Αν δεν εκσυγχρονιστεί η αγορά εργασίας θα μείνουμε στάσιμοι, το επιβάλει η εξέλιξη της τεχνολογίας που αποτελεί οδηγό για το μετασχηματισμό της αγοράς εργασίας παντού στον κόσμο, αυτό ακριβώς κάνει το επικείμενο νομοσχέδιο, τονίζει στο liberal o υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Πάνος Τσακλόγλου.
«Χρειάζονται μεγάλες δόσεις φαντασίας για να ισχυρισθεί κάποιος ότι τα μέτρα αυτά μας οδηγούν σε εργασιακό μεσαίωνα, όπως κάποιοι επίμονα προσπαθούν να μας πείσουν», αναφέρει για την στάση του ΣΥΡΙΖΑ και άλλων κομμάτων της αντιπολίτευσης, προσθέτοντας ότι οι μόνοι κερδισμένοι από τις αλλαγές θα είναι οι εργαζόμενοι.
Έτερη μεγάλη μεταρρύθμιση που έρχεται η ασφαλιστική, για την οποία εξηγεί ότι διαφέρει από τις προηγούμενες καθώς δεν επιβάλλεται από τη συγκυρία ή πιεστικές ταμειακές ανάγκες, δεν ρυθμίζει τις τρέχουσες συντάξεις και τις τρέχουσες εισφορές, εξυπηρετώντας ανάγκες και προβλήματα της τρέχουσας συγκυρίας. Αυτή η μεταρρύθμιση γίνεται με το βλέμμα στο μέλλον και αφορά τις επικουρικές συντάξεις που θα δοθούν μετά από 30-40 χρόνια.
«Θέλουμε όσοι εντάσσονται στο νέο κεφαλαιοποιητικό σύστημα να έχουν μπροστά τους ένα μεγάλο χρονικό διάστημα παραμονής στο σύστημα, κάτι που δεν μπορεί να ισχύει για έναν 50άρη ή 60άρη νεοεισερχόμενο στο νέο Ταμείο», τονίζει χαρακτηριστικά.
Συνέντευξη στον Γιώργο Φιντικάκη
Το υπουργείο Εργασίας καταλογίζει στον ΣΥΡΙΖΑ ότι κάνει αντιπολίτευση με fake news, όπως ότι καταργείται το 8ωρο. Εφόσον, όμως, όπως έχετε πει η διευθέτηση του χρόνου εργασίας, είναι νόμος του κράτους εδώ και 30 χρόνια, ποια η ανάγκη να επανέλθει ως ρύθμιση;
Ως προς το ζήτημα της διευθέτησης του χρόνου εργασίας, να επισημάνω με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο, ότι το οκτάωρο κάθε άλλο παρά καταργείται, ότι η διευθέτηση αυτή μπορεί να γίνει μόνο με αίτημα του εργαζομένου, ότι η διευθέτηση του χρόνου εργασίας χρησιμοποιείται σε μεγάλο αριθμό ευρωπαϊκών χωρών και ότι σχετικές διατάξεις υφίστανται στην ελληνική νομοθεσία εδώ και δεκαετίες, ενώ πολλές γνωστές επιχειρήσεις κάνουν χρήση τους εδώ και πολλά χρόνια, συμπεριλαμβανομένων και των χρόνων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Με την υφιστάμενη νομοθεσία η διευθέτηση του χρόνου εργασίας μπορεί να γίνει μόνο με συμφωνία επιχείρησης και συνδικάτου. Όμως σε πολλές μικρές επιχειρήσεις δεν υπάρχουν συνδικάτα. Αυτός είναι ο λόγος που το νομοσχέδιο εισάγει τη δυνατότητα συμφωνίας διευθέτησης του χρόνου εργασίας σε ατομικό επίπεδο αλλά, όπως ανέφερα προηγουμένως, μόνο με αίτημα του εργαζομένου.
Βάζει σε ένα νέο μοντέλο τις εργασιακές σχέσεις το νομοσχέδιο και αν ναι, σε ποιο; Έχει να φοβάται κάτι ο εργαζόμενος ή κινδυνεύει με απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, αν δεν θωρακιστούν σωστά οι αλλαγές;
Μόνο κερδισμένος θα βγει ο εργαζόμενος από τις εργασιακές αλλαγές. Δείτε για παράδειγμα τι συμβαίνει με την τηλε-εργασία, η οποία προφανώς δεν θα χρησιμοποιείται μεν σε τόσο ευρεία κλίμακα όσο σήμερα μετά το τέλος της πανδημίας, όμως σίγουρα θα εργάζονται πολύ περισσότεροι άνθρωποι με αυτό το καθεστώς.
Αυτό μπορεί να είναι ιδιαίτερα επιθυμητή εξέλιξη τόσο για σημαντική μερίδα εργαζομένων όσο και για σημαντικό αριθμό επιχειρήσεων.
Το νομοσχέδιο που κατατίθεται εισάγει την ψηφιακή κάρτα απασχόλησης ώστε να προστατεύσει τον προσωπικό και οικογενειακό χρόνο αυτών των εργαζόμενων. Επιπλέον, για πρώτη φορά, εισάγονται κανόνες για τους εργαζόμενους που απασχολούνται μέσα από πλατφόρμες, αναγνωρίζοντας το έλλειμμα της κρατικής μέριμνας που υπήρχε για την προάσπιση των δικαιωμάτων αυτής της κατηγορίας εργαζομένων.
Σε διαφορετικό επίπεδο, αποκαθίσταται η χρόνια αδικία που υφίστανται οι γυναίκες στην αγορά εργασίας, μέσω της εξίσωσης των δυο φύλων έναντι του γονεϊκού ρόλου. Επιπρόσθετα ο εργοδότης έχει πλέον ρητή υποχρέωση να παρέχει στους εργαζόμενους του ένα περιβάλλον απαλλαγμένο από περιστατικά βίας ή παρενόχλησης.
Σε σχέση με τις διατάξεις για την ηλεκτρονική ψηφοφορία προκήρυξης των απεργιών διευρύνουν τη δυνατότητα των εργαζόμενων να συμμετέχουν ενεργά σε συλλογικές αποφάσεις που τους αφορούν άμεσα.
Προστατεύεται το δικαίωμα στην εργασία αλλά ταυτόχρονα προβλέπεται και ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία σε κλάδους κοινής ωφέλειας κατά τη διάρκεια της απεργίας έτσι ώστε οι πολίτες να συνεχίσουν να απολαμβάνουν τις υπηρεσίες αυτές, έστω και σε μειωμένη έκταση.
Πώς όμως μπορεί να διασφαλίσει η κυβέρνηση ότι θα λειτουργήσει αποτελεσματικά το σύστημα ελέγχου; Δηλαδή ότι όλες αυτές οι νέες ρυθμίσεις θα τηρηθούν και δεν θα παραβιαστεί η 4ημερη εργασία, οι υπερωρίες και όλες οι υπόλοιπες παρεμβάσεις στο εργασιακό;
Νομίζω ότι ο μεγάλος σύμμαχος των εργαζομένων σε αυτή την περίπτωση είναι η τεχνολογία. Με την εισαγωγή της ψηφιακής κάρτας εργασίας – ένα πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ το οποίο ικανοποιείται με αυτό το νομοσχέδιο – θα καταγράφεται αναλυτικά ο χρόνος απασχόλησης του εργαζομένου και, επομένως, θα περιορίζεται δραστικά, αν δεν εξουδετερώνεται εντελώς, η δυνατότητα καταστρατήγησης των ρυθμίσεων. Επιπρόσθετα, στα σχέδια του Υπουργείου είναι και η ενίσχυση των υφισταμένων ελεγκτικών μηχανισμών, γεγονός που θα βοηθήσει ακόμα περισσότερο στην επίβλεψη της τήρησης της νομοθεσίας.
Με βάση όλα τα παραπάνω, νομίζω ότι χρειάζονται μεγάλες δόσεις φαντασίας για να ισχυρισθεί κάποιος ότι τα μέτρα αυτά – και πολλά άλλα που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο - μας οδηγούν σε «εργασιακό μεσαίωνα», όπως κάποιοι επίμονα προσπαθούν να μας πείσουν.
Σε κάθε περίπτωση, είναι αποφασισμένη η κυβέρνηση να διαχειρισθεί τυχόν ισχυρές αντιδράσεις το επόμενο διάστημα από ομάδες που θίγονται;
Ασφαλώς και είναι. Δυστυχώς όμως στη χώρα μας ιστορικά, όλες οι δημόσιες συζητήσεις που διεξάγονται για θέματα όπως τα εργασιακά ή το ασφαλιστικό - αλλά και πολλά άλλα ζητήματα - γίνονται σε ένα «πολεμικό» κλίμα.
Αυτό είναι απογοητευτικό διότι κατ’ αυτό τον τρόπο περιορίζονται οι δυνατότητες αντιμετώπισης των προκλήσεων του σύγχρονου κόσμου και της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας σε εθνικό επίπεδο με έναν ορθολογικό τρόπο.
Σε γενικότερο επίπεδο, η εξέλιξη της τεχνολογίας οδηγεί σε μετασχηματισμό της αγοράς εργασίας και των εργασιακών σχέσεων.
Σε αυτό το πλαίσιο, δεν μπορούμε να μένουμε στάσιμοι, αγνοώντας τις αλλαγές που συμβαίνουν γύρω μας. Το επικείμενο νομοσχέδιο επιδιώκει να καλύψει αυτό ακριβώς το κενό και να εκσυγχρονίσει τους κανόνες στην αγορά εργασίας, διασφαλίζοντας τόσο την κοινωνική συνοχή και την ασφάλεια των εργαζόμενων όσο και την απαραίτητη ευελιξία στις επιχειρήσεις ώστε να μπορούν να είναι ανταγωνιστικές και κερδοφόρες.
Έτερη μεταρρύθμιση που έχετε μπροστά αφορά το Ασφαλιστικό. Από το 1990 και μετά έχουμε δει πληθώρα νόμων που στόχο είχαν να διασώσουν τις συντάξεις. Νόμοι δηλαδή υπήρχαν, το πρόβλημα ήταν στο αποτέλεσμα. Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι αυτή την φορά θα πετύχει η ασφαλιστική μεταρρύθμιση;
Κατ' αρχήν μία διευκρίνιση: Το πρόβλημα δεν ήταν στο αποτέλεσμα, ήταν στο χρονισμό. Οι ασφαλιστικοί νόμοι των τελευταίων 30 ετών ξεκινώντας από το νόμο Σιούφα και φτάνοντας στο νόμο Βρούτση είχαν θετικά αποτελέσματα. Έδωσαν ανάσες στο ασφαλιστικό σύστημα, βελτίωσαν παραμετρικά και δομικά το σύστημα, εξορθολόγισαν, ενοποίησαν, νοικοκύρεψαν και έκαναν το έκαναν ασφαλιστικό σύστημα πιο δίκαιο και ανταποδοτικό.
Στα 60-70 έτη του συνολικού ασφαλιστικού και συνταξιοδοτικού χρόνου ενός ασφαλισμένου, ο κόσμος και η κοινωνία αλλάζουν με ταχείς ρυθμούς. Λογικό είναι ότι το ασφαλιστικό σύστημα οφείλει να προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα.
Γι’ αυτό χρειάζονται μεταρρυθμίσεις και νέοι ασφαλιστικοί νόμοι. Όμως το ασφαλιστικό είναι σαν ένα μεγάλο καράβι που θέλει πολύ χρόνο για να στρίψει. Οι αλλαγές στο ασφαλιστικό πρέπει να γίνονται σταδιακά, προβλέποντας μακρές περιόδους μετάβασης και με το βλέμμα σταθερά στραμμένο στο μέλλον.
Στην Ελλάδα καθυστερήσαμε χαρακτηριστικά αφήνοντας τα προβλήματα να διογκωθούν και να αποκτήσουν πιεστική διάσταση. Φέρναμε με καθυστέρηση τους νόμους που θεραπεύαν τα προβλήματα αλλά χωρίς τα απαιτούμενα χρονικά περιθώρια εφαρμογής που θα εξασφάλιζαν μια λειτουργικά και κοινωνικά ομαλή μετάβαση.
Πολλές από τις παρεμβάσεις της προηγούμενης δεκαετίας ήταν στη σωστή κατεύθυνση αλλά έγιναν βίαια και γι’ αυτό καταγράφηκαν στο συλλογικό ασυνείδητο συνταξιούχων και ασφαλισμένων της χώρας ως αποτυχημένες.
Αυτή η μεταρρύθμιση διαφέρει. Δεν επιβάλλεται από τη συγκυρία ή πιεστικές ταμειακές ανάγκες, δεν ρυθμίζει τις τρέχουσες συντάξεις και τις τρέχουσες εισφορές, εξυπηρετώντας ανάγκες και προβλήματα της τρέχουσας συγκυρίας. Αυτή η μεταρρύθμιση γίνεται με το βλέμμα στο μέλλον και αφορά τις επικουρικές συντάξεις που θα δοθούν μετά από 30-40 χρόνια. Με άλλα λόγια, προνοούμε και σχεδιάζουμε εγκαίρως.
Τι ευελπιστείτε να πετύχει ο νέος νόμος; Να λύσει δια παντός το πρόβλημα ή να λειτουργήσει ως μια δομική αλλαγή που θα προσφέρει κίνητρα για περισσότερη εργασία και αποταμίευση;
Προφανώς, ο νέος νόμος δεν φιλοδοξεί να λύσει όλα τα προβλήματα του ασφαλιστικού και καμιά μεταρρύθμιση δεν πρόκειται να είναι η τελευταία. Η διαδικασία είναι δυναμική και πάντα θα υπάρχει ένας επόμενος νόμος που θα αντιμετωπίζει μια νέα ανάγκη.
Ο νέος νόμος οδηγεί σε σταδιακή μετατροπή της επικουρικής ασφάλισης από διανεμητική σε κεφαλαιοποιητική. Με το νέο σύστημα αποσυνδέεται το ύψος της επικουρικής σύνταξης από τους δημογραφικούς συσχετισμούς και τις αρνητικές επιπτώσεις της γήρανσης του πληθυσμού. Με αυτό τον τρόπο, και με βάση τη διεθνή εμπειρία, πιστεύουμε ότι θα εξασφαλίσουμε στους σημερινούς νέους και μελλοντικούς συνταξιούχους υψηλότερες επικουρικές συντάξεις από αυτές που θα ελάμβαναν με τους υφιστάμενους κανόνες
Επιπλέον, η υιοθέτηση κεφαλαιοποιητικών χαρακτηριστικών βελτιώνει συνολικά την αρχιτεκτονική του δημόσιου ασφαλιστικού συστήματος, αυξάνει τη διαφοροποίηση των πηγών εσόδων και τη διασπορά των κινδύνων, σύμφωνα με τις καλές πρακτικές και τις βασικές αρχές της οικονομικής επιστήμης.
Ταυτόχρονα με το νέο νόμο μετατρέπουμε το ασφαλιστικό σε μοχλό ανάπτυξης καθώς στο νέο Ταμείο θα σωρευθεί σημαντικό ύψος αποθεματικών που σε σημαντικό βαθμό θα διοχετευθεί στην εγχώρια οικονομία ωθώντας τις επενδύσεις και την ανάπτυξη.
Επίσης, όπως σωστά επισημαίνετε, η εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού συστήματος θα αλλάξει συμπεριφορές με τρόπο που θα βοηθήσει στην καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας και της εισφοροδιαφυγής.
Διότι θα αποκαταστήσει την κλονισμένη εμπιστοσύνη των νέων στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης καθώς συνδέει με απτό τρόπο τη σύνταξη που θα πάρουν με τις εισφορές που καταβάλλουν.
Τέλος μέσω του νέου συστήματος θα καλλιεργηθεί κουλτούρα αποταμίευσης και επένδυσης και θα ενισχυθεί ο «χρηματοπιστωτικός εγγραμματισμός» του πληθυσμού.
Εάν το νέο σύστημα επικουρικής ασφάλισης για τους νεοεισερχόμενους που θα εφαρμοστεί από 1/1/2022 αποδώσει, μπορεί να επεκταθεί και σε άλλες ηλικίες, να εμπλουτιστεί και να διευρυνθεί;
Το νέο σύστημα δεν απευθύνεται μόνο στους νεοεισερχόμενους. Θα είναι μεν υποχρεωτικό για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας από 1/1/2022 που έχουν υποχρεωτική επικουρική ασφάλιση αλλά θα μπορούν να υπαχθούν σε αυτό σε προαιρετική βάση όλοι οι νέοι κάτω των 35 ετών.
Στους τελευταίους θα δοθεί περιθώριο ενός έτους ώστε να επεξεργαστούν τα νέα δεδομένα και τα χαρακτηριστικά του νέου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης, να πάρουν τις αποφάσεις τους και όσοι επιθυμούν από την 1/1/2023 να ενταχθούν σε αυτό.
Εννοείται πως όσοι επιλέξουν να ενταχθούν στο νέο Ταμείο δεν θα απωλέσουν τις εισφορές που έχουν καταβάλλει στο υφιστάμενο επικουρικό Ταμείο.
Όταν φτάσει η ώρα της συνταξιοδότησης, αυτοί οι ασφαλισμένοι θα λάβουν δύο επικουρικές συντάξεις κατ’ αναλογία των εισφορών που κατέβαλλαν στο κάθε Ταμείο και των κανόνων που διέπουν το κάθε Ταμείο ενώ οι κανόνες θεμελίωσης όπως π.χ. η δεκαπενταετία θα εξετάζονται αθροιστικά και για τα δύο Ταμεία.
Πολλοί με ρωτούν γιατί μπαίνει ο ηλικιακός περιορισμός και δεν δίνεται σε όλους η δυνατότητα μετάβασης στο νέο Ταμείο σε προαιρετική βάση. Ο λόγος είναι καθαρά τεχνικός. Τα κεφαλαιοποιητικά συστήματα προσφέρουν καλές αποδόσεις και καλές συντάξεις παρά τον κίνδυνο της αγοράς επειδή ο χρονικός ορίζοντας των επενδύσεων των ασφαλισμένων είναι μεγάλος.
Ο μεγάλος χρονικός ορίζοντας των επενδύσεων προστατεύει τους ασφαλισμένους από τις διακυμάνσεις των αγορών. Θέλουμε όσοι εντάσσονται στο νέο κεφαλαιοποιητικό σύστημα να έχουν μπροστά τους ένα μεγάλο χρονικό διάστημα παραμονής στο σύστημα, κάτι που δεν μπορεί να ισχύει για έναν 50άρη ή 60άρη νεοεισερχόμενο στο νέο Ταμείο.
Ένα άλλο θέμα του χαρτοφυλακίου σας, που αφορά χιλιάδες είναι το πότε θα ψηφιοποιηθεί το αρχείο του ΕΦΚΑ ώστε να πάψει να υπάρχει η σημερινή εικόνα και να μην χρειάζεται η συνδρομή ιδιωτών για την έκδοση των συντάξεων;
Αναμφίβολα, η ψηφιοποίηση του συνόλου του ασφαλιστικού και συνταξιοδοτικού αρχείου του ΕΦΚΑ, η διαλειτουργικότητα μεταξύ υπολογιστικών συστημάτων των ταμείων που εντάχθηκαν στον Φορέα αλλά και η πλήρης κωδικοποίηση των υφισταμένων κανόνων είναι ο μοναδικός τρόπος για την επίλυση του χρόνιου προβλήματος των εκκρεμών συντάξεων.
Για το σκοπό αυτό, μάλιστα, θα αξιοποιηθούν πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες όσο γίνεται περισσότερο.
Ωστόσο, η ψηφιοποίηση του αρχείου του ΕΦΚΑ αποτελεί μια μόνο από μια σειρά παράλληλων δράσεων που υλοποιούνται ήδη και που μέχρι τέλος του χρόνου θα έχουν αλλάξει την εικόνα της απονομής των συντάξεων.
Το δεύτερο πεδίο ενεργειών περιλαμβάνει όλες εκείνες τις δράσεις που σχετίζονται με την παροχή κάθε δυνατής συνδρομής προς τον ΕΦΚΑ σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού και υλικοτεχνικής υποδομής.
Αναφέρομαι στην πρόσληψη μονίμου προσωπικού αλλά και συμβασιούχων επιστημόνων καθώς επίσης και στην επιστροφή συνταξιούχων – πρώην υπαλλήλων του ΕΦΚΑ - που θα βοηθήσουν με την εμπειρία τους στην επιτάχυνση των διαδικασιών απονομής συντάξεων.
Προβλέπεται επίσης πρόσθετη χρηματική αμοιβή για τους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ που θα επιτύχουν συγκεκριμένους στόχους στα διάφορα στάδια απονομής των συντάξεων ενώ, ταυτόχρονα, ο ΕΦΚΑ ανανεώνει τον υλικοτεχνικό του εξοπλισμό.
Τα πρώτα σημάδια βελτίωσης έχουν αρχίσει να φαίνονται ήδη. Για παράδειγμα, στο ΤΣΑΥ, που αποτελούσε ένα από τα Ταμεία με τα περισσότερα προβλήματα στην έκδοση συντάξεων, μέσα σε λίγους μήνες εννεαπλασιάσθηκε ο ρυθμός απονομής και μειώθηκε δραστικά το στοκ των συντάξεων που είχαν συσσωρευτεί τα προηγούμενα έτη. Συνεπώς έχουμε βάσιμους λόγους να προσδοκούμε μια αισθητή βελτίωση προς το τέλος του χρόνου.
Σήμερα πάντως για να εκδοθεί μια σύνταξη ακολουθούνται οι ίδιες διαδικασίες με εκείνες που ίσχυαν προ ετών, όταν δεν υπήρχε ο ενιαίος ΕΦΚΑ. Πότε θα μπορούμε να μιλάμε για ουσιαστική συγχώνευση των ταμείων, ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι συνταξιούχοι;
Η συνένωση όλων των προϋπάρχοντων ασφαλιστικών ταμείων της χώρας κάτω από μια ενιαία διοικητική δομή ήταν ένα μεγάλο μεταρρυθμιστικό έργο το οποίο πραγματοποιήθηκε μάλλον βεβιασμένα.
Θεσμοθετήθηκε, δηλαδή, η συνένωση χωρίς να έχει προηγουμένως διασφαλιστεί η λειτουργική ενοποίηση των ταμείων. Οι ενιαίοι κανόνες απονομής συντάξεων υπάρχουν και μάλιστα το τελευταίο διάστημα έχουμε δρομολογήσει μέσω υπουργικών αποφάσεων την επίλυση ζητημάτων παράλληλης ασφάλισης ώστε να διευκολυνθεί η διαδικασία απονομής συντάξεων για αυτήν την κατηγορία ασφαλισμένων.
Το πρόβλημα σε σχέση με το ερώτημα σας είναι αυτό που αναφέραμε και προηγουμένως. Σχετίζεται με τη διαλειτουργικότητα των υπηρεσιών των πρώην ταμείων και την δυνατότητα επικοινωνίας των διαφόρων λογισμικών ώστε να απλοποιηθούν οι διαδικασίες.
Πιστεύουμε ότι μέχρι το τέλος του χρόνου τα έργα της ψηφιακής μετάβασης του ΕΦΚΑ θα έχουν προχωρήσει επαρκώς, ώστε να μπορεί να διασφαλιστεί ένα πολύ καλύτερο επίπεδο εξυπηρέτησης των πολιτών.
Έχει αποδώσει τα αναμενόμενα η ηλεκτρονική διαδικασία έκδοσης συντάξεων; Ακόμη και σήμερα, πολλούς μήνες μετά την δημιουργία της ηλεκτρονικής διαδικασίας, τα παράπονα είναι ότι αυτή αφορά σε ένα πολύ μικρό αριθμών συντάξεων. Ποια είναι τα επόμενα βήματα;
Από τον Ιούλιο του 2020 μέχρι τέλος Μαρτίου αξιοποιώντας το σύστημα ψηφιακής απονομής ΑΤΛΑΣ είχαν εκδοθεί 25.000 ψηφιακές συντάξεις, αυτοματοποιημένα, σε διάστημα δύο μηνών από την υποβολή της αίτησης.
Οι συντάξεις αυτές αφορούσαν αποκλειστικά δυο κατηγορίες, τις συντάξεις του πρώην ΟΓΑ και εκείνες που προέκυπταν με μεταβίβαση σύνταξης λόγω θανάτου του συνταξιούχου.
Μέσα στο Μάιο εντάσσονται στο σύστημα οι συντάξεις αναπηρίας καθώς επίσης και οι συντάξεις των υγειονομικών. Ο ΕΦΚΑ προγραμματίζει την ένταξη των συντάξεων γήρατος των μισθωτών τον Ιούλιο και των συντάξεων γήρατος των ελεύθερων επαγγελματιών τον Νοέμβριο. Ουσιαστικά, με την τήρηση του χρονοδιαγράμματος που σας ανέφερα, το 80% των συνταξιοδοτικών αιτημάτων θα καλύπτονται από το σύστημα ψηφιακής απονομής ΑΤΛΑΣ.
* Ο Πάνος Τσακλόγλου είναι Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αρμόδιος για θέματα Κοινωνικής Ασφάλισης.