Αγκυροβολημένο στο λιμάνι του Ηρακλείου Κρήτης παραμένει το πλοίο με τους 410 τόνους εκρηκτικών που κατασχέθηκε από τις Λιμενικό Σώμα, την ώρα που οι αρμόδιες αρχές επιχειρούν να ξετυλίξουν το κουβάρι αυτής της περίεργης υπόθεσης.
«Το Λιμενικό Σώμα απασφάλισε μία κινητή βόμβα που θα είχε απρόβλεπτες συνέπειες για τους ανθρώπους και το θαλάσσιο περιβάλλον» τόνισε χθες ο διευθυντής του Κλάδου Ασφάλειας και Αστυνόμευσης του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος, υποναύαρχος Γιάννης Αργυρίου, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της υπόθεσης κατάσχεσης φορτηγού πλοίου στο Ηράκλειο Κρήτης, το οποίο μετέφερε εκρηκτικά από την Τουρκία με προορισμό τη Λιβύη.
Κλιμάκιο ειδικών αποστολών, μετά από συντονισμένη επιχείρηση, προχώρησε στη σύλληψη των μελών του πληρώματος του φορτηγού πλοίου «Andromeda» με σημαία Τανζανίας, που εντοπίστηκε στα ανοιχτά της θαλάσσιας περιοχής του Αγίου Νικολάου Κρήτης να μεταφέρει 29 εμπορευματοκιβώτια με εκρηκτικές ύλες, (πυροκροτητές, νιτρική αμμωνία και ειδικό τζελ που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή βομβών για τρομοκρατικές ενέργειες).
Το πλήρωμα, το οποίο αποτελείτο από οκτώ άτομα, (δύο Ουκρανούς, πέντε Ινδούς και έναν Αλβανό) κατά τη διάρκεια της προανάκρισης έπεσε σε αντιφάσεις. Κατά τη διάρκεια της διενεργηθείσας προανάκρισης προέκυψε ότι ο πλοίαρχος του πλοίου έλαβε εντολή από τον ιδιοκτήτη αυτού να μεταβεί στον λιμένα Μισουράτας Λιβύης, προκειμένου εκφορτώσει και παραδώσει το σύνολο του φορτίου, περιοχή στην οποία απαγορεύεται η πώληση, προμήθεια, μεταβίβαση ή εξαγωγή, άμεσα ή έμμεσα, εξοπλισμού που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για εσωτερική καταστολή.
Είναι χαρακτηριστικό ότι αν και εντοπίστηκε σχετική εγγραφή στο ημερολόγιο γέφυρας του πλοίου, στις 18 Δεκεμβρίου, δεν εντοπίστηκαν ναυτιλιακοί χάρτες για τις περιοχές Τζιμπουτί και Ομάν, που είχαν δηλωθεί ως προορισμός του φορτίου.
Σημειώνεται, ότι από την Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχει κοινοτική Οδηγία που απαγορεύει τη μεταφορά και πώληση όπλων και εκρηκτικών υλικών στη Λιβύη, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για εσωτερική καταστολή.
Το φορτίο του πλοίου κατασχέθηκε, ενώ το πλοίο, το οποίο οδηγήθηκε στο λιμάνι του Ηρακλείου, διαπιστώθηκε από την επιθεώρηση ότι φέρει 102 σοβαρές παρατηρήσεις και ελλείψεις σχετικά με την αξιοπλοϊα του, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια του πληρώματος.
Το πλήρωμα του πλοίου αναμένεται να οδηγηθεί σήμερα στην Εισαγγελία Πειραιά, από όπου αναμένεται να λάβει προθεσμία προκειμένου να απολογηθεί.
Το πλοίο, όπως και εκρηκτικές ύλες, κατασχέθηκαν.
Ως ιδιοκτήτης του πλοίου φέρεται η εταιρεία Andromeda shipping, πιθανόν Έλληνα πλοιοκτήτη. Επιπλέον, ερευνώνονται τα δρομολόγια που έκανε το συγκεκριμένο πλοίο το προηγούμενο χρονικό διάστημα, καθώς φαίνεται ότι είχε προσεγγίσει και λιμάνια της Κύπρου.
Καμία παρανομία με τα εκρηκτικά δηλώνει ο διαχειριστής του πλοίου
«Δεν υπάρχει καμία παρανομία αναφορικά με το φορτίο που μετέφερε το πλοίο. Το πλήρωμα κακώς κρατείται και οδηγήθηκε στην εισαγγελία. Αν μου ζητηθούν διευκρινήσεις από τις αρχές είμαι έτοιμος να μιλήσω αναλυτικά και έχω πολλά στοιχεία».
Αυτό τόνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Θεόδωρος Ρέλλος αρχιπλοίαρχος και διαχειριστής της πλοιοκτήτριας εταιρίας στην οποία ανήκει το πλοίο «Andromeda».
Αναφορικά με το γεγονός ότι το πλοίο γυρνούσε επί δύο μήνες από λιμάνι σε λιμάνι με 410 τόνους εκρηκτικών, ο κ. Ρέλλος ανέφερε ότι το πλοίο όλο αυτό το διάστημα ήταν απλήρωτο, ενώ οι δύο τουρκικές εταιρείες στις οποίες ανήκει το εμπόρευμα, αθέτησαν τις υποχρεώσεις τους χωρίς να καταβάλουν τα λιμενικά τέλη, προκειμένου το «Andromeda» να μεταβεί μέσω της διώρυγας του Σουέζ στο Τζιμπουτί όπου ήταν και ο προορισμός του φορτίου. Λόγω της φύσης του φορτίου ήμασταν από αγκυροβόλιο σε αγκυροβόλιο και το «Adromeda» είχε κάνει μία διαδρομή Πόρτ Σαΐντ, Λάρνακα, Λεμεσός, Καλοί Λιμένες, Καλαμάτα, Σητεία. Μετά έγιναν τα γνωστά είπε ο κ. Ρέλλος και τόνισε ότι η ρήτρα που υπάρχει όταν το πλοίο αναχώρησε από την Τουρκία ήταν όταν ο ιδιοκτήτης του φορτίου αθετήσει τις υποχρεώσεις του να υπάρχει το δικαίωμα του πλειστηριασμού και της πώλησης του συγκεκριμένου φορτίου.
Το μοναδικό ποσό που έχει λάβει έως τώρα η εταιρεία για τη μεταφορά του φορτίου ήταν 58.000 ευρώ ενώ είπε ότι πλοίαρχος του πλοίου ζήτησε αγκυροβόλιο στην Κρήτη λόγω του καιρού.
Σχετικά με αυτό που φέρεται να έχει ισχυριστεί ο πλοίαρχος του πλοίου στις λιμενικές αρχές ότι το εμπόρευμα είχε ζητηθεί από τους ιδιοκτήτες να μεταφερθεί στη Λιβύη, ο κ. Ρέλλος τόνισε ότι στη διαδικασία η εταιρεία να βρει λύση στο πρόβλημα που είχε προκύψει με τις δύο τουρκικές εταιρείες στις οποιές ανήκε το φορτίο με τα εκρηκτικά, έκανε προσπάθειες αποθήκευσής τους σε πιστοποιημένο μέρος.
Τέτοιο πιστοποιημένο σημείο στην περιοχή μας είναι το λιμάνι του Μπάζ στο Μαυροβούνιο αλλά ατυχώς, όπως τόνισε ο διαχειριστής, η συγκεκριμένη αποθήκη ήταν κατειλημμένη από άλλο πελάτη «με αποτέλεσμα η επόμενη πρόταση που μας δόθηκε ήταν η Μιζουράτα της Λιβύης».
«Μας προτάθηκε να πάμε αλλά εμείς γνωρίζουμε και δεν πήγαμε άρα για ποιο λόγο μας έχουν ακινητοποιήσει το πλοίο και έχουν συλλάβει το πλήρωμα;» διερωτήθηκε. Σχετικά με τις 102 σοβαρές παρατηρήσεις και ελλείψεις σχετικά με την αξιοπλοΐα του πλοίου που φέρεται να έχει διαπιστώσει το Λιμενικό, είπε ότι το πλοίο πραγματοποιούσε το τελευταίο ταξίδι του και μετά θα οδηγείτο για διάλυση στην Τουρκία.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ