«Στον Όμιλό μας, τα 70 χρόνια παρουσίας του στην Ελλάδα, λειτουργούμε με υπευθυνότητα και οδηγό τις Αξίες μας, Ακεραιότητα, Αλληλοσεβασμός, Αποτελεσματικότητα και έχοντας πάντα ως κύριο στόχο τη δημιουργία μίας καλύτερης καθημερινής ζωής για όλους», αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Λήδα Φουρλή, Διευθύντρια Κοινωνικής Υπευθυνότητας του Ομίλου FOURLIS, περιγράφοντας τις εταιρικές αξίες που οδηγούν τη δραστηριότητά του.
Συνέντευξη στον Γιώργο Δασκαλόπουλο
- Ο Όμιλος εταιρειών FOURLIS έχει να επιδείξει μια από τις παλαιότερες αλλά και πλέον εκτεταμένες παρουσίες στον τομέα της κοινωνικής ευθύνης, με δράσεις που έχουν βραβευτεί δεκάδες φορές μέχρι σήμερα. Ποιες είναι οι εταιρικές αξίες που οδηγούν τη δραστηριότητα αυτή και πως ορίζεται η υπευθυνότητα για τον όμιλο σας;
Στον Όμιλό μας, τα 70 χρόνια παρουσίας του στην Ελλάδα, λειτουργούμε με υπευθυνότητα και οδηγό τις Αξίες μας, Ακεραιότητα, Αλληλοσεβασμός, Αποτελεσματικότητα και έχοντας πάντα ως κύριο στόχο τη δημιουργία μίας καλύτερης καθημερινής ζωής για όλους.
Το 2008 δημιουργήσαμε τη Διεύθυνση Κοινωνικής Υπευθυνότητας, με στόχο τον συντονισμό των εταιρειών του Ομίλου σε πρωτοβουλίες και δράσεις στον τομέα της Κοινωνικής Υπευθυνότητας και κύριους άξονες τη στήριξη των εργαζομένων μας, την προσφορά προς την κοινωνία καθώς και την προστασία του περιβάλλοντος.
Από το 2008 ο Όμιλος προσυπογράφει το Οικουμενικό Σύμφωνο των Ηνωμένων Εθνών (United Nations Global Compact), τη μεγαλύτερη διεθνή εθελοντική πρωτοβουλία για την υπεύθυνη επιχειρηματική δράση, και μέσω της επιχειρηματικής του δραστηριότητας δεσμεύεται να υιοθετεί, να υποστηρίζει και να προωθεί τις 10 Αρχές του συμφώνου που αφορούν τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις συνθήκες εργασίας, την καταπολέμηση της διαφθοράς και την προστασία του περιβάλλοντος.
Παράλληλα, από το 2015 ο Όμιλος στηρίζει έμπρακτα τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs) του Ο.Η.Ε., που εστιάζουν στην προώθηση δράσεων που αφορούν τους πολίτες, τον πλανήτη, την ευημερία, την ειρήνη και τη συνεργασία.
Η βιώσιμη ανάπτυξη και το υπεύθυνο επιχειρείν, λοιπόν, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος όλων των λειτουργιών του Ομίλου μας, είναι μέρος της κουλτούρας μας.
- Η δραστηριότητα CSR της FOURLIS, κατανέμεται πολυποίκιλα, με δράσεις για την αγορά, την κοινωνία, το περιβάλλον αλλά και τους δικούς της ανθρώπους. Θα θέλατε να μας εξηγήσετε πως διαμορφώνετε αυτό το μίγμα, αλλά και πως το εφαρμόζετε;
Όπως προανέφερα, οι άξονες στους οποίους αναπτύσσονται τα προγράμματα Κοινωνικής Υπευθυνότητας του Ομίλου μας εστιάζουν κυρίως στους ανθρώπους μας, στην κοινωνία, και στο περιβάλλον.
Στον Όμιλο βρισκόμαστε σε διαρκή και στενή σύνδεση με τις κοινωνίες στις οποίες δραστηριοποιούμαστε αλλά και με το σύνολο των ενδιαφερόμενων μερών μας. Φροντίζουμε να ενημερωνόμαστε για τις ανάγκες τους, ώστε να είμαστε σε θέση να τις κατανοήσουμε, να τις αξιολογήσουμε και στη συνέχεια να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε προγράμματα και δράσεις που ανταποκρίνονται στις σημαντικότερες από αυτές.
Ενδεικτικές τέτοιες δράσεις είναι το πρόγραμμα ΕΥ ΖΗΝ το οποίο αφορά τους εργαζόμενους του Ομίλου και περιλαμβάνει δράσεις σχετικά με την υγεία, τη διατροφή, τον αθλητισμό και την ψυχολογία των ανθρώπων μας και των οικογενειών τους. Υλοποιούμε, επίσης, πρόγραμμα υποτροφιών για παιδιά εργαζομένων, ενώ σε εγκαταστάσεις των εταιρειών του Ομίλου μας λειτουργούν δανειστικές βιβλιοθήκες.
Αντίστοιχα, για τη στήριξη της κοινωνίας, εστιάζουμε κυρίως σε προγράμματα που αφορούν τα παιδιά, ενώ στόχος μας είναι ό,τι κάνουμε να έχει συνέχεια και συνέπεια αλλά και να απαντά σε πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας. Χαρακτηριστικά τέτοια προγράμματα είναι οι «Σταθμοί Χαράς» της ΙΚΕΑ ένα πρόγραμμα μέσω του οποίου στηρίζουμε δημοτικούς βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς στην Ελλάδα εξοπλίζοντάς τους πλήρως με προϊόντα ΙΚΕΑ. Μέχρι στιγμής έχουμε διαθέσει προϊόντα σε 77 σταθμούς για περισσότερα από 3.300 παιδιά. Επίσης η ΙΚΕΑ συνεργάζεται με το ΜΑΚΕ-Α-WISH Ελλάδας για την εκπλήρωση ευχών παιδιών που πάσχουν από απειλητικές για τη ζωή τους ασθένειες, και με το ΜΠΟΡΟΥΜΕ για τη δωρεάν διάθεση γευμάτων που δεν διατίθενται στα εστιατόρια των καταστημάτων της, σε οργανισμούς που στηρίζουν ευπαθείς ομάδες συνανθρώπων μας.
Αντίστοιχα η INTERSPORT από το 2011 με το πρόγραμμα «Φτάνουμε Παντού» επισκέπτεται Δημόσια Δημοτικά Σχολεία σε ακριτικές, απομακρυσμένες ή πληγείσες περιοχές της ελληνικής περιφέρειας, και προσφέρει δωρεάν αθλητικό εξοπλισμό απαραίτητο για το μάθημα της φυσικής αγωγής. Την αποστολή της INTERSPORT συνοδεύουν αθλητές τοπικών συλλόγων οι οποίοι μιλούν στα παιδιά για τη σημασία της άθλησης και της υγιεινής διατροφής για τη ζωή τους. Μέσω αυτής της δράσης η INTERSPORT έχει επισκεφτεί 230 σχολεία, με περισσότερους από 28.000 μαθητές, με τη συνοδεία 110 καταξιωμένων αθλητών.
Μια άλλη πρωτοβουλία της INTERSPORT που είναι πολύ κοντά στην καρδιά μου είναι το #womanism, που στόχο έχει την ενδυνάμωση των γυναικών μέσα από ποικίλες δράσεις.
Για την προστασία του περιβάλλοντος, εστιάζουμε σε προγράμματα μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας, υπεύθυνης κατανάλωσης νερού και ορθής διαχείρισης αποβλήτων και υλικών, ενώ αξίζει να αναφερθεί ότι σε εγκαταστάσεις των εταιρειών του Ομίλου μας έχουν τοποθετηθεί φωτοβολταϊκά συστήματα.
Παράλληλα, προσπαθούμε να αυξάνουμε διαρκώς τα προϊόντα που παρέχονται από τις αλυσίδες καταστημάτων ΙΚΕΑ, INTERSPORT & The Athlete’s Foot και στηρίζουν έναν βιώσιμο τρόπο ζωής, ενώ την περίοδο αυτή ετοιμάζουμε δυνατές δράσεις και καμπάνιες ευαισθητοποίησης εργαζομένων και κοινού σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους μπορούν και οι ίδιοι να συμβάλλουν στη μείωση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής και να έχουν μία πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη στάση ζωής.
- Με διευρυμένη παρουσία στη λιανική, η FOURLIS, παρουσιάζει ένα από τα μεγαλύτερα αποτυπώματα «επαφής» με τον καταναλωτή. Θα θέλατε να μας πείτε πως εισπράττουν οι πελάτες σας τα αποτελέσματα των δράσεων Κοινωνικής Ευθύνης;
Φροντίζουμε να ενημερώνουμε τους καταναλωτές για τις δράσεις Κοινωνικής Υπευθυνότητας που υλοποιούμε αλλά και ευρύτερα για τη στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης, τα προγράμματα, και τα αποτελέσματα αυτών.
Αυτό το επιτυγχάνουμε με τη χρήση διαφόρων καναλιών επικοινωνίας με τον καταναλωτή όπως εσωτερικές επικοινωνίες στα καταστήματα, ενημερώσεις που λαμβάνουν οι πελάτες των προγραμμάτων loyalty, αναρτήσεις στα social media, δελτία τύπου, τις εταιρικές ιστοσελίδες μας αλλά φυσικά και την ετήσια Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης και Κοινωνικής Υπευθυνότητας την οποία εκδίδει ο Όμιλός μας και η οποία περιλαμβάνει πληροφορίες για τη διαχείριση και τις επιδόσεις βιώσιμης ανάπτυξης του Ομίλου. Όπου κι αν έρχονται σε επαφή οι καταναλωτές με τις δράσεις μας αυτές, η στάση τους είναι πολύ θετική.
- Παράλληλα, δίνετε ιδιαίτερη σημασία στον αντίκτυπο των δράσεών σας προς τις τοπικές κοινωνίες των περιοχών δραστηριότητάς σας. Ποια είναι η φιλοσοφία σας και ποιο το αποτέλεσμα; Αλλά και πέραν του κοινωνικού συνόλου ποιος είναι ο αντίκτυπος των δράσεων κοινωνικής ευθύνης στο εσωτερικό της εταιρείας; Πως βιώνουν οι εργαζόμενοι της FOURLIS την εταιρική υπευθυνότητα της εταιρείας για την οποία εργάζονται;
Οφείλουμε να προσφέρουμε και να στηρίζουμε τις κοινωνίες στις οποίες δραστηριοποιούμαστε γιατί οι εταιρείες μας αποτελούν μέρος αυτών των κοινωνιών. Μας κάνει ιδιαίτερα χαρούμενους όταν βλέπουμε τα προγράμματα που υλοποιούμε να πιάνουν τόπο, να δημιουργούνται υποδομές όπως βιβλιοθήκες, χώροι εκπαίδευσης, να δίνονται ισότιμες ευκαιρίες για πρόσβαση στον αθλητισμό σε παιδιά που κατοικούν σε ακριτικές περιοχές, ευχές παιδιών να γίνονται πραγματικότητα, συμπολίτες μας που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στη ζωή τους να ζουν με αξιοπρέπεια. Αυτή είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή.
Οι εργαζόμενοι μοιράζονται την ίδια φιλοσοφία με την εταιρεία σε ό,τι αφορά την προσφορά και νιώθουν περήφανοι όταν συμμετέχουν σε προγράμματα εθελοντισμού που διοργανώνει ο Όμιλος όπως για παράδειγμα η εθελοντική αιμοδοσία, η συλλογή και δωρεά σχολικών ειδών, τροφίμων και άλλων ειδών πρώτης ανάγκης σε οργανισμούς που στηρίζουν ευπαθείς ομάδες συνανθρώπων μας, αλλά και η Ημερά Εθελοντισμού που στόχο έχει την περαιτέρω προαγωγή του εθελοντισμού, την ενίσχυση της κουλτούρας ευαισθητοποίησης των εργαζομένων γύρω από τη σημασία της προσφοράς στον συνάνθρωπο, την έμπρακτη συμμετοχή τους στο κοινωνικό έργο του Ομίλου, αλλά και την ενδυνάμωση των μεταξύ τους σχέσεων.
- Θα σταθώ λίγο στη σχέση εταιρείας – εργαζομένου. Εκτιμάτε ότι ο σύγχρονος εργαζόμενος προκρίνει την εργασία σε μία εταιρεία με πιο ανθρώπινο πρόσωπο; Πώς οι δικές σας δράσεις μετρούν στην επιλογή ενός υποψηφίου;
Αναμφισβήτητα. Υπάρχουν έρευνες που αποδεικνύουν ότι οι υποψήφιοι εργαζόμενοι και κυρίως οι νέοι, ενδιαφέρονται για εταιρείες κοινωνικά υπεύθυνες, με πιο ανθρώπινο πρόσωπο, όπως κι εσείς πολύ σωστά αναφέρετε. Η εταιρική υπευθυνότητα, λοιπόν, είναι ένα ακόμα κριτήριο που θέτουν κατά την αναζήτηση εργασίας και την επιλογή εργοδότη. Είναι πράγματι ενθαρρυντικό κι ελπιδοφόρο ότι οι νέοι είναι ευαισθητοποιημένοι και τους απασχολούν ολοένα και περισσότερο θέματα όπως η κλιματική αλλαγή, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η καταπολέμηση της φτώχιας, η διαφορετικότητα και η ενσωμάτωση, η ισότητα των φύλων, οι ίσες ευκαιρίες για όλους, χωρίς διακρίσεις. Γι΄αυτό και επιθυμούν όχι μόνο να εργάζονται αλλά και να αγοράζουν προϊόντα εταιρειών με τις οποίες νιώθουν πως μοιράζονται τις ίδιες αξίες.
- Άρα εκτιμάτε ότι ένας εργαζόμενος με κίνητρα και επαγγελματική ικανοποίηση λειτουργεί ανταποδοτικά στην αποδοτικότητα της επιχείρησης;
Ακριβώς. Ένας εργαζόμενος που νιώθει ότι μοιράζεται με την εταιρεία το ίδιο όραμα και αξίες και είναι περήφανος που εργάζεται σε αυτή, δίνει τον καλύτερό του εαυτό. Και αυτή είναι μία σχέση από την οποία κερδίζουν και οι δύο, και ο εργαζόμενος και η εταιρεία.
- Και πώς αντιλαμβάνεστε ως όμιλος την ένταξη στο προσωπικό σας ομάδων εργαζομένων από διαφορετικές φυλές, κουλτούρες, εθνικότητες και ικανότητες; Έχετε προγράμματα που ενθαρρύνουν τέτοιες πολιτικές και γενικότερα τη μείωση της προκατάληψης στο εταιρικό περιβάλλον;
Πριν λίγες μέρες υπογράψαμε τη Χάρτα Διαφορετικότητας για τις ελληνικές επιχειρήσεις και οργανισμούς. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που στη χώρα μας υλοποιείται από το ΚΕΑΝ, και αποσκοπεί στο να ενθαρρύνει τους οργανισμούς, τις επιχειρήσεις και τους δημόσιους φορείς να αναπτύσσουν και να υλοποιούν πρακτικές ένταξης και διαχείρισης της διαφορετικότητας. Στην υπογραφή της Χάρτας προχωρήσαμε με στόχο να ενισχύσουμε περαιτέρω την ήδη υπάρχουσα δέσμευση του Ομίλου υπέρ της καταπολέμησης των διακρίσεων και της προαγωγής της ισότητας στον χώρο εργασίας, ένα θέμα που έτσι κι αλλιώς ο Όμιλος προσεγγίζει μέσω και άλλων πρακτικών, όπως για παράδειγμα μέσω του Κώδικα Δεοντολογίας, της συμμετοχής του στο Οικουμενικό Σύμφωνο του Ο.Η.Ε. (UN GLOBAL COMPACT), των κοινών κριτηρίων αξιολόγησης προσλήψεων, την παροχή ίσων ευκαιριών εξέλιξης και εκπαίδευσης, την πολιτική υγείας και ασφάλειας κ.α.
Με αφορμή την υπογραφή της Χάρτας έχουμε ήδη ξεκινήσει ένα μεγάλο έργο σχετικά με την Πολυμορφία και Ενσωμάτωση (Diversity & Inclusion) και ομάδες που αποτελούνται από εργαζόμενους σε όλες τις χώρες δραστηριοποίησης του Ομίλου μας εργάζονται αυτή τη στιγμή με στόχο τη διαμόρφωση ενός σχεδίου δράσης περαιτέρω ενίσχυσης της πολυμορφίας και ενσωμάτωσης στους κόλπους του Ομίλου. Σύντομα θα έχουμε πολύ περισσότερα να πούμε για το θέμα αυτό.
- Αντιλαμβάνομαι λοιπόν ότι ως Όμιλος κινείστε στην ανάπτυξη μιας εταιρικής κουλτούρας χωρίς αποκλεισμούς. Πείτε μου κατά πόσο θεωρείτε ότι αυτό συμβάλλει στην απόδοση, την καινοτομία και άλλους τομείς της επιχείρησης, αλλά και γενικότερα την ανταγωνιστικότητα της.
Η ενσωμάτωση, στο ανθρώπινο δυναμικό, ανθρώπων με διαφορετικές προσωπικότητες, γνώσεις, εμπειρίες, αντιλήψεις, ανάγκες, δεν μπορεί παρά να αποτελεί το συστατικό εκείνο που οδηγεί στην επιτυχία. Η πολυμορφία πρέπει να είναι το ζητούμενο σε έναν εργασιακό χώρο γιατί όπως και στην κοινωνία μας έτσι και στον εργασιακό χώρο δεν είναι δυνατόν να είμαστε όλοι ίδιοι. Μπορούμε όμως και πρέπει να είμαστε όλοι ίσοι, να έχουμε τις ίδιες ευκαιρίες και να αντιμετωπιζόμαστε με σεβασμό. Μιλώντας για τον εργασιακό χώρο, είμαι πεπεισμένη πως ένα περιβάλλον πολυμορφίας και αμοιβαίου σεβασμού είναι ικανό να βοηθήσει τους εργαζόμενους αλλά και τις ομάδες να αναδείξουν τα ταλέντα τους, να βγάλουν τον καλύτερό τους εαυτό και να πετύχουν σημαντικά αποτελέσματα τόσο για τους ίδιους όσο και για την εταιρεία.
- Την περίοδο 2020-2021, πολίτες, καταναλωτές και εργαζόμενοι δοκιμάστηκαν σκληρά από την πανδημία. Ποιες ήταν οι εστιασμένες δράσεις σας για την κοινωνία και ποιες για τους εργαζομένους σας;
Η περσινή χρονιά, αν και ξεκίνησε δυναμικά, ήταν από τις δυσκολότερες της τελευταίας δεκαετίας. Όλοι μας κληθήκαμε να διαχειριστούμε πρωτόγνωρες καταστάσεις. Οι επιχειρήσεις έπρεπε να διαχειριστούν το θέμα της υγείας και ασφάλειας εργαζομένων και καταναλωτών παράλληλα με τη διασφάλιση της επιχειρηματική τους συνέχειας.
Αρχικά να πω ότι σε περιπτώσεις όπου συντρέχουν ειδικές συνθήκες όπως για παράδειγμα η πανδημία, ο Όμιλος είτε αναπροσαρμόζει τα προγράμματά του είτε εντάσσει σε αυτά και δράσεις που στόχο έχουν την αντιμετώπιση των έκτακτων αυτών αναγκών. Έτσι από την πρώτη στιγμή της πανδημίας COVID-19 ο Όμιλος και οι εταιρείες του ανταποκρίθηκαν στην ανάγκη στήριξης του Εθνικού Συστήματος Υγείας με την παροχή προϊόντων για την κάλυψη αναγκών σε νοσοκομεία αναφοράς και άλλες δομές για τη στήριξη ευπαθών ομάδων συνανθρώπων μας. Αντίστοιχα θα ήθελα να αναφέρω ότι προϊόντα προσφέραμε, πάντα σε συνεργασία με τις αρμόδιες Αρχές, για την ανακούφιση πληγέντων από την καταστροφική κακοκαιρία ΙΑΝΟΣ στη Θεσσαλία και τη σεισμική δόνηση στην περιοχή Ελασσόνας και Τυρνάβου.
Επίσης ο Όμιλος παρακολούθησε και συνεχίζει να παρακολουθεί προσεχτικά τις εξελίξεις σχετικά με την εξάπλωση του COVID-19. Με αίσθημα ευθύνης απέναντι στους ανθρώπους του, τους πελάτες, τους συνεργάτες και το κοινωνικό σύνολο συμμορφώνεται άμεσα και πλήρως με τις επίσημες οδηγίες των αρμόδιων αρχών για τη λειτουργία των φυσικών του καταστημάτων και των κεντρικών γραφείων σε όλες τις χώρες δραστηριοποίησης, εναρμονίζεται με την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία/οδηγίες/αποφάσεις και συνεχίζει τις εμπορικές του συναλλαγές στα φυσικά καταστήματα σύμφωνα με τις οδηγίες. Ο Όμιλος έχει προχωρήσει, επίσης, και σε περαιτέρω εθελοντικές πρωτοβουλίες όπως η εφαρμογή τηλεργασίας για τους εργαζόμενους στα γραφεία σε ποσοστό μεγαλύτερο από το προβλεπόμενο από τη νομοθεσία, η παροχή δωρεάν μασκών στους εργαζόμενους κ.α.
- Και να κλείσω μια μία πιο προσωπική ερώτηση: Ποια θεωρείτε ότι είναι τα κριτήρια της επιτυχίας ενός προγράμματος CSR στη σημερινή εποχή και πως εσείς, ως όμιλος αλλά και προσωπικά, ανταποκρίνεστε σε αυτά;
Τα θέματα που σχετίζονται με τη βιώσιμη ανάπτυξη οφείλουν να αποτελούν μέρος της ατζέντας όλων των Διευθύνσεων μίας εταιρείας. Σε έναν οργανισμό πρέπει να αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες της κοινωνίας και να εργαζόμαστε καθημερινά με ήθος και υπευθυνότητα και με στόχο να ανταποκρινόμαστε στις προσδοκίες όλων των ενδιαφερόμενων μερών. Ένα άλλο βασικό κριτήριο που βάζουμε εμείς είναι οι δράσεις να έχουν σχέση με το αντικείμενο των εταιρειών μας. Έτσι πιστεύουμε ότι είμαστε πιο παραγωγικοί και αποτελεσματικοί και ο αντίκτυπος των δράσεων μας είναι μεγαλύτερος. Τέλος, θέλουμε οι δράσεις μας να έχουν συνέχεια και συνέπεια και ποτέ δεν στοχεύουμε σε «πυροτεχνήματα» εντυπωσιασμού.
Η βιωσιμότητα είναι υπόθεση ατομική και συνάμα συλλογική. Έχοντας αυτό κατά νου κι εγώ επιδιώκω στην καθημερινότητά μου να δρω υπεύθυνα είτε ως πολίτης είτε ως μέλος της μεγάλης οικογένειας του Ομίλου FOURLIS στην οποία ανήκω.
* Η κ. Λήδα Φουρλή είναι Διευθύντρια Κοινωνικής Υπευθυνότητας του Ομίλου FOURLIS.