Η κυβέρνηση σώζει μετανάστες, όχι όμως και το Αιγαίο

Η κυβέρνηση σώζει μετανάστες, όχι όμως και το Αιγαίο

Της Κύρας Αδάμ

Με μια καλά προετοιμασμένη έκτακτη Σύνοδο Κορυφής ΕΕ- Τουρκίας, κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της Άγκυρας και εναντίον των συμφερόντων Ελλάδας και Κύπρου , ολοκληρώνεται την Κυριακή το τρίμηνο παζάρι για την αβέβαιη «συγκράτηση» των προσφυγικών ροών στα τουρκικά εδάφη, έτσι ώστε να μην επιβαρυνθεί η συνολικά απρόθυμη Ευρώπη με υπέρογκους αριθμούς προσφύγων.

Η Αθήνα επιχειρεί να δώσει μάχη οπισθοφυλακής,   επιμένοντας ότι η καταγραφή των προσφύγων πρέπει να γίνεται στην Τουρκία με την ανάλογη  μεταφορά των hot spot από ελληνικό σε τουρκικό έδαφος, πρόταση που έχει ήδη απορριφθεί από την τουρκική κυβέρνηση κατά την επίσκεψη Τσίπρα στην Άγκυρα και δεν έχει ούτε έναν σύμμαχο μέσα στην ΕΕ.

Αντιθέτως, όλο το προηγούμενο διάστημα η ελληνική κυβέρνηση έχει καταπιεί αμάσητο όλο το  «Σχέδιο συνεργασίας ΕΕ-Τουρκίας»  για το προσφυγικό, το οποίο με το πρόσχημα της «φύλαξης των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ» εκχωρεί στην Τουρκία αρμοδιότητες και κυριαρχικά δικαιώματα στο Αιγαίο, τα οποία ανήκουν νομίμως στην Ελλάδα, παραβιάζοντας κατάφωρα τις Συμβάσεις του ICAO και του ΙΜΟ, αλλά και τη Συνθήκη των Παρισίων 1947 σε βάρος της Ελλάδας.

Στις 6 Οκτωβρίου ο πρόεδρος της Κομισιόν κ Γιούνκερ παρουσίασε στον Πρόεδρο της Τουρκίας κ Ερντογάν το «Σχέδιο Δράσης» ( Action Plan) EE –Τουρκίας για το προσφυγικό, το οποίο αποδέχθηκε η ΕΕ στην Σύνοδο Κορυφής για το προσφυγικό στις 15 Οκτωβρίου και αναμένεται να οριστικοποιηθεί την προσεχή Κυριακή ανάμεσα στην ΕΕ και την Τουρκία. Το Σχέδιο αυτό είναι στο σύνολο του απαράδεκτο και ετεροβαρές σε βάρος της Ελλάδας, το οποίο η Αθήνα αποδέχθηκε πλήρως χωρίς καμία μα καμία αντίρρηση.

Πιο συγκεκριμένα:

·         Συμφωνήθηκε  «..η Τουρκία να εμποδίζει απώλεια ανθρωπίνων ζωών  στη θάλασσα με εντατικοποίηση επιχειρήσεων Έρευνας και Διάσωσης..» Με αυτή τη συμφωνία ο κ Γιούνκερ, δηλαδή η ΕΕ και επομένως και η Ελλάδα, εκχωρεί παράνομα  αρμοδιότητες  στην Τουρκία να εκτελεί αυτόνομες επιχειρήσεις Έρευνας και Διάσωσης μέσα στο FIR Αθηνών, τα ανατολικά όρια του οποίου συμπίπτουν με τα χωρικά ύδατα της Τουρκίας .

Και τούτο, ενώ το 1950,52 και 58 έγιναν περιοχικές συμφωνίες του ICAO και καθορίστηκαν τα FIR Αθηνών, Κων/λης και Λευκωσίας, καθώς και τα όρια των περιοχών Ερευνας και Διάσωσης, που συμπίπτουν με τα όρια των FIR. Έτσι ο ICAO εκχώρησε στην Ελλάδα αρμοδιότητες εναέριας κυκλοφορίας και Έρευνας και Διάσωσης για τα αεροπορικά  ατυχήματα εντος του FIR Aθηνών. Επειδή δεν έχουν ακόμα  καθοριστεί περιοχές ευθύνης για Έρευνα και Διάσωση (SAR) που αφορούν σε ατυχήματα στη θάλασσα στο πλαίσιο του ΙΜΟ( Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας), τόσο ο ICAO όσο και ο ΙΜΟ έχουν καλέσει πολλάκις τις χώρες να ασκούν SAR για τα ναυτικά ατυχήματα εντος των ορίων των FIR που έχουν παγκοσμίως καθοριστεί. Έτσι, η Αθήνα είναι  η μόνη που έχει αποκλειστικές αρμοδιότητες Έρευνας και Διάσωσης στο FIR Αθηνών, τις οποίες ασκεί με το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) με έδρα τον Πειραιά.

Σημειωτέον ότι  σύμφωνα με τη Σύμβαση του Σικάγο 1944 και Αμβούργου1979, οποιοσδήποτε μπορεί να εκτελεί SAR μέσα στα διεθνή ύδατα που περιλαμβάνει το FIR Αθηνών, με τον απαράβατο όρο ότι θα τεθεί κάτω από τον έλεγχο του Ελληνικού ΕΚΣΕΔ, που έχει τον αποκλειστικό έλεγχο και ευθύνη για την περιοχή εντος του FIR Αθηνών.

Και όμως η Αθήνα από την αρχή της κρίσης , και ειδικότερα το τελευταίο διάστημα που έχουν ενταθεί οι ευρωπαϊκές και γερμανικές πιέσεις για «κοινές περιπολίες» Ελλάδας Τουρκίας μεταξύ τουρκικών ακτών και αυτών των ελληνικών νήσων του Αν Αιγαίου ουδέποτε προέβαλε αυτόν τον αυτονόητο όρο.

Η Τουρκία από την πλευρά της στις 12 Δεκεμβρίου 2001 ψήφισε στην τουρκική Εθνοσυνέλευση το νόμο 24611 με τον οποίο διχοτομεί το Αιγαίο και την Κύπρο και τις περιοχές αυτές τις εντάσσει κάτω από τον έλεγχο της Άγκυρας για τους σκοπούς  Έρευνας και Διάσωσης.

Έτσι , ο κ Γιούνκερ και η ΕΕ , με την εκχώρηση στην Τουρκία αρμοδιότητες  να εκτελεί αυτόνομες επιχειρήσεις Έρευνας και Διάσωσης, στην πράξη αποδέχεται τον τουρκικό νόμο24611, ήτοι τη διχοτόμηση του FIR Αθηνών και Λευκωσίας , μετατρέποντας το Αιγαίο σε οικόπεδο εξ αδιαιρέτου Ελλάδας –Τουρκίας.

*Συμφώνα με το Action Plan συμφωνήθηκε «..Η Τουρκία να ενισχύσει τη χωρητικότητα αναχαίτισης της τουρκικής ακτοφυλακής, με αναβάθμιση του συστήματος επιτήρησης, αυξάνοντας τις περιπολίες και τη χωρητικότητα Έρευνας και Διάσωσης και να συνεργάζεται με την Ελληνική Ακτοφυλακή. Ακόμη, παραμένουν ανοιχτά θέματα για τον  παραπέρα χειρισμό για την αναχαίτιση παρανόμων μεταναστών στη Θάλασσα του Αιγαίου..»

Με άλλα λόγια , η ΕΕ εξουσιοδοτεί την τουρκική ακτοφυλακή να αυξήσει τις περιπολίες αναχαίτισης των μεταναστών. Ωστόσο, η αποστολή της ακτοφυλακής κάθε χώρας  αφορά μόνον στα χωρικά της ύδατα που αποτελούν κυριαρχία της  και δεν απαιτείται καμία και από κανέναν εξουσιοδότηση. Πέρα όμως από τα χωρικά ύδατα την ευθύνη αναλαμβάνει το Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης κάθε χώρας που είναι υπεύθυνη για το FIR και στην περίπτωση, είναι η Ελλάδα με το ΕΚΣΕΔ στον Πειραιά.

Έτσι, η μόνη περίπτωση που μπορεί η Τουρκία να παρέχει υπηρεσίες Έρευνας και Διάσωσης στη Διεθνή Θάλασσα του Αιγαίου και εντος του FIR Αθηνών είναι  να εντάξει τα τουρκικά μέσα SAR κάτω από τον έλεγχο και διοίκηση του ΕΚΣΕΔ.

Η ΕΕ και ο κ Γιούνκερ επιμένουν η Τουρκία να συνεργάζεται με την Ελληνική Ακτοφυλακή. Η Ελληνική Ακτοφυλακή όμως ( όπως και η Τουρκική) έχει την ευθύνη για τα χωρικά ύδατα και δεν υπάγεται στο ΕΚΣΕΔ ούτε αποτελεί μέσο Έρευνας και Διάσωσης παρά μόνον αν λάβει την σχετική εντολή από το ΕΚΣΕΔ.

Με την  ασαφή διατύπωση του Action Plan, η ΕΕ μας λέει ότι η Τουρκία θα εκτελεί SAR και θα οδηγεί με συνοδεία και ασφάλεια τους μετανάστες μέχρι τα ελληνικά χωρικά ύδατα, όπου θα τους  παραλαμβάνει η Ελληνική Ακτοφυλακή. Μάλλον τέτοια «συνεργασία» θέλει η ΕΕ μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας

Γι αυτό  ενδεχομένως, ο κ Γιουνκερ έχει επιμένει και με όρους εξευτελιστικούς στην θέση του για «κοινές περιπολίες» μεταξύ τουρκικών και ελληνικών ακτών, την οποία υποστηρίζει και η καγκελάριος Μέρκελ.

Το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών από την πλευρά του με επιστολή του  έθεσε στα κόμματα το θέμα των κοινών περιπολιών Ελλάδας Τουρκίας

Αναφέρεται στην επιστολή

«…Μετά τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής για το προσφυγικό και την επίσκεψη Μέρκελ στην Τουρκία για διαπραγμάτευση για το θέμα αυτό, θα θέλαμε να έχουμε τις θέσεις σας για κοινές Ελληνοτουρκικές περιπολίες, προκειμένου να μειωθεί η ροή των προσφύγων στην ΕΕ..»

Στη συνέχεια, η ελληνική κυβέρνηση με δηλώσεις αξιωματούχων της  απέρριψε την πρόταση για κοινές περιπολίες. Λίγες ημέρες αργότερα όμως  κατά την επίσκεψη Τσίπρα στην Τουρκία, ο τούρκος πρωθυπουργός αποκάλυψε , χωρίς αντίδραση του κ Τσίπρα, ότι συζητήθηκε «η τεχνική συνεργασία» μεταξύ της ακτοφυλακής των δύο χωρών, «..ώστε να εμποδίσουμε αυτήν την ανθρωπιστική συνεργασία..» Πρόσθεσε ακόμα ότι το θέμα αυτό θα συζητηθεί κατά την τριμερή συνάντηση Μέρκελ- Τσίπρα- Νταβούτογλου που θα πραγματοποιηθεί αυτή την Κυριακή στο περιθώριο της Συνόδου ΕΕ-Τουρκίας….

Τέλος, μπορεί να ανατεθεί, σύμφωνα με το Action Plan, στην Τουρκία « να αναχαιτίζει παράνομους μετανάστες στη ΘΑΛΑΣΣΑ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ..»

Ο καινοφανής όρος  που να καθορίζει γεωγραφικά τη Θάλασσα του Αιγαίου δεν υφίσταται σε ελληνικό εθνικό πλαίσιο, ούτε σε διεθνές, ούτε σε επίσημο ,ούτε σε νόμιμο, που αφορά στην Έρευνα Διάσωση ή οποιουδήποτε είδους επιχειρήσεων. Αντιθέτως η «Θάλασσα του Αιγαίου» αποτελεί τουρκική εφεύρεση από τον Φεβρουάριο 1975 , ώστε να μην χρησιμοποιεί  τον όρο FIR  Αθηνών εντος του οποίου ο ICAO έχει εκχωρήσει στην Ελλάδα αρμοδιότητες παροχής  υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας και Έρευνας και Διάσωσης

Αυτόνομος και μεμονωμένος όρος «Θάλασσα του Αιγαίου» για SAR, που υιοθετεί η ΕΕ και έχει αποδεχτεί η Αθήνα, δηλώνει ξέφραγο αμπέλι και κυρίως δηλώνει την πρόθεση της ΕΕ κατ επιταγή της Άγκυρας να εξαφανιστεί η ευθύνη για SAR που έχει ανατεθεί στην Ελλάδα από τους διεθνείς οργανισμούς και να «παραχωρηθεί» η αρμοδιότητα αυτή παρανόμως στην Τουρκία.

Επιπροσθέτως, με τις τουρκικές περιπολίες αναχαίτισης παρανόμων μεταναστών στη «Θαλασσα του Αιγαίου» παραβιάζεται η Συνθήκη των Παρισίων 1947 για τα Δωδεκάνησα, στα οποία υπάρχουν συνεχόμενα χαραγμένα σύνορα με την Τουρκία. Έτσι, οι όποιες τουρκικές  αναχαιτίσεις στην περιοχή της  Καλύμνου Κω  Ρόδο κλπ είναι παράνομες διότι παραβιάζουν τα  ελληνικά σύνορα.

Στη Σύνοδο Κορυφής της Κυριακής η ελληνική κυβέρνηση θα βρεθεί μπροστά σε άλλα προβλήματα, τα οποία έχει σπεύσει ήδη να υποβαθμίσει.

Στο τελικό παζάρι ΕΕ- Τουρκίας οι εταίροι είναι έτοιμοι και δεσμευμένοι να  δώσουν την πολυπόθητη VISA ελεύθερης εισόδου τούρκων πολιτών στην ΕΕ αν η Άγκυρα εφαρμόσει πλήρως τη Συμφωνία Επανεισδοχής  Παρανόμων Μεταναστών από την ΕΕ ( άρα και από την Ελλάδα) στην Τουρκία

Επιπροσθέτως οι εταίροι είναι έτοιμοι να ανοίξουν τα 5 κλειστά κεφάλαια στις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας , με κορυφαίο το κεφάλαιο της Ενέργειας. ΟΙ κινήσεις αυτές «χτυπάνε» ευθέως ολόκληρη την πολιτική της Κυπριακής Δημοκρατίας απέναντι στην Τουρκία για την ένταξη της στην ΕΕ.

Αν δηλαδή η Τουρκία δεν αναγνωρίσει πλήρως την Κυπριακή Δημοκρατία ως κράτος και επομένως πλήρες κράτος- μέλος της ΕΕ, η Λευκωσία δεν θα επιτρέψει την ενταξιακή διαδικασία της Τουρκίας. Ο «πολύτιμος λίθος» αυτής της κυπριακής πολιτικής είναι το κεφάλαιο της Ενέργειας, ιδιαιτέρως μετά την πρόσφατη επιθετική πολιτική της Άγκυρας μέσα στην κυπριακή ΑΟΖ.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός στην Άγκυρα δήλωσε πρόθυμος να  ανοίξει την ενταξιακή διαδικασία της Τουρκίας- άγνωστο αν είχε και τη σύμφωνη γνώμη της Κύπρου.

Η πονηρή τουρκική κυβέρνηση ,όμως, μέσω δημοσιευμάτων κλείνουν το μάτι ότι η εφαρμογή της συμφωνίας Επανεισδοχής και η πλήρης ενταξιακή διαδικασία, απαιτούν  αναγνώριση από όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, άρα και της Κύπρου,αφού προηγουμένως μέσα στην άνοιξη του 2016 έχει λυθεί οριστικώς  το κυπριακό πρόβλημα..