«Τις τελευταίες εβδομάδες, η ανθρωπότητα διανύει μια πολύ κρίσιμη περίοδο, αγωνίζεται να επιβιώσει από την πανδημία, μετρώντας ήδη χιλιάδες θύματα. Η πραγματικότητα, όπως την ξέραμε, άλλαξε για όλους μας» είπε η καλλιτεχνική διευθύντρια του Ελληνικού Φεστιβάλ Κατερίνα Ευαγγελάτου, παρουσιάζοντας σήμερα το μεσημέρι το πρόγραμμα για το 2020.
«Πέρασαν σχεδόν τρεις εβδομάδες από το κλείσιμο των θεάτρων και όλων των χώρων πολιτισμού και, μέρα με τη μέρα, αντιλαμβανόμαστε όλο και περισσότερο πόσο αναγκαία είναι η επαφή με τη ζωντανή Τέχνη στη ζωή μας» συνέχισε. «Τα θέατρα είναι εστίες, είναι χώροι στοχασμού, ψυχαγωγίας, είναι οίκοι στους οποίους προσερχόμαστε ομαδικά, κοινό και καλλιτέχνες, προσδοκώντας κάτι που η αληθινή ζωή δεν μπορεί να μας προσφέρει. Σκέφτεται κανείς πώς θα είναι άραγε η κοινωνία μας μετά από αυτή την κρίση και πόσο πολύτιμη θα είναι η καλλιτεχνική της αντανάκλαση μέσα από την οξυδέρκεια και την ευαισθησία των δημιουργών. Η παρουσία ενός διεθνούς Φεστιβάλ θα είναι, περισσότερο από ποτέ, ανάγκη μας αλλά και υποχρέωσή μας.»
Χωρίς να μπορεί να δώσει ημερομηνίες, λόγω της κατάστασης, η Κατερίνα Ευαγγελάτου παρουσίασε το πρόγραμμα, από το οποίο παραθέτουμε ορισμένες εκδηλώσεις για την Πειραιώς 260 και το Ηρώδειο, και όλες τις παραστάσεις και συναυλίες στην Επίδαυρο και στη Μικρή Επιδαυρο αντιστοίχως.
Πειραιώς 260
Υπογραμμίζοντας μια σχέση αναφοράς ανάμεσα στη σύγχρονη δημιουργία στον χώρο των παραστατικών τεχνών και στο αρχαίο δράμα, ιδιαίτερες δράσεις που εγκαινιάζονται και διατρέχουν το φετινό πρόγραμμα, όπως «Πάροδος» (Studio Residency στη Μικρή Επίδαυρο), «Πρόλογος» / «Έξοδος» (νέοι θεατρολόγοι και ειδικοί του χορού μας εισάγουν στο πνεύμα της παράστασης, μισή ώρα πριν την πρεμιέρα, και συναντήσεις με τους συντελεστές μετά την παράσταση) και «Μικροί Ιχνευτές» (εργαστήρι δημιουργικής απασχόλησης για παιδιά στην Επίδαυρο), αντλούν τα ονόματά τους από το αρχαίο θέατρο ή τη δομή του, δραματουργική και αρχιτεκτονική.
Συνδέοντας τη Σκηνή με το Κοινό του Φεστιβάλ, ο υπαίθριος χώρος ανάμεσα στους Χώρους Α – Β – Ε – Η της Πειραιώς 260 μετονομάζεται σε Πλατεία. Στην Πλατεία θα δημιουργηθεί ένας νέος χώρος συνάντησης, με τεράστια τραπέζια, με μίνι εστιατόριο, με μπαρ, όπου το κοινό θα μπορεί να έρχεται νωρίτερα, και, κυρίως, να παραμένει μετά τη λήξη των παραστάσεων και να συνομιλεί γι’ αυτά που είδε, να μοιράζεται την εμπειρία του πίνοντας ένα ποτήρι κρασί.
Ανάμεσα στους καλλιτέχνες που ετοιμάζουν θεάματα είναι οι:
- Βασίλης Παπαβασιλείου
Αμφιτρύων
του Πλαύτου
- Νίκος Καραθάνος
Το κουκλόσπιτο
του Χένρικ Ίψεν
- Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος
Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ’ ένα γλάρο να πετάει
Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Λουίς Σεπούλβεδα
- Έκτορας Λυγίζος
Το σχολείο των γυναικών
του Μολιέρου
- Πρόδρομος Τσινικόρης
Thank God It’s Monday at the Cherry Orchard
Μια post-documentary παράσταση, βασισμένη στον Βυσσινόκηπο του Άντον Τσέχωφ
- Rimini Protokoll, Kostis Stafylakis & guests
Oι γκουρού της Πλατείας Θεάτρου
Μια συνεργατική περφόρμανς από καλλιτέχνες και «ειδικούς της καθημερινότητας»
- Ομάδα Θέατρου ΑΤΟΝΑλ - Σοφία Μαραθάκη
Το δάσος
- Κωνσταντίνος Χατζής - Γιώργος Κουμεντάκης - Σοφία Χιλλ
Κλυταιμνήστρα, μουσική δωματίου για ένα όργανο
Βασισμένο στον Αγαμέμονα του Αισχύλου
- Κατερίνα Γιαννοπούλου
Η χρονιά με τα 13 φεγγάρια
Βασισμένο στην ομώνυμη ταινία του Ρ.Β. Φασμπίντερ
- Ομάδα SUM - Latinitas Nostra
Danke / Ευχαριστώ
Βασισμένο στο Membra Jesu Nostri του Ντήτεριχ Μπουξτεχούντε
- Ventus Ensemble - Λευτέρης Βενιάδης - Sofia Simitzis
The Soccer Opera / Όπερα ποδοσφαίρου
Μια μουσική και σκηνική σύνθεση του Λευτέρη Βενιάδη
- Λιμπρέτο Gerhild Steinbuch
Ομάδα χορού ΖΗΤΑ - Ίρις Καραγιάν
A Dance as a Dance
Το μεγαλύτερο ατού της Πειραιώς θα είναι οι εκδηλώσεις για τον μεγάλο γλύπτη Takis σε συνεργασία του Φεστιβάλ Αθηνών με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Στο κέντρο της φιλοσοφίας του φετινού προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου είναι η ανάδειξη της ρευστότητας και των απρόσμενων συναντήσεων ανάμεσα στις τέχνες, τα αισθητικά είδη, το σύγχρονο βλέμμα και την παράδοση. Το πολύπτυχο αφιέρωμα στο έργο του Takis (Παναγιώτης Βασιλάκης, 1925 - 2019), που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, συμπυκνώνει εμβληματικά αυτή την έννοια της ρευστότητας που απλώνεται στους χώρους του Φεστιβάλ και στα είδη που αγκαλιάζει − από το θέατρο ως τον χορό, τη μουσική, την περφόρμανς, τα εικαστικά και τα πολύπλευρα ερευνητικά του προγράμματα.
Τρία ιστορικά γλυπτά του Takis στο Ηρώδειο, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Takis - Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες
Συνθέτης της ενέργειας των μαγνητικών πεδίων, του ήλιου και του αέρα με τη διαφάνεια του ουρανού και τη μαγεία του ήχου, o Takis βρέθηκε στην αιχμή της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας στην Ευρώπη από τη δεκαετία του ’60 ως τις μέρες μας. Καλώντας μας να αφουγκραστούμε τη συνομιλία της αρχέγονης κίνησης και του ήχου με το αττικό τοπίο, τρία γνωστά έργα του καλλιτέχνη τοποθετούνται στον προαύλιο χώρο του Ηρωδείου, σε συνεργασία με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και το Ίδρυμα Takis - Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες: τα Aeolian (1984 & 1989) και το υποβλητικό Gong (1984), που οι θεατές θα μπορούν να χτυπήσουν ελεύθερα, ανακαλώντας τους αλλοτινούς ήχους του γκονγκ στην έναρξη των παραστάσεων. Μια σημαίνουσα χειρονομία, που φωτίζει ως «ολικό έργο» το, ταυτισμένο με το Φεστιβάλ Αθηνών, ρωμαϊκό ωδείο.
Δίπτυχο δράσεων στο πλαίσιο της έκθεσης ΤΑΚΙS. Γλύπτης του μαγνητισμού, του φωτός και του ήχου
Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει, από τις 20 Μαΐου (σ.σ. ή και λίγο αργότερα) έως τις 25 Οκτωβρίου 2020, την έκθεση ΤΑΚΙS. Γλύπτης του μαγνητισμού, του φωτός και του ήχου, μια συμπαραγωγή με την Tate Modern και το MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona. Η έκθεση −η τελευταία που σχεδιάστηκε με τη συμμετοχή του καλλιτέχνη− αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εκθέσεις για τον Takis διεθνώς, καθώς συγκεντρώνει επιλογή έργων του από το 1950 ως τις αρχές του 2000.
Στο πλαίσιο της έκθεσης, το Φεστιβάλ Αθηνών συνδιοργανώνει με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, στην Πειραιώς 260, ένα δίπτυχο δράσεων, που συστήνει πολύπλευρα τον δημιουργικό κόσμο του Takis.
Ηρώδειο
- Εθνική Λυρική Σκηνή - Philippe Auguin - Κατερίνα Ευαγγελάτου
Ριγολέττος
του Τζουζέππε Βέρντι
Η πρώτη μεγάλη καλοκαιρινή παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Ηρώδειο το καλοκαίρι του 2020 είναι το σκοτεινό αριστούργημα του Τζουζέππε Βέρντι Ριγολέττος.
- Εθνική Λυρική Σκηνή - Pier Giorgio Morandi - Hugo de Ana
Τόσκα
του Τζάκομο Πουτσίνι
- Μουσικοί της Καμεράτας - Γιώργος Πέτρου - Laurence Dale
Η Ιταλίδα στο Αλγέρι
του Τζοακίνο Ροσσίνι
- Orchestre Révolutionnaire et Romantique - Monteverdi Choir
Sir John Eliot Gardiner
Beethoven 250 - Symphony Cycle
Ένα από τα μεγαλύτερα γεγονότα του φετινού φεστιβαλικού καλοκαιριού σε διεθνές επίπεδο. Μια εμπειρία ζωής για τους λάτρεις της μουσικής. Το Ωδείο Ηρώδου Αττικού είναι ο τελευταίος από τους –μόλις πέντε– σταθμούς της παγκόσμιας περιοδείας Beethoven 250 - Symphony Cycle (Μπετόβεν 250 - Ο κύκλος των Συμφωνιών), μετά το Palau de la Música στη Βαρκελώνη, το Harris Theater στο Σικάγο, το Carnegie Hall στη Νέα Υόρκη και το Barbican στο Λονδίνο. Στο πλαίσιο των παγκόσμιων εορτασμών για τα 250 χρόνια από τη γέννηση του Μπετόβεν, η κορυφαία στον κόσμο Orchestre Révolutionnaire et Romantique γιορτάζει τα 30 χρόνια της ερμηνεύοντας όλες τις συμφωνίες του Μπετόβεν.
Η ορχήστρα θα παρουσιαστεί στο Ηρώδειο με μαέστρο τον ιδρυτή της, σερ Τζον Έλιοτ Γκάρντινερ (Sir John Eliot Gardiner), σε ένα ανεπανάληπτο γεγονός-ορόσημο στην ιστορία του Φεστιβάλ και της κλασικής μουσικής στην Ελλάδα. Σε αυτό το πενθήμερο μουσικό ταξίδι, μαζί της θα βρίσκεται η σπουδαία βιολονίστρια Isabelle Faust (Ισαμπέλλε Φάουστ), σολίστ στο Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα, και οι Lucy Crowe (Λούσυ Κρόου), σοπράνο, Jess Dandy (Τζες Ντάντυ), κοντράλτο, Ed Lyon (Εντ Λάιον), τενόρος, και Tareq Nazmi (Τάρεκ Νάζμι), βαθύφωνος, σολίστες στο 4ο μέρος της 9ης Συμφωνίας, στο οποίο συμπράττει και η Monteverdi Choir (Χορωδία Μοντεβέρντι).
- Jan Garbarek
Με τη συμμετοχή του Trilok Gurtu
- Αφιέρωμα στον Θάνο Μικρούτσικο
Τους προβολείς στήσε
Τη χρονιά που μας πέρασε αποχαιρετίσαμε έναν σπουδαίο συνθέτη, που καθόρισε, με το έργο και την παρουσία του, τη μουσική σκηνή της Ελλάδας και ανανέωσε το πολιτιστικό της τοπίο από διάφορες θεσμικές θέσεις. Ανάμεσα στα άλλα, υπήρξε Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου (1998-1999), συμβάλλοντας αποφασιστικά στον εκσυγχρονισμό του. Γι’ αυτό και το Φεστιβάλ τον τιμά φέτος με μια παράσταση στο Ηρώδειο, αφιερωμένη στη μουσική του για το θέατρο (1972-2019).
Επίδαυρος
- Γιάννης Κακλέας
Ορέστης
του Ευριπίδη
- Cezaris Graužinis
Φιλοκτήτης
του Σοφοκλή
- Άρης Μπινιάρης
Προμηθέας Δεσμώτης
του Αισχύλου
- Εθνικό Θέατρο - Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος
Λυσιστράτη
του Αριστοφάνη
- Εθνικό Θέατρο - Δημήτρης Λιγνάδης
Πέρσες
του Αισχύλου
- Γιώργος Νανούρης
Ιφιγένεια η εν Ταύροις
του Ευριπίδη
- ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων - Νικαίτη Κοντούρη
Βάκχες
του Ευριπίδη
- Μιχαήλ Μαρμαρινός
Ιχνευταί
του Σοφοκλή
- Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος - Γιάννης Ρήγας
Όρνιθες
του Αριστοφάνη
Μικρή Επίδαυρος
- Mihalis Kalkanis Group
με καλεσμένους τους Χάικ Γιαζιτζιάν & Γιάννη Αναστασάκη
- Σαβίνα Γιαννάτου - Primavera en Salonico
με τη συμμετοχή της Lamia Bedioui
Watersong
- Keyvan Chemirani & The Rhythm Alchemy
με τη συμμετοχή του Σωκράτη Σινόπουλου
- Αλκίνοος Ιωαννίδης
Live Looping
- Ομάδα Ραφή - Nova Melancholia - Μιχάλης Σιγανίδης - Χάρης Λαμπράκης
Η κιβωτός του Νώε / Il diluvio universale
του Μικελάντζελο Φαλβέττι
- Μυρσίνη Μαργαρίτη - Μαρία Παπαπετροπούλου - Μαρία Πανουργιά
«Έχω μάτια στ’ αυτιά»
- Η ανθρώπινη φωνή του Φρανσίς Πουλένκ
Βασισμένο στον ομώνυμο μονόλογο του Ζαν Κοκτώ
ΠΑΡΑΛΙΑ ΠΑΛΑΙΑΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
- Αλέξανδρος Ευκλείδης - Μιχάλης Παρασκάκης
Βυθισμένη πολιτεία