Πώς άνοιξε ο δρόμος για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο

Πώς άνοιξε ο δρόμος για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο

Πίσω μοιάζει να έχουν μείνει τα χειρότερα για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, την επένδυση των 160 εκατ. ευρώ που φιλοδοξεί να βάλει την Ελλάδα στο χάρτη των διεθνών logistics. Ο δρόμος άνοιξε ύστερα από την συμφωνία στην οποία κατέληξαν το υπουργείο Υποδομών και η ΘΕΚ Α.Ε., η οποία με μετόχους την Goldair και την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, έχει αναλάβει, ύστερα από διεθνή διαγωνισμό, την κατασκευή του κέντρου logistics σε έκταση 588 στρεμμάτων. Αρχές της χρονιάς η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έκανε γνωστό στην ελληνική πλευρά ότι η σύμβαση παραχώρησης, που είχε ψηφίσει το 2018 η Βουλή, θα πρέπει να αλλάξει ριζικά για να εγκριθεί, γεγονός που άλλαξε τότε, ριζικά, τα δεδομένα για τους επενδυτές.

Όχι άδικα, μιας και η DG Comp ζήτησε το διπλασιασμό του αρχικού τιμήματος ύψους 31 εκατ. ευρώ, σε 62 εκατ. ευρώ και την μείωση του χρόνου παραχώρησης σε 37 από 60 έτη. Όπως και την αύξηση της προβλεπόμενης ελάχιστης επένδυσης από τα 35 στα 55 εκατ. ευρώ. Η ανατροπή αυτή πυροδότησε την έναρξη διαπραγματεύσεων μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών, του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή και της κοινοπραξίας Goldair – ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ. Εάν το έργο κατέρρεε, θα έπρεπε η χώρα να επιστρέψει στην Κομισιόν κονδύλια περίπου 220 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στη χρηματοδοτική συμβολή της στο έργο. Για να μη χαθεί όμως, το έργο και παρά την πλήρη ανατροπή των δεδομένων, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, ο Καλλίνικος Καλλίνικος, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Goldair αποφάσισε να βάλει πλάτη, αυξάνοντας το μερίδιό του στη ΘΕΚ, στο 40%, από 20% μέχρι πρότινος. Αυτό σημαίνει ότι θα βάλει περισσότερα κεφάλαια, σε σχέση με όσα, αρχικά, υπολογίζονταν, ενώ, όπως είναι φυσικό, θα έχει και περισσότερα μέλη στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας.

Όπως ανέφερε, πρόσφατα, και ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, «μετά από σκληρή διαπραγμάτευση ξεπεράστηκαν τα εμπόδια με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που ήταν αποτέλεσμα της προβληματικής σύμβασης παραχώρησης».  

Τα επόμενα βήματα

Αυτή λοιπόν, η αλλαγή στην μετοχική σύνθεση, έβγαλε από το αδιέξοδο το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο. Τι ακολουθεί όμως; Σε αυτή τη φάση, αφότου ολοκληρωθούν οι μετοχικές αλλαγές στην ΘΕΚ, θα πρέπει η ελληνική πλευρά να αλληλογραφήσει με την DG Comp, κάνοντας γνωστό ότι οι απαιτούμενες τροποποιήσεις πραγματοποιήθηκαν.

Όλα δείχνουν ότι αυτό το σκέλος της τυπικής, σε μεγάλο βαθμό, επικοινωνίας των δύο πλευρών, δεν θα έχει εκπλήξεις. Έτσι, θα ακολουθήσει η αποστολή για έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο της σύμβασης παραχώρησης, ώστε το νομικό κείμενο να κυρωθεί από τη Βουλή. Μετά το πεδίο θα είναι καθαρό για την ΘΕΚ, η οποία, δηλαδή, θα είναι σε θέση να προχωρήσει στην εξασφάλιση των αναγκαίων εγκρίσεων για να ξεκινήσουν τα έργα. Εκτιμάται βέβαια, ότι θα χρειαστεί μέχρι και ενάμισης χρόνος για να ολοκληρωθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες που θα επιτρέψουν στις μπουλντόζες να πιάσουν δουλειά.

Τι θα κατασκευαστεί; Η υφιστάμενη σύμβαση, επί της οποίας θα υπάρξουν αλλαγές, όπως ο προβλεπόμενος συντελεστής δόμησης, προβλέπει την κατασκευή 120 χιλ. τ.μ., την πρώτη περίοδο (Τ1) κατασκευής και ακόμη 120 χιλ. τ.μ., τη δεύτερη περιόδου (Τ2). Για την ολοκλήρωση της κατασκευής των περιόδων Τ1 και Τ2 υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν δύο και ένας χρόνος, αντίστοιχα.

Το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο έχει καταλυτική σημασία για την ενίσχυση θέσης της Ελλάδας στο διεθνή χάρτη των logistics.