Ερυθρά Θάλασσα: Συστάσεις στα ελληνικά πλοία - Φόβοι έκρηξης τιμών πετρελαίου και ναύλων

Ερυθρά Θάλασσα: Συστάσεις στα ελληνικά πλοία - Φόβοι έκρηξης τιμών πετρελαίου και ναύλων

Προβληματισμό προκαλεί στη Δύση η κλιμάκωση των επιθέσεων από τους Σιίτες ισλαμιστές Χούθι της Υεμένης τόσο στην Ερυθρά Θάλασσα όσο και στον Κόλπο του Άντεν, γεγονός που ίσως οδηγήσει σε «ντόμινο» εκτίναξης τιμών τόσο στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου αλλά και των ναύλων. Η Ελλάδα είναι έτοιμη να συμμετάσχει σε διεθνή πρωτοβουλία για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, ενώ ήδη το Λιμενικό εξέδωσε σειρά συστάσεων προς τα πλοία που διασχίζουν την περιοχή, να αποφεύγουν τα ύδατα της Υεμένης.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι την Τρίτη (19/12) το φορτηγό πλοίο MV Ruen κατελήφθη από ενόπλους, ενώ έπλεε στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Άμυνας της Ισπανίας, ενισχύοντας τους φόβους ότι οι πειρατές επιστρέφουν στον Κόλπο του Άντεν και στην Ερυθρά Θάλασσα, όπου οι επιθέσεις των Χούθι συνιστούν ήδη απειλή για τη ναυσιπλοΐα.

Χρ. Στυλιανίδης: Μείζον ζήτημα για την Ελλάδα η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα

Η κατάσταση στη θαλάσσια περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν, όπως είναι φυσικό, έχει θορυβήσει και την ελληνική πλευρά, με τον αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας, Χρήστο Στυλιανίδη, να σημειώνει ότι πρόκειται για μείζον ζήτημα, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα είναι έτοιμη να συμμετάσχει σε οποιαδήποτε διεθνή πρωτοβουλία για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.

Μιλώντας σε δημοσιογράφους και αναφερόμενος στην απόφαση των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών να επαναδρομολογήσουν κάποια πλοία γύρω από τη νότια Αφρική αναστέλλοντας προσωρινά για λόγους ασφαλείας τις διελεύσεις των πλοίων από το σημείο, ο Χρ. Στυλιανίδης εκτίμησε ότι κάτι τέτοιο θα ανεβάσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος των πλοίων με αύξηση της τιμής των προϊόντων προς τον τελικό καταναλωτή, ανατρέποντας την έως τώρα συζήτηση και τα δεδομένα για το πώς θα τιθασεύσουμε τον παγκόσμιο πληθωρισμό.

Για την απόφαση της αμερικανικής πλευράς να ανακοινώσει τη Δευτέρα τον σχηματισμό στην Ερυθρά Θάλασσα μια συμμαχίας 10 χωρών για την αντιμετώπιση των επανειλημμένων επιθέσεων των σιιτών ανταρτών σε εμπορικά πλοία, είπε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη επαφές για το θέμα αυτό με αξιωματούχους της ΕΕ και των ΗΠΑ.

Ανακοίνωσε ότι η χώρα μας δεν είναι στην πρώτη φάση, αλλά είναι έτοιμη στο να συμμετάσχει σε μια διεθνή πρωτοβουλία, καθώς η Ελλάδα είναι πρωταγωνίστρια χώρα στη ναυτιλία.

Την ίδια στιγμή, από το υπουργείο Ναυτιλίας δεν έχει εκδοθεί έως τώρα καμία οδηγία προς τα ελληνόκτητα πλοία ή τα πλοία με ελληνική σημαία που κινούνται στη θαλάσσια περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας. Η Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας του Λιμενικού Σώματος λόγω της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί στη θαλάσσια περιοχή έχει εκδώσει συστάσεις προς τα πλοία ελληνικών συμφερόντων, όπως τα πληρώματα να είναι σε επαγρύπνηση και να πραγματοποιούν κατά το δυνατόν νυκτερινό διάπλου της συγκεκριμένης θαλάσσιας περιοχής σβήνοντας το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης.

Ερωτηθείς ο Χρήστος Στυλιανίδης αν το υπουργείο Ναυτιλίας έχει εκδώσει κάποια σχετική οδηγία για το θέμα των ελληνόκτητων πλοίων και τα πλοία με ελληνική σημαία, ο ίδιος ανέφερε ότι η Ελλάδα όπως και άλλες χώρες δεν έχουν εκδώσει κάποια συγκεκριμένη οδηγία αφού οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφασίζουν από μόνες τους αν θα πραγματοποιήσουν διελεύσεις από το σημείο. Τόνισε ότι ήδη υπάρχουν πολεμικά πλοία χωρών στην περιοχή εξασφαλίζοντας προς το παρόν τη διέλευση.

Αυξημένη ανησυχία για συνέπειες σε ενέργεια και παγκόσμιο εμπόριο

Σε κάθε περίπτωση, οι πρώτες αναταράξεις που έχουν προκαλέσει οι επιθέσεις των προσκείμενων στο Ιράν Χούθι της Υεμένης, στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν ήδη αρχίσει να φαίνονται στη ναυλαγορά και στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, ενώ δεν αποκλείεται σύντομα να υπάρξουν τα ίδια φαινόμενα και στην τιμή του φυσικού αερίου και γενικότερα στο παγκόσμιο εμπόριο. 

Ήδη, τις τελευταίες ώρες οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου καταγράφουν μια άνοδο της τάξεως του 0,80%, ενώ, όπως αναφέρει ο Ben Emons, senior portfolio manager της επενδυτικής εταιρείες NewEdge Wealth,  σχολιάζοντας την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί τον τελευταίο μήνα, στις αγορές ενέργειας έχει αρχίσει να επικρατεί ένας έντονος προβληματισμός σχετικά με την παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο, καθώς το 9% διακινείται μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. 

Η κατάσταση αυτή θα επηρεάσει και άλλα εμπορεύματα, όπως τον καφέ, τη σόγια, το φοινικέλαιο καθώς ένα σημαντικό ποσοστό 12% της παγκόσμιας ζήτησης διακινείται από την ίδια θαλάσσια οδό. 

Παράλληλα, οι αναλυτές της Goldman Sachs κάνουν λόγο για μικρές μεταβολές, προς το παρόν, τουλάχιστον σε ότι αφορά το αργό πετρέλαιο και τις τιμές του LNG, καθώς η αναδρομολόγηση των πλοίων δείχνει ότι η παραγωγή δεν θα επηρεαστεί σημαντικά. 

Από την άλλη πλευρά, όμως, η επιλογή εναλλακτικής θαλάσσιας οδού  των μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας έχει αυξήσει σημαντικά τους ναύλους, που έχουν φθάσει στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων μηνών, καθιστώντας σημαντικά υψηλότερο το μεταφορικό κόστος. 

Αύξηση κόστους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

Ειδικά οι ναύλοι στη θαλάσσια διαδρομή Ασίας-Μεσογείου έχουν σχεδόν διπλασιαστεί μέσα σε δύο μήνες και ανήλθαν στο υψηλότερο επίπεδό τους, στα 2.552 δολάρια ανά ισοδύναμη μονάδα σαράντα ποδών,  από τον Μάρτιο, σύμφωνα με τους διεθνείς δείκτες. 

Μάλιστα, οι  τιμές των εμπορευμάτων αναμένεται να αυξηθούν περισσότερο, όσο αυξάνεται και ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών, οι περισσότερες τακτικών γραμμών, των οποίων τα πλοία ακολουθούν τη διαδρομή γύρω από την Αφρική, αποφεύγοντας το Σουέζ. 

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η εταιρεία Zim έχει επιλέξει τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική, γεγονός που αυξάνει τις τιμές για την υπηρεσία Ασίας-Ασίας-Μεσογείου στο επίπεδο των 3.300-3.400 δολαρίων ανά ισοδύναμη μονάδα σαράντα ποδών.

Τη λίστα των εταιρειών που διέκοψαν τις μεταφορές τους μέσω της Ερυθράς Θάλασσας συμπληρώνει η BP, ενώ η Maersk, η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, περιέγραψε την κατάσταση ως ανησυχητική μετά από ένα παρ' ολίγον περιστατικό με τη Maersk Gibraltar αλλά και μια άλλη επίθεση σε πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Τα πλοία της θα εκτρέψει από την Ερυθρά Θάλασσα και η Mediterranean Shipping Company (MSC), ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος στον κόσμο, καθώς σε πλοίο της εκδηλώθηκε επίθεση η οποία είχε ως αποτέλεσμα να τεθεί εκτός λεοτυργίας. τραυματισμοί στο πλήρωμα, αλλά το πλοίο τέθηκε εκτός λειτουργίας.

Σύμφωνα με ανάλυση της S&P Global Market Intelligence σχεδόν το 15% των αγαθών που εισάγονται στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική μεταφέρονται από την Ασία και τον Κόλπο δια θαλάσσης. Αυτό περιλαμβάνει το 21,5% του διυλισμένου πετρελαίου και πάνω από το 13% του αργού πετρελαίου.

Πάντως, όπως επισημαίνει η S&P Global Market Intelligence, τα καταναλωτικά αγαθά θα αντιμετωπίσουν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο, παρά το γεγονός ότι τα συμβάντα που αποτρέπυν τη διέλευση από την ερυθρά Θάλασσα συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της περιόδου εκτός αιχμής της ναυτιλίας.