Με αφορμή τη βράβευση 1094 αριστευσάντων μαθητών, στο πλαίσιο του προγράμματος «Η Μεγάλη Στιγμή για την Παιδεία», που υλοποιείται από την Eurobank, ο πρόεδρος της Eurobank, Νίκος Καραμούζης, τόνισε τη σημασία που έχει η επένδυση στην Παιδεία για να βγει η Ελλάδα από την κρίση.
Αναλυτικά στην ομιλία του ο κ. Καραμούζης επεσήμανε τα εξής:
“Η σημερινή βράβευσή στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα σε όλους, για την ανάγκη να επιστρέψει η κοινωνία και η οικονομία μας στις δημιουργικές αξίες της ζωής, που καθιστούν ισχυρές τις δημοκρατικές κοινωνίες.
Αξίες που πασχίζουμε να κρατούμε ζωντανές και να χαρακτηρίζουν και το δικό μας Οργανισμό και τους ανθρώπους της Eurobank, όπως η Αξιοκρατία, η Εργατικότητα, η Διαφάνεια, η Ομαδικότητα, η Κοινωνική Ευθύνη και Αλληλεγγύη.
Κάθε χρόνος που περνάει σε συνθήκες κρίσης, ανεργίας, φτώχειας και αβεβαιότητας, αυξάνει την ανάγκη επανακαθορισμού των προτεραιοτήτων της χώρας και της κοινωνίας μας.
Η Παιδεία πρέπει να αποτελεί τη βασική εθνική μας προτεραιότητα, ώστε να μην σπαταλάμε ανέξοδα το ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας.
Μιλώ για τα νέα παιδιά, που λόγω της κρίσης πάνω από το 50% παραμένουν άνεργα, που εγκαταλείπουν από ανάγκη νωρίς το σχολείο, χωρίς εφόδια και προοπτική, τους αποφοίτους των πανεπιστημίων και των λυκείων που παραμένουν χωρίς δουλειά ή αναζητούν με μεγάλο κόστος διέξοδο σπουδών στο εξωτερικό, τους δεκάδες χιλιάδες νέους που φεύγουν για αναζήτηση εργασίας σε άλλες χώρες, απογοητευμένοι από την Ελλάδα και τις προοπτικές της, με το νέο μεταναστευτικό κύμα να ξεπερνά το μισό εκατομμύριο συμπολιτών μας.
Παρά τις δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια, παραμένουμε αισιόδοξοι, όσο υπάρχουν οικογένειες που εξακολουθούν να εμπιστεύονται την παιδεία ως αυτοτελή αξία και να επενδύουν και από το υστέρημά τους στην εκπαίδευση των παιδιών τους.
Ας είμαστε ειλικρινείς εμείς οι παλαιότεροι, η δική μας γενιά, ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για τις σημερινές οικονομικές και κοινωνικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει η χώρα μας, και αυτό δημιουργεί ένα μεγάλο χρέος απέναντί σας.
Οφείλουμε ως ύστατη υποχρέωση προς τη χώρα, να συμβάλουμε στη διαμόρφωση ενός Εθνικού σχεδίου εξόδου από την κρίση, που θα συμπεριλαμβάνει και τις αναγκαίες συνθήκες και προϋποθέσεις επιστροφής της χώρας σε τροχιά σταθερής ανάπτυξης, απασχόλησης, προοπτικής και κοινωνική συνοχής.
Να δημιουργήσουμε συνθήκες και προϋποθέσεις για επενδύσεις, δουλειές, ελπίδα, εμπιστοσύνη στο μέλλον της χώρας. Να πάρουμε στα χέρια μας το μέλλον μας. Να μην περιμένουμε να το διαμορφώσουν οι άλλοι.
Να διαμορφώσουμε συλλογικά το δικό μας αξιόπιστο και συνεπές πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων για φυγή προς τ' εμπρός, σε μια νέα εθνική αφύπνιση και πατριωτισμό ευθύνης, που θα καθιστά τη χώρα ελκυστική για ιδιωτικές επενδύσεις, επιχειρηματική δραστηριότητα, καινοτόμες δράσεις, προσέλκυση ξένων και εγχωρίων κεφαλαίων, με σύγχρονούς θεσμούς, παιδεία και ανοικτές αγορές, ένα πρόγραμμα που θα βελτιώνει την εμπιστοσύνη των αγορών, πολιτών και πιστωτών στις προοπτικές της χώρας, που θα αποκαθιστά την ελεύθερη πρόσβαση στις διεθνείς κεφαλαιαγορές.
Στόχος να οδηγήσουμε τη χώρα μας σε υψηλούς ρυθμούς διατηρήσιμης εξωστρεφούς ανάπτυξης, σε σημαντική μείωση της ανεργίας και της φτώχειας και σε σύγχρονη κοινωνική πολιτική ευκαιριών και προστασίας.
Να γίνουμε ξανά ισότιμο και κανονικό μέλος της διεθνούς κοινότητας και της ευρωπαϊκής ένωσης.
Χρειαζόμαστε αυτή η πολιτική να αντιστρέφει τη μετανάστευση ταλαντούχων και ικανών νέων ανθρώπων στο εξωτερικό, να ενθαρρύνει τη νεανική επιχειρηματικότητα, τις δαπάνες για έρευνα και καινοτομία, που παραμένουν κάτω από το 0,5% του ΑΕΠ, από τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη, να προσφέρει επιτέλους ευκαιρίες σε όλους, απασχόληση και αξιοπρεπείς αμοιβές.
Ο δρόμος για μια μακροπρόθεσμα βιώσιμη ανάπτυξη περνά από τη βελτίωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας και την αποκατάσταση του κύρους μας στην διεθνή κοινότητα. Περνά μέσα από την επένδυση στη γνώση και την παιδεία, περνά μέσα από την ανάκτηση της δικής μας εμπιστοσύνης και αισιοδοξίας στο μέλλον της χώρας μας.
Μια Παιδεία που προετοιμάζει υπεύθυνους και δημοκρατικούς πολίτες με ολοκληρωμένη προσωπικότητα, άξιους επιστήμονες, ικανούς επαγγελματίες, σκεπτόμενους, έντιμους και αξιοπρεπείς ανθρώπους, με σεβασμό στους θεσμούς και τη διαφορετικότητα. Αυτή είναι η μεγαλύτερή μας επένδυση όχι μονάχα με όρους οικονομικούς, αλλά και βαθύτατα πολιτικούς και κοινωνικούς.
Χρειαζόμαστε μια παιδεία ιδιωτική ή δημόσια, που δεν θα εξαντλείται στην παροχή στείρας γνώσης και τεχνικών δεξιοτήτων, ως ένα εισιτήριο επαγγελματικής αποκατάστασης, αλλά θα αναπτύσσει ουσιαστικές δεξιότητες, προσφέροντας ελευθερία επιλογών, προάγοντας την τέχνη, τον πολιτισμό, την ελεύθερη και κριτική σκέψη, τη δημιουργική ευφυΐα και τη συναισθηματική νοημοσύνη.
Το κρίσιμο δεν είναι ο ιδιωτικός και δημόσιος χαρακτήρας της, αλλά το επίπεδο της παιδείας που, σε όλες τις βαθμίδες της, προσφέρει ποιότητα. Σύγχρονη γνώση εμπλουτισμένη με διαχρονικές αξίες, τις παραδόσεις και την ιστορία αυτού του τόπου, δημιουργικά μηνύματα και ηθικό περιεχόμενο, διαμορφώνει ολοκληρωμένες προσωπικότητες, αλλά και σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή, εξειδίκευση, έρευνα, ανάπτυξη δεξιοτήτων και πρόσβαση στις σύγχρονες τεχνικές και μέσα.
Προσωπικά πιστεύω στο θεσμό της αριστείας, των πειραματικών και προτύπων σχολείων, των ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων με κριτήρια, εποπτεία και ποιότητα.
Η επένδυση στην παιδεία προϋποθέτει όραμα: Να γίνουν όλα τα δημόσια σχολεία πρότυπα, άριστα, καλύτερα των ιδιωτικών. Δύσκολο, όμως όχι ανέφικτο. Μέχρι να το πετύχουμε αυτό οφείλουμε να διαφυλάξουμε τα καλά δημόσια σχολεία, που παρά τη δυσπραγία εξακολουθούν να κοσμούν το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Οφείλουμε να μην υιοθετούμε ισοπεδωτικές πρακτικές εξομοίωσης προς τα κάτω.
Πιστεύω στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και στην εκπαιδευτική αριστεία.
Μας ενδιαφέρει το εκπαιδευτικό αποτέλεσμα,
η καλύτερη εκπαίδευση,
η σύνδεσή της με την επιχειρηματικότητα,
η μετουσίωσή της σε ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της χώρας, χωρίς ιδεολογικές δεσμεύσεις και παρωχημένες στείρες αγκυλώσεις.
Μια παιδεία που θα διαθέτει τους αναγκαίους ιδιωτικούς και δημόσιους πόρους να χρηματοδοτήσει την εκπαίδευση και την προοπτική όλων των παιδιών, χωρίς εξαιρέσεις, όπως συνάδει σε μια σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία, προσδίδοντάς της προστιθέμενη αξία.
Αλλά και ο ιδιωτικός τομέας στη χώρα μας, τολμώ να πω, ότι δεν κάνει όσα μπορεί για να στηρίξει την αριστεία, τη νεανική επιχειρηματικότητα, να χρηματοδοτήσει τις σπουδές νέων ανθρώπων.
Γιατί είναι κρίμα λαμπρά μυαλά που αξίζουν να μην έχουν την ευκαιρία, λόγω οικονομικών δυσκολιών.
Εναπόκειται σε μας να δείξουμε έμπρακτα την κοινωνική ευθύνη που διακατέχει όλους μας, αλλά πρωτίστως την οικονομική ελίτ του τόπου που οφείλουμε ν' αντιληφθούμε όλοι ότι, η οικονομία της αγοράς λειτουργεί αποτελεσματικά μόνο με σταθερούς και σύγχρονους εποπτικούς και ρυθμιστικούς θεσμούς, με προστασία των πολιτών και τήρηση των νόμων, με σαφή διάκριση εξουσιών, με κοινωνικές αξίες και πολιτικές κοινωνικής ιδιωτικής και κρατικής αλληλεγγύης, προστασίας και συνοχής, μόνο αν η παιδεία και η μόρφωση αποτελούν το πιο αποτελεσματικό μέσο για να γεφυρώσουμε τις κοινωνικές ανισότητες, να ενισχύσουμε την κοινωνική συνοχή, να προσφέρουμε ευκαιρίες ανέλιξης στους πολλούς, ικανούς και άξιους που έχουν πασχίσει και το δικαιούνται.
Είναι ιδιαίτερη τιμή για μας, που η πλειοψηφία των άριστων προέρχονται σήμερα από τα δημόσια σχολεία. Δείχνει ότι υπάρχει ελπίδα. Δείχνει ότι παρά τις δυσκολίες, οι δάσκαλοι, πιστοί στο καθήκον τους, κάνουν τη δουλειά τους.
Η αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης είναι το σημαντικό και κύριο πρόσταγμα της πολιτικής σήμερα στην παιδεία, και όχι η αδιέξοδη αντιπαράθεση ιδιωτικής και δημόσιας εκπαίδευσης."