Συνολικά 457.000 θέσεις εργασίας, αλλά και 17,8 δισ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 10,2% του ΑΕΠ είναι η συνεισφορά των αερομεταφορών στην ελληνική οικονομία. Και ενώ η Ελλάδα θεωρείται μια κατεξοχήν τουριστική χώρα, την οποία επισκέπτονται κάθε χρόνο εκατομμύρια τουρίστες από όλο τον κόσμο, φαίνεται πως “πάσχει” στο θέμα των αερομεταφορών, μολονότι η αεροπορική συνδεσιμότητα είναι αυξημένη κατά 106% από το 2013 έως το 2018 και της έχει χαρίσει την 8η θέση της κατάταξης ευρωπαϊκών χωρών με το μεγαλύτερο πλήθος αεροπορικών συνδέσεων.
Σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησε η ΙΑΤΑ σχετικά με την ανταγωνιστικότητα στον κλάδο των αερομεταφορών στην Ελλάδα, προκύπτει ότι για να διασφαλιστεί η ανάπτυξη της συμβολής του κλάδου στην ελληνική οικονομία χρειάζονται προϋποθέσεις.
Όπως επισημαίνεται στην έρευνα με τίτλο "Ελλάδα- Δείκτες Ανταγωνιστικότητας Ρυθμιστικού Πλαισίου Αερομεταφορών", η Ελλάδα θα πρέπει να εργαστεί στην κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού του εναέριου χώρου της, να διατηρήσει υπό έλεγχο τις χρεώσεις των υπηρεσιών αεροδρομίου και να επεκτείνει τη χωρητικότητα τερματικών σταθμών και διαδρόμων προσγείωσης, προκειμένου να είναι σε θέση να ικανοποιήσει μελλοντική αύξηση στη ζήτηση από την πλευρά των επιβατών και να συνεχίσει να αξιοποιεί την επιτυχία του κλάδου.
Τα κυριότερα συμπεράσματα της έρευνας παρουσιάσθηκαν σήμερα σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν ο γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της IATA, κ. Alexandre de Juniac, ο περιφερειακός αντιπρόεδρος της ΙΑΤΑ Ευρώπης, κ. Rafael Schvartzman και ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχιος Βασιλάκης.
Πιο συγκεκριμένα η μελέτη καταλήγει στα εξής:
-Η Ελλάδα θα πρέπει να επιδιώξει τον εκσυγχρονισμό του εναέριου χώρου και των συστημάτων της, προκειμένου να βελτιωθεί η διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας και να μειωθούν οι καθυστερήσεις κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου. Μεταξύ 2015 και 2017, οι σχετικές επενδύσεις ήταν πρακτικά ανύπαρκτες, με αποτέλεσμα σήμερα το σύνολο των στοιχείων ενεργητικού να βρίσκεται πολύ κάτω από το επίπεδο που έχει συμφωνηθεί στο σχετικό πλάνο απόδοσης. Επίσης, στα αεροδρόμια όπου παρατηρείται κυκλοφοριακή συμφόρηση χρειάζεται να προστεθεί ένας αριθμός ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.
-Η Ελλάδα θα πρέπει να προστατεύει τους επιβάτες και τις αεροπορικές εταιρείες από υπερβολικές χρεώσεις στις υπηρεσίες αεροδρομίου, ενισχύοντας την αρμοδιότητα της ρυθμιστικής Αρχής να διατηρεί τις χρεώσεις σε ευθεία συνάρτηση με το πραγματικό κόστος. Αυτό είναι ιδιαιτέρως σημαντικό, δεδομένου ότι η ιδιωτικοποίηση των ελληνικών αεροδρομίων συνεχίζεται. Περιθώριο βελτίωσης υπάρχει επίσης και στη σχέση κόστους - αποδοτικότητας σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας.
-Η ανάπτυξη νέων υποδομών - τερματικοί σταθμοί και διάδρομοι προσγείωσης- θα πρέπει να συνεχιστεί σύμφωνα με τα υπάρχοντα σχέδια, ώστε να μπορεί να καλυφθεί μελλοντική αύξηση της ζήτησης από την πλευρά των επιβατών. Θα πρέπει επίσης να υπάρχει αποτελεσματική διαβούλευση με τις αεροπορικές εταιρείες, τους βασικούς χρήστες των αεροδρομίων, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι υποδομές καλύπτουν επαρκώς τις ανάγκες τους και ότι το κόστος ανάπτυξης και λειτουργίας τους παραμένει προσιτό.
Σε δηλώσεις του ο γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της IATA, Alexandre de Juniac, υπογράμμισε ότι η Ελλάδα έχει μια μοναδική ευκαιρία να διασφαλίσει ότι ο κλάδος είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις προκλήσεις του μέλλοντος, εντείνοντας τις προσπάθειες για αύξηση της ανταγωνιστικότητας στον τομέα των αερομεταφορών".
Τέλος, σχολιάζοντας το φαινόμενο της κατάρρευσης διαδικτυακών ιστοσελίδων κρατήσεων αεροπορικών εισιτηρίων στην Ελλάδα οι εκπρόσωποι της ΙΑΤΑ δήλωσαν ότι πλέον εφαρμόζονται τεχνολογίες για μεγαλύτερη ασφάλεια στις πληρωμές των αεροπορικών εταιριών, και ότι οι κανόνες διαπίστευσης της ΙΑΤΑ έχουν γίνει πιο αυστηροί.