Ένα πανελλαδικό δίκτυο πάνω από 2.000 σημείων φόρτισης θα καλύψει μέχρι τα τέλη του 2021 τις εθνικές οδούς, μαζί με λιμάνια, αεροδρόμια και κεντρικά σημεία του αστικού ιστού των μεγάλων πόλεων, δημιουργώντας το έδαφος, ώστε μαζί με τα κίνητρα αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, να μπει πραγματικά και στην Ελλάδα η ηλεκτροκίνηση στην πρίζα.
Τουλάχιστον 1.200 σημεία φόρτισης πρόκειται να εγκαταστήσουν μέσα στον επόμενο ενάμισι χρόνο οι εισαγωγείς αυτοκινήτων, όπως είπε νωρίτερα ο υπ. Περιβάλλοντος& Ενέργειας Κ.Χατζηδάκης κατά την κοινή συνέντευξη με τον υπ. Υποδομών Κ.Καραμανλή, επιπλέον 1.000 φορτιστές έχει δεσμευτεί ότι θα τοποθετήσει η ΔΕΗ, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες του χώρου, δημιουργώντας έτσι την βασική υποδομή, χωρίς την οποία οι ενισχύσεις αποτελούν δώρον-άδωρον, όσο γενναίες και αν αυτά είναι.
Κίνητρα που αφορούν επιδοτήσεις και φοροαπαλλαγές και των οποίων ο συνδυασμός, θα έχει σαν αποτέλεσμα να γίνει κατά μέσον όρο 25% φθηνότερη η απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, (ανάλογες θα είναι και οι μειώσεις και για σκούτερ - ποδήλατα) με εργαλείο το “πακέτο” ύψους 100 εκατ. ευρώ, το οποίο ανακοίνωσε νωρίτερα ο Πρωθυπουργός.
Στόχος είναι σε πρώτη φάση να καλυφθεί μέρος του κόστους για 10.000- 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αριθμοί που μπορεί να μεγαλώσουν, ανάλογα με τους επιπλέον πόρους που θα εξασφαλισθούν από το νέο Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο και δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ηλεκτροκίνηση.
Στο ίδιο νομοσχέδιο, των υπ.Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Υποδομών, καθιερώνονται για τα ηλεκτρικά οχήματα απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας, δωρεάν στάθμευση στους δημόσιους χώρους, κίνητρα για ανανέωση του στόλου των ταξί, αλλά και μια σειρά από μπόνους σε εταιρείες οι οποίες θα επιλέξουν να επενδύσουν σε μονάδες παραγωγής εξαρτημάτων για ηλεκτρικά οχήματα, όπως φορτιστές, μπαταρίες, μετασχηματιστές, στις λιγιντικές περιοχές της Δ.Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης.
Τα κίνητρα θα αφορούν μειωμένο φορολογικό συντελεστή κατά 5 μονάδες για 5 συνεχόμενες χρήσεις, χαμηλότερες εργοδοτικές εισφορές για νέες θέσεις εργασίας και θέσπιση συντελεστών υπεραπόσβεσης, προκειμένου η επένδυση να αποσβένεται σε οριζόντα ετίας.
Διάρκεια προγράμματος 1,5 χρόνος
Στους άξονες αυτούς κινείται το ολιστικό πλάνο για την ηλεκτροκίνηση, που παρουσίασε σήμερα το πρωί ο Πρωθυπουργός, εν συνεχεία εξειδίκευσαν οι υπουργοί Περιβάλλοντος-Ενέργειας Κ.Χατζηδάκης και Μεταφορών Κ.Καραμανλής, με το πρόγραμμα για τις επιδοτήσεις να ξεκινά μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου στην Βουλή, δηλαδή κάπου μετά τον Ιούλιο.
Η διάρκεια του προγράμματος θα είναι για ενάμιση χρόνο με την πολιτική ηγεσία να διαβεβαιώνει ότι αν υπάρξει ζήτηση, τότε τα κονδύλια θα αυξηθούν. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι οι ενδιαφερόμενοι θα υποβάλουν αίτηση μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, κατά το μοντέλο του “Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον”, μέχρι εξαντλήσεως των διαθέσιμων πόρων. Κριτήριο για την καταβολή της ενίσχυσης θα είναι η σειρά προτεραιότητας κατά την υποβολή της ηλεκτρονικής αίτησης. Είναι πολύ πιθανό στην πορεία να υπάρξουν επιπλέον πόροι, αφού η ηλεκτροκίνηση αποτελεί έναν από τους βασικούς άξονες τους οποίους πρόκειται να χρηματοδοτήσει το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως ανέφερε ο Κ.Χατζηδάκης.
Επιδοτήσεις ανά κατηγορία
Έκπτωση ίση με το 15% της λιανικής τιμής προ φόρων για ένα ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο, με πλαφόν τα 5.500 ευρώ συν 500 ευρώ για την (προαιρετική) εγκατάσταση φορτιστή. Ενα “οικολογικό μπόνους” που ισχύει μόνο για ηλεκτρικά (όχι για υβριδικά ΙΧ).
Εξαίρεση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου από τα τεκμήρια.
Ενίσχυση έως 500 ευρώ για την εγκατάσταση φορτιστή.
Έκπτωση 20% επί της λιανικής τιμής προ φόρων για τα σκούτερ με πλαφόν τα 800 ευρώ.
Έκπτωση 40% επί της λιανικής τιμής προ φόρων για τα ποδήλατα, με πλαφόν το 50% της τελικής τους αξίας.
Εφόσον η αγορά νέου ηλεκτρικού ΙΧ συνδυαστεί με την απόσυρση του παλαιού συμβατικού αυτοκινήτου ή της παλαιάς μοτοσυκλέτας, τότε ο δικαιούχος θα επιδοτείται με επιπλεον μπόνους απόσυρσης, ύψους 1.000 και 400 ευρώ αντίστοιχα.
Είτε πρόκειται για αγορά είτε για μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος, καθιερώνεται αυξημένη έκπτωση της δαπάνης από τα έσοδα.
Τι ισχύει για εταιρείες
Στην περίπτωση των εταιρειών, ενισχύεται με ποσοστό 15% και έως 5.500 ευρώ η αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος. Ενισχύεται επίσης με ποσοστό 15% και έως 4.000 ευρώ η αγορά υβριδικού επαγγελματικού οχήματος εξωτερικής φόρτισης και εκπομπών έως 50grCO2/km. Επιδοτείται με ποσοστό 20 % και έως 800 ευρώ η αγορά ηλεκτρικού δικύκλου. Τέλος επιβραβεύεται με 1.000 ευρώ η επιλογή αντικατάστασης παλαιού οχήματος.
Τι ισχύει για τα ταξί
Στα ταξί ενισχύεται με ποσοστό 25% και έως 8.000 € η αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος. Επίσης ενισχύεται με ποσοστό 15% και έως 5.500 ευρώ η αγορά υβριδικού οχήματος εξωτερικής φόρτισης και εκπομπών έως 50grCO2/km. Τέλος, επιβραβεύεται με 2.500 ευρώ η υποχρεωτική αντικατάσταση παλαιού οχήματος
Ταυτόχρονα με τα παραπάνω η κυβέρνηση θα απαγορεύσει την κυκλοφορία εισαγόμενων μεταχειρισμένων Ι.Χ. οχημάτων των κατηγοριών euro 1,2 και 3, ενώ θα επιβληθεί και περιβαλλοντικό τέλος 4.000 ευρώ σε εισαγόμενα μεταχειρισμένα Ι.Χ. της κατηγορίας euro 4 και ηλικίας άνω των 10 και 12 ετών.
Κ. Αχ. Καραμανλής: «Η ηλεκτροκίνηση είναι το αύριο»
«Η ηλεκτροκίνηση είναι το αύριο. Και σε αυτό το αύριο θέλουμε να προχωρήσουμε με σχέδιο και πρόγραμμα», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής κατά την παρουσίαση του σχεδίου νόμου.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε «Διεθνώς στον τομέα των μεταφορών αποδίδεται περίπου το 1/3 της τελικής κατανάλωσης ενέργειας και το 30% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Ο ευρύτερος ευρωπαϊκός στόχος είναι μέχρι το 2050 ο τομέας των μεταφορών να μειώσει τις εκπομπές κατά 60% και η κυκλοφορία στις πόλεις να γίνεται αποκλειστικά με μη συμβατικά οχήματα». Προσέθεσε ότι επομένως η προώθηση της ηλεκτροκίνησης σε όλη τη χώρα εξυπηρετεί τους στόχους αυτούς, αφού συνεισφέρει σημαντικά στην εξοικονόμηση ενέργειας και στην προστασία του περιβάλλοντος.
Διαβάστε ακόμα:
- Κυρ. Μητσοτάκης: Στόχος 1 στα 3 αυτοκίνητα το 2030 να είναι ηλεκτρικά