«Η Ελλάδα τιμά δύο γενναία στελέχη του Λιμενικού Σώματος, που θυσίασαν τη ζωή τους για την ελευθερία και την προστασία των συνόρων μας» δήλωσε το απόγευμα, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, κατά τη διάρκεια τελετής ονοματοδοσίας δύο πλωτών περιπολικών σκαφών από τέσσερα συνολικά, που πραγματοποιήθηκε στον προαύλιο χώρο του Υπουργείου Ναυτιλίας, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι η σημερινή τελετή είναι ξεχωριστή αφού τα δύο νέα σκάφη φέρουν τα ονόματα δύο ηρώων του Λιμενικού, του πλωτάρχη Γεώργιου Κωτούλα, που εκτελέσθηκε το 1942 από τις Γερμανικές αρχές κατοχής και του λιμενοφύλακα Μαρίνου Ζαμπάτη, που έπεσε νεκρός το 1997 σε μάχη με λαθρέμπορους.
«Η Ελλάδα τιμά τα δύο γενναία στελέχη, που θυσίασαν τη ζωή τους για την ελευθερία και την προστασία των συνόρων μας. Από σήμερα, η μνήμη τους θα είναι πολύ πιο έντονη, αφού τα σκάφη με το όνομα τους θα διασχίζουν τις ελληνικές θάλασσες και το παράδειγμα τους θα εμπνέει ακόμα περισσότερο τις γυναίκες και τους άνδρες του Λιμενικού» τόνισε.
Ανέφερε ότι η ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Σώματος ήταν μία από τις σημαντικές προτεραιότητες που έθεσε και ο πρωθυπουργός αμέσως μόλις ο ελληνικός λαός του εμπιστεύτηκε τη διακυβέρνηση της χώρας. Ο κ.Πλακιωτάκης δήλωσε ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας υλοποιεί με γρήγορους ρυθμούς ένα ευρύ και ολοκληρωμένο εξοπλιστικό πρόγραμμα, που ξεπερνά τα 600 εκατ. ευρώ και είναι έτοιμο να αξιοποιήσει από τα Ταμεία Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ, αλλά και από προγράμματα του ΕΣΠΑ, αυξημένη χρηματοδότηση για την επόμενη περίοδο για προμήθεια πλωτών και χερσαίων μέσων, αναβάθμιση εξοπλισμού, αλλά και συστήματα επικοινωνιών και πληροφοριών.
Τόνισε ότι στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού, εντός του έτους θα παραληφθούν δύο ακόμα όμοια περιπολικά σκάφη, ενώ ξεκινά σε δύο μήνες η σταδιακή παραλαβή 15 ακόμα νέων σκαφών μήκους 17 μέτρων και ακολουθούν διαγωνισμοί για οκτώ επιπλέον σκάφη 17 μέτρων και δύο πλοίων άνω των 30 μέτρων. Είπε ότι ο σχεδιασμός αυτός οδηγεί σε ριζική ανανέωση του στόλου ενώ πριν το τέλος Απριλίου θα προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός για το Εθνικό Σύστημα Ελέγχου Θαλάσσιας Κυκλοφορίας (VTMIS), προκειμένου να αναβαθμιστεί η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Ο υπουργός Ναυτιλίας πρόσθεσε ότι για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, αυξήθηκαν οι οργανικές θέσεις του Λιμενικού Σώματος κατά 1.500, από τις οποίες οι 900 αφορούν το Αιγαίο.
Αναφερόμενος στο έργο του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης τόνισε ότι εντός του 2022 ξεκινάει η υλοποίηση του. Συμπλήρωσε ότι η ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων, ο σωστός επιτελικός σχεδιασμός και η εμπειρία και η αποφασιστικότητα των στελεχών του Λιμενικού, έχουν οδηγήσει στην ιδιαιτέρως αποτελεσματική φύλαξη των θαλάσσιων συνόρων της πατρίδας μας, με τις μεταναστευτικές ροές να έχουν μειωθεί 85% το 2020, σε σχέση με το 2019 και 90% το πρώτο τρίμηνο του 2021, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020.
Ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος, Θεόδωρος Κλιάρης τόνισε ότι τα δύο νεότευκτα σκάφη θα αυξήσουν σημαντικά την επιχειρησιακή δυνατότητα του Σώματος και ότι η σημερινή ημέρα αποτελεί ένα ακόμα σταθμό στην αδιάκοπη προσπάθεια τα τελευταία χρόνια για τον εκσυχρονισμό και την αναβάθμιση των επιχειρησιακών μέσων.
Αναφερόμενος στη σημερινή τελετή, είπε ότι δεν είναι μόνο απόδοση τιμής για την αυτοθυσία τους των δύο στελεχών του Λιμενικού, αλλά και ευκαιρία να τους ανακαλέσουμε στη μνήμη μας, να ευχαριστήσουμε τις οικογένειές τους και να θυμίσουμε στις νεότερες γενιές ότι η ιστορία της πατρίδος μας δεν σταματά.
Τον αγιασμό των δύο σκαφών τέλεσε ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ.
«Λιμενοφύλακας Μαρίνος Ζαμπάτης» ονομάστηκε το σκάφος 900. Ο Μαρίνος Ζαμπάτης έπεσε νεκρός τα ξημερώματα του Μ.Σαββάτου 26 Απριλίου 1997 κατά τη διάρκεια συμπλοκής με εμπόρους ναρκωτικών στη θαλάσσια περιοχή Παγανιάς Θεσπρωτίας
«Πλωτάρχης Λιμενικού Σώματος Γιώργος Κωτούλας» ονομάστηκε το σκάφος 910. Ο Γεώργιος Κωτούλας εκτελέστηκε το 1942 σε ηλικία 36 ετών από τους Γερμανούς στο σκοπευτήριο της Καισαριανής, κατηγορούμενος για φυγαδεύσεις δεκάδων Ελλήνων προς τη Μέση Ανατολή, ενώ ήταν σύνδεσμος του Λιμενικού Σώματος και του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού κατά τη διάρκεια της κατοχής.
Τα δύο σκάφη, συνολικής αξίας 55 εκατομμυρίων 560 χιλιάδων ευρώ, κατασκευάστηκαν σε ιταλικά ναυπηγεία. Συγχρημαδοτήθηκαν κατά 90% από το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας της ΕΕ μέσω της ειδικής δράσης εξοπλισμός που τίθεται στη διάθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Συνοριακής Ακτοφυλακής και 10% από εθνικούς πόρους.
Ναυπηγήθηκαν στην Ιταλία από την εταιρεία Cantiere Navale Vittoria με προδιαγραφές που εκπονήθηκαν από στελέχη του Λιμενικού Σώματος. Έχουν μήκος 38,6 μέτρα και πλάτος 7,48 μέτρα ενώ φέρουν δύο κινητήρες συνολικής ισχύος 8.320 ίππων, που τους επιτρέπει να αναπτύσσουν ταχύτητα μεγαλύτερη των 35 κόμβων και έχουν αυτονομία πάνω από 1.000 ναυτικά μίλια. Διαθέτουν σύγχρονο ναυτιλιακό εξοπλισμό, φέρουν δύο πλήρως τηλεχειριζόμενους σταθμούς ελαφρών πυροβόλων όπλων καθώς και συστήματα επιτήρησης του θαλάσσιου πεδίου.
Κάθε σκάφος επικουρείται από ένα βοηθητικό σκάφος μήκους 7 μέτρων που μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα άνω των 45 κόμβων με αυτονομία 1ΟΟ μιλίων. Επίσης κάθε περιπολικό σκάφος διαθέτει χώρους ενδιαίτησης για 16 άτομα καθώς και ειδικά διαμορφωμένο χώρο παραμονής ναυαγών.
Ποιος ήταν ο Μαρίνος Ζαμπάτης
Ο λιμενοφύλακας Μαρίνος Ζαμπάτης υπηρετούσε στο Κλιμάκιο Ειδικών Αποστολών της Λιμενικής Αρχής Κέρκυρας, όταν τις πρωϊνές ώρες της 27ης Απριλίου 1997, στα 25 του χρόνια, άφησε την τελευταία του πνοή στη θαλάσσια περιοχή όρμου Παγανιά Θεσπρωτίας, ηρωϊκά μαχόμενος για την ασφάλεια και την ακεραιότητα των θαλάσσιων συνόρων μας και συγκεκριμένα κατά τη διάρκεια συμπλοκής με έμπορους ναρκωτικών. Ήταν ξημερώματα Μεγάλης Παρασκευής, τότε που ο Μαρίνος Ζαμπάτης έπεσε νεκρός κατά την επιχείρηση καταδίωξης Αλβανών εμπόρων ναρκωτικών.
Σύμφωνα με τη γνωμάτευση της Ανωτάτης Υγειονομικής Επιτροπής, ο Ζαμπάτης «απεβίωσε συνεπεία βαρείας κρανιοεγκεφαλικής κάκωσης, συνεπεία τραύματος εκ πυροβόλου όπλου κατά τη διάρκεια εμπλοκής πλωτού περιπολικού σκάφους του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής με άλλο ταχύπλοο σκάφος».
Είχε γεννηθεί στην Πρέβεζα στις 28 Μαρτίου 1972 και κατατάχθηκε στο Λιμενικό Σώμα στις 4 Σεπτεμβρίου 1995 ως δόκιμος λιμενοφύλακας. Ήταν παιδί βιοπαλαιστών, από το Μεγανήσι Λευκάδας. Ο πατέρας του, ναυτικός, αγωνιζόταν στη θάλασσα και η μητέρα του αγωνιζόταν στο σπίτι για την ανατροφή του γιου της. Μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον που τον έκανε να εκτιμά τον κόπο των άλλων και έμαθε να προσφέρει και να συμπαραστέκεται σε όποιον το είχε ανάγκη. Από μικρός δούλευε, ενώ παράλληλα πήγαινε και σχολείο. Όσοι τον γνώρισαν μαγεύτηκαν από την περηφάνια του, την πηγαία καλοσύνη του, το χαμόγελό του, την ανιδιοτέλεια του, το ελεύθερο πνεύμα του και την τόλμη του.
Ποιος ήταν ο Γεώργιος Κωτούλας
Ο Γεώργιος Κωτούλας γεννήθηκε στην Καρδίτσα και κατατάχθηκε στο Λιμενικό Σώμα το 1927, ενώ το 1935 προήχθη σε υποπλοίαρχο. Κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αποτέλεσε τον σύνδεσμο μεταξύ ΓΕΝ και Λ.Σ οργανώνοντας φυγαδεύσεις Ελλήνων προς την Μέση Ανατολή.
Η Γκεστάπο πληροφορούμενη τη δράση του τον συνέλαβε την 1η Απριλίου του 1942 και τον φυλάκισε στις φυλακές Αβερωφ. Στη συνέχεια οδηγήθηκε στο σκοπευτήριο της Καισαριανής. Δεν δέχτηκε να του καλύψουν τα μάτια ενώ κατά την εκτέλεση φώναζε συνθήματα υπερ της Ελλάδας. Το Λιμενικό Σώμα τον τίμησε αμέσως μετά την απελευθέρωση.