Εκτενές δημοσίευμα για την έναρξη εργασιών ανάπλασης στο Ελληνικό φιλοξενεί η οικονομική εφημερίδα Handelsblatt σχολιάζοντας ότι από συνώνυμο της οικονομικής παρακμής γίνεται πλέον σύμβολο μιας νέας εποχής για την Ελλάδα.
Στην τελετή έναρξης εργασιών στο Ελληνικό αναφέρεται εκτενές δημοσίευμα της οικονομικής Handelsblatt. Υπό τον τίτλο «Η Ελλάδα υλοποιεί το μεγαλύτερο αστικό αναπτυξιακό πρότζεκτ της Ευρώπης» η εφημερίδα αναφέρεται στην τελετή έναρξης εργασιών στο Ελληνικό, σημειώνοντας ότι «ξεκίνησε και επίσημα η ανάπλαση στο «αεροδρόμιο- φάντασμα του Ελληνικού».
Όπως μεταδίδει η Deutsche Welle, για την Ελλάδα «το εγχείρημα έχει μεγάλη συμβολική και οικονομική σημασία», τονίζει η εφημερίδα για να προσθέσει πως «προηγήθηκαν σχέδια και διαμάχες επί δυο σχεδόν δεκαετίες. Τώρα αρχίζουν τα έργα. Το πρωί της Παρασκευής ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε το εναρκτήριο λάκτισμα για την πολυαναμενόμενη ανάπλαση του παλαιού αεροδρομίου του Ελληνικού.
Σε μια έκταση 6,2 τετρ. χιλ. θα κατασκευαστούν τα επόμενα χρόνια ξενοδοχεία, διαμερίσματα, εμπορικά κέντρα, γραφεία, χώροι αναψυχής, ένα καζίνο και το μεγαλύτερο πάρκο της ελληνικής πρωτεύουσας. Με έναν επενδυτικό όγκο 8 δις ευρώ το Ελληνικό είναι το μεγαλύτερο αστικό αναπτυξιακό πρότζεκτ της Ευρώπης».
Αναφερόμενη στις δηλώσεις που έκανε ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης από το Ελληνικό, η ΗΒ σχολιάζει: «Για τη χώρα το εγχείρημα έχει όντως μεγάλη συμβολική και οικονομική σημασία. Σηματοδοτεί το ότι η Ελλάδα αφήνει πίσω της τη 10χρονη οικονομική κρίση και ύφεση. Το Ελληνικό συμβολίζει την απαρχή μιας νέας εποχής. Οι εργασίες ανάπλασης θα προσφέρουν απασχόληση σε 10.000 ανθρώπους. Μετά την ολοκλήρωση θα δημιουργηθούν 80.000 θέσεις εργασίας».
Σύμβολο στασιμότητας και παρακμής
Όπως αναφέρει η Handelsblatt, «οι εργασίες ξεκινούν με την κατεδάφιση 970 κτιρίων στον πρώην χώρο του αεροδρομίου. Το 2001 ξεκίνησε τη λειτουργία του το νέο αεροδρόμιο Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος. Το Ελληνικό που ήταν το αεροδρόμιο της πρωτεύουσας από το 1938 έκλεισε. Επί 19 χρόνια το αεροδρόμιο-φάντασμα ήταν ένα σύμβολο της πολιτικής στασιμότητας και της οικονομικής παρακμής της Ελλάδας.
Κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του 2005 τμήματα του αεροδρομίου αναβίωσαν για λίγο. […] Στο αποκορύφωμα της προσφυγικής κρίσης το 2015 o άδειος τερματικός σταθμός λειτούργησε ως προσωρινό κατάλυμα για χιλιάδες κατατρεγμένους από τη Συρία και το Αφγανιστάν».
«[...] Τα πρώτα σχέδια χρήσης του χώρου χρονολογούνται στο 1995, όταν αποφασίστηκε η κατασκευή του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος βορειοανατολικά της πρωτεύουσας. Υπήρχαν σκέψεις να γίνει πάρκο το σύνολο του χώρου.
Με την απαρχή της οικονομικής κρίσης το 2008 όμως, όταν η Ελλάδα διολίσθησε στην κρίση χρέους, εντάθηκαν οι πιέσεις των διεθνών πιστωτών για εμπορική χρήση του χώρου. Η ιδιωτικοποίηση συγκαταλεγόταν στους όρους που έπρεπε να υλοποιήσει η Ελλάδα σε αντάλλαγμα των δανείων.
Την άνοιξη του 2014 το έργο ανατέθηκε σε μια κοινοπραξία επενδυτών υπό την ελληνική Lamda Development. H αριστερή συμμαχία του ΣΥΡΙΖΑ όμως που κυβέρνησε μεταξύ 2015 και 2019 επέδειξε κωλυσιεργία. Ο συντηρητικός Μητσοτάκης που ανέλαβε πριν από έναν χρόνο είχε θέσει το Ελληνικό στις προτεραιότητές του».