Ακόμα κι αν η Ευρώπη μπορέσει να γεμίσει τις αποθήκες με φυσικό αέριο, θα αντιμετωπίσει έναν δύσκολο χειμώνα, αναφέρει η ανάλυση του ειδησεογραφικού πρακτορείου υπογραμμίζοντας ότι οι κυβερνήσεις θα πρέπει να έχουν σχέδια για επιβολή πλαφόν, καθώς αγωνίζεται να εξασφαλίσει περισσότερο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) ώστε να απεξαρτηθεί το συντομότερο δυνατόν από τα ρωσικά καύσιμα.
Σύμφωνα με το Reuters, η Ευρωπαϊκή Ένωση σκοπεύει να τερματίσει την εξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα έως το 2027, όμως η Μόσχα έχει ήδη σταματήσει τις ροές φυσικού αερίου προς τη Βουλγαρία, την Πολωνία, τη Φινλανδία, τη δανέζικη Orsted, την ολλανδική εταιρεία Gasterra και τη Shell για τα γερμανικά της συμβόλαια, καθώς όλες αυτές οι εταιρείες δεν έκαναν δεκτό το αίτημα του Κρεμλίνου για πληρωμές σε ρούβλια.
Η ΕΕ, η οποία εξαρτάται από τη Ρωσία για το 40% των αναγκών της σε φυσικό αέριο, στοχεύει να έχει πληρότητα 80% στα αποθέματα αερίου μέχρι τον Νοέμβριο, από το 50% περίπου τώρα, για να βγάλει το χειμώνα, όταν το αποθηκευμένο αέριο καλύπτει συνήθως περίπου ένα τέταρτο της ζήτησης.
Ωστόσο, εξακολουθεί να αφήνει ένα μεγάλο κενό προς κάλυψη από άλλες πηγές, όπως το LNG, και θα είναι ακόμη μεγαλύτερο εάν η Ρωσία σταματήσει τις ροές στους περισσότερους Ευρωπαίους αγοραστές, αν και η Μόσχα λέει ότι εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της και δεν βλέπει ανάγκη να σταματήσει τις προμήθειες σε άλλους πελάτες.
Το θέμα της αυξημένης ζήτησης
«Η πλήρης διακοπή των ρωσικών ροών θα ήταν αναμφίβολα το χειρότερο σενάριο της Ευρώπης για αυτόν τον χειμώνα, καθώς είναι απίθανο να μπορέσει να προμηθευτεί επαρκείς προμήθειες από άλλους παραγωγούς για να αντισταθμίσει μια τόσο σημαντική διακοπή του εφοδιασμού», δήλωσε ο Λέον Ιζμπίτσκι, συνεργάτης του Energy Aspects.
Ακόμη και πριν η Ρωσία εισβάλει στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο, πυροδοτώντας μια ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη, η ζήτηση για φυσικό αέριο είχε αυξηθεί μετά την πανδημία, ενώ η αγορά LNG, στην οποία κυριαρχούν τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια, ήταν ήδη σφιχτή.
Η ΕΕ αύξησε τις αγορές LNG, με τις εισαγωγές να αυξάνονται περίπου κατά 58% τους πρώτους πέντε μήνες του 2022 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της Refinitiv, καθώς έγινε διαθέσιμη περισσότερη χωρητικότητα στις ΗΠΑ και οι υψηλές τιμές στην Ευρώπη προσέλκυσαν φορτία.
Τι συμβαίνει με το LNG
Οι Ηνωμένες Πολιτείες, ένας σημαντικός παραγωγός LNG, έχουν υποσχεθεί να βοηθήσουν την Ευρώπη με περισσότερες αποστολές υγροποιημένου αερίου.
Ωστόσο, η Ευρώπη έχει περιορισμένη ικανότητα λήψης LNG και, για να ενταθεί περαιτέρω η αβεβαιότητα, η Freeport LNG, διαχειρίστρια ενός από τα μεγαλύτερα εργοστάσια εξαγωγών των ΗΠΑ, ανακοίνωσε την Τρίτη ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 90 ημέρες για να ξαναρχίσει η μερική λειτουργία έπειτα από μια έκρηξη που συνέβη την περασμένη εβδομάδα.
«Εάν η Ευρώπη μπει στο χειμώνα βασιζόμενη μόνο σε προμήθειες LNG, τότε τα πράγματα θα είναι δύσκολα», δήλωσε η Eβαντζελίν Κούκσον, ερευνήτρια και μετεωρολόγος της Marex.
Σε αντίθεση με το φυσικό αέριο μέσω αγωγών που μπορεί να αποστέλλεται γρήγορα, η μεταφορά LNG μπορεί να διαρκέσει εβδομάδες και μπορεί να διαταραχθεί από τις καιρικές συνθήκες.
Η Εθνική Υπηρεσία Ατμόσφαιρας Ωκεανών των ΗΠΑ δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι υπάρχει 65% πιθανότητα μιας εποχής τυφώνων στον Ατλαντικό πέρα από το κανονικό, συμπεριλαμβανομένων 6 έως 10 τυφώνων.
Ο Ιζμπίτσκι είπε ότι τα αποθέματα μπορούν να φτάσουν για την Ευρώπη μέχρι το 2022, ακόμη και χωρίς ρωσικές προμήθειες, αλλά τα πράγματα θα χειροτερέψουν όταν έρθει ο χειμώνας στις αρχές του 2023, οπότε οι κυβερνήσεις δεν θα μπορούσαν ακόμη να εφαρμόσουν τα σχέδιά τους για το πλαφόν.
Η Γερμανία, η οποία βασιζόταν παραδοσιακά στη Ρωσία για τις μισές περίπου ανάγκες της σε φυσικό αέριο, έχει ήδη ξεκινήσει σχέδια για ένα σύστημα πλειστηριασμών που θα συμβάλει σε ένα πλαφόν του φυσικού αερίου σε ενεργοβόρες βιομηχανίες, εάν διακοπούν οι προμήθειες.
Η Γαλλία έχει εφαρμόσει μέτρα για τον περιορισμό των προμηθειών φυσικού αερίου σε μεγάλους καταναλωτές σε περίπτωση τυχόν ελλείψεων.
Η Πολωνία, που είναι ήδη αποκομμένη από το ρωσικό φυσικό αέριο, έχει ενισχύσει τις εισαγωγές LNG, έχει ανοίξει μια σύνδεση φυσικού αερίου με τη Λιθουανία τον Μάιο και σκοπεύει να ανοίξει έναν νέο αγωγό φέτος προς τη Νορβηγία. Ωστόσο, εξακολουθεί να έχει σχέδια για τον περιορισμό του φυσικού αερίου στη βαριά βιομηχανία, ώστε να μπορεί να διατηρεί τον εφοδιασμό σε σπίτια και δημόσιες υπηρεσίες.
Ωστόσο, το πλαφόν θα έχει βαρύ οικονομικό τίμημα. Ο επικεφαλής οικονομολόγος της Berenberg, Χόλγκερ Σμίντινγκ, εκτίμησε ότι η οικονομική παραγωγή της ΕΕ θα ήταν 2% χαμηλότερη μέχρι το τέλος του 2022, εάν οι ρωσικές προμήθειες είχαν κλείσει τώρα.
Το αέριο αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 20% της χρήσης ενέργειας στην ΕΕ, στη θέρμανση των σπιτιών, την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και χρησιμοποιείται στην κατασκευή ζωτικών προϊόντων όπως τα λιπάσματα. Εν τω μεταξύ, το αυξανόμενο κόστος των καυσίμων έχει ήδη αρνητικό αποτέλεσμα.
«Ακόμη και χωρίς εμπάργκο, οι υψηλές τιμές του φυσικού αερίου επιβαρύνουν τους καταναλωτές, αφήνοντάς τους λιγότερα χρήματα για να ξοδέψουν σε άλλα αγαθά και υπηρεσίες», είπε ο Σμίντινγκ.