Η Κοινή Υπουργική Απόφαση που εκκρεμεί για τη δημιουργία ηλεκτρονικού αρχείου διατάξεων για τις παρακολουθήσεις στην Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών, δεν αφορά στην ΕΥΠ, «όπως απολύτως λανθασμένα αναφέρεται σε ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής», αλλά σε εισαγγελικές διατάξεις που εκδίδονται από εισαγγελικούς λειτουργούς των κατά τόπους αρμοδίων δικαστηρίων της χώρας, πλην του εισαγγελικού λειτουργού της ΕΥΠ, επισημαίνουν σε κοινή ανακοίνωσή τους τα Υπουργεία Δικαιοσύνης και Ψηφιακής διακυβέρνησης.
Επισημαίνουν ακόμα ότι η δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τις διατάξεις του εισαγγελικού λειτουργού της ΕΥΠ, δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες των Υπουργείων Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και συστήνουν στην αντιπολίτευση «για θέματα ιδιαίτερης σημασίας ως προς τη διαφάνεια και τη δημοκρατική νομιμότητα είναι σημαντικό να προηγείται από την πλευρά της αντιπολίτευσης η υπεύθυνη και προσεκτική εξέταση ενός θέματος πριν την κατασκευή "εύλογων ερωτημάτων"».
Αναλυτικότερα, αναφέρουν:
«Η ΚΥΑ των Υπουργών Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που επικαλείται το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, δεν αφορά στην ΕΥΠ, όπως απολύτως λανθασμένα αναφέρεται, αλλά σε εισαγγελικές διατάξεις που εκδίδονται από εισαγγελικούς λειτουργούς των κατά τόπους αρμοδίων δικαστηρίων της χώρας, πλην του εισαγγελικού λειτουργού της ΕΥΠ.
Αυτό καθίσταται σαφές από τις προβλέψεις της σχετικής νομοθεσίας, και συγκεκριμένα από το άρθρο 5 του ν. 2225/1994 (Α’ 121), όπως έχει τροποποιηθεί από την παρούσα Κυβέρνηση με τα άρθρα 37 παρ. 1 του ν. 4786/2021 (Α’ 43/23.3.2021) και 66 παρ. 1 του ν. 4871/2021 (Α’ 246/10.12.2021).
«1. Σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 5 του ν. 2225/1994, μέχρι τον Μάρτιο του 2021, προβλεπόταν ότι η διάταξη που επιβάλλει την άρση του απορρήτου παραδιδόταν, μεταξύ των άλλων, στην ΑΔΑΕ μέσα σε κλειστό φάκελο.
Η διαδικασία αυτή άλλαξε με πρωτοβουλία αυτής της κυβέρνησης, και συγκεκριμένα, με το άρθρο 37 του ν. 4786/2021, (Α΄43/23.3.2021), προβλέφθηκε για πρώτη φορά ότι η διάταξη του αρμόδιου εισαγγελέα θα παραδίδεται πλέον με ηλεκτρονικό κρυπτογραφημένο μήνυμα.
2. Επίσης, με την ανωτέρω διάταξη προβλέφθηκε ότι με κοινή απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθορίζονται όλες οι τεχνικές και διαδικαστικές λεπτομέρειες για τη θέση σε εφαρμογή και λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος ως προς την παράδοση της διάταξης από τα κατά τόπους αρμόδια Συμβούλια Εφετών ή Πλημμελειοδικών και από τους αρμόδιους εισαγγελικούς λειτουργούς των δικαστηρίων όλης της χώρας με ηλεκτρονικό κρυπτογραφημένο μήνυμα και προς την ΑΔΑΕ. Αυτή η διαδικασία είναι διακριτή εκείνης που αφορά στην ΕΥΠ.
Το σύστημα αυτό αλλά και η ανωτέρω ΚΥΑ είναι σε διαδικασία οριστικοποίησης των τεχνικών λεπτομερειών με τους αρμόδιους εισαγγελικούς λειτουργούς και θα έχει ολοκληρωθεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
Εδώ να σημειωθεί πως κάθε πληροφοριακό σύστημα έχει ως προαπαιτούμενα την ανάλυση απαιτήσεων, τον σχετικό σχεδιασμό, την ανάπτυξη κώδικα, την πιλοτική εφαρμογή και τέλος την παραγωγική λειτουργία. Λόγω της σοβαρότητας της διακινούμενης πληροφορίας στο εν λόγω σύστημα αλλά και του μεγάλου αριθμού των εισαγγελικών λειτουργών και εξουσιοδοτημένων υπαλλήλων που θα έχουν πρόσβαση σε αυτό, όλα τα παραπάνω βήματα γίνονται με αυξημένη προσοχή και επιμέλεια.
3. Σε ό,τι αφορά στη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τις διατάξεις του εισαγγελικού λειτουργού της ΕΥΠ, πρέπει να σημειώσουμε πως πρόκειται για διαφορετικό σύστημα, το οποίο δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες των Υπουργείων Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Συγκεκριμένα, στις περιπτώσεις έκδοσης διάταξης του εισαγγελικού λειτουργού της ΕΥΠ, έχει προβλεφθεί με το ν. 4871/2021 (Α’ 246/10.12.2021) η δημιουργία ξεχωριστής ηλεκτρονικής πλατφόρμας παράδοσης της διάταξης, κατόπιν απόφασης του Διοικητή της ΕΥΠ και με την οποία καθορίζονται όλες οι τεχνικές και διαδικαστικές λεπτομέρειες για τη θέση σε εφαρμογή και λειτουργία της. Η εν λόγω πλατφόρμα έχει δρομολογηθεί στο πλαίσιο της συνεργασίας της ΕΥΠ με την ΑΔΑΕ.
Συμπερασματικά, για θέματα ιδιαίτερης σημασίας ως προς τη διαφάνεια και τη δημοκρατική νομιμότητα είναι σημαντικό να προηγείται από την πλευρά της αντιπολίτευσης η υπεύθυνη και προσεκτική εξέταση ενός θέματος πριν την κατασκευή «εύλογων ερωτημάτων». Διότι αλλιώς τα ερωτήματα καθίστανται απλώς έωλα».