Παράλληλη πορεία ακολουθούν ΗΠΑ και Ευρώπη στο πλαίσιο της προσπάθειας τους να απεξαρτηθούν από την Κίνα, την Ταϊβάν και άλλες ώρες της Ασίας σε ό,τι αφορά την παραγωγή και επάρκεια ημιαγωγών (chips).
Η ανάγκη για σημαντική ενίσχυση της κατασκευής microchips άρχισε να γίνεται αισθητή κατά την περίοδο της πανδημίας και έγινε, πλέον, επιτακτική στο αμέσως επόμενο διάστημα, όταν τα στοκ των μεγάλων βιομηχανιών άρχισαν να εξαντλούνται λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις ελλείψεις, που είχαν ως συνέπεια έντονες καθυστερήσεις στην παραγωγή πολλών κλάδων της βιομηχανίας, από τα αυτοκίνητα ως τα smartphones.
Μάλιστα, η ζήτηση σε μικροεπεξεργαστές αναμένεται να είναι διπλάσια σε οκτώ χρόνια από σήμερα, δηλαδή το 2030, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της European Chips Act, η οποία έχει συγκεντρώσει στοιχεία από 141 ευρωπαϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των ημιαγωγών (chips).
Επιπρόσθετα, η πρόσφατη κρίση μεταξύ Κίνας και Ταϊβάν ανέδειξε την κρισιμότητα του θέματος και συγκεκριμένα για το τι μέλλει γενέσθαι στην περίπτωση που τόσο το βασικό εργοστάσιο της TSCM όσο και οι υπόλοιποι κατασκευαστές στην Ιαπωνία, στην Κορέα ή σε άλλες χώρες της Άπω Ανατολής αδυνατούν να λειτουργήσουν.
Ήδη, στις ΗΠΑ, πριν από ένα, περίπου, μήνα ψηφίστηκε ο νόμος που προβλέπει την παροχή κινήτρων σε βιομηχανίες για την παραγωγή ημιαγωγών.
Ο συγκεκριμένος νόμος εγκρίνει επενδύσεις, ύψους 200 δισ. δολαρίων που θα προκύψουν από ομοσπονδιακή χρηματοδότηση, για την προώθηση της εγχώριας παραγωγής ημιαγωγών.
Μια άλλη βασική και αρκετά σημαντική διάταξη του νόμου για την παροχή κινήτρων σε ό,τι αφορά την παραγωγή ημιαγωγών στις ΗΠΑ, είναι η έκπτωση φόρου 25% για επενδύσεις στους κατασκευαστές chips.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που προβλέπει ο νόμος, ένα ποσόν 24 δισ.δολάρια θα εκταμιευθούν μέσα στο 2022.
Τα επόμενα πέντε χρόνια, διατίθενται 50 δισ.δολάρια για την ανάπτυξη της εγχώριας παραγωγής ημιαγωγών:
Από αυτά τα 39 δισ. δολάρια πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για οικονομική βοήθεια για την κατασκευή ή τον εκσυγχρονισμό των οικιακών δυνατοτήτων παραγωγής ημιαγωγών.
Τα 6 δισ. δολάρια από αυτά τα κεφάλαια διατίθενται για άμεσα δάνεια και εγγυήσεις δανείων.
Ακόμη, ένα ποσόν της τάξεως των 11 δισ.δολαρίων, πρόκειται να διατεθούν μέσα στην επόμενη πενταετία για την υλοποίηση προγραμμάτων έρευνας και ανάπτυξης και εργατικού δυναμικού.
Ο ίδιος νόμος προβλέπει την δημιουργία ενός αμυντικού fund, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με 2 δισ.δολάρια. Το fund αυτό θα χρηματοδοτεί το Microelectronic Commons — ένα δίκτυο για πανεπιστημιακή έρευνα ημιαγωγών για εφαρμογές του Υπουργείου Άμυνας.
Επίσης, το fund Εργατικού Δυναμικού και Εκπαίδευσης CHIPS for America θα χρηματοδοτηθεί με 200 εκατομμύρια δολάρια τα επόμενα πέντε χρόνια.
Ιδιαίτερη πρόβλεψη έχει περιληφθεί στη νομοθεσία των Chips και για μια χορήγηση, ύψους 1,5 δισ. δολαρίων για ένα νέο Δημόσιο Ταμείο Καινοτομίας σε ότι αφορά τα ασύρματα δίκτυα. Το ταμείο αυτό θα υποστηρίξει την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ΗΠΑ στην αγορά κινητής ευρυζωνικότητας μέσω βελτιωμένων διαδικασιών της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Σε ό,τι αφορά την έκπτωση φόρου,προβλέπεται ε΄να σύστημα φορολογικής πίστωσης επενδύσεων σε τεχνολογία πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών. Η πίστωση θα είναι το 25% των ειδικών επενδύσεων σε προηγμένες εγκαταστάσεις παραγωγής. Βάσει της νομοθεσίας οι φορολογούμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να αντιμετωπίζουν την πίστωση ως πληρωμή έναντι της φορολογικής τους υποχρέωσης για το έτος που τίθεται σε λειτουργία η ειδική διευκόλυνση. Η πίστωση θα είναι διαθέσιμη για εγκαταστάσεις που θα τεθούν σε λειτουργία μετά τις 31 Δεκεμβρίου 2022 και για τις οποίες η κατασκευή ξεκινά πριν από την 1η Ιανουαρίου 2027.
Σημαντικά βήματα και στην Ευρώπη
Από την πλευρά της η Ε.Ε. στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας European Chips Act, η οποία ενεργοποιήθηκε από τον περασμένο Φεβρουάριο, στοχεύει να επιταχύνει τις διαδικασίες με ένα σχέδιο ύψους 43 δισ. ευρώ για δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις σε τσιπ (ημιαγωγούς) ως το 2030, προκειμένου να διπλασιάσει το μερίδιο της στην παγκόσμια αγορά μικροεπεξεργαστών, που σήμερα ανέρχεται στο 10%.
Παράλληλα στοχεύει να μειώσει την εξάρτησή της από χώρες της Ασίας, κυρίως από την Ταϊβάν και την Κορέα. Η παραγωγή ημιαγωγών στην Ευρώπη πρέπει να φτάσει το 20% της παγκόσμιας αγοράς ως το 2030, σε μια αγορά που, όπως βεβαιώνει και η έρευνα θα διπλασιαστεί, έτσι κι αλλιώς, άρα αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται τετραπλάσια αύξηση της παραγωγής ημιαγωγών στο ευρωπαϊκό έδαφος.
Αναφερόμενος ο επίτροπος της Ε.Ε. για θέματα εσωτερικής αγοράς, Ντανιέλ Μπρετόν, στην πρωτοβουλία European Chips Act είχε τονίσει χαρακτηριστικά ότι «χωρίς τσιπ, δεν υπάρχει καμία ψηφιακή μετάβαση, καμία πράσινη μετάβαση, καμία τεχνολογική ηγεσία. Η εξασφάλιση της προμήθειας στα πιο προηγμένα τσιπ έχει γίνει οικονομική και γεωπολιτική προτεραιότητα», τονίζοντας ότι η σημαντική δημόσια χρηματοδότηση των 43 δισ.ευρώ, ήδη προσελκύει σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις.
«Κάνουμε τα πάντα για να εξασφαλίσουμε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού και να αποφύγουμε μελλοντικούς κραδασμούς στην οικονομία μας, όπως βλέπουμε με την τρέχουσα έλλειψη εφοδιασμού σε τσιπ. Επενδύοντας σε κορυφαίες αγορές του μέλλοντος και εξισορροπώντας τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, θα επιτρέψουμε στην ευρωπαϊκή βιομηχανία να παραμείνει ανταγωνιστική, να δημιουργήσει ποιοτικές θέσεις εργασίας και να καλύψει την αυξανόμενη παγκόσμια ζήτηση», ανέφερε.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής, οι πρόσφατες παγκόσμιες ελλείψεις ημιαγωγών ανάγκασαν το κλείσιμο των εργοστασίων σε ένα ευρύ φάσμα τομέων, από αυτοκίνητα έως συσκευές υγειονομικής περίθαλψης. Στον τομέα του αυτοκινήτου, για παράδειγμα, η παραγωγή σε ορισμένα κράτη-μέλη μειώθηκε κατά ένα τρίτο το 2021. Αυτό κατέστησε πιο εμφανή την ακραία παγκόσμια εξάρτηση της αλυσίδας αξίας των ημιαγωγών από έναν πολύ περιορισμένο αριθμό παραγόντων σε ένα περίπλοκο γεωπολιτικό πλαίσιο. Αλλά κατέδειξε επίσης τη σημασία των ημιαγωγών για ολόκληρη την ευρωπαϊκή βιομηχανία και κοινωνία.
Άλλωστε, όπως φαίνεται και από τα στοιχεία της πρόσφατης μελέτης η έλλειψη μικροεπεξεργαστών θα συνεχισθεί ως το 2024 και ήδη έχει αναγκάσει πολλές εταιρείες να προσπαθούν να μειώσουν τις αρνητικές συνέπειες της υιοθετώντας λύσεις που αυξάνουν το κόστος.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από την πλευρά της, προτείνει να διατεθούν 11 δισεκατομμύρια ευρώ, περίπου τα μισά από τον προϋπολογισμό της ΕΕ και τα άλλα μισά από τα κράτη-μέλη, για την ενίσχυση της υπάρχουσας έρευνας, ανάπτυξης και καινοτομίας και για τη διασφάλιση της ανάπτυξης προηγμένων ημιαγωγών.
Η Επιτροπή προτείνει, επίσης, να γίνουν δημόσιες επενδύσεις, ύψους 30 δισ. ευρώ, για την αύξηση της παραγωγής ημιαγωγών στην Ευρώπη - ένα ποσό που αναμένεται να μοχλεύσει μεγαλύτερο ποσό ιδιωτικών επενδύσεων. Για να υπάρχει δημόσια στήριξη στις επενδύσεις σε εγκαταστάσεις παραγωγής τσίπς η Επιτροπή θα μπορεί να εξετάσει το ενδεχόμενο να εγκρίνει κρατικές ενισχύσεις, υπό προϋποθέσεις.
Επίσης, άνω των 2 δισ. ευρώ προορίζονται για να στηρίξουν νεοφυείς επιχειρήσεις, μέσω ενός νέου Ταμείου για τα Chips στην ΕΕ.
Η Επιτροπή τονίζει ότι η πρωτοβουλία «Chips for Europe» θα συγκεντρώσει πόρους από την ΕΕ, τα κράτη-μέλη και τρίτες χώρες που ωφελούνται από την πρωτοβουλία, καθώς συνδέονται με τα υφιστάμενα προγράμματα της Ένωσης, καθώς και τον ιδιωτικό τομέα, μέσω της ενισχυμένης «Κοινής Επιχείρησης Chips» (Chips Joint Undertaking).
Όπως μάλιστα είχε επισημάνει η Επιτροπή «ο ευρωπαϊκός νόμος για τα τσιπ θα διασφαλίσει ότι η ΕΕ διαθέτει τα απαραίτητα εργαλεία, τις δεξιότητες και τις τεχνολογικές ικανότητες για να γίνει ηγέτης στον τομέα αυτό πέρα από την έρευνα και την τεχνολογία στον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη συσκευασία προηγμένων τσιπ, για να εξασφαλίσει την προμήθεια ημιαγωγών και να μειώσει τις εξαρτήσεις της».