Στις μεταρρυθμίσεις του θεσμικού πλαισίου, οι οποίες έδωσαν ώθηση και κινητοποίησαν τον ιδιωτικό τομέα, στη συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης, καθώς και στα έργα υποδομών που υλοποιούνται στη χώρα, αναφέρθηκε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Γιώργος Καραγιάννης μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.
Σημαντικό πεδίο παρέμβασης υπήρξε η μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι αδυναμίες του κρατικού μηχανισμού και του κλάδου των κατασκευών, σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη.
Μεταρρύθμιση του πλαισίου εκτέλεσης των έργων
«Έχουμε ήδη παρέμβει ουσιαστικά, αλλάζοντας τη μεγάλη εικόνα με την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου για τις Δημόσιες Συμβάσεις όπου θεσπίσαμε και τη δυνατότητα ιδιωτικής επίβλεψης στα έργα, έχουμε ξεκινήσει μια μεγάλη συμφωνία πλαίσιο για παροχή υποστήριξης από εξειδικευμένους συμβούλους στις υπηρεσίες του Υπουργείου μας, νομοθετήσαμε πρόσφατα τη διαδικασία υποβολής Πρότυπων Προτάσεων από τον Ιδιωτικό τομέα, ενώ συστάθηκε και ένα Παρατηρητήριο Τιμών και Προδιαγραφών με μεγάλη συμμετοχή του Ιδιωτικού Τομέα που θα είναι σημείο αναφοράς στα έργα, δημόσια και ιδιωτικά, κάτι που η αγορά ζητούσε για δεκαετίες» σημείωσε.
Ο κ. Καραγιάννης περιέγραψε τη νέα πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τονίζοντας ότι: «Κάνουμε όσα δεν είχαν γίνει για χρόνια. Αλλάξαμε ρυθμούς, αλλάξαμε προτεραιότητες και ματιά. Πλέον τα μεγάλα έργα οδηγούν την προσπάθεια ανάκαμψης της χώρας μετά από διαδοχικές κρίσεις που μας άφησαν πίσω» και δήλωσε «αισιόδοξος πως θα τα καταφέρουμε».
Οι υποδομές πρασινίζουν και ψηφιοποιούνται μέσω του RRF
Σχετικά με το Ταμείο Ανάκαμψης, ο κ. Καραγιάννης εξήγησε ότι «είναι βασισμένο εν πολλοίς στους άξονες της ψηφιοποίησης της πράσινης οικονομίας, προκειμένου να θωρακιστούν οι οικονομίες της Ένωσης απέναντι σε παρόμοια περιστατικά που θα απαιτήσουν κοινωνική αποστασιοποίηση, αλλά και στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής».
Στην κατεύθυνση αυτή, «οι προτάσεις των έργων υποδομής που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα εκτός των εμβληματικών έργων του ΒΟΑΚ και του Ε65, αποτελούν ένα συνεκτικό πρόγραμμα έργων βασισμένων ακριβώς σε αυτούς τους πυλώνες» τόνισε.
Ειδικότερα, πρόκειται για έργα με πράσινο ενεργειακό αποτύπωμα, όπως τα νέα Ηλεκτρικά Λεωφορεία, ο νέος Προαστιακός Σιδηρόδρομος στη Δυτική Αττική, έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης στο Λουτράκι, το Ωραιόκαστρο, την Αιτωλοακαρνανία, το Λασίθι και νέα μεγάλα έργα ύδρευσης στη Κέρκυρα, τη Μυτιλήνη και το μεγάλο έργο Πρέβεζας – Άρτας – Λευκάδας, αποτελούν τα έργα που ακουμπούν στον πρώτο πυλώνα.
Πρόσθεσε, επίσης: «εντάξαμε έργα ψηφιοποίησης και μεταρρύθμισης διαδικασιών όπως το μεγάλο έργο Project management που θα ακουμπήσει στις αυξημένες ανάγκες ενημέρωσης, παρακολούθησης και προγραμματισμού του Υπουργείου Υποδομών ή την παρακολούθηση της στατικής συμπεριφοράς γεφυρών μέσω της εγκατάστασης ενός δικτύου οπτικών ινών».
«Το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων που είδε η χώρα μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες»
Ακολούθως, όπως τόνισε ο κ. Καραγιάννης, «στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, περικόπτοντας σπατάλες και δαπάνες για έργα που δεν ήταν στον προγραμματισμό μας και αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμο ευρώ που προερχόταν από το ΕΣΠΑ και τους Εθνικούς πόρους, καταφέραμε να βάλουμε στις ράγες, το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων υποδομής που είδε η χώρα μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες».
Ο Υφυπουργός Υποδομών έκανε ιδιαίτερη μνεία στην αλλαγή του τρόπου ωρίμανσης και δημοπράτησης των έργων, όπου επιλέχθηκε η μετάθεση του ρίσκου και των ευθυνών στον κατασκευαστή. Επίσης, δόθηκε βάρος στην ταχύτερη δυνατή δημοπράτηση έργων, μέσω της προώθησης του συστήματος Μελέτη - Κατασκευή.
«Ταχεία προώθηση έργων ΣΔΙΤ»
Η επιλογή της ταχείας και επιθετικής προώθησης έργων ΣΔΙΤ αποτελεί ένα επιπλέον γνώρισμα της σημερινής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
«Με την επιλογή των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, θελήσαμε αφενός να αποκτήσουμε ένα επιπλέον χρηματοδοτικό εργαλείο και αφετέρου να στείλουμε ένα μήνυμα αλλαγής της στρατηγικής για την υλοποίηση μεγάλων έργων» εξήγησε.
Όπως τόνισε: «συνεργαζόμενοι με τον ιδιωτικό τομέα, επωφελούμαστε της εξειδικευμένης τεχνογνωσίας του, ενώ παράλληλα μοχλεύονται ιδιωτικά κεφάλαια και εξασφαλίζεται η συντήρηση των έργων για τα επόμενα 20-30 έτη. Αυτό είναι που διαφοροποιεί τα έργα που αντέχουν στο χρόνο από εκείνα που μοιάζουν απαξιωμένα και δυσλειτουργικά λίγα μόνο χρόνια μετά τη κατασκευή τους».
«Έτσι αντιλαμβανόμαστε τη βιωσιμότητα και την αειφορία» πρόσθεσε.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει προωθήσει 20 μεγάλα έργα ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού 4 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Επανασχεδιασμός των μεγάλων έργων υποδομής
Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, προχώρησε ο επανασχεδιασμός έργων που, ενώ ήταν απαραίτητα, παρέμεναν βαλτωμένα. Μάλιστα, απέδωσε τους λόγους «σε οπισθοδρομικές λογικές και μαξιμαλιστικές νοοτροπίες περασμένων δεκαετιών».
Τέτοια έργα, που «ήταν παρατημένα στην τύχη τους, σχεδόν παραδομένα στη δύναμη της αδράνειας», όπως ανέφερε, ήταν «ο ΒΟΑΚ, η Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας, η Σύνδεση Κύμης με ΠΑΘΕ, η Παράκαμψη Χαλκίδας, το Μπράλος - Άμφισσα και αρκετά άλλα projects».
Αναλύοντας τα βήματα που ακολούθησε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να επιτύχει τον στόχο της αφύπνισης της κατασκευαστικής αγοράς, ο κ. Καραγιάννης σημείωσε ότι:
«Σε πρώτη φάση και χωρίς να αναζητήσουμε ούτε στιγμή άλλοθι στις σοβαρές παραλείψεις της προηγούμενης κυβέρνησης, θέσαμε ως προτεραιότητα την απεμπλοκή έργων που είχαν κολλήσει είτε σε δικαστικές διαμάχες, είτε αντιμετώπιζαν γραφειοκρατικά ή αδειοδοτικά προβλήματα. Ήταν τα έργα που έδωσαν το πρώτο μήνυμα επανεκκίνησης και κινητικότητας στην αγορά».
Κλείνοντας, έδωσε συγκεκριμένα παραδείγματα υπογραμμίζοντας ότι «Άκτιο - Αμβρακία, Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, Βόρειο Τμήμα του Ε65, ήταν τα πρώτα σημάδια επαναφοράς των έργων υποδομών, μετά από μια δεκαετία υποεπένδυσης και μαρασμού για το σύνολο του χώρου».