Είχαμε πολλά χρόνια να ζήσουμε κάτι τέτοιο, δηλαδή μέσα σε λίγες ημέρες να μπαίνουν οι οριστικές υπογραφές για δύο έργα που θα αλλάξουν την Ελλάδα, διαθέτοντας σημαντική συμβολή στο ΑΕΠ.
Ο λόγος για το Ελληνικό, όπου το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης παραχώρησης θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή.
Και για τη γραμμή 4 του Μετρό Άλσος Βεΐκου – Γουδή με ανάδοχο την Άβαξ και τις εταιρίες Ghella και Alstom, που θα υπογραφεί σήμερα παρουσία του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή. Πρόκειται για έργο - μαμούθ που αντιστοιχεί σε συνολική δαπάνη 1,6 δισ. ευρώ, με μέρος της να προέρχεται από το ΕΣΠΑ και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Υπολογίζεται δε ότι θα ενισχύσει με περίπου 800 εκατ. ευρώ το ανεκτέλεστο της Άβαξ.
Η γραμμή 4 είναι μήκους 12,8 χιλ. και περιλαμβάνει 15 σταθμούς, δηλαδή Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή. Aντιστοιχεί σε 25, συνολικά, θέσεις, δηλαδή σταθμούς, φρεάτια, επίσταθμους, από τη Βεΐκου και την Κατεχάκη.
Μέσω της γραμμής 4 θα μετακινούνται συνολικά 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με Ι.Χ. αναμένεται να μειωθούν κατά 60.000 ημερησίως. Αυτό σημαίνει ότι η μέση εξοικονομούμενη ημερήσια ενέργεια υπολογίζεται σε 1.216 μεγαβατώρες και η μέση ημερήσια μείωση του διοξειδίου του άνθρακα υπολογίζεται σε 318 τόνους.
Ποια είναι τα επόμενα βήματα του έργου που θα έχει και σημαντική επίδραση, προς τα πάνω, των τιμών των ακινήτων από τις περιοχές όπου θα δημιουργηθεί;
Μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα ξεκινήσει η τεχνική εταιρία Ερέτβο τις πρόδρομες εργασίες, ώστε στη συνέχεια ο ανάδοχος να ξεκινήσει τις κατασκευαστικές εργασίες.
Θέσεις σταθμών
1. Άλσος Βεΐκου
Ο σταθμός Βεΐκου χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) στο ύψος της οδού Τράλλεων και αποτελεί τερματικό σταθμό.
2. Γαλάτσι
Ο σταθμός Γαλάτσι χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) και επί της συνέχειας αυτής, οδό Αγ. Γλυκερίας.
3. Ελικώνος
Ο σταθμός Ελικώνος χωροθετείται στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος κάτω από το λόφο Ελικώνος, σε χώρο πρασίνου - παιδική χαρά.
4. Κυψέλη
Ο σταθμός Κυψέλη χωροθετείται στην νοτιοανατολική πλευρά της πλατείας Κανάρη, από την οδό Κυψέλης μέχρι την οδό Βελβενδού.
5. Δικαστήρια
Ο σταθμός Δικαστήρια χωροθετείται στα δυτικά του συμπλέγματος των Δικαστηρίων, στη συμβολή των οδών Ευελπίδων και Μουστοξύδη.
6. Αλεξάνδρας
Ο σταθμός Αλεξάνδρας χωροθετείται υπόγεια, διαγώνια στον άξονα της Λεωφ. Αλεξάνδρας, στο ύψος της οδού Μουστοξύδη.
7. Εξάρχεια
Ο σταθμός Εξάρχεια χωροθετείται επί της πλατείας Εξαρχείων, στη συμβολή των οδών Στουρνάρη και Σπ. Τρικούπη.8. Ακαδημία
Ο σταθμός «Ακαδημία» χωροθετείται κάτω από την οδό Ακαδημίας, στο ύψος μεταξύ των οδών Ιπποκράτους και Σίνα, στην περιοχή των κτιρίων της «Τριλογίας», μεταξύ του κεντρικού κτιρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και του πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων. Είναι σημαντικός σταθμός ανταπόκρισης με άμεση υπόγεια σύνδεση με τον σταθμό «Πανεπιστήμιο» στην Γραμμή 2.
9. Κολωνάκι
Ο σταθμός Κολωνάκι χωροθετείται επί της πλατείας Φιλικής Εταιρείας, γνωστή ως πλατεία Κολωνακίου, στη συμβολή των οδών Σκουφά, Πατριάρχου Ιωακείμ, Καψάλη, Κουμπάρη, και Κανάρη.
10. Ευαγγελισμός
Ο σταθμός χωροθετείται κάτω από το πάρκο της Ριζάρη, παράλληλα με την οδό Ριζάρη και σε γωνία περίπου 60 μοιρών με τον υφιστάμενο σταθμό Ευαγγελισμό της Γραμμής 3.
11. Καισαριανή
Ο σταθμός Καισαριανή χωροθετείται στην Λεωφόρο Εθνικής Αντιστάσεως στο ύψος της Λεωφόρου Βασιλέως Αλεξάνδρου και μεταξύ των οδών Υμηττού και Τζων Κένεντυ.
12. Πανεπιστημιούπολη
Ο σταθμός Πανεπιστημιούπολη χωροθετείται στο Δήμο Καισαριανής, βόρεια της εσωτερικής οδικής αρτηρίας του Πανεπιστημιακού χώρου.
13. Ιλίσια
Ο σταθμός Ιλίσια χωροθετείται στα Άνω Ιλίσια.
14. Ζωγράφου
Ο σταθμός κατασκευάζεται υπογείως κατά μήκος της οδού Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας, με το φρέαρ ανοικτού ορύγματος επί της πλατείας Αλεξανδρή (γνωστή και ως πλατεία Γαρδένιας), στη συμβολή των οδών Γ. Ζωγράφου και Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας με τη λεωφόρο Στρ. Αλεξάνδρου Παπάγου. Κατασκευάζεται με την μέθοδο υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα.
15. Γουδή
Ο σταθμός Γουδή χωροθετείται κάτω από την οδό Λοχ. Σπηλιωπούλου, καταλαμβάνοντας και τμήμα της πλατείας Ελευθερίας.
Οι αρχικές μελέτες
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αρχική Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό, που εκπονήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1990, προέβλεπε την κατασκευή, όχι μιας νέας γραμμής, αλλά δύο επεκτάσεων των υπαρχόντων γραμμών. Δηλαδή την επέκταση της Γραμμής 2, από το Πανεπιστήμιο προς το Άλσος Βεΐκου και την επέκταση της Γραμμής 3, από την Πανόρμου στο Μαρούσι. Ο εν λόγω σχεδιασμός απορρίφθηκε λόγω των σημαντικών κατασκευαστικών και λειτουργικών αδυναμιών που εμφάνιζε. Ως εκ τούτου, το 2004, επιλέγει τη δημιουργία μιας νέας γραμμής, της Γραμμής 4, τότε σε σχήμα «U», με συνένωση σε κάποια σημεία με το υπάρχον δίκτυο και η πρώτη εξαγγελία για εκκίνηση του διαγωνισμού γίνεται το 2005. Το 2006 συμπληρώνονται και ολοκληρώνονται οι μελέτες συγκοινωνιακού επιπέδου και είχαμε, πλέον, τον σχεδιασμό της Γραμμής. Οι μελέτες, λοιπόν, επιπέδου engineering, ξεκίνησαν το 2008.
Το σήμερα
«Το έργο πήγε, όμως, αρκετά πίσω σε μερικά σημεία, από τα μνημόνια του 2010 μέχρι την περήφανη διαπραγμάτευση του 2015. Φτάνουμε αισίως στο 2017, γιατί οφείλουμε να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους και να αναγνωρίζουμε και τις ορθές ενέργειες, που έκαναν και οι πολιτικοί μας αντίπαλοι. Στα μέσα, λοιπόν, του 2017, έχουμε την έναρξη του διαγωνισμού, αλλά και την αρχή του «χορού» των δικαστικών προσφυγών στο ΣτΕ, που βάζει φρένο στην υλοποίηση του έργου. Εμείς, λοιπόν, παραλαμβάνουμε ένα έργο, στην ουσία, σταματημένο, που αντιμετωπίζει, λόγω των δικαστικών αυτών προσφυγών, πάρα πολλά προβλήματα. Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να το ξεμπλοκάρουμε, ώστε μετά από 15 και πλέον χρόνια έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης» σημείωσε πριν από μερικές ημέρες, ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, μιλώντας στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Και πρόσθεσε: «Τι κάνουμε, λοιπόν; Το Δεκέμβριο του 2019 επανεκκινήσαμε τη διαδικασία ελέγχου των υποφακέλων δικαιολογητικών συμμετοχής και τεχνικής προσφοράς, που είχε σταματήσει. Μετά από νέες προσφυγές, πετύχαμε, τελικά, τη δικαίωση της επιχειρηματολογίας της Αττικό Μετρό στο ΣτΕ και έτσι προχωρήσαμε στο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, όπου αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος η Ένωση των εταιρειών ΑΒΑΞ, Alstom και Ghella» κατέληξε ο υπουργός Υποδομών