Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την έναρξη των έργων στον αυτοκινητόδρομο που έχει, όχι άδικα, χαρακτηριστεί καρμανιόλα, καθώς, τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα είναι σύνηθες φαινόμενο.
Ο δρόμος, ήταν ένα από τα πρώτα έργα που η προηγούμενη κυβέρνηση (ΣΥΡΙΖΑ) είχε θέσει ως προτεραιότητα. Ωστόσο, σε περίπου πέντε χρόνια διακυβέρνησης, πέτυχε το έργο να εμφανίσει πρόοδο από 0,1% έως 10% στην καλύτερη περίπτωση, όπως ανέφερε σε πρόσφατη συνέντευξη ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής.
Τα επόμενα βήματα
Τι εκκρεμεί όμως, για να ξεκινήσει να υλοποιείται το έργο; Θα πρέπει η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) να εγκρίνει τη σύμβαση παραχώρησης του έργου, της οποίας η χρονική διάρκεια έχει επεκταθεί, ενώ έχει ενταχθεί στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού.
Να διευκρινίσουμε ότι το έργο, αρχικά, αποτελούσε τμήμα της Ολυμπίας Οδού (Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος), αλλά το τμήμα Πάτρα-Πύργος, αφαιρέθηκε το 2012 λόγω της χρηματοοικονομικής κρίσης και της απουσίας χρηματοδότησης.
Τα χρόνια πέρασαν, το έργο δημοπρατήθηκε το 2014 από τον τότε υπουργό Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδη, ενώ ο σχεδιασμός του άλλαξε επί ΣΥΡΙΖΑ, οπότε «τεμαχίστηκε» σε οκτώ νέες εργολαβίες, με πρόσχημα τη διεύρυνση του ανταγωνισμού και τη συμμετοχή στο έργο μικρότερων εταιρειών.
Τελικά, η κατάτμηση του δρόμου έγινε προκειμένου η κατασκευαστική του Καλογρίτσα να αποκτήσει κατασκευαστικό αντικείμενο, μιας και επικράτησε επικράτηση στους διαγωνισμούς για την κατασκευή των τεσσάρων πρώτων τμημάτων του οδικού άξονα Πάτρα-Πύργος, δηλαδή για το μισό έργο.
Πάντως, πλέον, το έργο βρίσκεται στην τελική ευθεία και αφότου εξασφαλίσει την έγκριση της DG Comp, θα ξεκινήσει η κατασκευή του δρόμου με ορίζοντα ολοκλήρωσης του 2023-2024. Έχει προηγηθεί το «πράσινο φως» για τη δυνατότητα χρηματοδότησης του έργου πέραν του 2023, δηλαδή η Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής και Αστικής Πολιτικής (DGRegio), ενέκρινε η χρηματοδότηση του δρόμου να ενταχθεί στη νέα προγραμματική περίοδο (έργο phasing).
Τον περασμένο Νοέμβριο ήρθε και η δεύτερη έγκριση, δηλαδή η Γενική Διεύθυνση για την Εσωτερική Αγορά, τη Βιομηχανία, την Επιχειρηματικότητα και τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (DG Grow) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απεφάνθη ότι η εκ νέου ενσωμάτωση του Πάτρα – Πύργος στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού είναι συμβατή με το κοινοτικό δίκαιο.
Βέβαια, το ερώτημα είναι τι θα γίνει με το σημερινό δρόμο μέχρι να κατασκευαστεί ο νέος αυτοκινητόδρομος που είναι σύγχρονων προδιαγραφών. Προκειμένου να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα έχει δρομολογηθεί έργο, ύψους 30 εκατ. ευρώ, για τη βελτίωση του υφιστάμενου οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, συνολικού μήκους 85 χλμ. από το τέλος της παράκαμψης Πατρών μέχρι την αρχή της παράκαμψης Πύργου.
Στόχος είναι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας μέχρι την ολοκλήρωση του νέου αυτοκινητοδρόμου, στο οποίο ο υφιστάμενος άξονας θα διατηρήσει τον υπερτοπικό χαρακτήρα του.