Τα πάνω κάτω στο σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων και αλλάζουν ριζικά τον χάρτη των Πανεπιστημίων φέρνουν τρεις συν μία νέες ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας, ύστερα από την περσινή μεταβατική χρονιά, στην οποία σημειωτέον η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ανέβασε το επίπεδο των επιτυχόντων που εισήχθησαν στα Πανεπιστήμια.
Συγκεκριμένα, ριζικές αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ θα ισχύσουν στις επόμενες πανελλαδικές εξετάσεις του 2022 με επίκεντρο, όπως παρουσιάζει η εφημερίδα «Καθημερινή», τους συντελεστές βαρύτητας για τα τέσσερα μαθήματα οι οποίοι ορίζονται ξεχωριστά από τα 461 τμήματα των πανεπιστημίων.
Ειδικότερα, χαρακτηριστικά, ομοειδή επιστημονικά τμήματα έχουν επιλέξει διαφορετικούς συντελεστές δημιουργώντας ένα νέο τοπίο, μία νέα προς επίλυση εξίσωση, στον υπολογισμό των μονάδων για την εισαγωγή των υποψηφίων.
Παραδείγματα: Η Οδοντιατρική του ΕΚΠΑ δίνει 25% συντελεστή βαρύτητας για όλα τα μαθήματα ενώ η αντίστοιχη του ΑΠΘ όρισε 20% για τη Γλώσσα, 25% για τη Φυσική και τη Χημεία, με πιο απαιτητική τη Βιολογία στο 30%. Το τμήμα Οικονομικών Επιστημών του ΟΠΑ όρισε 25% για τα Μαθηματικά ενώ το αντίστοιχο της Θράκης τo… αναβαθμίζει σε 28%.
Η Νομική Αθηνών επίσης δίνει ένα… διπλωματικό 25% και στα τέσσερα μαθήματα αλλά η Νομική του ΑΠΘ ορίζει 30% σε Γλώσσα και Αρχαία και «μόλις» 20% σε Ιστορία και Λατινικά. Οι Ιατρικές ΕΚΠΑ και ΑΠΘ ομονοούν. «Ναι» σε όλα από 25%.
Επισημαίνεται στις σχολές του ΕΜΠ η εικόνα των συντελεστών καταγράφεται σαφώς πιο πλουραλιστική.
Όπως μάλιστα εξηγούν στην εν λόγω εφημερίδα, ειδικοί αναλυτές με τον νέο τρόπο υπολογισμού τα κομπιουτεράκια των υποψηφίων θα πάρουν φωτιά καθώς «ο υποψήφιος θα έχει διαφορετικό αριθμό μορίων εισαγωγής σε κάθε τμήμα του επιστημονικού του πεδίου».
Το σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας
Πιο αναλυτικά, το σχέδιο του υπουργείου προβλέπει ότι τα ίδια τα Πανεπιστήμια θα ορίζουν τους συντελεστές βαρύτητας στα εξεταζόμενα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, με βάση το κύριο γνωστικό τους αντικείμενο, ενώ παράλληλα επανακαθορίζουν τις βάσεις εισαγωγής των υποψηφίων τροποποιώντας τις ΕΒΕ, είτε προς τα κάτω προκειμένου να μη μείνουν τόσες πολλές κενές θέσεις, είτε σε άλλες περιπτώσεις ακόμα και προς τα πάνω ανεβάζοντας ακόμα περισσότερο τον πήχη της επιτυχίας.
Επιπροσθέτως, οι υποψήφιοι θα μπορούν από τον Ιούνιο του 2022 να συμπληρώσουν και δεύτερο μηχανογραφικό δελτίο, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτό και νέες επιλογές εφόσον με το πρώτο μείνουν εκτός των αρχικών επιλογών τους θα έχουν δηλαδή μία δεύτερη ευκαιρία για να εισαχθούν σε κάποια σχολή.
Έτσι, για πρώτη φορά από το επόμενο ακαδημαικό έτος τα Πανεπιστήμια θα μπορούν να δέχονται απευθείας και αποφοίτους ΙΕΚ, καλύπτοντας έτσι με τον τρόπο αυτό μέρος των κενών που τους αφήνει η ΕΒΕ.
Επίσης, οι φετινοί υποψήφιοι πρέπει να γνωρίζουν ότι η επίδοση των μαθητών στο Λύκειο δεν προσμετράται αυτή τη στιγμή στην εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο. Υπογραμμίζεται ότι το εν λόγω θέμα έχει πέσει στο τραπέζι των συζητήσεων της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, στο πλαίσιο της ενίσχυσης του ρόλου του Λυκείου και της αυτόνομης παιδαγωγικής του. Εντούτοις, αν και εφόσον ισχύσει στο μέλλον, θα ξεκινήσει σταδιακά μη εφαρμογή του, σύμφωνα με πληροφορίες, από την Α' Λυκείου και θα προσμετράται σε ένα μικρό ποσοστό π.χ. 5%.
Αναλυτικά ο νέος χάρτης των Πανελλαδικών εξετάσεων διαμορφώνεται ως εξής:
1. Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα
Ανάλογα την Ομάδα Προσανατολισμού στην οποία ανήκουν, οι υποψήφιοι, θα εξεταστούν σε τέσσερα μαθήματα (4), με επιπλέον μαθήματα και πάλι τα ειδικά μαθήματα και τις πρακτικές δοκιμασίες. Στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022, θα αντικατασταθεί το μάθημα της Κοινωνιολογίας με εκείνο των Λατινικών, για τους υποψηφίους της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών.
2. Συντελεστές Βαρύτητας
Επιπλέον, στις Πανελλαδικές 2022 θα ισχύουν και πάλι συντελεστές βαρύτητας, με τη διαφορά ότι θα υπάρχει δυνατότητα σε κάθε τμήμα να ορίζει εκείνο ποια μαθήματα θα έχουν συντελεστή, καθώς και τη βαρύτητά του. Τα Πανεπιστήμια, έως τα τέλη Μαΐου, θα ορίσουν τους συντελεστές βαρύτητας ανά μάθημα βάσει του γνωστικού τους, αντικειμένου.
Έτσι, για παράδειγμα, το τμήμα Μαθηματικών, μπορεί να επιλέξει αυξημένο συντελεστή βαρύτητας για τα μαθηματικά, σε σχέση με τα υπόλοιπα εξεταζόμενα μαθήματα, για τα οποία θα πρέπει να ορίσει και σε αυτά χαμηλότερο συντελεστή σε ποσοστό. Δηλαδή για την εισαγωγή του στο τμήμα Μαθηματικών ο υποψήφιος πρέπει να έχει υψηλές επιδόσεις στα Μαθηματικά, καθώς αν η βαθμολογία του είναι χαμηλή, ο μέσος όρος του πέφτει.
3. Νέο Μηχανογραφικό Δελτίο
Για πρώτη φορά από τον Ιούνιο θα ισχύσειο νέος τρόπος υποβολής Μηχανογραφικού, που περιλαμβάνει δύο φάσεις. Στην Α’ φάση, οι υποψήφιοι θα μπορούν να συμπληρώσουν το Μηχανογραφικό έχοντας περιορισμένο αριθμό επιλογών. Ειδικότερα, έως 10% του συνόλου των τμημάτων κάθε επιστημονικού πεδίου οι υποψήφιοι των ΓΕΛ και έως 20% οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ.
Μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων της Α’ φάσης, οι μη εισαχθέντες θα συμμετέχουν στη Β’ φάση. Στη φάση αυτή, οι επιλογές των υποψηφίων θα περιλαμβάνουν όσα τμήματα θα εξακολουθούν να έχουν κενές θέσεις από την Α’ φάση, χωρίς να υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των επιλογών τους (με προϋπόθεση να επιτυγχάνεται η καθορισμένη ΕΒΕ κάθε τμήματος).
4. Και στα ΙΕΚ
Και στις Πανελλαδικές 2022 θα υπάρχει η δυνατότητα υποβολής Παράλληλου Μηχανογραφικού για εισαγωγή στα δημόσια ΙΕΚ. Στις περσινές Πανελλαδικές Εξετάσεις 22.000 άτομα διεκδίκησαν 8.000 θέσεις σε 52 ειδικότητες στα Δημόσια ΙΕΚ.
Επιπροσθέτως, από εφέτος δίνεται η δυνατότητα στους αποφοίτους των ΙΕΚ να φοιτήσουν σε τμήμα ΑΕΙ, το αντικείμενο του οποίου είναι συναφές με το πτυχίο τους. Προϋπόθεση αποτελεί η πιστοποίηση του πτυχίου τους μέσω των εξετάσεων που πραγματοποιεί ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ).
Ποια Πανεπιστήμια «ανεβάζουν» και ποια «κατεβάζουν» βάσεις
Επίσης, νέες ΕΒΕ έβαλαν τμήματα Πανεπιστημίων σε όλη τη χώρα κυρίως αυτών, που είδαν πολλές κενές θέσεις στα αμφιθέατρά τους, μετά την περσινή πρώτη εφαρμογή της ρύθμισης. Η επιθυμία επανακαθορισμού ξεκίνησε υπόψιν από τα ίδια τα Πανεπιστήμια που ξανασκέφτηκαν τη νέα διαδικασία και μάλιστα κάποια κεντρικά τμήματα από τα περιζήτητα, αύξησαν την ΕΒΕ, στην προσπάθεια τους να ανεβάσουν και άλλο τον πήχη, καθώς δεν έχουν και πρόβλημα έλλειψης φοιτητών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, άμεσα εφέτος, ανταποκρίθηκαν πανεπιστημιακά σε όλη τη χώρα, η πλειονότητα των οποίων χαμήλωσε τους συντελεστές. Αποτέλεσμα αυτής της αλλαγής είναι η δυνατότητα υποψηφίων με χαμηλότερες βαθμολογίες να εισέλθουν ευκολότερα σε Πανεπιστήμια της Περιφέρειας, ενώ αντιθέτως να δυσκολεύει περισσότερο η «μάχη» για μία θέση στις λεγόμενες «καλές» σχολές των Κεντρικών Πανεπιστημίων.
Οι νέοι συντελεστές σε 18 τμήματα
Στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο οι αλλαγές στην ΕΒΕ αφορούν στο τμήμα Φυσικής Επιστήμης και Αθλητισμού το οποίο εδρεύει στη Θεσσαλονίκη μείωσε από το 1 στο 0,8 τον συντελεστή, όπως και το αντίστοιχο Τμήμα που εδρεύει στις Σέρρες. Επίσης σε μείωση από το 0,9 στο 0,8 προχώρησε το Τμήμα Μουσικών Σπουδών ενώ συντελεστή 0,8 όρισε και το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης το οποίο δεν είχε ορίσει ΕΒΕ πέρυσι. Το Πολυτεχνείο Κρήτης δεν διαφοροποιεί τις ΕΒΕ του, ενώ σε διαφοροποιήσεις έχει προχωρήσει το ΠΑΔΑ και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, όπως στην Αρχιτεκτονική Ξάνθης.
Στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών:
Θεατρικών Σπουδων: 0,80
Φιλολογίας: 1,20
Ψυχολογίας: 1
Διαχείριση λιμένων: Δεν όρισε
Δυτικής Μακεδονίας:
Μηχανολόγων Μηχανικών: 1,20
Ορυκτών πόρων: 0,80
Σχεδίασης προιόντων: 0,80
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών: 1,20
Χημ. Μηχανικών: 1,20
Όλα τα τμήματα γεωπονικών, οικονομικών, θετικών και Επιστημών Υγείας: 0,80
Ψυχολογίας: 1
Παιδαγωγικών-Νηπιαγωγών: 1
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευση: 0,80
Τμήμα Επικοινωνίας με έδρα την Κοζάνη: 0,86
Πηγή: υπ. Παιδείας
Αξίζει να επισημανθεί ότι οι Ε.Β.Ε. προκύπτουν από τις μέσες επιδόσεις των υποψηφίων ανά Επιστημονικό Πεδίο-Τομέα σε συνδυασμό με τους συντελεστές που όρισαν οι ίδιες οι Σχολές των Πανεπιστημίων.
___________________
Συγκεκριμένα, ριζικές αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ θα ισχύσουν στις επόμενες πανελλαδικές εξετάσεις του 2022 με επίκεντρο, όπως παρουσιάζει η εφημερίδα «Καθημερινή», τους συντελεστές βαρύτητας για τα τέσσερα μαθήματα οι οποίοι ορίζονται ξεχωριστά από τα 461 τμήματα των πανεπιστημίων.
Ειδικότερα, χαρακτηριστικά, ομοειδή επιστημονικά τμήματα έχουν επιλέξει διαφορετικούς συντελεστές δημιουργώντας ένα νέο τοπίο, μία νέα προς επίλυση εξίσωση, στον υπολογισμό των μονάδων για την εισαγωγή των υποψηφίων.
Παραδείγματα: Η Οδοντιατρική του ΕΚΠΑ δίνει 25% συντελεστή βαρύτητας για όλα τα μαθήματα ενώ η αντίστοιχη του ΑΠΘ όρισε 20% για τη Γλώσσα, 25% για τη Φυσική και τη Χημεία, με πιο απαιτητική τη Βιολογία στο 30%. Το τμήμα Οικονομικών Επιστημών του ΟΠΑ όρισε 25% για τα Μαθηματικά ενώ το αντίστοιχο της Θράκης τo… αναβαθμίζει σε 28%.
Η Νομική Αθηνών επίσης δίνει ένα… διπλωματικό 25% και στα τέσσερα μαθήματα αλλά η Νομική του ΑΠΘ ορίζει 30% σε Γλώσσα και Αρχαία και «μόλις» 20% σε Ιστορία και Λατινικά. Οι Ιατρικές ΕΚΠΑ και ΑΠΘ ομονοούν. «Ναι» σε όλα από 25%.
Στις σχολές του ΕΜΠ η εικόνα των συντελεστών καταγράφεται σαφώς πιο πλουραλιστική.
Όπως εξηγούν στην «Κ» ειδικοί αναλυτές με τον νέο τρόπο υπολογισμού τα κομπιουτεράκια των υποψηφίων θα πάρουν φωτιά καθώς «ο υποψήφιος θα έχει διαφορετικό αριθμό μορίων εισαγωγής σε κάθε τμήμα του επιστημονικού του πεδίου».