Μάρτιος του 2019. Η πανδημία χτυπά την Ελλάδα που λαμβάνει μέτρα για την αντιμετώπιση του πρώτου κύματος θέτοντας μεταξύ άλλων στο τραπέζι το ζήτημα της εκπαίδευσης. Η τηλεκπαίδευση μπαίνει στη ζωή εκπαιδευτικών και μαθητών με τις αντιδράσεις του ΣΥΡΙΖΑ και μερίδας συνδικαλιστών να κυριαρχούν. Η επιτυχία του εγχειρήματος που την προηγούμενη εβδομάδα κατέγραψε 1,6 εκατομμύρια τηλεδιασκέψεις δεν ήταν αυτονόητη.
Με τα προβλήματα τεχνικά και άλλα να συνεχίζουν και τους αρμόδιους φορείς να επιχειρούν να τα αντιμετωπίσουν στην Ελλάδα υλοποιήθηκε μια σημαντική μεταρρύθμιση μέσα σε ελάχιστους μήνες που άγγιξε τον πυρήνα της κοινωνίας, δηλαδή την εκπαίδευση. Και αυτό υπό αντίξοες συνθήκες που προκλήθηκαν εξ αιτίας της πανδημίας και της ανάγκης λήψης άμεσων μέτρων, αλλά και από αντιδράσεις συνδικαλιστών που έφτασαν να καταγγέλλουν την ύπαρξη καμερών στα σχολεία. Ο ρόλος της αξιωματικής αντιπολίτευσης που έφτασε στο σημείο να μιλά για μια αυτονόητη παρέμβαση της πολιτείας αφού κατήγγειλε για ανικανότητα την κυβέρνηση θα μπορούσε σε άλλες περιπτώσεις να αποτελέσει τροχοπέδη για τις εξελίξεις.
Είναι δεδομένο ότι τα προβλήματα δεν έχουν επιλυθεί πλήρως. Υπάρχουν και κενά υπάρχουν και αδυναμίες που χρίζουν παρεμβάσεων. Αυτό απέχει όμως πολύ από το αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ στις αρχές του Νοεμβρίου να παραιτηθεί η αρμόδιας υπουργός Νίκη Κεραμέως και να θέτει θέμα αδυναμίας της κυβέρνησης να ανταπεξέλθει με αφορμή το τεχνικό πρόβλημα της εταιρείας που παρέχει τις σχετικές υπηρεσίες. Τεχνικό πρόβλημα που άγγιξε συνολικά τις χώρες μέλη της Ε.Ε που τυγχάνουν των υπηρεσιών της συγκεκριμένης εταιρείες.
Τα στοιχεία από την τηλεκπαίδευση καταλυτικά και από τα 3 προγράμματα του υπουργείου Παιδείας που τρέχουν από τον Μάρτιο.
Κατά τη διάρκεια του πρώτου κύματος, με την τηλεκπαίδευση να είναι προαιρετική υλοποιούνταν:
- 40.000 ψηφιακές τάξεις την ημέρα
- 700.000 ημερήσιες συμμετοχές μαθητών.
Από τις αρχές Νοεμβρίου, με την τηλεκπαίδευση να είναι καθολική και υποχρεωτική ακολουθώντας πλήρες ωράριο υλοποιούνται:
- 300.000 ψηφιακές τάξεις
- 6.000.000 συμμετοχές μαθητών αθροιστικά την ημέρα
Τι σημαίνει αυτό; ότι συνολικά οι εκπαιδευτικοί υλοποιούν πάνω από 39.000 ταυτόχρονες συνεδρίες στα Γυμνάσια και τα Λύκεια και πάνω από 54.000 ταυτόχρονες συνεδρίες στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά
Τα στοιχεία της προηγούμενης εβδομάδας αποδεικνύουν ότι το σύστημα λειτουργεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αφού πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 1,6 εκατομμύρια τηλεδιασκέψεις, με κάθε μάθημα να διαρκεί 40 – 45 λεπτά, όσο δηλαδή και μια κανονική διδακτική ώρα σε σχολική αίθουσα.
Ανάλογα είναι τα στοιχεία για την πορεία της ασύγχρονης τηλεκπαίδευης όπου στη φετινή σχολική χρονιά οι μαθητές υπερπολλαπλασιάστηκαν όπως και στην τηλεκπαίδευση μέσω τηλεόρασης.
Νηπιαγωγεία, δημοτικά γυμνάσια και λύκεια λειτουργούν με κανονικούς εκπαιδευτικούς ρυθμούς με το υπουργείο Παιδείας να έχει από την αρχή της πανδημίας λάβει μέτρα προκειμένου να καταστεί εφικτή η σημερινή εικόνα. Και αρκεί μια αντιπαραβολή με την κατάσταση που επικρατούσε την προηγούμενη σχολική χρονιά για να διαπιστωθεί το έργο που έγινε.
Έργο που όμως πρέπει να συνεχιστεί. Προβλήματα παραμένουν και συνδέονται με τις δυνατότητες ανταπόκρισης καθηγητών και μαθητών σε κάθε σημείο της χώρας. Ελλείψεις υπολογιστών αλλά και δικτύου για την ένταξη στην τηλεκπαίδευση παραμένουν άλυτα και χρίζουν βελτιώσεων όπως και το γεγονός πως πολλές οικογένειες αντιμετωπίζουν το προβλήματα της ταυτόχρονης παρακολούθησης των παιδιών τους αλλά και της εξ αποστάσεως απασχόλησης των γονέων.
Το υπουργείο Παιδείας οφείλει να εξασφαλίσει πως συνολικά οι μαθητές λαμβάνουν την ίδια εκπαίδευση. Και αυτό αποτελεί μια καθημερινή πρόκληση.
Σε καμία περίπτωση όμως οι εξελίξεις δεν ήταν αυτονόητες για τα δεδομένα της ελληνικής εκπαιδευτικής κοινότητας. Το ίδιο και σε σύγκριση με τα στοιχεία για την τηλεκπαίδευση σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπου η Ελλάδα δείχνει να διαθέτει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα στη διαχείριση του θέματος.