κατάταξη των 25 μεγαλύτερων εταιρειών όπλων και στρατιωτικών υπηρεσιών.
Ακολουθεί κατάλογος με τις 25 μεγαλύτερες εταιρείες, τους τζίρους τους από τις πωλήσεις όπλων και το ποσοστό τους επί του συνόλου των τζίρων των ομίλων στους οποίους ανήκουν.
1. Lockheed Martin (ΗΠΑ): 53,23 δισεκατομμύρια δολάρια το 2019 (89% των συνολικών πωλήσεων του ομίλου)
2. Boeing (ΗΠΑ): 33,58 δισεκ. δολάρια (44%)
3. Northrop Grumman (ΗΠΑ): 29,22 δισεκ. δολάρια (86%)
4. Raytheon (ΗΠΑ): 25,32 δισεκ. δολάρια (87%)
5. General Dynamics (ΗΠΑ): 24,5 δισεκ. δολάρια (62%)
6. Aviation Industry Corporation of China, AVIC (Κίνα): 22,47 δισεκ. δολάρια (34%)
7. BAE Systems (Ηνωμένο Βασίλειο): 22,24 δισεκ. δολάρια (95%)
8. China Electronics Technology Group Corporation, CETC (Κίνα): 15,09 δισεκ. δολάρια (46%)
9. China North Industries Group Corporation, Norinco (Κίνα): 14,54 δισεκ. δολάρια (22%)
10. L3Harris Technologies (ΗΠΑ): 13,92 δισεκ. δολάρια (77%)
11. United Technologies (ΗΠΑ): 13,1 δισεκ. δολάρια (17%)
12. Leonardo (Ιταλία): 11,11 δισεκ. δολάρια (72%)
13. Airbus (ευρωπαϊκή): 11,05 δισεκ. δολάρια (14%)
14. Thales (Γαλλία): 9,47 δισεκ. δολάρια (46%)
15. Almaz-Antey (Ρωσία): 9,42 δισεκ. δολάρια (98%)
16. Huntington Ingalls Industries (ΗΠΑ): 7,74 δισεκ. δολάρια (87%)
17. Dassault Aviation Group (Γαλλία): 5,76 δισεκ. δολάρια (70%)
18. Honeywell International (ΗΠΑ): 5,33 δισεκ. δολάρια (15%)
19. Leidos (ΗΠΑ): 5,33 δισεκ. δολάρια (48%)
20. Booz Allen Hamilton (ΗΠΑ): 5,14 δισεκ. δολάρια (69%)
21. General Electric (ΗΠΑ): 4,76 δισεκ. δολάρια (5%)
22. EDGE (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα): 4,75 δισεκ. δολάρια (95%)
23. Rolls-Royce (Ηνωμένο Βασίλειο): 4,71 δισεκ. δολάρια (24%)
24. China South Industries Group Corporation, CSGC (Κίνα): 4,61 δισεκ. δολάρια (16%)
25. United Shipbuilding (Ρωσία): 4,5 δισεκ. δολάρια (83%).
Για τη Λουσί Μπερό-Σιντρό, διευθύντρια του προγράμματος που παρακολουθεί τους εξοπλισμούς και τις στρατιωτικές δαπάνες στο SIPRI, «η κατάταξη αυτή αντανακλά το γεγονός ότι η Κίνα και οι ΗΠΑ είναι οι δύο χώρες που κάνουν τις υψηλότερες δαπάνες για εξοπλισμούς στον κόσμο, με εταιρείες κομμένες και ραμμένες για αυτό».
Κι αν η αμερικανική κυριαρχία στον τομέα δεν είναι ακριβώς είδηση, για την Κίνα — τα έσοδα των μεγαλύτερων βιομηχανιών της οποίας στον τομέα αυξήθηκαν κατά σχεδόν 5% σε έναν χρόνο — «η άνοδος αυτή ανταποκρίνεται στην εφαρμογή εκσυγχρονιστικών μεταρρυθμίσεων στον Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό από το 2015» και μετά, πρόσθεσε η ερευνήτρια, απαντώντας σε ερώτηση του Γαλλικού Πρακτορείου.
«Η Ευρώπη παραμένει κάπως κατακερματισμένη (...) αν συνδυάζατε όμως ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, θα μπορούσατε να φθάσετε σε ευρωπαϊκές εταιρείες του ίδιου επιπέδου» με αυτές των ΗΠΑ και της Κίνας, σύμφωνα με την κυρία Μπερό-Σιντρό.
Μολονότι η Airbus (ευρωπαϊκή, 13η στην κατάταξη) και η Thales (γαλλική, 14η) μπορούν να υπερηφανεύονται ότι έχουν τη μεγαλύτερη παρουσία στο εξωτερικό (24 χώρες η καθεμιά) — μπροστά από την αμερικανική Boeing — αυτό εξηγείται πρωτίστως από το ότι «οι ευρωπαϊκές εταιρείες είναι πιο διεθνοποιημένες» από άλλες, σύμφωνα με την ερευνήτρια.
Για πρώτη φορά, μια εταιρεία από τη Μέση Ανατολή, η EDGE των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, η οποία δημιουργήθηκε με τη συγχώνευση 25 οντοτήτων, μπαίνει στην κορυφαία 25άδα.
Η EDGE, που καταλαμβάνει την 22η θέση, «δείχνει πώς ο συνδυασμός μεγάλης εγχώριας ζήτησης στρατιωτικών προϊόντων και υπηρεσιών, σε συνδυασμό με την επιθυμία μείωσης της εξάρτησης από ξένους προμηθευτές, γίνεται κινητήρας της ανάπτυξης των εταιρειών εξοπλισμών στη Μέση Ανατολή», σχολιάζει ο Πίτερ Βέζεμαν, άλλος ερευνητής του SIPRI.
Το SIPRI επισημαίνει επίσης την παρουσία του γαλλικού ομίλου Dassault, ο οποίος βρέθηκε αλματωδώς από την 38η στη 17η θέση το 2019, χάρη στις εξαγωγές του αεροσκάφους Rafale.
Δύο ρωσικές εταιρείες, οι Almaz-Antey (15η) και United Shipbuilding (25η) φιγουράρουν επίσης στην κατάταξη, όπως και η ιταλική Leonardo, 12η σε τζίρο παγκοσμίως.
Η Λουσί Μπερό-Σιντρό σημειώνει πως παρότι οι ρωσικές εταιρείες βρίσκονταν σε καλύτερη φόρμα πριν από μερικά χρόνια, χάρη σ’ ένα μεγάλο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του ρωσικού στρατιωτικού υλικού, η ορμή τους έχει «επιβραδυνθεί πολύ».
Για την ερευνήτρια, δύο λόγοι δικαιολογούν την συρρίκνωσή τους: οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν σε βάρος της Ρωσίας μετά την προσάρτηση της χερσονήσου της Κριμαίας το 2014 και η πτώση των τιμών του πετρελαίου και του αερίου, από τις οποίες εξαρτάται η ρωσική οικονομία σε καίριο βαθμό.
«Η Ρωσία αναγκάστηκε να επιβραδύνει τις προσπάθειές της να εκσυγχρονίσει τον στρατιωτικό εξοπλισμό της (...) Κατά συνέπεια γίνονται λιγότερες παραγγελίες από το ρωσικό κράτος, προχωρούν λιγότερα σχέδια, και καταγράφεται μείωση εσόδων», εξήγησε.