Οι πρώτες αναταράξεις που έχουν προκαλέσει οι επιθέσεις των προσκείμενων στο Ιράν Χούθι της Υεμένης, στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν ήδη αρχίσει να φαίνονται στη ναυλαγορά και στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, ενώ δεν αποκλείεται σύντομα να υπάρξουν τα ίδια φαινόμενα και στην τιμή του φυσικού αερίου και γενικότερα στο παγκόσμιο εμπόριο.
Ήδη, τις τελευταίες ώρες οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου καταγράφουν μια άνοδο της τάξεως του 0,80%, ενώ, όπως αναφέρει ο Ben Emons, senior portfolio manager της επενδυτικής εταιρείες NewEdge Wealth, σχολιάζοντας την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί τον τελευταίο μήνα, στις αγορές ενέργειας έχει αρχίσει να επικρατεί ένας έντονος προβληματισμός σχετικά με την παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο, καθώς το 9% διακινείται μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.
Η κατάσταση αυτή θα επηρεάσει και άλλα εμπορεύματα, όπως τον καφέ, τη σόγια, το φοινικέλαιο καθώς ένα σημαντικό ποσοστό 12% της παγκόσμιας ζήτησης διακινείται από την ίδια θαλάσσια οδό.
Παράλληλα, οι αναλυτές της Goldman Sachs κάνουν λόγο για μικρές μεταβολές, προς το παρόν, τουλάχιστον σε ότι αφορά το αργό πετρέλαιο και τις τιμές του LNG, καθώς η αναδρομολόγηση των πλοίων δείχνει ότι η παραγωγή δεν θα επηρεαστεί σημαντικά.
Από την άλλη πλευρά, όμως, η επιλογή εναλλακτικής θαλάσσιας οδού των μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας έχει αυξήσει σημαντικά τους ναύλους, που έχουν φθάσει στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων μηνών, καθιστώντας σημαντικά υψηλότερο το μεταφορικό κόστος.
Αύξηση κόστους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
Ειδικά οι ναύλοι στη θαλάσσια διαδρομή Ασίας-Μεσογείου έχουν σχεδόν διπλασιαστεί μέσα σε δύο μήνες και ανήλθαν στο υψηλότερο επίπεδό τους, στα 2.552 δολάρια ανά ισοδύναμη μονάδα σαράντα ποδών, από τον Μάρτιο, σύμφωνα με τους διεθνείς δείκτες.
Μάλιστα, οι τιμές των εμπορευμάτων αναμένεται να αυξηθούν περισσότερο, όσο αυξάνεται και ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών, οι περισσότερες τακτικών γραμμών, των οποίων τα πλοία ακολουθούν τη διαδρομή γύρω από την Αφρική, αποφεύγοντας το Σουέζ.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η εταιρεία Zim έχει επιλέξει τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική, γεγονός που αυξάνει τις τιμές για την υπηρεσία Ασίας-Ασίας-Μεσογείου στο επίπεδο των 3.300-3.400 δολαρίων ανά ισοδύναμη μονάδα σαράντα ποδών.
Τη λίστα των εταιρειών που διέκοψαν τις μεταφορές τους μέσω της Ερυθράς Θάλασσας συμπληρώνει η BP, ενώ η Maersk, η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, περιέγραψε την κατάσταση ως ανησυχητική μετά από ένα παρ' ολίγον περιστατικό με τη Maersk Gibraltar αλλά και μια άλλη επίθεση σε πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Τα πλοία της θα εκτρέψει από την Ερυθρά Θάλασσα και η Mediterranean Shipping Company (MSC), ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος στον κόσμο, καθώς σε πλοίο της εκδηλώθηκε επίθεση η οποία είχε ως αποτέλεσμα να τεθεί εκτός λεοτυργίας. τραυματισμοί στο πλήρωμα, αλλά το πλοίο τέθηκε εκτός λειτουργίας.
Σύμφωνα με ανάλυση της S&P Global Market Intelligence σχεδόν το 15% των αγαθών που εισάγονται στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική μεταφέρονται από την Ασία και τον Κόλπο δια θαλάσσης. Αυτό περιλαμβάνει το 21,5% του διυλισμένου πετρελαίου και πάνω από το 13% του αργού πετρελαίου.
Πάντως, όπως επισημαίνει η S&P Global Market Intelligence, τα καταναλωτικά αγαθά θα αντιμετωπίσουν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο, παρά το γεγονός ότι τα συμβάντα που αποτρέπυν τη διέλευση από την ερυθρά Θάλασσα συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της περιόδου εκτός αιχμής της ναυτιλίας.