Ο Πρόεδρος, κ. Γ. Βερνίκος, και οι Αντιπρόεδροι της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής της Ελλάδας (Ο.Κ.Ε.), κ. Γ. Καρανίκας, Φ. Κολεβέντης και Γ. Γωνιωτάκης, συναντήθηκαν σήμερα με την Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κυρία Έφη Αχτσιόγλου, στο πλαίσιο του διαλόγου για την επεκτασιμότητα των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, τη λειτουργία του θεσμού της διαιτησίας και την αλλαγή στην αρχιτεκτονική του προστίμου για την αδήλωτη εργασία.
Στη διάρκεια της συνάντησης ο κ. Βερνίκος αναφέρθηκε στη σημασία του Εθνικού Αναπτυξιακού Σχεδίου (ΕΑΣ), το οποίο εκπονήθηκε από την Ο.Κ.Ε. και παραδόθηκε πρόσφατα στον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων. Το εγχείρημα αυτό αποδεικνύει έμπρακτα τη βούληση των κοινωνικών εται?ρων για την ανάγκη κοινωνικω?ν και πολιτικω?ν συναινε?σεων, ώστε να βγεί η χώρα απο? την κρι?ση, να επιστρέψει στην ευρωπαι?κη? κανονικο?τητα και να ισχυροποιηθεί απέναντι στις συνεχω?ς μεταβαλλο?μενες διεθνει?ς συνθη?κες.
Όπως επισημάνθηκε από τον Πρόεδρο της Ο.Κ.Ε., στο Εθνικό Αναπτυξιακό Σχέδιο παρουσια?ζονται οι κεντρικοί στρατηγικοί στο?χοι, καθω?ς και οι βασικοί α?ξονες παρε?μβασης για τη βιώσιμη ανάπτυξη, στους οποι?ους συμφωνει? το συ?νολο των παραγωγικω?ν και κοινωνικω?ν φορε?ων της χω?ρας. Το ΕΑΣ, επομένως, αποτελεί το γενικό πλαίσιο στο οποίο πρέπει να ανταποκρίνονται και το οποίο οφείλουν να εξυπηρετούν όλες οι επιμέρους νομοθετικές παρεμβάσεις και πρωτοβουλίες της κυβέρνησης.
Τονίσθηκε, επίσης, ότι ο θεσμοθετημένος κοινωνικός διάλογος, ο οποίος προβλέπεται από το Σύνταγμα και λαμβάνει χώρα στην Ο.Κ.Ε., θα πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο όλων των πολιτικών για την ανάπτυξη και την κοινωνική ευημερία. Και αυτό γιατί οι δοκιμασμένες μέχρι σήμερα διαδικασίες κοινωνικού διαλόγου είναι οι μόνες που μπορούν να εξασφαλίσουν ευρείες κοινωνικές συναινέσεις, απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαμόρφωση εκ νέου συνθηκών ασφάλειας και εμπιστοσύνης στην αγορά εργασίας. Εξάλλου η γνώμη της Ο.Κ.Ε., ιδιαίτερα σε θέματα εργασιακών σχέσεων, είναι υποχρεωτική σύμφωνα και με το νόμο 2232/1994 (άρθρο 1 παρ. 2).
Συνεπώς, ο τρόπος επαναφοράς της επεκτασιμότητας και των άλλων βασικών αρχών των συλλογικών διαπραγματεύσεων, καθώς και η βελτίωση του υφιστάμενου πλαισίου των διαδικασιών μεσολάβησης και διαιτησίας, θα πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο εκτεταμένου και ουσιαστικού κοινωνικού διαλόγου όλων των κοινωνικών εταίρων, στο πλαίσιο της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής της Ελλάδος, και οι τελικές προτάσεις να προκύψουν ως προϊόν συναίνεσης και μεταξύ τους συμφωνίας.
Όσον αφορά, τέλος, την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, η Ο.Κ.Ε. έχει εκφράσει ήδη από το 2015 τις απόψεις της σε σχετική Γνώμη Πρωτοβουλίας. Στη συγκεκριμένη γνωμοδότηση, μεταξύ των προτάσεων για την αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας περιλαμβάνονται η μείωση του μη μισθολογικού κόστους για τις επιχειρήσεις και ο εξορθολογισμός του ύψους των προστίμων. Επομένως, η πρόταση της Υπουργού Εργασίας για περιορισμό των προστίμων με την προϋπόθεση νομιμοποίησης της εργασιακής σχέσης των αδήλωτων εργαζομένων με την επιχείρηση, κρίνεται απαραίτητη.