ΑΔΜΗΕ: Οι τέσσερις άξονες του στρατηγικού σχεδιασμού

ΑΔΜΗΕ: Οι τέσσερις άξονες του στρατηγικού σχεδιασμού

Ως έτος προκλήσεων στις οποίες η εταιρεία κατάφερε να ανταπεξέλθει με επιτυχία χαρακτήρισαν το 2021 ο Ιωάννης Καραμπέτσος και ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών της εταιρείας κ.  Ιάσων Ρουσόπουλος στην παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων στους αναλυτές. 

Η πτώση που εμφανίζεται στα αποτελέσματα EBITDA και στα καθαρά κέρδη της χρήσης για το 2021 έναντι του 2020 οφείλεται στην αύξηση των συντελεστών του κόστους και κυρίως των αμοιβών προσωπικού και το εργολαβικό κόστος. 

Σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, αυτές που αφορούν σε ενσώματα πάγια  διαμορφώθηκαν στα 412,7 εκατ. ευρώ, χαμηλότερα κατά 9,2% έναντι 454,6 εκατ. ευρώ το  2020 και αφορούν κυρίως τα έργα των Κυκλάδων (Φάση Δ), στο έργο διασύνδεσης της Κρήτης-Πελοποννήσου και Κρήτης – Αττικής, στα έργα για την αναβάθμιση και ενίσχυση του Συστήματος Μεταφοράς καθώς επίσης και στην μεταβίβαση των παγίων περιουσιακών στοιχείων υψηλής τάσης του ηλεκτρικού συστήματος της Κρήτης.

Οι τέσσερις άξονες του στρατηγικού σχεδίου

Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο Ιάσων Ρουσόπουλος, στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου 2021 - 2024 που έχει στόχο τον εκσυγχρονισμό της ΑΔΜΗΕ δόθηκε έμφαση σε τέσσερις άξονες:  

Ο πρώτος αφορά την ασφάλεια και την αξιοπιστία στο σύστημα μετάδοσης ενέργειας. Ακόμη, στους στόχους είναι να γίνει η μετάβαση στην καθαρή ενέργεια αλλά και ο εκσυγχρονισμός όλων των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας, όπως για παράδειγμα η κατά 60% αντικατάσταση του εξοπλισμού. 

Ο δεύτερος άξονας αφορά στην βελτίωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους. Ειδικότερα σε ότι αφορά τα σημαντικά έργα ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη διασύνδεση Κρήτης Αττικής, όπου τους δύο τελευταίους μήνες του 2021 σημειώθηκε σημαντική πρόοδος στο θαλάσσιο τμήμα του έργου με την πλήρη εγκατάσταση των καλωδίων οπτικών ινών (συνολικού μήκους 670 χλμ.) και την πόντιση του πρώτου τμήματος του ανατολικού ηλεκτρικού πόλου 500kV, μήκους 170 χλμ. 

Για το έργο της διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου, αναφέρθηκε ότι το καλοκαίρι του 2021 τέθηκε σε λειτουργία η πρώτη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Πελοποννήσου, με τη σταδιακή ολοκλήρωση της δεύτερης υποβρύχιας καλωδιακής γραμμής, των τελικών διευθετήσεων των εναερίων γραμμών στην Πελοπόννησο και του STATCOM στην Κρήτη έως τον Μάιο. Τον Ιούλιο η διασύνδεση τέθηκε σε λειτουργία και έκτοτε λειτουργεί ανελλιπώς. Η διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, με το μεγαλύτερο καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο, θωράκισε την ασφαλή ηλεκτροδότηση του νησιού κατά την τουριστική περίοδο και τους αλλεπάλληλους καύσωνες της θερινής περιόδου καθώς και τους ισχυρούς σεισμούς που σημειώθηκαν στην ευρύτερη περιοχή της Κρήτης το φθινόπωρο του 2021. 

Παράλληλα, σε ότι αφορά την Ηλεκτρική διασύνδεση Κυκλάδων: Η Δ’ Φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση Σαντορίνης, Φολεγάνδρου, Μήλου και Σερίφου και συγχρηματοδοτείται από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας . Οι διαγωνισμοί για το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης (Σαντορίνη-Νάξος) ολοκληρώθηκαν εντός του 2021 και το έργο έχει εισέλθει πλέον σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023.  Εντός του 2022 αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί και για τα υπόλοιπα τρία νησιά των ΝΔ Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος, Σέριφος) που θα ενσωματώσουν το σύνολο του νησιωτικού συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης έως το 2024. Το έργο έχει χαρακτηριστεί ως Έργο Μείζονος Σημασίας.

Ο τρίτος άξονας αφορά την χρήση της υποδομής και την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων, όπως τα κτίρια, με στόχο να επιτευχθεί η παραγωγή υπηρεσιών προστιθέμενης αξία αλλά και η υιοθέτηση state of the art τεχνολογίας, όπως σύγχρονα data centres.Ο τέταρτος άξονας αφορά το περιβάλλον, το ανθρώπινο δυναμικό αλλά και θέματα εταιρικής διακυβέρνησης. 

Τα οικονομικά μεγέθη

Αναφερόμενος στα οικονομικά μεγέθη για το 2021 ο κ. Ρουσόπουλος επεσήμανε ότι τα ενοποιημένα συνολικά έσοδα σε επίπεδο Ομίλου διαμορφώθηκαν το 2021 σε 286 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας οριακή υποχώρηση 0,5% έναντι 287,4 εκατ. ευρώ το 2020.  Η μείωση αυτή κυρίως οφείλεται στην καθυστερημένη αναπροσαρμογή των χρεώσεων χρήσης συστήματος για το Απαιτούμενο Έσοδο του 2021, οδηγώντας σε υποανάκτηση 4 εκατ. ευρώ τα οποία θα ανακτηθούν το 2023.

Τα ενοποιημένα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν στα 190,3 εκατ. ευρώ σημειώνοντας μείωση κατά 9,6% σε ετήσια βάση έναντι 210,6 εκατ. ευρώ το 2020. Το ενοποιημένο ΕΒΙΤ μειώθηκε κατά 27,1% και ανήλθε στα 89 εκατ. Ευρώ, έναντι 122,1 εκατ. ευρώ το 2020, κυρίως λόγω της αύξησης του ύψους των αποσβέσεων κατά 14,5% ως αποτέλεσμα της επέκτασης της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης της ΑΔΜΗΕ ΑΕ. Το συγκρίσιμο EBIT διαμορφώθηκε στα 89,8 εκατ. ευρώ, χαμηλότερα κατά 21,5% έναντι 114,5 εκατ. ευρώ το 2020, μη συμπεριλαμβάνοντας τα  ανωτέρω έκτακτα - μη επαναλαμβανόμενα κονδύλια.

Τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 80,1 εκατ. ευρώ, χαμηλότερα κατά 30,4% έναντι 115 εκατ. ευρώ για το 2020, καθώς καταγράφηκε μείωση των πιστωτικών τόκων λόγω της μείωσης των ταμειακών διαθεσίμων στην ΤτΕ. Τα ενοποιημένα καθαρά κέρδη στη χρήση του 2021 διαμορφώθηκαν στα 69,4 εκατ. ευρώ, έναντι 84,9 εκατ. το 2020, ενώ τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 67,7 εκατ. ευρώ, έναντι 81,5 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.