Πόσες φορές έχουμε διαβάσει -ως τώρα- για χρηματοδότηση γυναικείων startups στα media; Είναι θέμα στερεοτύπων; Είναι θέμα προκαταλήψεων απέναντι στις γυναίκες επιχειρηματίες; Μπορούν οι εταιρείες που απαρτίζονται από γυναίκες να σηκώσουν μεγάλα επενδυτικά κεφάλαια για τις καινοτόμες ιδέες τους;
«Πριν μήνες, σε ένα online meeting με άντρες angel investors από το Λονδίνο, έθεσα το ερώτημα:
«Γιατί δεν χρηματοδοτούνται οι γυναικείες startups; Γιατί είναι τόσο δύσκολο να επενδύσετε πάνω σε μια αμιγώς γυναικεία ομάδα που ξεκινάει το επιχειρηματικό της ταξίδι;»
Οι απαντήσεις τους, ήταν κάθετες:
Ισχυρίστηκαν πως οι γυναίκες από την φύση τους, δεν αγαπούν ιδιαίτερα το ρίσκο.
Πως είναι δύσκολο να υπάρξει μια ομάδα από γυναίκες που δεν θα διαλυθεί λόγω ανταγωνισμού.
Πως οι ίδιες δεν ακολουθούν επιθετικές στρατηγικές στο επιχειρείν, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει μεγάλη κερδοφορία για τους επενδυτές.
Πως ο βασικότερος λόγος που οι γυναίκες ξεκινούν μια επιχείρηση είναι για να πετύχουν ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής, και όχι για να κερδίσουν πάρα πολλά χρήματα.
Ομολογώ ότι με εξέπληξαν αυτές οι απόψεις καθώς έχω την τύχη να συναλλάσσομαι με εκατοντάδες γυναίκες επιχειρηματίες και μάλιστα αρκετά επιτυχημένες.
Είναι λοιπόν τα στερεότυπα ο κύριος λόγος που «φτάνουν πολλές στο πηγάδι, αλλά δεν πίνουν νερό;»
Υπάρχει αλήθεια σε απόψεις σαν τις παραπάνω;
Σύμφωνα με την έρευνα της UBS - The funding gap /Investors and female entrepreneurs, οι γυναίκες ιδρύουν το 38% των επιχειρήσεων αλλά λαμβάνουν μόνο το 2% των επενδυτικών κεφαλαίων.
Σε επιτυχημένες επιχειρήσεις που διοικούνται από κορυφαίες ιδρύτριες, επενδύονται λιγότερα χρήματα από τους άντρες που ηγούνται αντίστοιχων επιτυχημένων επιχειρήσεων.
Εταιρείες με γυναίκες CEO, λαμβάνουν λιγότερο από 3% των επενδυτικών κεφαλαίων.
Και δυστυχώς η πλειοψηφία των επιχειρήσεων που χρηματοδοτούνται, δεν έχουν γυναίκες σε υψηλές διοικητικές θέσεις.
Οι αριθμοί βέβαια είναι υπέρ των γυναικών: για κάθε δολλάριο που επενδύεται σε μια γυναικεία startup, οι επενδυτές λαμβάνουν πίσω 78 cent, όταν οι άντρες φέρνουν πίσω 31 cent για ένα δολάριο επένδυσης.
Η έρευνα καταγράφει πως αν οι γυναίκες επιχειρηματίες έπαιρναν την ίδια χρηματοδότηση με τους άντρες, θα υπάρξει αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ κατά 3-6%, και η παγκόσμια οικονομία θα μπορεί να ενισχυθεί κατά 2,5 ως 5 τρισεκατομμύρια δολάρια.
Τα πράγματα είναι χειρότερα αν μιλάμε για Αφροαμερικανές γυναίκες, καθώς ως φαίνεται τα στερεότυπα αγγίζουν συχνά και το φυλετικό κομμάτι.
Στην πραγματικότητα νομίζοντας οι επενδυτές πως θα χάσουν χρήματα αν επενδύσουν σε γυναικείες startups, χάνουν χρήματα ακριβώς επειδή δεν επενδύουν σε αυτές.
Την ίδια στιγμή δεν υπάρχουν πολλές γυναίκες που έχουν λάβει χρηματοδοτήσεις έτσι ώστε να αποτελέσουν role models για τις υπόλοιπες που και αυτές αναζητούν οικονομική στήριξη.
Δεν υπάρχουν πολλά γυναικεία επαγγελματικά δίκτυα, και η αλήθεια είναι πως το business networking είναι απολύτως απαραίτητο. Δεν αναφέρομαι σε networking ενδυνάμωσης και ανούσιων γνωριμιών προς ανάρτηση λαμπερών φωτογραφιών στα κοινωνικά δίκτυα.
Το ουσιαστικό δίκτυο είναι αυτό που τα μέλη του μοιράζονται απλόχερα οικονομικές ευκαιρίες, σημαντικές γνώσεις, δυνατές κοινωνικές επαφές, χωρίς δεύτερες σκέψεις.
Και οι γυναίκες τις περισσότερες φορές δεν βρισκόμαστε στα σωστά επιχειρηματικά δίκτυα.
Δεν είμαστε ανοιχτές επίσης στο να αποδεχθούμε ανοικτά τις φιλοδοξίες μας, κάτι που πολλοί άντρες κάνουν με περισσή ευκολία.
Τι πρέπει να γίνει λοιπόν;
Να αποδεχτούμε πρωτίστως τα υπάρχοντα στερεότυπα για να ξέρουμε τι πρέπει να διορθώσουμε.
Η έλλειψη των ίσων ευκαιριών χρηματοδότησης, δεν αφορά μόνο το ηθικό κομμάτι, αλλά και τα χρήματα που χάνονται.
Τα media οφείλουν να αναδεικνύουν συνεχώς εκείνες τις γυναίκες που πέτυχαν, για να δώσουν την έμπνευση και σε άλλες.
Να εντάξουμε μαθήματα επιχειρηματικότητας και οικονομικών στα σχολεία, έτσι ώστε τα κορίτσια (και τα αγόρια) να ξέρουν τις βασικές αρχές του επιχειρείν, και να τολμούν να κάνουν πράξη την ιδέα τους χωρίς να σκέφτονται αν το φύλο τους θα σταθεί εμπόδιο στα μεγάλα τους όνειρα.
Να στηρίζουμε επίσης η μια γυναίκα την άλλη σε κάθε νέο επιχειρηματικό ξεκίνημα και να δημιουργήσουμε δυνατά δίκτυα.
Να αναζητούμε πηγές εναλλακτικές χρηματοδότησης και εκτός Ελλάδας.
Να μάθουμε επίσης να πιστεύουμε -λίγο περισσότερο- σε εμάς τις ίδιες και το όραμα μας.
Όποιο και αν είναι αυτό.
Πηγή έρευνας: https://www.ubs.com/global/en/wealth-management/women/insights/2021/funding-gap.html
--
* H Ιλιάδα Κοθρά είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων / Συγγραφέας / Chapter Leader του Οργανισμού https://www.nationsofwomen.com/