Λεφτά υπάρχουν ή δεν υπάρχουν, αναλόγως για πού προορίζονται. Το υπουργείο Πολιτισμού έχει, ας πούμε, «ξύσει τον πάτο του βαρελιού» όπως είπε η υπουργός κα Λυδία Κονιόρδου σε συνέντευξη Τύπου, για να βρει 1,5 εκατομμύριο προκειμένου να επιχορηγήσει θεατρικές και χορευτικές ομάδες. Αν όμως πρόκειται για τον εθνικό θησαυρό που λέγεται Θεατρικό Μουσείο, τότε το ένα εκατομμύριο που χρωστά κυρίως σε ασφαλιστικούς και άλλους φορείς του δημοσίου, το «βαρέλι» δεν αποδίδει. «Δεν υπάρχει τρόπος» κατά την υπουργό, «αλλά προσπαθούμε». Εις μάτην από όσο φαίνεται.
Πρόσθετα έξοδα 4,5 εκατομμυρίων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που δημιουργήθηκαν με την κάθοδό της στο Φάληρο και θα είναι ετήσια, το ΥΠΠΟΑ ζητά να τα εγκρίνει- άρα και να τα πληρώσει- το υπουργείο Πολιτισμού. Δεν λέμε για τα 100 εκατομμύρια των χρεών του Μεγάρου Μουσικής, διότι αυτά ούτε που αναφέρθηκαν. Όμως, τα χρέη της «Καμεράτας», της περίφημης αυτής ορχήστρας, περιγράφηκαν από την υπουργό σαν «οικονομική εκκρεμότητα» που δεν προβλέπεται να λυθεί εύκολα. Τουτέστιν, «το ΥΠΠΟΑ επιθυμεί να βρει μια οριστική λύση για να συνεχίσει το έργο της αυτή η σημαντική ορχήστρα, όμως αυτή δεν θα ευοδωθεί χωρίς την έγκριση από το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών.»
Προσέγγιση όπως αυτή, μπορεί εύκολα να οδηγήσει προς τον λαϊκισμό. Φέτος θα δοθούν 700 χιλιάδες ευρώ στα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα της χώρας, όχι ισόποσα, παρά ανάλογα με διάφορα κριτήρια. Ανάμεσα στα οποία, είναι και ο αριθμός των εργαζομένων σε αυτά. «Παραγωγές με ένα, δύο ή τρία πρόσωπα δεν επιχορηγούνται» είπε η υπουργός, που τυγχάνει να είναι και ηθοποιός. Δηλαδή ο Μπέκετ, δεν επιχορηγείται;
Σαράντα μόλις είναι τα έργα που «εντάσσονται» (δηλαδή ούτε αυτά δεν έχουν ενταχθεί) στο επόμενο ΕΣΠΑ. Σε ένα υπουργείο που σε όλα τα κοινοτικά χρηματοδοτικά προγράμματα έτρεχε με επιτυχία εκατοντάδες έργα, η νυν πολιτική ηγεσία είναι ευχαριστημένη με 40 που εντάσσονται και άλλα τόσα που «θα». Και μετά; Πού θα βρεθούν χρήματα για αναστηλώσεις; Από την άλλη, πώς να ενταχθούν περισσότερα έργα όταν στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο σχεδόν δεν έχουν συζητηθεί κατά την τελευταία διετία ανάλογες μελέτες;
Στο ΕΣΠΑ έχει στηριχθεί το υπουργείο και για το ταφικό μνημείο της Αμφίπολης. Η ερώτηση ανέφερε πως η ανασκαφέας κα Περιστέρη καταγγέλλει ότι το μνημείο κινδυνεύει, αλλά η γενική γραμματέας- και αρχαιολόγος- Μαρία Βλαζάκη απάντησε πως τίποτα δεν συμβαίνει, έχουν γίνει τα έργα που έπρεπε να γίνουν και αναμένεται ένταξη με 2,5 εκατ ευρώ στο νέο ΕΣΠΑ. Τα μόνα έργα που έχουν ως γνωστόν γίνει είναι τα χωματουργικά, ούτε συντηρήσεις ούτε αναστήλωση και ανάδειξη, και το διάσημο μνημείο κείτεται σκοτεινό και περιμένει χρήματα, που ουδείς έχει εξασφαλίσει.
Έργα που δεν ολοκληρώθηκαν στο προηγούμενο ΕΣΠΑ, όπου δεν απορροφήθηκαν περίπου 50 εκατομμύρια, αναζητούν τώρα τα αντίστοιχα κονδύλια, ώστε να ολοκληρωθούν. Τη μεγαλύτερη τρύπα, με περισσότερα από 15 εκατομμύρια έχει η Εθνική Πινακοθήκη, παρότι η παρούσα διευθύντριά της Μαρίνα Λαμπράκη- Πλάκα είπε πως τα έχει. Λείπουν άλλα δέκα εκατομμύρια για την έκθεση, όταν (τέλη 19; Αρχές 20;) επαναλειτουργήσει. Σημειώνεται πως η επαναλειτουργία είχε τοποθετηθεί μέσα στο 2015… Πάντως ήδη η διοίκησή της έχει εξασφαλίσει μια εντυπωσιακή έκθεση από το Μουσείο του Λούβρου, με τίτλο 'Hommage au Louvre'. Επίσης, μεταξύ άλλων προετοιμάζεται η οριστική μεταφορά στη Γλυπτοθήκη της Πινακοθήκης, του αγάλματος της «Κοιμωμένης» του Γιαννούλη Χαλεπά (σύμφωνα και με την επιθυμία των κληρονόμων του καλλιτέχνη) το οποίο χρειάζεται άμεση συντήρηση. Στη θέση του στο Α' Νεκροταφείο θα τοποθετηθεί ένα αντίγραφο υψηλών προδιαγραφών.
Ούτε το Acropole Palace είναι έτοιμο. Θα παραδοθεί στο τέλος του 17- κι αυτό με τεράστια καθυστέρηση και μέχρι τότε θα πρέπει να γίνουν εκεί εργασίες προϋπολογισμού 1,8 εκατ. ευρώ.
Το ηλεκτρονικό εισιτήριο από τον Ιούνιο του 15, έχει μεταφερθεί στον Μάιο του 17, περαιτέρω πετσοκομμένο. Από 13 αρχαιολογικούς χώρους, θα εφαρμοστεί πιλοτικά στην Ακρόπολη, στις Μυκήνες, στη Μεσσήνη και στην Κνωσσό. Τότε αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι προσλήψεις των εποχικών, που ξεκίνησαν αργά. Κατά την κα Βλαζάκη, φταίνε τα συναρμόδια υπουργεία που άργησαν να ολοκληρώσουν τη διαδικασία και όχι το ΥΠΠΟΑ που, όπως όλα δείχνουν, άργησε να ξεκινήσει τη διαδικασία. Η ΓΓ είπε πως ανάλογες καθυστερήσεις υπήρχαν και κατά το παρελθόν, αλλά δεν απάντησε στην παρατήρηση πως τότε δεν ίσχυε το θερινό, διπλό εισιτήριο.
Οι Οργανισμοί του ίδιου του υπουργείου και φορέων του θα βοηθήσουν στον διοικητικό και οικονομικό εξορθολογισμό του ΥΠΠΟΑ. Πώς γίνεται ένας οργανισμός που συνενώνει τις δύο βασικές διευθύνσεις Προϊστορικών και Κλασικών όπως και Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Αρχαιοτήτων σε μία περιστέλλοντας την προστασία των αρχαίων να θεωρείται πρόοδος, είναι απορίας άξιον.
Η υπουργός ανακοίνωσε τη συνένωση τριών μουσείων τέχνης της Θεσσαλονίκης και την κατάρτιση νομοσχεδίων για τα πνευματικά δικαιώματα και τις απαλλαγές για κινηματογραφικές ταινίες ξένων παραγωγών που γυρίζονται εδώ. Για το θέμα της ΑΕΠΙ, που σχετίζεται με το πρώτο νομοσχέδιο, είπε ότι ίσως να μπει ακόμα και επίτροπος στο μεταβατικό στάδιο. «Φαινόμενα κακοδιαχείρισης και αδιαφανούς λειτουργίας, όπως αυτά είδαν το φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα, θα σταματήσουν.
Η ΑΕΠΙ θα εξυγιανθεί και θα λειτουργήσει βάσει νέων κανόνων και αυστηρής εποπτείας. Επίτροπος, εάν χρειαστεί, θα διοριστεί για να διασωθούν τα δικαιώματα των δημιουργών και να συνεχίσει τη λειτουργία της η εταιρεία» τόνισε.
Η λειτουργία της Hellenic Film Commission για την προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα στο πλαίσιο μιας αναπτυξιακής προοπτικής της ελληνικής οικονομίας, αποτελεί προτεραιότητα για το ΥΠΠΟΑ, είπε, αλλά τελικά παραδέχτηκε πως όλα σχετίζονται με τους πιστωτές μας και δεν είναι γνωστό αν θα συμφωνήσουν οι θεσμοί με φοροαπαλλαγές. Ίδια αμφιβολία υπάρχει και για την ενιαία τιμή του βιβλίου, που έχει τεθεί στους θεσμούς μέσω της διαπραγμάτευσης.
Τα υπόγεια του Μεγάρου Μουσικής θα δοθούν σε περίπου 70 καλλιτεχνικές ομάδες νέων ως δωρεάν χώρος για τις πρόβες τους.
Η κα Κονιόρδου παραδέχτηκε πως δεν υπάρχει κρατική ανάμιξη στο Ετος Καζαντζάκη, όπως είχε κηρυχθεί από τον Αριστείδη Μπαλτά το 2017. Παραδέχτηκε επίσης ότι υπάρχει καθυστέρηση στην οργάνωση του Έτους Ελλάδας- Κίνας και των ανάλογων εκδηλώσεων. Σε ερώτηση αν το υπουργείο Πολιτισμού αρνήθηκε χρήματα που πρόσφερε η κινεζική κυβέρνηση για τη δημιουργία Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων στο Silo του Πειραιά, είπε πως δεν το γνωρίζει. Γίνεται πάντως, όπως είπε, προσπάθεια να δημιουργηθεί αυτό το μουσείο, το οποίο είχε προγραμματιστεί, αλλά υπάρχουν δυσκολίες, διότι το σημείο εκείνο έχει παραχωρηθεί στην COSCO και ένα ανάλογο μουσείο θα πρέπει να ανήκει στην Ελλάδα, εφόσον θα έχει ελληνικές αρχαιότητες.
Η ΓΓ περιορίστηκε να υποδείξει «τους άλλους», τα άλλα υπουργεία δηλαδή, ως υπεύθυνους για το ότι το Silo δεν εξαιρέθηκε της πώλησης. Θα είχε ενδιαφέρον να δούμε αν το ΥΠΠΟΑ έκανε επίσημη αίτηση εξαίρεσης του χώρου στο ΤΑΙΠΕΔ ή όχι. Διότι στελέχη του ταμείου λένε πως όχι.
Αντιγόνη Καρατάσου