Δύο χρόνια μετά από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκης εμφανίζεται να διατηρεί ένα ισχυρό προβάδισμα με τον πρωθυπουργό να έχει επιτύχει πέραν της πολιτικής κυριαρχίας, μια πολιτική σταθερότητα που βρίσκει αντίκρυσμα στην κοινωνία. Ταυτόχρονα η προώθηση μεταρρυθμίσεων και η βελτίωση της καθημερινότητας μέσα από την ψηφιοποίηση του κράτους βρίσκει ανταπόκριση σε μια ισχυρή πλειοψηφία.
Η κρίση της πανδημίας έπληξε τη χώρα όπως και το σύνολο του πλανήτη. Εν τούτοις η αισιοδοξία των πολιτών για ένα καλύτερο μέλλον αποτυπώνεται με σαφήνεια σε όλους τους δείκτες. Αποτυπώνεται όμως και από το γεγονός πως η καταστροφολογία και οι συνθήκες διχασμού που επιδιώκει η αξιωματική αντιπολίτευση δεν βρίσκουν το στόχο τους.
Αντιθέτως, οι πολίτες έχουν επιλέξει όπως όλα δείχνουν να κινηθούν στο κλίμα και τις ικανές εκείνες συνθήκες που διαμορφώνει η σημερινή κυβέρνηση και οι οποίες αντιστρατεύονται την πόλωση και ρητορικές που έχουν τη βάση τους σε προηγούμενα χρόνια, ορισμένες δε στιγμές και σε προηγούμενους αιώνες.
Η Ελλάδα δείχνει να έχει αφήσει πίσω της οριστικά, την κρίση της προηγούμενης δεκαετίας. Υπάρχει πολιτική σταθερότητα, έχει αλλάξει σημαντικά προς το καλύτερο τη διεθνής εικόνα της, όλες οι προβλέψεις μιλούν για σημαντική ανάπτυξη (από τις υψηλότερες στην Ευρώπη), ενώ το πρόγραμμα Ελλάδα 2.0 είναι, σύμφωνα με τους ίδιους τους αξιωματούχους της ΕΕ, από τα πιο άρτια.
Αυτό που επισημαίνουν στο Μέγαρο Μαξίμου είναι ότι η εμπειρία των δύο χρόνων από τις εθνικές κάλπες -συχνά σε δύσκολες συνθήκες- υπογραμμίζει τη νέα διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην πρόοδο και τη συντήρηση. Η αντιπολίτευση της αδράνειας και της αταβιστικής καταγγελίας που εξαντλείται σε χαρακτηρισμούς (και συχνότατα σε ύβρεις) φαίνεται ότι αφήνει παγερά αδιάφορη την κοινωνία, όπως λένε χαρακτηριστικά. Με άλλα λόγια ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μοιάζει ικανός να βρει πατήματα, ούτε και να οικοδομήσει ένα κυβερνητικό αφήγημα που να κάνει τους πολίτες να τον εμπιστευθούν ξανά.
Παρά τις ήδη καταγεγραμμένες αρρυθμίες στο κυβερνητικό σχήμα, σε αντίθεση με την εικόνα που προσπαθούσε να δημιουργήσει προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ για την κυβέρνηση και τον Κυριάκο Μητσοτάκη ως ακραίο που θα ισοπεδώσει τα κοινωνικά δικαιώματα, οι πολίτες εισπράττουν την εικόνα ενός Πρωθυπουργού αποτελεσματικού που δίνει προτεραιότητα στην πράσινη ανάπτυξη, στον ψηφιακό μετασχηματισμό, στην κοινωνική συνοχή και προχωράει σε μεταρρυθμίσεις που συντονίζουν τα βήματα της χώρας με αυτά του υπόλοιπου κόσμου.
Αυτό ακριβώς καταγράφεται και στις δημοσκοπήσεις. Σταθεροί ψηφοφόροι της ΝΔ, κεντρώοι κι ένα κομμάτι της κεντροαριστεράς που για πρώτη φορά ψήφισε ΝΔ συνεχίζουν να στηρίζουν τον κ. Μητσοτάκη. Η κυριαρχία του στο κέντρο είναι απόλυτη. Ακόμη και στους ψηφοφόρους του ΚΙΝΑΛ η μεγάλη πλειοψηφία συμφωνεί με την κυβερνητική πολιτική και ο Πρωθυπουργός έχει πολύ υψηλά επίπεδα αποδοχής.
Βασικός στόχος του πρωθυπουργού είναι τα επόμενα δύο χρόνια να προχωρήσει μεταρρυθμίσεις που πήγαν πίσω λόγω της πανδημίας και με τα 32 δισ. ευρώ, χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης, τα 25 δισ. ιδιωτικές επενδύσεις που θα προστεθούν σε αυτά και τα 26,7 δισ. του ΕΣΠΑ για την περίοδο 2021-27 να υπάρξει εκτίναξη της οικονομίας προς τα πάνω. Στο τέλος της θητείας κι αφού η χώρα θα έχει μπει σε τροχιά ισχυρής ανάπτυξης, θα καλέσει τους πολίτες να κρίνουν αν θέλουν να συνεχίσει σημειώνει συνομιλητής του κ.Μητσοτάκη.
Μια γρήγορη σύγκριση της πρώτης μετεκλογικής έρευνας κοινής γνώμης και της πιο πρόσφατης, δύο χρόνια μετά, αποδεικνύει ότι για πρώτη φορά μεταπολιτευτικά, κυβέρνηση στο μέσο της θητείας της δείχνει να έχει τόσο θετική εικόνα.
Δημοσκοπήσεις Pulse
19 Σεπτεμβρίου 2019, η πρώτη μετεκλογική
Καταλληλότητα για την πρωθυπουργία - Προβάδισμα 17 μονάδων για τον Κυριάκο Μητσοτάκη (44%) έναντι του Αλέξη Τσίπρα (27%).
Πρόθεση ψήφου - Προβάδισμα 13,5 μονάδων της Νέας Δημοκρατίας (39,5%) σε βάρος του ΣΥΡΙΖΑ (26%) στο σύνολο του δείγματος
2 Ιουνίου 2021, η νεότερη που έχει δημοσιευθεί
Καταλληλότητα για την πρωθυπουργία - Προβάδισμα 18 μονάδων για τον Κυριάκο Μητσοτάκη (43%) έναντι του Αλέξη Τσίπρα (25%).
Πρόθεση ψήφου - Προβάδισμα 13 μονάδων της Νέας Δημοκρατίας (36,5%) έναντι του ΣΥΡΙΖΑ (23,5%) στο σύνολο του δείγματος
Η έρευνα σημειώνει ότι σε βάθος 10ετίας πρόκειται για τη μοναδική φορά που ελληνική κυβέρνηση απολαμβάνει πλεονέκτημα έναντι της αξιωματικής αντιπολίτευσης μετά από δύο χρόνια θητείας:
Τον Νοέμβριο του 2017 ο ΣΥΡΙΖΑ υστερούσε κατά 10,5 μονάδες της ΝΔ, τον Ιούλιο του 2014 η ΝΔ υπολειπόταν 3 μονάδων του ΣΥΡΙΖΑ και τον Δεκέμβριο του 2011 το ΠΑΣΟΚ βρισκόταν 8,5 μονάδες πίσω από τη ΝΔ
Δημοσκοπήσεις Marc
8 Σεπτεμβρίου 2019
Καταλληλότητα για την πρωθυπουργία - Ο Κυριάκος Μητσοτάκης προηγείται του Αλέξη Τσίπρα με 24,6 μονάδες, συγκεντρώνοντας το 55,1% έναντι 30,5%
Στήριξη και από άλλους πολιτικούς χώρους - Από τους ψηφοφόρους του ΚΙΝΑΛ, το 75,2% ονομάζει τον Κυριάκο Μητσοτάκη καταλληλότερο Πρωθυπουργό αντί να επιλέξει τον Αλέξη Τσίπρα ή την απάντηση «κανέναν ιδιαίτερα», ενώ το 85,3% χαρακτηρίζει θετικά και μάλλον θετικά τα πρώτα δείγματα της κυβέρνησης
Πρόθεση ψήφου - Η ΝΔ προηγείται με 16,1 μονάδες -και συγκεκριμένα με 41,8% έναντι 25,7%- του ΣΥΡΙΖΑ, διευρύνοντας μάλιστα τη διαφορά με την οποία είχε επικρατήσει στις εκλογές δύο μήνες νωρίτερα
27 Ιουνίου 2021
Καταλληλότητα για την πρωθυπουργία - Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει προβάδισμα 27,6 μονάδων στην ερώτηση ποιος είναι ο καλύτερος Πρωθυπουργός, με 53,4% έναντι του 25,8% του Αλέξη Τσίπρα
Πάνω από το 73% των ψηφοφόρων του ΚΙΝΑΛ επιλέγει τον Κ. Μητσοτάκη ως τον καλύτερο Πρωθυπουργό. Σχεδόν ένας στους πέντε ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ, για την ακρίβεια το 19%, επιλέγει τον Κυριάκο Μητσοτάκη αντί του Αλέξη Τσίπρα (το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 7% τον Σεπτέμβριο του 2019, δηλαδή έχει σχεδόν τριπλασιαστεί).
Δημοφιλία - Ο Κυριάκος Μητσοτάκης παραμένει ο μοναδικός αρχηγός με θετική αποτίμηση από τους πολίτες. Το 55,6% έχει θετική ή μάλλον θετική γνώμη για αυτόν. Για τον Αλέξη Τσίπρα οι θετικές ή μάλλον θετικές απόψεις βρίσκονται στο 31,2%
Πρόθεση ψήφου - Προβάδισμα 16,4 μονάδων για τη ΝΔ, με 37,6% έναντι 21,2% για τον ΣΥΡΙΖΑ.
Δύο χρόνια μετά προφανώς και ο Κυριάκος Μητσοτάκης κυριαρχεί στο πολιτικό σκηνικό. Όμως η εικόνα αυτή κρύβει μία μεγάλη παγίδα. Τον εφησυχασμό, στον οποίο όπως έχει αποδειχτεί οι Έλληνες πολιτικοί είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς. Μπορεί λοιπόν η κυβέρνηση της ΝΔ να απολαμβάνει της εμπιστοσύνης της πλειοψηφίας των πολιτών, όμως δεν είναι δύσκολο αυτό να αλλάξει μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα.
Με άλλα λόγια το δεύτερο εξάμηνο του έτους αποτελεί βαρόμετρο για την εικόνα της ΝΔ. Εάν ο κ.Μητσοτάκης καταφέρει να περιορίσει τις αρνητικές συνέπειες του κορονοϊού, τότε θα μπορεί να σχεδιάσει τις επόμενες κινήσεις του με πιο μεγάλη ευκολία. Σε αντίθετη περίπτωση το 2022 μπορεί να γίνει χρονιά με απρόοπτα και απρόβλεπτες εξελίξεις…
Στο εσωτερικό ο πρωθυπουργός κινήθηκε με γνώμονα τις συναινέσεις. Η επιλογή της πρώτης γυναίκας προέδρου της Δημοκρατίας ήταν το πρώτο δείγμα εν τούτοις η στάση της αντιπολίτευσης και κυρίως της αξιωματικής έδειξε στην πορεία πως αδυνατεί να ακολουθήσει σε αυτή τη λογική.
Έχοντας επιλέξει το δρόμο της σύγκρουσης και όχι της εποικοδομητικής κριτικής εμφανίζεται αρνητικοί σε όλα. Και είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και σε περιπτώσεις που ως κυβέρνηση είχε εμπλακεί ενεργά, όπως για παράδειγμα το Ελληνικό επιλέγει στη Βουλή να ψηφίζει παρών αδυνατώντας να συμβάλει στην περαιτέρω βελτίωση των πολιτικών συνθηκών.
Παρόλα αυτά ο Κυριάκος Μητσοτάκη επέμεινε και επιμένει στην πολιτική της μη αντιπαράθεσης χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι δεν δίνονται απαντήσεις εκτροχιάζονται στην πεζοδρομιακή λογική μιας άκαιρης αντίστασης.
Στόχος βασικός του πρωθυπουργού παραμένει η εφαρμογή του μεταρρυθμιστικού προγράμματος μέσα από τα εργαλεία που έχει αποκτήσεις και λόγω του ταμείου ανάπτυξης και παράλληλα η εδραίωση της χώρας σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο διεθνές γεωπολιτικό τοπίο.
Η καθημερινότητα αποτελεί μια βασική προτεραιότητα. Όσα έγινα εντός των συνθηκών της πανδημίας αναδεικνύουν ένα σχέδιο που εδράζεται στη λογική της βελτίωσης των συνθηκών διαβίωσης των πολιτών και της όσο το δυνατόν μεγαλύτερης απεμπλοκής από τη λερναία ύδρα του δημόσιου τομέα ενώ και στον τομέα της οικονομίας παρά την κρίση προωθήθηκαν παρεμβάσεις άμεσα συνδεδεμένες με την ίδια τη λειτουργία της αγοράς με κυρίαρχο χαρακτηριστικό τη σταδιακή μείωση φόρων και εισφορών προκειμένου να δοθούν ανάσες σε επιχειρήσεις και εργαζομένους.
Η ψηφιοποίηση του κράτους, τα χιλιάδες πιστοποιητικά που εκδίδονται εξ αποστάσεως χωρίς μετάβαση του πολίτη στα… γκισέ η λειτουργία ενός κράτους και η εξυπηρέτηση μέσα από ένα κινητό έχουν ανοίξει και ανοίγουν το δρόμο για την εφαρμογή πολιτικών αλλά και παρεμβάσεων που στο δείχνουν ένα διαφορετικό μέλλον.
Αυτό που οι νεότερες γενιές βλέπουν με την εφαρμογή του προγράμματος Ελευθερία και το θεωρούν ως φυσική λειτουργία ενός ευνομούμενου κράτους για τους μεγαλύτερους αποτελεί αντικείμενο συζήτησης και… θαυμασμού. Και αυτό τα λέει όλα...