Του Κωνσταντίνου Μαριόλη
Η ασφάλεια του αυτοκινήτου είναι μία υπόθεση που αφορά όλους όχι μόνο γιατί είναι υποχρεωτική από το νόμο αλλά και γιατί αποτελεί ζήτημα κοινωνικής συνείδησης. Ή για να ακριβολογούμε σχεδόν όλους καθώς τα ανασφάλιστα οχήματα υπολογίζεται ότι προσεγγίζουν το 1 εκατομμύριο αποτελώντας ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα για τις αρμόδιες Αρχές.
Από την οδική βοήθεια, μέχρι τη θραύση κρυστάλλων και από τη νομική προστασία μέχρι την κλοπή του οχήματος το εύρος των προσφερόμενων καλύψεων είναι μεγάλο. Η βασική, ωστόσο, κάλυψη μιας ασφάλειας αυτοκινήτου αφορά την Αστική Ευθύνη για υλικές ζημιές και σωματικές βλάβες.
Πόσοι όμως γνωρίζουν τι ακριβώς σημαίνει η κάλυψη για Αστική Ευθύνη σε ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο αυτοκινήτου και ποιες είναι οι εξαιρέσεις;
Το συγκεκριμένο είδος ασφάλισης στην ουσία δεν αφορά το αυτοκίνητο αυτό καθαυτό αλλά την ευθύνη του οδηγού προς τρίτους. Την Αστική Ευθύνη, δηλαδή, του οδηγού του οχήματος έναντι απαιτήσεων τρίτων για ζημιές ή βλάβες που προξενούνται από την κυκλοφορία του οχήματος που ασφαλίζεται.
«Ως Αστική Ευθύνη ορίζεται η υποχρέωση που έχει κάθε άτομο να αποκαταστήσει τη ζημιά που προκάλεσε σε τρίτους, παράνομα και υπαίτια»
Στις βασικές καλύψεις των ασφαλιστηρίων συμβολαίων περιλαμβάνονται οι τραυματισμοί, οι θανατηφόροι τραυματισμοί ή οι σωματικές βλάβες σε τρίτα πρόσωπα, περιλαμβανομένων και των επιβατών του ασφαλισμένου οχήματος. Παράλληλα, καλύπτονται οι ζημιές που προκαλούνται σε περιουσιακά στοιχεία προσώπων που δεν μεταφέρονται με το ασφαλισμένο όχημα και δεν ανήκουν στην οικογένεια του ασφαλισμένου, του οδηγού ή του λήπτη της ασφάλισης.
Οι ασφαλισμένοι θα πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στις εξαιρέσεις των καλύψεων
Η ασφάλιση αυτοκινήτου δεν καλύπτει συγκεκριμένες περιπτώσεις που σχετίζονται με τις απαιτήσεις τρίτων για ζημιές ή/και βλάβες που προκαλούνται κατά την κυκλοφορία του ασφαλισμένου οχήματος.
Για παράδειγμα, οι καλύψεις του ασφαλιστηρίου συμβολαίου δεν ισχύουν όταν ο οδηγός τελεί, κατά το χρόνο του ατυχήματος, υπό την επήρεια οινοπνεύματος ή τοξικών ουσιών. Δεν ισχύουν, επίσης, όταν ο οδηγός δεν διαθέτει την προβλεπόμενο από το νόμο άδεια οδήγησης που απαιτείται για την κατηγορία του ασφαλισμένου οχήματος.
Μία ακόμα εξαίρεση αφορά τα οχήματα των οποίων η χρήση είναι διαφορετική από αυτή που καθορίζεται στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο και στην άδεια κυκλοφορίας, εφόσον αυτή τελεί σε αιτιώδη συνάφεια με την πρόκληση ατυχήματος.
Λοιπές εξαιρέσεις
Οι απαιτήσεις τρίτων δεν καλύπτονται όταν οι ζημιές ή βλάβες προκαλούνται:
- Από πρόθεση του λήπτη της ασφάλισης
- Από τη συμμετοχή του ασφαλισμένου οχήματος σε αγωνίσματα που επάγονται ειδικούς κινδύνους όπως παρελάσεις, αγώνες/διαγωνισμούς ταχύτητας κ.α. (εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά στο ασφαλιστήριο και εκδοθεί ειδικό πιστοποιητικό)
- Σε πρόσωπα που συμφώνησαν να μεταφερθούν με το ασφαλισμένο όχημα, ενώ γνώριζαν πως αυτό χρησιμοποιείται για την εκτέλεση εγκληματικής πράξης ή έχει αφαιρεθεί από το νόμιμο κάτοχό του με αθέμιτα μέσα.
- Σε αντικείμενα που μεταφέρονται με το ασφαλισμένο όχημα ή ανήκουν στην οικογένεια του λήπτη της ασφάλισης ή/και του οδηγού ή/και του υπεύθυνου ή/και του προστηθέντα στην οδήγηση του ασφαλισμένου οχήματος.
- Από πυρκαγιά του ασφαλισμένου οχήματος που δεν συνδέεται αιτιωδώς με την κυκλοφορία.
- Από τη λειτουργία μηχανήματος που είναι εξάρτημα του ασφαλισμένου οχήματος ή είναι προσαρμοσμένο σε αυτό σαν εργαλείο.
- Σε μέλη της οικογένειας καθώς δεν θεωρούνται «τρίτοι».
Εξαιρέσεις υπάρχουν και σε ότι αφορά τον ορισμό των «τρίτων»:
Τρίτοι δεν θεωρούνται τα μέλη της οικογένειας. Κατά συνέπεια, εξαιρείται η ευθύνη μελών της οικογένειας, ωστόσο υπάρχει πρόγραμμα που παρέχει κάλυψη εφόσον και τα δύο οχήματα είναι ασφαλισμένα στην ίδια εταιρεία. Τρίτος δεν θεωρείται ο οδηγός του αυτοκινήτου που προξένησε τη ζημιά, ο λήπτης της ασφάλισης και κάθε πρόσωπο του οποίου η ευθύνη καλύπτεται με τη σύμβαση ασφάλισης. Επίσης, οι νόμιμοι εκπρόσωποι νομικού προσώπου που είναι ασφαλισμένο ή εταιρείας που δεν έχει αποκτήσει νομική προσωπικότητα.
Τι ισχύει για τα ανασφάλιστα
Από το καλοκαίρι του 2014 οι αρμόδιες Αρχές εξαγγέλλουν πρωτοβουλίες για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων μέσω ηλεκτρονικής διασταύρωσης. Μέχρι σήμερα, ωστόσο, δεν έχει σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος, καθώς έχει καθυστερήσει η αποστολή των ειδοποιητηρίων που καλούν τους οδηγούς να ασφαλιστούν για να αποφύγουν τα σχετικά πρόστιμα.
Οι οδηγοί που θα λάβουν ειδοποιητήρια μέσα στο επόμενο διάστημα θα πρέπει να ασφαλιστούν μέσα σε 8 ημέρες, πληρώνοντας παράβολο 250 ευρώ ή να δώσουν εξηγήσεις. Όσοι δεν «συμμορφωθούν» θα κληθούν να πληρώσουν πρόστιμο 500 ευρώ, ενώ θα βρεθούν αντιμέτωποι με τις ακόλουθες διοικητικές και ποινικές κυρώσεις.
- Αφαίρεση των πινακίδων, της άδειας ικανότητας του οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες
- Αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για δύο χρόνια σε περίπτωση ατυχήματος ή για τρία χρόνια, σε περίπτωση υποτροπής
- Χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, με πράξη της Αστυνομικής Αρχής, 500 ευρώ για τα επιβατικά και 250 ευρώ για τα δίκυκλα
-Φυλάκιση από 2 μήνες μέχρι 1 χρόνο
-Χρηματική ποινή έως 3.000 ευρώ
Το liberal.gr ανοίγει έναν κύκλο ενημέρωσης για τους αναγνώστες του με ενδιαφέροντα χρηστικά θέματα που αφορούν την ιδιωτική ασφάλιση, με την υποστήριξη και συνεισφορά της εταιρείας «Ευρωπαϊκή Ένωσις – ΑΣΦΑΛΕΙΑΙ ΜΙΝΕΤΤΑ».