Η άνετη πλειοψηφία που αναμένεται εκ νέου να δοθεί στη Νέα Δημοκρατία, σηματοδοτεί την επικυριαρχία της θετικής ατζέντας απέναντι στο αρνητικό και μίζερο αφήγημα της αντιπολίτευσης, που αγωνίζεται με εργαλεία του χθες, να επιλύσει τα προβλήματα του σήμερα και του αύριο. Και ειδικά στην Παιδεία η θετική ατζέντα νίκησε κατά κράτος τις δυνάμεις της οπισθοδρόμησης.
Τη στιγμή που σε όλον τον κόσμο, συντελούνται κοσμογονικές αλλαγές στον χώρο της Παιδείας, με τις δομές παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών να μεταβάλλονται και να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα, η απάντηση σύσσωμης της αντιπολίτευσης σε όλα τα ερωτήματα είναι η «κατάργηση των βάσεων», οι «περισσότερες προσλήψεις», η «μη ιδιωτικοποίηση» της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η «μη αξιολόγηση», η «μη υιοθέτηση της τηλε-εκπαίδευσης» και πολλά άλλα «μην» και «δεν».
Την ίδια στιγμή που η διαδικτυακή εκπαιδευτική πλατφόρμα της Udemy προσφέρει περισσότερα από 200 χιλιάδες μαθήματα σπουδών σε πάνω από 62 εκατ. σπουδαστές, και η Coursera προσφέρει περισσότερα από 7 χιλιάδες εκπαιδευτικά μαθήματα και επαγγελματικές πιστοποιήσεις από κορυφαία πανεπιστήμια και επιστημονικές επαγγελματικές ενώσεις του πλανήτη, στη χώρα μας το περίφημο άρθρο 16 του Συντάγματος το οποίο δεν επιτρέπει τη λειτουργία μη κρατικών Πανεπιστημίων, παραμένει το απόλυτο τοτέμ της αντιπολίτευσης. Ένα τοτέμ που συναγωνίζεται πλέον σε γελοιότητα και γραφικότητα ακόμα και το τοτέμ των νεκρών της ΕΡΤ.
Όμως πριν ασχοληθεί κάποιος με τα Πανεπιστήμια, ίσως θα έπρεπε να ασχοληθεί με τους απόφοιτους των Λυκείων και τους υποψήφιους να εισαχθούν στα Πανεπιστήμια. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύτηκαν τα αποτελέσματα των εξετάσεων των πανελλήνιων εξετάσεων ήταν δραματικά.
Στις θετικές σπουδές ο μέσος όρος στο μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας είναι 13,26, στη Φυσική 10,91, στη Χημεία 11,43 και στα Μαθηματικά 11,75. Δηλαδή ο μέσος όρος στο 2ο επιστημονικό πεδίο είναι 11,87. Δηλαδή είναι οριακά πάνω από τη βάση.
Στις σπουδές οικονομίας και πληροφορικής ο μέσος όρος στο Μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας είναι 11,40, στην Πληροφορική 11,49, στην Οικονομία 12,15 και στα Μαθηματικά 6,81. Ο δε μέσος όρος σε αυτό το 4ο επιστημονικό πεδίο βρίσκεται στο 10,45. Δηλαδή ακριβώς πάνω στη βάση, με τον μέσο όρο των Μαθηματικών να μην είναι καν προβιβάσιμος βαθμός.
Είναι προφανές από τα συγκεκριμένα αποτελέσματα πως οι μέσες επιδόσεις των αποφοίτων Λυκείου παραπέμπουν σε τουρίστες και όχι σε μαθητές. Σε περαστικούς από τα σχολεία και όχι σε μαθητές που έκατσαν και μόχθησαν σε θρανία, δίπλα σε ενεργούς και αποτελεσματικούς καθηγητές. Και φυσικά παραπέμπουν σε ένα σύστημα που είναι καταφανώς δυστοπικό. Και το δυστοπικό αυτό σύστημα συμπεριλαμβάνει τα προγράμματα σπουδών, το διδακτικό έργο, τους διδάσκοντες, τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων, τις κτιριακές υποδομές, τα εργαστήρια, τις ενδοσχολικές και εξωσχολικές δραστηριότητες, τον αθλητισμό και άλλα.
Εκτιμούμε πως η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να διαχειριστεί τα θέματα της Παιδείας, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που η προηγούμενη διαχειρίστηκε τα θέματα του Ψηφιακού Μετασχηματισμού της χώρας. Όπως στον τομέα της ψηφιακής μεταρρύθμισης ακολουθήσαμε το παράδειγμα της Εσθονίας, έτσι και στον τομέα της παιδείας, πρέπει να ακολουθήσουμε τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα της Ευρώπης, που είναι η Φινλανδία και η Ολλανδία.
Βέβαια, στον χώρο της Παιδείας, η κυβέρνηση θα βρεθεί εκ νέου αντιμέτωπη με το συνδικαλιστικό κατεστημένο, με το καθηγητικό κατεστημένο και με τα χρόνια στερεότυπα που βλέπουν τα σχολεία και τα πανεπιστήμια σαν δεξαμενές επαναστατημένων γενεών. Το 2019 η έκρηξη έγινε στην Ψηφιακή Μεταρρύθμιση, που άλλαξε σε σημαντικό βαθμό τη ζωή μας. Το 2023 οι πολίτες με μεγάλη πλειοψηφία ζητούν η επόμενη έκρηξη να γίνει στον χώρο της Παιδείας για να αλλάξει το μέλλον μας.