«Μετά από πολλά χρόνια είμαι αισιόδοξος για την ελληνική οικονομία και την Ελλάδα» τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού. Αναφέρθηκε στις δυσκολίες της πανδημίας και των ανατιμήσεων και παρομοίασε την Ελλάδα με ένα όμορφο δικάταρτο καράβι που αλλάζει την παλαιά της μηχανή, την οικονομία της, με μεταρρυθμίσεις.
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για τη Δημοσιονομική Πολιτική, ανέφερε πως λόγω της πανδημίας, οι επιλογές κατάρτισης του Προϋπολογισμού δεν είναι εύκολες καθώς υπάρχουν πολλές αβεβαιότητες που κανείς δεν θα πρέπει να τις αντιμετωπίσει με αλαζονεία.
Τόνισε πως η επιστήμη μάς έχει δώσει εργαλεία, τα εμβόλια και ίσως σε λίγο καιρό θα έχουμε και το χάπι, κάτι που μπορεί να σημαίνει πως το 2022 θα είναι «έτος λήξης της πανδημίας τουλάχιστον για την οικονομία, γιατί ο ιός θα είναι για πολλά χρόνια μαζί μας». Ξεκαθάρισε, πάντως, πως όσες «υγειονομικές δαπάνες χρειάζεται θα τις κάνουμε χωρίς να μας απασχολεί το κόστος» όπως άλλωστε «ποτέ, δεν αρνηθήκαμε αυτές τις δαπάνες».
Απέρριψε τις αιτιάσεις του ΣΥΡΙΖΑ περί μειωμένων δαπανών στην Υγεία λέγοντας πως «παραλάβαμε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μειωμένο αριθμό ΜΕΘ και οι ΜΕΘ αυξήθηκαν. Παραλάβαμε ένα σύστημα Υγείας που οι δαπάνες που είχαν γίνει τα προηγούμενα χρόνια, ειδικά στο δημόσιο σύστημα Υγείας, ήταν δυστυχώς περιορισμένες. Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε κάνει την επιλογή να προτιμά να κάνει υπερπλεονάσματα από την υπερφορολόγηση και να βάζει τα λεφτά στο μαξιλάρι και όχι στο ΕΣΥ».
Χαρακτηριστικά ανέφερε πως ο Προϋπολογισμός του 2019 που κατάρτισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ως δαπάνες του υπουργείου Υγείας είχε 3.884 εκατ. ευρώ, ενώ η πρόβλεψη του Προϋπολογισμού του 2022 είναι 4.657 εκατ. ευρώ και εάν αφαιρέσετε τις εξειδικευμένες δαπάνες της Covid19 αυτός είναι 4.522, δηλαδή 637 εκατ. ευρώ περισσότερα. Κάλεσε μάλιστα την αξιωματική αντιπολίτευση να μην χρησιμοποιεί οικονομικά τεχνάσματα με συγκρίσεις ανάμεσα σε προϋπολογισμούς και απολογισμούς [γιατί υπάρχουν τα αποθεματικά] «ώστε να λέει κάθε χρόνο ότι μειώνουμε τις δαπάνες Υγείας».
«Εάν δείτε την εκτέλεση του Προϋπολογισμού βλέπετε ότι πέρυσι αυξήσαμε τις δαπάνες κατά 388 εκατ. ευρώ, ενώ ο κ. Τσίπρας έλεγε το 2021 ότι θα τις μειώναμε κατά 572 εκατ. ευρώ. Πέσατε 960 εκατ. ευρώ έξω» σημείωσε και πρόσθεσε «το ερώτημά μου είναι πόσο θα πέσετε έξω το 2022;».
«Λεφτόδεντρο δεν υπάρχει, πρέπει να είμαστε σώφρονες»
Αναφερόμενος στο θέμα των ανατιμήσεων, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, είπε «ότι το πρόβλημα στις ανατιμήσεις είναι κυρίως αυτό που αφορά το φυσικό αέριο» που επηρεάζει και τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας καθώς στο πετρέλαιο οι ανατιμήσεις τους κινούνται κοντά στις ιστορικές τιμές αυτής της δεκαετίας. Το πρόβλημα της ακρίβειας, είπε, «οφείλεται κυρίως στις τιμές του ηλεκτρισμού, που είναι και το πιο δύσκολο που έχουμε να αντιμετωπίσουμε».
Αξιολογώντας τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για μείωση του φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο, είπε πως δημοσιονομικά αυτό «σημαίνει ότι θα χάναμε περίπου 600 εκατ. ευρώ φόρους από τη βενζίνη, 190 εκατ. ευρώ από το πετρέλαιο θέρμανσης, 160 εκατ. ευρώ από το πετρέλαιο κίνησης και 4 εκατ. ευρώ από το φυσικό αέριο. Δηλαδή ενώ το πρόβλημά μας είναι το φυσικό αέριο εδώ μας ζητούν να βάλουμε απίστευτα χρήματα, γιατί τα 600 εκατ. ευρώ είναι πολλά χρήματα για να μειώσουμε τη βενζίνη». Μια πολιτική, που όπως σημείωσε «είναι κοινωνικά άδικη καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 1,3 εκατομμύριο δεν έχουν καθόλου αυτοκίνητο, δύο εκατομμύρια έχουν ένα αυτοκίνητο και ένα εκατομμύριο έχουν περισσότερα από ένα αυτοκίνητο. Άρα από ένα τέτοιο μέτρο, οι φτωχότεροι δεν θα είχαν κανένα όφελος και οι πραγματικά κερδισμένοι θα ήταν οι πλουσιότεροι που έχουν δύο και τρία αυτοκίνητα».
«Κατά τα άλλα αυτή είναι κοινωνική πολιτική του "ευαίσθητου αριστερού"αι εγώ είμαι ο "ανάλγητος νεοφιλελεύθερος", νομίζω ότι κάπου τα έχουμε μπερδέψει τα πράγματα…» σχολίασε.
Ο αναπληρωτής υπουργός, τόνισε πως «λεφτόδεντρο δεν υπάρχει, ό,τι δαπανούμε εφέτος από έλλειμμα θα το πληρώσουμε στο μέλλον. Μαγικές συνταγές, δεν υπάρχουν για να δαπανούμε χρήματα, πρέπει να είμαστε σώφρονες και αυτό προσπαθούμε. Το χρέος μας είναι σημαντικό. Υπάρχει εμπιστοσύνη -αναφέρθηκε η κυρία Λαγκάρντ χθες στην ελληνική οικονομία και αυτό δείχνουν τα σπρέντ και τα επιτόκια- αλλά αυτή η εμπιστοσύνη υπάρχει στους θεσμούς, στην ΕΚΤ, στις αγορές και στους εταίρους μας, επειδή δεν λέμε τρέλες και κάνουμε μεταρρυθμίσεις».
Η δουλειά που κάνουμε είπε ο κ. Σκυλακάκης αποδίδει και αυτό φαίνεται από δύο συγκεκριμένα στοιχεία, τις επενδύσεις που το 2021 έχουμε αύξηση πάνω από 10% σε σχέση με το 2019 και με τις εξαγωγές που φέτος φθάνουν το ιστορικό ρεκόρ των 35 δισ. ευρώ. «Η ανάκαμψη είναι τύπου V και με την αξιοποίηση και του Ταμείου Ανάκαμψης θα έχουμε το 2022, 11 δισ. δημόσιες επενδύσεις, συν τα δάνεια από το Ταμείο Ανάκαμψης».
Την άλλη εβδομάδα, ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός, για το Ταμείο Ανάκαμψης θα υπογράψουμε συμβάσεις και με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες. Μέσα στις επόμενες ημέρες θα διοχετευτούν συνεπώς 800 εκατ. ευρώ και άλλα 600 εκατ. ευρώ για να προχωρήσουν επιπρόσθετες επενδύσεις μέσω ΕΙΒ και EBRD. Θα καταθέσουμε στο Ταμείο Ανάκαμψης το αίτημα πληρωμής, τις επόμενες ημέρες, μέχρι τις 28-29 Δεκεμβρίου είπε και εκτίμησε πως παρά τις δυσκολίες η χώρα θα πετύχει πολύ μεγάλες απορροφήσεις τα επόμενα χρόνια. Προειδοποίησε πως δεν θα είναι μια εύκολη πορεία, ο επόμενος Προϋπολογισμός, αλλά «έχουμε τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουμε στις προκλήσεις».
Το ιστιοφόρο «Ελλάς»
Ο κ. Σκυλακάκης παρομοίασε την Ελλάδα σαν ένα όμορφο δικάταρτο ιστιοφόρο, με μια παλαιά μηχανή, που ήταν η οικονομία μας: «Πριν από επτά χρόνια, είπε, το καράβι το ανέλαβε ο προηγούμενος καπετάνιος ανεμοδαρμένο αλλά πλόιμο. Αντί όμως να το στρέψει στον ούριο άνεμο, πήγε να το οδηγήσει στον ύφαλο και είχε φωνάξει και το πλήρωμα στο κατάστρωμα για να χορεύουν την ώρα που πλησιάζουμε στον ύφαλο. Στην στροφή της τελευταίας στιγμής, σκίστηκαν τα μισά πανιά (τα 100 δισ. ευρώ που κόστισε η υπόθεση στην Ελλάδα κατά τους Ευρωπαίους). Στη συνέχεια έκοψε στο μισό τη μερίδα φαγητού που έτρωγε το πλήρωμα. Τα άλλα ιστιοφόρα έσχιζαν το κύμα και το δικό μας καράβι κουτσοταξίδευε με ταχύτητα που πλησίαζε το μηδέν. Το πλήρωμα είδε και απόειδε και άλλαξε καπετάνιο. Και αυτή τη στιγμή έχουμε μια κυβέρνηση που πέρασαν δυόμισι χρόνια με τις μεγαλύτερες φουρτούνες που μπορούσε κανείς να βρει. Δεν υπάρχουν πιο σκληρές στιγμές από αυτές που πέρασε αυτή η κυβέρνηση την τελευταία διετία. Στιγμές δύσκολες όταν έπρεπε να πάρεις αποφάσεις ζωής για τους ανθρώπους. Σας διαβεβαιώνω όμως ότι από πλευράς οικονομικής, μόλις βρούμε λίγο καλό καιρό, το καράβι θα τιναχθεί με ορμή μπροστά και θα αρχίσει να σκίζει ξανά τον άνεμο Για αυτό και μετά από πολλά χρόνια είμαι αισιόδοξος για την ελληνική οικονομία και την Ελλάδα».