Του Μπάμπη ο τράχηλος μάσκα δεν υπομένει

Του Μπάμπη ο τράχηλος μάσκα δεν υπομένει

Είναι πλέον μαθηματικά βέβαιο. Σε κάθε ουρά, σε κάθε βαγόνι του μετρό, σε κάθε χώρο που μαζεύονται άνθρωποι, κάποια στιγμή η σιωπή θα σπάσει από μία χαρακτηριστική φωνή. Μια φωνή καταφανώς επιθετική. Με τόνο που αφήνει να εννοηθεί ότι από κάτω κοχλάζει η αγανάκτηση για «κάποιους». Με χροιά που θυμίζει διδακτικές αγορεύσεις σε ταινίες του Νίκου Φώσκολου. Με ύφος που έχει κάποιος όταν γυαλίζει το μάτι του. Και που με τον τρόπο της σου στέλνει το μήνυμα ότι περιμένει (με ελαφριά ανυπομονησία) κάποιον να φέρει αντίρρηση, ώστε να προσωποποιήσει επιτέλους τον στόχο και να αρχίσει να τον περιλούζει με τα γνωστά αγαπημένα προσωνύμια: «πρόβατα» (η στοργική εκδοχή) και «ανθέλληνες» (η σκληρή εκδοχή).

Εκείνο όμως που είναι ανατριχιαστικό, είναι η έλλειψη οποιασδήποτε παύσης. Και οποιουδήποτε χρωματισμού των λέξεων. Λες και αυτός που καταγγέλλει την παγκόσμια συνωμοσία για τις μάσκες και προσπαθεί να «αφυπνίσει» τους υπόλοιπους γύρω του, έχει αποστηθίσει ένα status update του Facebook και το απαγγέλλει με ακρίβεια μαγνητοφώνου. Σαν τα παλιά συνθήματα της «ντουντούκας», αλλά με περισσότερη δραματικότητα. Ομως η βεβαιότητα ότι κατέχει την απόλυτη αλήθεια και ότι δεν αφήνει καμία λογική αμφιβολία να σκιάσει αυτή τη βεβαιότητα, παραμένει η ίδια. Και αυτό είναι το ακόμα πιο τρομακτικό.

Βέβαια το κλειδί εδώ βρίσκεται στη λέξη «αφύπνιση». Ο Μάκης, ο Τάκης και η Σούλα δεν θέλουν σε καμία περίπτωση να βλέπουν τον εαυτό τους σαν αυτούς τους γραφικούς τρελούς που παλιότερα μιλούσαν μόνοι τους στον δρόμο. Με εφόδιό τους μια σύνδεση στο διαδίκτυο και την πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μπορούν πλέον να βλέπουν τον εαυτό τους στον αναβαθμισμένο ρόλο του «αφυπνιστή». Λες και πρόκειται για τα μέλη μιας γιγαντιαίας ιεραποστολής, που βρίσκονται παντού εκεί έξω, έτοιμοι να κηρύξουν, να προσηλυτίσουν και να «πολεμήσουν» για να περάσει ο «ιερός» λόγος των social media στους άπιστους που συνεχίζουν να πέφτουν θύματα (ή να παίζουν το παιχνίδι…) των επιστημόνων, των μέσων ενημέρωσης ή της απλής λογικής.

Αλλωστε, η πίστη στην ιδέα ότι μια μάσκα που κοστίζει 50 λεπτά έχει μέσα ένα ενσωματωμένο τσιπάκι που επικοινωνεί με δίκτυα 5G (δηλαδή είναι καλύτερη από ένα κινητό τηλέφωνο τελευταίας τεχνολογίας), με στόχο να παρακολουθούν τι λέει αυτός που τη φοράει, μπορεί να μη διατηρεί μεγάλη επαφή με τη λογική. Επιτελεί όμως έναν ακόμα ιερότερο σκοπό, που μπροστά του η λογική -και η πραγματικότητα εν γένει- οφείλει να υποχωρήσει: γίνεται μια ισχυρή ένεση αυτοπεποίθησης. Διότι, για να μπει στον κόπο ένα ολόκληρο παγκόσμιο σύστημα να σε παρακολουθεί, θυσιάζοντας την οικονομία, φτιάχνοντας ιούς και στήνοντας μυστικές συνωμοσίες, σημαίνει ότι, δεν μπορεί, κάτι σημαντικό πρέπει να λες. Αρα, πόσο μεγαλύτερη αυτοαποθέωση να ζήσει ο Μάκης, ο Τάκης και η Σούλα από όση ζουν ξέροντας ότι ολόκληρος Μπιλ Γκέιτς τους ακούει προσωπικά να βρίζουν ως «άσχετο» τον Σωτήρη Τσιόδρα ή να κατηγορούν τον Νίκο Χαρδαλιά ότι έχει μετοχές σε εργοστάσιο παραγωγής μασκών;

Φωτιά και μάσα (και fake news) στους προσκυνημένους


Το κίνημα των «ξεμάσκωτων», στην πραγματικότητα δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια νέα εκδοχή όλων εκείνων των εκφραστών του δόγματος «δίκιο έχουν οι αναρτήσεις με λάθος ορθογραφία, με κεφαλαία και με πολλά θαυμαστικά». Είναι αυτός που θέλει διακαώς να καταθέσει την άποψή του στον «δημόσιο μονόλογο» για την επίπεδη Γη, για τους ψεκασμούς, για τα εμβόλια και για την αγαπημένη του Παγκόσμια Νέα Τάξη, που τον έχει βάλει στο μάτι γιατί αφυπνίζει τις μάζες.



Εκείνο όμως που δίνει την πραγματική ώθηση στον «μασκομάχο κοινωνικό εκδικητή», στον αφυπνιστή των μαζών, στον «Σπάρτακο» που επαναστατεί απέναντι στην κοινωνική ευθύνη, είναι η αίσθηση ότι αποτελεί μέρος ενός κύματος που φουσκώνει. Είναι ίσως και αυτό ένα είδος ψυχικής θωράκισης απέναντι σε εκείνη τη φρικτή υποψία (που μπορεί να περάσει κάποια στιγμή από το μυαλό του) ότι ο τρόπος που ωρύεται σαν σεληνιασμένος Απόστολος Παύλος που κάνει την ομιλία του «Προς Υποταγμένους», δεν διαφέρει και πολύ από τον «τρελό του χωριού». Διότι μπορεί στην αρχή να είχε ύφος «μάρτυρα» που δέχεται καρτερικά τη δημόσια χλεύη, σαν μια δοκιμασία στην οποία πρέπει να υποβληθεί για να αποδείξει την πίστη του, αλλά τώρα ήρθε η ώρα να νιώσει ότι πατάει γερά στα πόδια του. Τόσο ώστε να μην υπεραμύνεται μόνο του αναφαίρετου δικαιώματός του να διασπείρει τον ιό, αλλά να απαιτεί και από τους άλλους που φοράνε μάσκα να τη βγάλουν!

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι σε μια εικονογράφηση που κυκλοφόρησε ευρέως, και όπου κάτω από έναν άνθρωπο με μάσκα υπάρχει η ερώτηση «ξέρεις γιατί δεν έχει σημασία τι μάσκα φοράς;» και η απάντηση «διότι έχει να κάνει με την υποταγή, όχι με την υγεία», επάνω δεξιά βρίσκεται η διευκρίνιση: «Ερχόμαστε και είμαστε χιλιάδες»! Σαν επιβεβαίωση της ορθότητας του επιχειρήματος. Με άλλα λόγια, όσο πιο πολλοί είμαστε, τόσο πιο δίκιο έχουμε. Και με κάποια αδιόρατη απειλή στο «ερχόμαστε». Που μπορεί να σημαίνει «ερχόμαστε να πάρουμε τα πράγματα στα χέρια μας και να κάψουμε τις μάσκες σε μια μεγάλη δημόσια φωτιά». Ή «ερχόμαστε» και θα σας τιμωρήσουμε. Ναι, κάτι παρόμοιο έλεγε και η Χρυσή Αυγή τις ημέρες της δόξας της.

Και το μεγάλο πλεονέκτημα του «μασκομάχου» είναι ότι είναι ολιγαρκής. Δεν χρειάζεται πραγματικά γεγονότα για να τεκμηριώσει (λέμε τώρα…) τις απόψεις του. Οι απόψεις του είναι η Αλήθεια και η πραγματικότητα καλά θα κάνει να προσαρμοστεί σε αυτές. Ετσι δεν χρειάστηκε παρά η δύναμη της θέλησης του μασκο-συνωμοσιολόγου, για να μετατραπεί μια εικόνα πλήθους από ένα φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής στη Ζυρίχη το 2019, σε «μαζική διαδήλωση κατά των περιοριστικών μέτρων για τον κορωνοϊό από τον γερμανικό λαό που αντιδρά γιατί αφυπνίστηκε». Και όταν αποκαλύφθηκε η αλήθεια, επιστρατεύθηκε μια άλλη φωτογραφία από το Βερολίνο (αυτή τη φορά τουλάχιστον η πόλη ήταν η ίδια), όπου ένα αντίστοιχο πλήθος συμμετείχε στο Love Parade το 2001. Οπου πάλι πλασαρίστηκε (σε αυτούς που δεν πιάνονται κορόιδα από τα κόλπα της Νέας Τάξης) ως φωτογραφία αποφασισμένου πλήθους ενάντια στα περιοριστικά μέτρα.

Και επειδή κάθε «Κολοκοτρώνης του πληκτρολογίου», εκτός από το ασκέρι του, χρειάζεται και έναν μάρτυρα για να ριζώσει ο σπόρος της επανάστασης, βρέθηκε και αυτός. Ενα απλό τρακάρισμα λεωφορείου με τρόλεϊ στην πλατεία Κολιάτσου την περασμένη εβδομάδα, αρκούσε. Η «είδηση» ότι επρόκειτο για οδηγό λεωφορείου, που αγανακτισμένος επειδή του ζήτησαν να φορέσει μάσκα τράβηξε χειρόφρενο και εγκατέλειψε το όχημα, αδιαφορώντας για τις συνέπειες, άρχισε να διαδίδεται σαν τον λίβα που καίει τα μυαλά. Το «κίνημα» μόλις είχε αποκτήσει ένα ακόμα (φανταστικό) επίτιμο μέλος… Εναν ακόμα αρχηγό των «ατάκτων».

Κάθε «μασκομάχος» και καημός

Εννοείται ότι όσο πιο πολυσυλλεκτικό είναι ένα κίνημα, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχει να «πιάσει», αφού μπορεί να πιάσει την προσωπική εμμονή του καθενός και να προσαρμοστεί πάνω της. Για τους ισλαμοφοβικούς δηλαδή -και για τη Ραχήλ Μακρή, που είναι κάτι σαν μπαλαντέρ του κινήματος και ταιριάζει με όλα- η μάσκα είναι ο προάγγελος της μπούργκας. Για τον Μπάμπη είναι μέσο «φίμωσης». Κανείς δεν ξέρει βέβαια τι είδους μάσκα δοκίμασε να φορέσει ο Μπάμπης και διαπίστωσε ότι δεν ακούγεται η φωνή του.



Βέβαια το «αντάρτικο», εκεί που σηκώθηκε το λάβαρο της αγίας «μασκο-αντίστασης», φούντωσε στις εκκλησίες. Ειδήσεις για ιερείς που επιτίθενται σε πιστούς επειδή φοράνε μάσκα μέσα στην εκκλησία, αποκαλώντας τους «καρναβάλια», είδαν το φως της δημοσιότητας αναπτερώνοντας το ηθικό της μασκομαχίας. Από κοντά και οι φωτογραφίες στο facebook, με ανακοινώσεις στις εισόδους ναών όπου το θέμα μπαίνει σε θεολογική βάση: «Στον ιερό και αγιασμένο οίκο του Θεού, δεν επιτρέπεται να φοράμε μάσκα, γιατί δείχνει ασέβεια και ολιγοπιστία». Μετάφραση: Η μάσκα είναι ο φερετζές του άθεου. Και τη φοράνε εκείνοι που δεν πιστεύουν ότι οι εκκλησίες είναι «Αποκορωνοποιημένες» ζώνες, όπου ο ιός εξολοθρεύεται από ειδικά απεσταλμένους αρχαγγέλους με φλιτ. Και το να φοράς μάσκα δείχνει βασικά ότι δεν εμπιστεύεσαι τις ικανότητες του Θεού. Ο οποίος μπορεί να είναι «πανταχού παρών», αλλά προφανώς δεν του φτάνουν τα μεροκάματα για να επεκτείνει την εξολόθρευση του ιού και εκτός των οίκων του.

Και μετά ήρθε η «νομική» (λέμε τώρα…) στήριξη της «μασκομαχίας». Ενα κείμενο «οδηγιών», υποτίθεται από δικηγόρο που δεν ήθελε να γίνει γνωστό το όνομά της γιατί ήδη την «τρέχουν» (αυτό θα πει πειστική δικαιολογία…), έκανε αναφορά στο άρθρο 5 του Συντάγματος. Συγκεκριμένα, προέτρεπε «όποιον δεχθεί πρόστιμο για μη χρήση μάσκας να πάρει τα στοιχεία του αστυνομικού που το βεβαίωσε και με το έγγραφο του προστίμου να πάει στο πλησιέστερο αστυνομικό τμήμα να υποβάλει καταγγελία βάσει του άρθρου 5 του Συντάγματος το οποίο θα επικαλεστεί στην καταγγελία για ελευθερία ατομική (sic) και να αρνηθεί το πρόστιμο». Διευκρίνιζε μάλιστα ότι «δεν πληρώνει τίποτα για καταγγελία ο πολίτης», ότι «το Σύνταγμα είναι υπεράνω των νομοθετικών πράξεων μερί μάσκας» και κατέληγε με το κλασικό «μάθετε τα δικαιώματά σας, στην άγνοιά σας ποντάρουν».

Το μόνο πρόβλημα; Οτι πράγματι το άρθρο 5 του Συντάγματος λέει στην παράγραφο 1 ότι «Kαθένας έχει δικαίωμα να αναπτύσσει ελεύθερα την προσωπικότητά του και να συμμετέχει στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της χώρας, εφόσον δεν προσβάλλει τα δικαιώματα των άλλων και δεν παραβιάζει το Σύνταγμα ή τα χρηστά ήθη».

Μόνο που εκείνο που δεν υπολόγισε η «δικηγόρος», που ζήλεψε τη δόξα του Αρτέμη Σώρα, είναι ότι το ίδιο το άρθρο 5 προβλέπει τη δυνατότητα επιβολής περιοριστικών μέτρων όταν συντρέχουν λόγοι προστασίας της δημόσιας υγείας. Προφανώς, με τέτοια τεκμηρίωση, εκείνοι που «την τρέχουν» πρέπει να είναι πιθανότατα οι πελάτες της.

Ο τρίτος μεγάλος πυλώνας της «μασκομαχίας» στήθηκε πάνω στην «ψευδοϊατρική», που έτσι κι αλλιώς αφήνει πολλά περιθώρια. Δεν χρειάστηκε πολύ, ώστε «κάποιοι γιατροί» (που τελικά αποδείχθηκαν βελονιστές) να αρχίσουν να διαδίδουν ότι η μάσκα «μειώνει τη λήψη οξυγόνου», «δημιουργεί βουίσματα στο κεφάλι, ταχυκαρδίες, ζαλάδες». Δεν διευκρινίζεται βέβαια αν όλα αυτά συμβαίνουν λόγω του μικροτσίπ, αφού η θεωρία αυτή ήταν προγενέστερη, αλλά ποτέ δεν είναι αργά.

Πάντως, επειδή η Ραχήλ Μακρή στην αναμπουμπούλα φαίνεται και δεν θα μπορούσε τέτοιους καιρούς να λείψει από κοντά μας -ως ηγερία των απανταχού συνωμοσιολόγων-, φρόντισε να κυκλοφορήσει ένα έντυπο όπου καλούσε τον Βασίλη Κικίλια να υπογράψει υπεύθυνη δήλωση «ότι η χρήση μάσκας δεν ενέχει κινδύνους για την υγεία των παιδιών της και της ίδιας και ότι αναλαμβάνει την πλήρη αστική και ποινική ευθύνη για οποιαδήποτε βλάβη της υγείας του υποστεί έστω και ένας ανήλικος ή ενήλικας κάτοικος της χώρας από τη χρήση μάσκας». Σημαντική λεπτομέρεια. Ο χώρος όπου έπρεπε να υπογράψει ο Βασίλης Κικίλιας ήταν κυκλωμένος με μαρκαδόρο και επισημασμένος με ένα βέλος. Υπήρχε δε η χειρόγραφη εντολή, με τον ίδιο μαρκαδόρο, «Εδώ, Βασίλη Κικίλια: Υπόγραψε!».

Και φυσικά, όποιος ήθελε να δει στον κορωνοϊό έναν ταξικό εχθρό, είχε το ελεύθερο να το κάνει. Η αφίσα της «Αντιφασιστικής Συνέλευσης Autonome Antifa ήταν σαφής: «Μάσκες δεν φοράμε, στο σπίτι δεν γυρνάμε», έγραφε, δημιουργώντας μια ακόμα επαναστατική ουτοπία, σύμφωνα με την οποία «ο ιός μπορεί να νικηθεί με συντονισμένη δράση» και ίσως καμία μολότοφ.

Από την απέναντι πλευρά πάλι του ιδεολογικού φάσματος, η σελίδα Ελλάς Ελλήνων Εθνικιστών στο Facebook, αναρτά κείμενο όπου η προσέγγιση του θέματος εκλαϊκεύεται για να γίνει κατανοητή στο εθνικιστικό κοινό: «Η μάσκα θα σταματήσει τον ιό, σα να λέμε ότι το σώβρακο θα σταματήσει την πορδή».
Και ναι, κάπου εκεί στο βάθος ακούγεται ο λυγμός του Σωτήρη Τσιόδρα…

Όταν «έπεσαν οι μάσκες» στο έντεχνο

Αν ο δημοσιογράφος που κάποτε πήρε συνέντευξη από τον Παντελή Θαλασσινό και τον ρωτούσε τη γνώμη του για διάφορα κοινωνικά θέματα, είχε τη δυνατότητα να γυρίσει τον χρόνο πίσω και να αποσύρει την ερώτηση ως «άσκοπη», σίγουρα θα το έκανε. Διότι η ανάρτηση του γνωστού «έντεχνου» καλλιτέχνη στο facebook, έδειξε ότι ίσως δεν «το έχει» και τόσο πολύ. Σε μια βραχύβια ανάρτηση (που στη συνέχεια κατέβασε) επιδόθηκε σε ένα ρεσιτάλ ανυπότακτης ματαιότητας, διερωτώμενος «τι να την κάνεις τη ζωή με μάσκα, γάντια, 800 ευρώ σε 5 μήνες, χωρίς αγκαλιές και φιλιά και με τον φόβο μην πεθάνεις; Βγείτε, διασκεδάστε, γιατί η βαλίτσα πάει μακριά και τους συμφέρει». Προφανώς «αυτοί» έχουν συμφέρον να μην αγκαλιάζει κανείς τον Παντελή Θαλασσινό. Και στο επόμενο, μπαίνοντας πιο βαθιά στο θέμα, έκανε λόγο για «εργαστήρια που κατασκευάζουν ιούς ανά τον κόσμο», για «πανίσχυρο κράτος και παράλυτους υπηκόους», για «φακελώματα, έλεγχο με GPS νανοτεχνολογίας, κάμερες, κοριούς, χαφιέδες και ρουφιάνους», γυρίζοντας σε πιο κλασικό συνωμοσιολογικό ρεπερτόριο.



Η απάντηση ήρθε από κάπου τελείως απρόσμενα: συγκεκριμένα ο Στάθης Δρογώσης, ένας καλλιτέχνης που για χρόνια ξιφουλκούσε εναντίον του κράτους (δηλαδή της Δεξιάς), της Τάξης και γενικότερα της κανονικότητας, έγραψε για «δύσκολους καιρούς όπου οι καλλιτέχνες (ιδίως αυτοί που έχουν μεγάλο κοινό) θα πρέπει με μεγάλη υπευθυνότητα να διατυπώνουν απόψεις για τον Covid» και ότι «είναι εξωφρενικό να δίνει μια μάχη όλος ο πλανήτης εναντίον μιας ύπουλης και θανατηφόρας ασθένειας και κάποιοι που απλά τραγουδούν καλά ή γράφουν όμορφα τραγούδια να εκφράζουν συνωμοσιολογικές και ψεκασμένες απόψεις».

Προκαλώντας φυσικά την οργή του γνωστού αντισυστημικού αντάρτη Γρηγόρη Πετράκου, που παρενέβη, αποκαλώντας τον «μπαγάσα», κατηγορώντας τον για έλλειψη γνώσεων μουσικής (ε, να μην πουν και τα του κλάδου τους;), για «συνδικαλισμούς και προεδριλίκια» (αφήνοντας μάλιστα υπαινιγμούς ότι όλα αυτά τα κάνει για μια θέση στην ΕΡΤ) και στη συνέχεια βάζει μπροστά την κασέτα για αφαίρεση δικαιωμάτων με το φόβητρο της δημόσιας υγείας, κοκ… Καταλήγοντας, «δεν θα μας βάλετε φίμωτρο ποτέ».

Και μια που ήρθε η κουβέντα στο φίμωτρο: κάποιος πρέπει να εξηγήσει κάποια στιγμή σε όσους ασχολούνται με τον σαδομαζοχισμό, ότι η ιατρική μάσκα είναι όργανο υποταγής. Να σταματήσουν επιτέλους να ξοδεύονται, αγοράζοντας εκείνες τις ειδικές, τις δερμάτινες με το φερμουάρ…

*Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο που κυκλοφόρησε στις 8 Αυγούστου.