Με στόχο τον διπλασιασμό των πωλήσεων ηλεκτρικών μοντέλων, ξεκινά τη χρονιά η αγορά αυτοκινήτου η οποία τον Ιανουάριο ξεκίνησε με νέο ρεκόρ στις συνολικές ταξινομήσεις οι οποίες παρουσίασαν αύξηση 8,3%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της ένωσης εισαγωγέων, το Ιανουάριο κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 22.355 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 20.634 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του 2019, παρουσιάζοντας (+ 8,3%). Από αυτά, τα καινούργια αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν τον Ιανουάριο ανέρχονται σε 9.785 έναντι 9.210 που κυκλοφόρησαν τον αντίστοιχο μήνα του 2019, παρουσιάζοντας δηλαδή αύξηση 6,2%.
Όπως, καταγράφηκε και την προηγούμενη χρονιά, την «κούρσα» των πωλήσεων «οδηγεί» η Toyota, ενώ ακολουθούν η Peugeot και από κοντά η VW.
Για την αγορά αυτοκινήτου, το στοίχημα, πλέον είναι η μετάβαση στις αντιρρυπαντικές τεχνολογίες, καθώς η διεθνής τάση, οδηγεί τις προσεχείς δεκαετίες στην «εξάλειψη» των συμβατικών καυσίμων (πετρέλαια και ντίζελ) για την αυτοκίνηση. Η ελληνική αγορά βρίσκεται ακόμη πολύ πίσω στον τομέα αυτό, ιδιαίτερα δε σε ότι αφορά τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Το 2019 οι πωλήσεις υβριδικών μοντέλων έφτασαν το 5,8% (σε σχέση με το 3,5% του 2018) του συνόλου, ενώ οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν ξεπέρασαν το «ανεμικό» μερίδιο του 0.4%. Δηλαδή μόλις 200 αυτοκίνητα.
Φέτος τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τα στατιστικά, οι πωλήσεις αυτοκινήτων με καύσιμο βενζίνη υποχώρησαν στο 58,3 από 61,5%, ενώ με καύσιμο πετρέλαιο αυξήθηκαν από 27,7% σε 32,6%. Τα υβριδικά εκτινάχθηκαν στο 11%, αλλά τα αμιγώς ηλεκτρικά πάλι δεν έφτασαν το 1%.
Η πραγματικότητα αυτή, αντανακλά και τα πραγματικά δεδομένα, καθώς ένα υβριδικό αυτοκίνητο, διατηρεί την αυτονομία της εξυπηρέτησης από σταθμούς καυσίμων, ενώ το ηλεκτρικό απαιτεί τις νέες υποδομές φόρτισης με τις οποίες το κοινό δεν είναι εξοικειωμένο.
Για φέτος, λοιπόν το στοίχημα των ηλεκτρικών αυτοκίνητων, συνδυάζεται και με το αντίστοιχο στοίχημα της ανάπτυξης των υποδομών, αλλά και το πέρασμα στην κοινή γνώμη της κουλτούρας της ηλεκτροκίνησης. Άλλωστε, τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να φορτίζονται και στο σπίτι.
Από την έναρξη της χρονιάς τα επίσημα δίκτυα αντιπροσωπειών προσφέρουν εννέα συνολικά μοντέλα ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, με την προοπτική ως το τέλος του χρόνου ο αριθμός να έχει τουλάχιστον διπλασιαστεί.
Μία παράμετρος που θα κρίνει την «ηλεκτρική κουλτούρα» αφορά και το κόστος. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει μηδενικό κόστος καυσίμου, αλλά σχετικά υψηλή τιμή. Τα μικρότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κοστίζουν από 22.000 -34.000 ευρώ, ενώ τα ακριβότερα μοντέλα φτάνουν και τις 45.000. Οι τιμές αυτές δείχνουν εκ πρώτης όψεως υψηλές αλλά οι αγοραστές θα πρέπει να τις αξιολογούν σε βάθος χρόνου και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν θα πληρώσουν ποτέ καύσιμο. Επομένως στην πραγματικότητα το κόστος είναι πολύ χαμηλό.
Το ενδιαφέρον της αγορά για την ηλεκτροκίνηση αναμένεται να «πυροδοτηθεί» φέτος, με την εισαγωγή των σχετικών κινήτρων από την κυβέρνηση, αλλά, και με την αναμενόμενη επέκταση των υποδομών φόρτισης σε δημόσιους χώρους, σταθμούς καυσίμων, αλλά και τα κεντρικά οδικά δίκτυα.
Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο χρειάζεται περίπου μισή ώρα για να φέρει τις μπαταρίες του στο επίπεδο του 75% (ανάλογα το μοντέλο) σε σταθμό ταχείας φόρτισης, ενώ, η φόρτιση σε οικιακό ρεύμα φτάνει τις 6-8 ώρες. Όμως με μικρό κόστος ο αγοραστής μπορεί να προμηθευτεί οικιακό ταχυφορτιστή, που ρίχνει το χρόνο αυτό στις 2-4 ώρες.
Σε ότι αφορά την αυτονομία, τα μικρά ηλεκτρικά οχήματα προσφέρουν «δίνουν» από 150 έως και 250 χιλιόμετρα, τα μεσαία 250 χιλιόμετρα, ενώ, τα μεγάλα που αναμένεται να κυκλοφορήσουν φέτος στην αγορά (SUV κλπ) θα φτάνουν και τα 400 χλμ.